Palworld passerar två miljoner aktiva spelare

Permalänk
Melding Plague

Palworld passerar två miljoner aktiva spelare

Den oväntade megahiten Palworld har blivit det andra spelet någonsin att klättra över två miljoner aktiva spelare samtidigt på Steam.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Testpilot

Att flytta Pals mellan servrar och ett Arena-läge är för mig de stora kommande uppdateringarna!

Enda tråkiga är att precis som för Pokémon kommer det finnas fuskare som använder trainers för att få fram perfect breeding på sina Pals utanför mer "officiella" sammanhang.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk
Medlem

Pokemon Company’s advokater har redan vaknat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Pokemon Company’s advokater har redan vaknat.

Det gjorde de garanterat för 3 år sedan... hade redan varit ett dött spel om det fanns något att stämma för.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Pokemon Company’s advokater har redan vaknat.

Nintendo/Pokemon Company/Gamefreak uppfann inte genren, de har inte ensamrätt på det.

Det finns inget att stämma dem för med rimlig chans på att vinna i domstol så länge de inte börjar kopierar individuella pokemons rakt av till 100%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xealo:

Nintendo/Pokemon Company/Gamefreak uppfann inte genren, de har inte ensamrätt på det.

Det finns inget att stämma dem för med rimlig chans på att vinna i domstol så länge de inte börjar kopierar individuella pokemons rakt av till 100%.

Nu har jag inte spelat spelet men av de bilder jag sett så är många extremt lika specifika Pokémons. Jag tror nog allt att de kommer bli stämda.

Permalänk
Medlem

Hände inte detta typ för 3 dagar sedan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wilworin:

Nu har jag inte spelat spelet men av de bilder jag sett så är många extremt lika specifika Pokémons. Jag tror nog allt att de kommer bli stämda.

Lär inte hända med tanke på utvecklingen.
Nintendo har redan svarat klart å tydligt "sluta störa oss vi bryr oss inte" typ:

Citat:

"We have received many inquiries regarding another company’s game released in January 2024," The Pokemon Company wrote. "We have not granted any permission for the use of Pokémon intellectual property or assets in that game. We intend to investigate and take appropriate measures to address any acts that infringe on intellectual property rights related to the Pokémon. We will continue to cherish and nurture each and every Pokémon and its world, and work to bring the world together through Pokémon in the future."

https://nordic.ign.com/palworld/77967/news/the-pokemon-compan...

De var däremot blixtsnabba på att stänga ner en pokemonmod till spelet
https://www.polygon.com/24047136/palworld-pokemon-mod-release...

Så någon stämning är högst osannolikt. Med tanke på hur snabba de var å stänga ner denna mod men lämnar huvudspelet att lugnt simma vidare

Permalänk
Medlem
Skrivet av goa200:

Lär inte hända med tanke på utvecklingen.
Nintendo har redan svarat klart å tydligt "sluta störa oss vi bryr oss inte" typ:
https://nordic.ign.com/palworld/77967/news/the-pokemon-compan...

De var däremot blixtsnabba på att stänga ner en pokemonmod till spelet
https://www.polygon.com/24047136/palworld-pokemon-mod-release...

Så någon stämning är högst osannolikt. Med tanke på hur snabba de var å stänga ner denna mod men lämnar huvudspelet att lugnt simma vidare

Det där citatet du citerar säger ju inte på något vis "sluta störa oss vi bryr oss inte". Snarare "vi undersöker saken".

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyraal:

Det där citatet du citerar säger ju inte på något vis "sluta störa oss vi bryr oss inte". Snarare "vi undersöker saken".

Om man läser mellan raderna så säger det mer eller mindre.

Vi vet om läget, vi har koll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av goa200:

Om man läser mellan raderna så säger det mer eller mindre.

Vi vet om läget, vi har koll.

Nja, jag tror det här är en sån där situation där man ser det man vill se mellan raderna

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Pokemon Company’s advokater har redan vaknat.

Redan vaknat? De kan slumra in igen. De har inte mkt att hämta här.

Permalänk
Medlem

Vem orkar spela sådana spel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyraal:

Nja, jag tror det här är en sån där situation där man ser det man vill se mellan raderna

Om man läser online så är den allmänna koncensusen att det är så det tolkas. Nintendo är bevisligen snabba med att skicka cease and desist till saker de vill ha stängda. Så är inte fallet uppenbarligen med palworld. För det är ju inte så att det finns något dolt som tar månader att hitta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av goa200:

Om man läser online så är den allmänna koncensusen att det är så det tolkas. Nintendo är bevisligen snabba med att skicka cease and desist till saker de vill ha stängda. Så är inte fallet uppenbarligen med palworld. För det är ju inte så att det finns något dolt som tar månader att hitta.

Man skickar cease and desist till Youtubers och modskapare. Man skickar inte det till ett företag som dragit in miljarder på några dagar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sgtjohnson:

Man skickar cease and desist till Youtubers och modskapare. Man skickar inte det till ett företag som dragit in miljarder på några dagar.

Nej de stämmer dem. Ville Nintendo stämma dem hade de gjort det redan.

Permalänk
Medlem

All publicitet är bra publicitet.

Siffrorna ljuger inte. Det är ett bra early access spel oavsett vad de har gjort

Visa signatur

Sveriges största Hell Let Loose Community - https://hellletloose.se/
Sveriges största Palworld Community - https://palworld.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krok777:

All publicitet är bra publicitet.

