Ominstallerat dator, startar om sig vid installation

Permalänk
Medlem

Ominstallerat dator, startar om sig vid installation

Hej.

Jag är hemma hos en vän och försöker hjälpa hans grabb med sin dator så han kan spela fortnite med sina kompisar.

Men det är något skumt med datorn, jag blir inte klok.

Här är vad som händer:
När man slår på datorn så visas moderkorts logan och några punkter cirkulerar i en ring för att indikera att den laddar... efter en stund blir bilden svart och datorn startar om sig och samma procedur börjar igen.

Jag plockade ur hårddisken och satte in en SSD och installerade windows. Allt går fint fram tills jag ska installera grafik drivisar.. undrr installationen så startar datorn om sig och den fastnar på samma ställe igen som tidigare.

Jag har provat fler hårddiskar, ominstallerat igen flera gånger samt provat tagit hem äldre drivrutiner till grafikkortet men samma sak händer igen.

Det kan omöjligt vara hårddisk relaterat då jag provat så många olika, vad kan vara felet?? Jag förstår att vi kommit till ett läge där vi behöver byta ut någon komponent men frågan är vilken det kan vara fel på?

Finns det något program jag kan stress testa med för att säkerställa? Tråkigt att behöva chansa och lägga ut flera tusen om det kanske inte löser problemet.

Datorn har ett geforce 1060, z270 pro carbon och en intel prolle (i5 eller i7).

Mvh Jonas

Permalänk
Medlem

@aiwel: https://www.memtest86.com för att testa ram-minnena

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av aiwel:

Hej.

Jag är hemma hos en vän och försöker hjälpa hans grabb med sin dator så han kan spela fortnite med sina kompisar.

Men det är något skumt med datorn, jag blir inte klok.

Här är vad som händer:
När man slår på datorn så visas moderkorts logan och några punkter cirkulerar i en ring för att indikera att den laddar... efter en stund blir bilden svart och datorn startar om sig och samma procedur börjar igen.

Jag plockade ur hårddisken och satte in en SSD och installerade windows. Allt går fint fram tills jag ska installera grafik drivisar.. undrr installationen så startar datorn om sig och den fastnar på samma ställe igen som tidigare.

Jag har provat fler hårddiskar, ominstallerat igen flera gånger samt provat tagit hem äldre drivrutiner till grafikkortet men samma sak händer igen.

Det kan omöjligt vara hårddisk relaterat då jag provat så många olika, vad kan vara felet?? Jag förstår att vi kommit till ett läge där vi behöver byta ut någon komponent men frågan är vilken det kan vara fel på?

Finns det något program jag kan stress testa med för att säkerställa? Tråkigt att behöva chansa och lägga ut flera tusen om det kanske inte löser problemet.

Datorn har ett geforce 1060, z270 pro carbon och en intel prolle (i5 eller i7).

Mvh Jonas

Hur gammalt är nätagget, vilken modell och effekt är det på nätagget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av immutable:

Tack! Då provar jag alltså detta när jag tar mig in i windows?

Skrivet av Puttefnasket:

Hur gammalt är nätagget, vilken modell och effekt är det på nätagget?

Datorn köptes begagnad så ålder törs jag inte svara på.
Det är i alla fall ett Corsair CX 600.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aiwel:

Då provar jag alltså detta när jag tar mig in i windows?

Du lägger det på ett usb-minne och bootar datorn med det istället för windows

Visa signatur
Permalänk
Medlem

så testa utan grafikkort då, jag antar att intel cpun har integrerad grafik för att kunna ge bild.

kan också testa med endast 1 ram sticka ifall du har 2

Permalänk
Medlem

Tack för svar!

Jag fick tag i ett äldre grafikkort (geforce gtx 770) och tryckte i det och efter det fungerar allt.

Men jag vet inte om jag ska utgå från att de var grafikkortet som var fel? Jag tänker att eftersom det är ett gammalt kort så kanske de inte kräver lika mycket av nätagget och att det fungerar på grund av det? Så att i själva verket är det nätagget som är bekymret?

Eller tänker jag knasigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av aiwel:

Tack för svar!

Jag fick tag i ett äldre grafikkort (geforce gtx 770) och tryckte i det och efter det fungerar allt.

Men jag vet inte om jag ska utgå från att de var grafikkortet som var fel? Jag tänker att eftersom det är ett gammalt kort så kanske de inte kräver lika mycket av nätagget och att det fungerar på grund av det? Så att i själva verket är det nätagget som är bekymret?

Eller tänker jag knasigt?

Just CX seien från Corsair var deras sämsta nätagg någonsin...