Analogt modem, funkar det med Telia triple play?

Permalänk

Analogt modem, funkar det med Telia triple play?

Eftersom jag har en fast telelina via Telia triple play så funderade lite på att dra igång en BBS så här på äldre dagar. Hade en uppsatt på sent 80-tal och i början av 90-talet. Då uppstod frågan: Funkar ett vanligt analogt modem i en telia router direkt eller behäver man en D/A omvandlare? (hittar ingen som helst info på telia). Eller finns det ngt DOS emuleringsprogram fär modem? Eller hur löser man detta? Routern är en Sagemcom F@st 5370.

Permalänk
Snusfri

Ska du köra någon BBS typ med RA (RemoteAccess), PCBoard med vanligt analogt modem så måste du ha en fast lina.
Finns säkert någon som portat eller gjort något BBS-liknade system som går att köra över internet.

Efter att ha googlat lite så går det att fixa till via telnet.
https://www.telnetbbsguide.com/

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk

Någonstans i perioden analogt - digitalt har jag fär mig man behövde en d/a omvandlare för att få en analog telefon att funka med det som då fanns i en telestation. Sedan dess har jag bara använt mobiltelefon och har absolut ingen aning om hur det fungerar längre och jag hittar ingen information. Därav frågan. Med tanke på ditt svar så misstänker jag att det absolut inte funkar? Inte ens på något sätt?

Detta inlägg var avsett att svara på färsta svaret.

Hamnade ett snäpp ner i tråden
Permalänk
Skrivet av THB:

Ska du köra någon BBS typ med RA (RemoteAccess), PCBoard med vanligt analogt modem så måste du ha en fast lina.
Finns säkert någon som portat eller gjort något BBS-liknade system som går att köra över internet.

Efter att ha googlat lite så går det att fixa till via telnet.
https://www.telnetbbsguide.com/

Ok, tack. Då vet jag i vilken rikning jag skall söka mig.