Siffrorna ljuger inte. Det är ett bra early access spel oavsett vad de har gjort

Av det jag spelat ca 10h är det långt ifrån bra. Extremt janky och kostar mycket för ett Early Access spel.
Även efter 10h så är spelet riktigt rikigt segt, i början får man stå och hålla ned F för att bygga saker. Det tar ca 1 minut av helt stillastående att bygga en pen för sina pals, all form av crafting och byggande innebär att man håller ned F i allt från 5 sekunder till 1+ min. Och ja hela iden är att ens pals ska hjälpa till men i början är det så helt sjukt otroligt tråkigt, det är inte interaktivt eller engagerande. Spelet känns som vad man skulle kunna kalla för ett unity asset flip spel trots att det är Unreal Engine. Ingenting känns originellt på något vis och spelvärlden känns så tom och livlöst. Jämför man med ASA så är ASA tusen gånger mer levande i känslan bara av naturen. Och antal sålda kopior innebär ju inte nödvändigtvis att ett spel är bra, frågan är hur många av dessa har spelat mer än 5h. Hur många av dessa impulsköpte för att deras polare gjort det eller deras favoritstreamer spelade det men har inte själva spelat än eller är egentligen innerst inne helt ointresserad av spelet? Många dras med av hypen. Om antal spelare är indikation på att någonting är jättebra så är isåfall Fortnite bland de bästa spelen någonsin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

Av det jag spelat ca 10h är det långt ifrån bra. Extremt janky och kostar mycket för ett Early Access spel.
Även efter 10h så är spelet riktigt rikigt segt, i början får man stå och hålla ned F för att bygga saker. Det tar ca 1 minut av helt stillastående att bygga en pen för sina pals, all form av crafting och byggande innebär att man håller ned F i allt från 5 sekunder till 1+ min. Och ja hela iden är att ens pals ska hjälpa till men i början är det så helt sjukt otroligt tråkigt, det är inte interaktivt eller engagerande. Spelet känns som vad man skulle kunna kalla för ett unity asset flip spel trots att det är Unreal Engine. Ingenting känns originellt på något vis och spelvärlden känns så tom och livlöst. Jämför man med ASA så är ASA tusen gånger mer levande i känslan bara av naturen. Och antal sålda kopior innebär ju inte nödvändigtvis att ett spel är bra, frågan är hur många av dessa har spelat mer än 5h. Hur många av dessa impulsköpte för att deras polare gjort det eller deras favoritstreamer spelade det men har inte själva spelat än eller är egentligen innerst inne helt ointresserad av spelet? Många dras med av hypen. Om antal spelare är indikation på att någonting är jättebra så är isåfall Fortnite bland de bästa spelen någonsin.

Vi har helt olika bilder av detta spel, har funnit det otroligt roligt sedan första minut jag o mina 3 spelkamrater satte fot i världen. Jag har totalt ledsnat på "survival" spel egentligen, allt craftande och farmande har gett mig ångest dom senaste sådana spel jag testat men detta känns unikt. Nog för att vi ställde upp multipliern för farming och xp för att få en mjukare upplevelse men detta är ju upp till en själv.
Som singleplayerspel däremot så är det nog ingenting jag skulle lägga speciellt mycket tid på, men det skulle jag inte på något annat survival/liknande spel heller.

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

Av det jag spelat ca 10h är det långt ifrån bra. Extremt janky och kostar mycket för ett Early Access spel.
Även efter 10h så är spelet riktigt rikigt segt, i början får man stå och hålla ned F för att bygga saker. Det tar ca 1 minut av helt stillastående att bygga en pen för sina pals, all form av crafting och byggande innebär att man håller ned F i allt från 5 sekunder till 1+ min. Och ja hela iden är att ens pals ska hjälpa till men i början är det så helt sjukt otroligt tråkigt, det är inte interaktivt eller engagerande. Spelet känns som vad man skulle kunna kalla för ett unity asset flip spel trots att det är Unreal Engine. Ingenting känns originellt på något vis och spelvärlden känns så tom och livlöst. Jämför man med ASA så är ASA tusen gånger mer levande i känslan bara av naturen. Och antal sålda kopior innebär ju inte nödvändigtvis att ett spel är bra, frågan är hur många av dessa har spelat mer än 5h. Hur många av dessa impulsköpte för att deras polare gjort det eller deras favoritstreamer spelade det men har inte själva spelat än eller är egentligen innerst inne helt ointresserad av spelet? Många dras med av hypen. Om antal spelare är indikation på att någonting är jättebra så är isåfall Fortnite bland de bästa spelen någonsin.

Faktum är väl tyvärr att Fortnite är bland de bästa spelen någonsin, jag tycker inte det är särskilt roligt. Men annat folk gör det tydligen.

Vad gäller palworld så är ju beviset att det dagligen passerar 1.5 miljoner spelare på bara Steam. Min kompis har redan lirat 70 timmar.

Har själv lirat cirka 7 timmar. Håller delvis med vad du säger. Bortsett från craftingen, som jag tycker är bättre än många andra spel. Första palen som craftar och bygger åt sig har du ju inom 15 minuter.

Vad är ASA för spel om jag får fråga? Antar att det inte är rymdspelet jag får fram när jag söker på det. Känner som du inget direkt sug att spela mer palworld, men jag kan se varför folk tycker det är riktigt bra. Kanske ska ge mig på Enshrouded istället, sug på nåt survival spel men palworld var inte helt rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

WTF!

Visa signatur

No man is free who is not master of himself