Gratis SMTP server för email

Permalänk

Gratis SMTP server för email

Hej,
Jag har länge försökt hitta eb SMTP-server för att skicka email från home assistant.
Exempelvis när jag larmat på och en kamera detekterar rörelse vill jag ha det i ett email (eller annat) med bild.
Jag har inte lyckats får google att funka med smtp.google.com och jag har försökt.
Någon som har ett bra tips eller annan lösning att notifiera med bild från home assistant?
Hoppas någon kan hjälpa..

Permalänk
Medlem

Gmail bör fungera med autentisering, men knappast anonymt. Annars får du nog köra SMTP hos din ISP om de fortfarande erbjuder sådant…

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem

Testa smtp.gmail.com istället.
SSL : 465
TLS : 587

Permalänk
Medlem

Sendgrid tror jag fortfarande är gratis under en viss kvantitet

https://sendgrid.com/en-us/free

Permalänk
Skrivet av turbo_500:

Hej,
Jag har länge försökt hitta eb SMTP-server för att skicka email från home assistant.
Exempelvis när jag larmat på och en kamera detekterar rörelse vill jag ha det i ett email (eller annat) med bild.
Jag har inte lyckats får google att funka med smtp.google.com och jag har försökt.
Någon som har ett bra tips eller annan lösning att notifiera med bild från home assistant?
Hoppas någon kan hjälpa..

Jag vet att man kan få push notiser till telefonen om t.ex en rörelse sensor känner av rörelse när du inte e hemma. Borde det inte fungera med kamerorna du har?
Sen så har jag en annan fråga till dig. Min bror letar efter kameror m.m. till hans hus. Han har bett mig kolla runt lite vad det finns för möjligheter. Jag tänker att Home-Assistant är en bra bas. Vad skulle du rekommendera för kameror och annat.

Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Medlem

Inte riktigt vad du efterfrågar, men det finns en docker som heter mailrise, det är en SMTP-gateway som tar emot e-post och skickar vidare till diverse meddelandetjänster.
Jag använder den för att skicka medelanden till Slack.

Installationsguide:
https://www.youtube.com/watch?v=WdhhIZmnmaI

Permalänk
Medlem
Skrivet av No_Jah:

Inte riktigt vad du efterfrågar, men det finns en docker som heter mailrise, det är en SMTP-gateway som tar emot e-post och skickar vidare till diverse meddelandetjänster.
Jag använder den för att skicka medelanden till Slack.

Installationsguide:
https://www.youtube.com/watch?v=WdhhIZmnmaI

Problematiken med att husera en egen smtp-reläserver är förstås att alla stora aktörer nu kräver SPF och DKIM/DMARC om du vill att dina e-post ska skickas ut till Microsoft:s och Google:s e-posttjänster. Något du inte kommer ifrån är dessutom att din IP-adress kan vara medsmutsad av tidigare innehavare, samt att IP-adressen befinner sig i residential-range:et som per automatik har sämre rykte hos mottagare. Det kan faktiskt vara bättre att husera en hel e-postlösning in-house så du slipper krånga med SPF och DKIM för att få respons från dina interna tjänster.

Jag kör själv en Mailcow-instans sedan ett par år tillbaks, och det smidiga med den lösningen är att alla DNS-pekare som krävs listas direkt i konfigurationen för respektive domän, så de domännamn jag själv står för är korrekta med SPF och DKIM/DMARC. Men jag använder faktiskt Home Assistans-appens notifikationer istället, detta då man därigenom kan ge återkoppling till Home Assistant från notiserna. Jag har även använt mig utav Gotify för push-notiser, men när HA fick egen push-notisfunktion så gick jag över till detta för automatik. Däremot så använder jag fortfarande Gotify för push-notiser från CheckMK övervakningen och "*arr" applikationerna.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem

SMTP2Go har ett gratisalternativ.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pitr-:

Problematiken med att husera en egen smtp-reläserver är förstås att alla stora aktörer nu kräver SPF och DKIM/DMARC om du vill att dina e-post ska skickas ut till Microsoft:s och Google:s e-posttjänster. Något du inte kommer ifrån är dessutom att din IP-adress kan vara medsmutsad av tidigare innehavare, samt att IP-adressen befinner sig i residential-range:et som per automatik har sämre rykte hos mottagare. Det kan faktiskt vara bättre att husera en hel e-postlösning in-house så du slipper krånga med SPF och DKIM för att få respons från dina interna tjänster.

Jag kör själv en Mailcow-instans sedan ett par år tillbaks, och det smidiga med den lösningen är att alla DNS-pekare som krävs listas direkt i konfigurationen för respektive domän, så de domännamn jag själv står för är korrekta med SPF och DKIM/DMARC. Men jag använder faktiskt Home Assistans-appens notifikationer istället, detta då man därigenom kan ge återkoppling till Home Assistant från notiserna. Jag har även använt mig utav Gotify för push-notiser, men när HA fick egen push-notisfunktion så gick jag över till detta för automatik. Däremot så använder jag fortfarande Gotify för push-notiser från CheckMK övervakningen och "*arr" applikationerna.

Nu fungerar ju inet mailrise riktigt så, den kommunicerar inte med några mailservrar.
Det enda mailrise gör är att ta emot mail som den sen skickar som meddelande till någon av följandet meddelandetjänster med hjälp av api.

https://github.com/caronc/apprise

Och jag använder själv Slack, precis som i YT-videon