Permalänk

Linux mint 21.3 XFCE 64 bit

Tja!

Har en gammal HP elitebook 2560p som jag tänkte slänga in Linux på!
Första problemet jag stötte på var att det inte gick att kommunicera med TPM (Vilket är löst nu)
Andra problemet som jag inte lyckas lösa är att Linux loggan kommer upp men inget mer händer och kommer inte
längre än så.

Någon som varit med om liknande ? och hur löste ni det isåfall ?

(Bootar från Skiva)

Permalänk
Medlem

Hur gammal är den?

Permalänk
Medlem

Får du upp en meny innan eller i samband med linux-loggan där du kan välja olika alternativ, eller står det något om att trycka på någon tangent för att se en sådan meny?

Det brukar finnas lite alternativ, t.ex. någon form av "felsäker start" där man också får se mer av vad som händer. Evt. finns det någon tangent man kan trycka på medan man startar för att slippa se loggan och istället få se evt. felmeddelanden.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Skrivet av Tina Gerson:

Hur gammal är den?

Har nog haft den 5-6 år

Permalänk
Skrivet av Oegat:

Får du upp en meny innan eller i samband med linux-loggan där du kan välja olika alternativ, eller står det något om att trycka på någon tangent för att se en sådan meny?

Det brukar finnas lite alternativ, t.ex. någon form av "felsäker start" där man också får se mer av vad som händer. Evt. finns det någon tangent man kan trycka på medan man startar för att slippa se loggan och istället få se evt. felmeddelanden.

Kommer ju upp där man välja starta Linux och olika lägen att starta i . Men blir enbart Linux loggan och inte längre än så

Permalänk
Medlem

Du har testat alternativen i den listan? Eller fryser allt innan du får chansen att testa?

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem

Börja i rätt ände. Kolla så checksumman på isofilen du brände stämmer.

Du skriver att du har haft den i 5-6 år. Men hur gammal är den? jag tänker att den kan vara så gammal så det saknas nån drivrutin nånstans.

Permalänk
Skrivet av Oegat:

Du har testat alternativen i den listan? Eller fryser allt innan du får chansen att testa?

Har testat alternativen. det är efter det som linux loggan kommer upp

Permalänk
Skrivet av Tina Gerson:

Börja i rätt ände. Kolla så checksumman på isofilen du brände stämmer.

Du skriver att du har haft den i 5-6 år. Men hur gammal är den? jag tänker att den kan vara så gammal så det saknas nån drivrutin nånstans.

hmm drivrutin .. vettetusan faktiskt då allting fungerar klockrent förövrigt även windows 10

Permalänk
Medlem

Tipset från @Tina Gerson att testa checksumma på isofilen är bra.

Följande är ur minnet och jag kan ha fel på någon detalj. Men när du står i listan med alternativ och det översta är förvalt, då kan du trycka på "e" på tangentbordet. Då brukar man få möjlighet att redigera kommandot som linuxinstallationen bootar med. På raden där markören står hittar du troligen ett eller båda av följande ord:

quiet
splash

Du kan radera de orden, se till att det fortfarande är mellanslag mellan de uttryck som eventuellt kom före och efter dessa ord. Sedan återupptar du bootprocessen med <Enter>. Då borde du istället för loggan se textrader som säger vad som händer när du bootar, och då får du med lite tur någon ledtråd om vad som händer precis innan processen fryser.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Skrivet av Oegat:

Tipset från @Tina Gerson att testa checksumma på isofilen är bra.

Följande är ur minnet och jag kan ha fel på någon detalj. Men när du står i listan med alternativ och det översta är förvalt, då kan du trycka på "e" på tangentbordet. Då brukar man få möjlighet att redigera kommandot som linuxinstallationen bootar med. På raden där markören står hittar du troligen ett eller båda av följande ord:

quiet
splash

Du kan radera de orden, se till att det fortfarande är mellanslag mellan de uttryck som eventuellt kom före och efter dessa ord. Sedan återupptar du bootprocessen med <Enter>. Då borde du istället för loggan se textrader som säger vad som händer när du bootar, och då får du med lite tur någon ledtråd om vad som händer precis innan processen fryser.

ska prova detta med en gång så får vi se

Permalänk
Skrivet av Oegat:

Tipset från @Tina Gerson att testa checksumma på isofilen är bra.

Följande är ur minnet och jag kan ha fel på någon detalj. Men när du står i listan med alternativ och det översta är förvalt, då kan du trycka på "e" på tangentbordet. Då brukar man få möjlighet att redigera kommandot som linuxinstallationen bootar med. På raden där markören står hittar du troligen ett eller båda av följande ord:

quiet
splash

Du kan radera de orden, se till att det fortfarande är mellanslag mellan de uttryck som eventuellt kom före och efter dessa ord. Sedan återupptar du bootprocessen med <Enter>. Då borde du istället för loggan se textrader som säger vad som händer när du bootar, och då får du med lite tur någon ledtråd om vad som händer precis innan processen fryser.

Händer absolut ingenting när ja trycker "e" . Är en timer längst ner under alternativen som räknar från 10-0 . Den nollställs när jag trycker "e" . Är automatisk boot

Permalänk
Medlem

Underligt, det borde fungera som i den här guiden att redigera bootvalen: https://linuxmint-installation-guide.readthedocs.io/en/latest... (guiden är äldre än 21.3 men påstås vara up to date)

Att timern stannar när du trycker på en tangent är väntat, och betyder att det i vart fall inte är något fel med kommunikationen med tangentbordet.

Om du får det att fungera, så kan det också vara värt att prova lägga till "nomodeset" som i guiden.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Skrivet av Schmeckzter:

(Bootar från Skiva)

Du har alltså inte nån hårddiskinstallation?

Permalänk
Skrivet av skraecken:

Du har alltså inte nån hårddiskinstallation?

har windows 10 installerat på hårddisken just nu . men vill installera linux. så har bränt ut iso-filen för att kunna installera

Permalänk
Medlem

En långsökt fråga: är du säker på att maskinen har 64bit arkitektur? Det var länge sen datorer inte hade det, men om den är väldigt gammal så är det kanske möjligt. Det skulle i så fall lätt förklara bootproblem, och i så fall är det 32bit Linux du behöver istället för 64bit.

Jag gissar att maskinen är nyare än så och att detta inte är problemet, men det skulle vara en enkel förklaring om det var så. (när jag googlar på modellnamnet ser det ut att ha funnits flera olika modeller som hetat 2560p - det finns definitivt 64bit maskiner men vet inte om alla varit det).

Enklaste sättet att utesluta 32bit är att kolla om nuvarande windows-installation är 64bit. Det kan du lätt kolla i inställningarna (minns inte hur, men det är lättgooglat).

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX