Koll på inköpslista (nya datorkomponenter)

Permalänk
Medlem

Koll på inköpslista (nya datorkomponenter)

Efter GPU-haveri bestämde jag mig för att det är dags att uppgradera datorn i sin helhet. Chassi och annat behålls från nuvarande dator. Vad säger ni om det jag har plockat ihop? Bör man göra några förändringar?

Datorn används till framför allt till spel, annars är det bara "vanlig" surf och vanligt användande även om jag kan ha igång en hel del saker samtidigt. Jag vill passa på att köpa en ordentlig GPU när det ändå blir att byta så har här tittat på 4080. Kör idag 1440p men är på sikt lite sugen på 4k, om/när det blir att byta skärm så småningom. Är ingen FPS-jägare men vill så klart att det ska flyta på bra även med höga inställningar.

AMD/Intel spelar mindre roll.

Permalänk
Medlem

99 dagar känns som en placeholder, att de helt enkelt inte vet när det faktiskt dyker upp, hade kollat på alternativ där.

Behöver du X670E-Plus, har du tänkt överklocka? Eventuellt kan du få ner priset tillräckligt med en B650-moderkort och istället använda dem pengarna till 7800X3D.

Permalänk
Medlem

allt gick att få från proshop för 22k

Visa signatur

[ RX 7900 XT Phantom Gaming ][ 13700KF (DeepCool AK500 Svart/Silver) ][ ASUS Prime Z690-A ][ Kingston 32GB DDR5 6000MHz CL36 FURY Beast][ Kingston Fury Renegade M. 2 2TB ][ Fractal Design Ion+ 2 Platinum 860W ][ Fractal Design Torrent Compact Svart - Mörk TG ][ LG 27'' UltraGear 27GP850P ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av brah:

Efter GPU-haveri bestämde jag mig för att det är dags att uppgradera datorn i sin helhet. Chassi och annat behålls från nuvarande dator. Vad säger ni om det jag har plockat ihop? Bör man göra några förändringar?

Datorn används till framför allt till spel, annars är det bara "vanlig" surf och vanligt användande även om jag kan ha igång en hel del saker samtidigt. Jag vill passa på att köpa en ordentlig GPU när det ändå blir att byta så har här tittat på 4080. Kör idag 1440p men är på sikt lite sugen på 4k, om/när det blir att byta skärm så småningom. Är ingen FPS-jägare men vill så klart att det ska flyta på bra även med höga inställningar.

AMD/Intel spelar mindre roll.

<Uppladdad bildlänk>

Vad för delar är det som behålls skulle ju kunna underlätta men detta kanske är en start:

+ https://www.proshop.se/Grafikkort/ASRock-Radeon-RX-7900-GRE-C...

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.