Glad över funna genvägar i Win11 (Prnt Scrn och Visa Skrivbordet)

Permalänk
Medlem

Kommandon jag använder flera gånger om dagen är dessa .

Win logo + shift +s För att snabbt ta bilder på delar av skärmen.
Win logo + e För att komma åt filer
Win logo -> CA -> Enter för kalkylatorn. Hade räckt med C men sitter i muskelminnet
Win logo -> NO -> Enter för Notepad. Hade räck med N.

Visa signatur

Databurk: Den lilla vita

Permalänk
Medlem

Win + E för file explorer
Win + "siffra" öppnar programmet som ligger nålat på "siffran" plats från startknappen på Taskbaren.

Permalänk
Medlem

Win + D för att snabbt minimera allt om man vill åt något dokument på desktop och man har för många fönster uppe
Win + X när man ska gå för dagen och vill sätta datorn i Hibernate
Win + P när man är hemma och ska byta display till TVn
Ctrl + Pil höger/vänster när man snabbt behöver röra markören i en fras.
Ctrl + Home/End för att snabbt röra sig upp eller ner i ett dokument.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Dessa använder jag mest
ALT + F4 Stäng det aktiva objektet eller avsluta det aktiva programmet. Kan även stänga av datorn om man har skrivbordet framme.
WIN+E utforskaren
WIN+D visa skrivbordet
WIN+tab bläddra mellan programmen som är öppna.

Visa signatur

Pröva först TÄNK sen!!!

Permalänk
Medlem

F2 = Byt namn på markerad fil. Räknas väl som kortkommando?

Alt + Enter = Växla mellan fullscreen och windowed mode i appar. Används ofta när spel startar i fel läge.

Win + L = Tar dig till låsskärmen. Inte samma som logga ut, utan bara som att stänga locket på en laptop. Bra om man har barn eller känslig info på skärmen.

Windows nya screenshot tool används flitigt också (Win+SHift+S). Men visste du att du kan klistra in bilden direkt efter du har tagit? I en app som stödjer detta då. Använder även redigeringsverktyget man kommer åt genom att klicka på notisen som kommer upp, för markeringspenna etc. Paint behövs tyvärr inte längre ;_;

Ctrl+shift+C/V = Kopiera/klistra utan formatering är användbart i många fall med.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX3080 10GB / Corsair RM850x Shift / + Acer Predator XB27HU / Schiit Fulla 2 + Sennheiser/Massdrop 58X + XTZ Tune 4

Permalänk
Medlem

SHIFT+CTRL+WIN+B = Startar om grafikdrivaren

Permalänk
Medlem

Win+P för att få fram menyn för extra display/projektor.. Sjukt användbart när man är på möten hela dagarna och folk inte vet hur man får projektorn att funka..

Visa signatur

Teknik är en drog..
Förövrigt anser jag att Carthago borde ödeläggas.

Permalänk
Medlem

Många som har nämnts redan, men:

Win-X: Öppnar en system-meny med diverse admin-verktyg.
F2 i Excel: Öppnar en cell och placerar markören sist, så man kan lägga till text på slutet istället för att skriva om.
Ctrl-D i Excel: Kopierar ovanstående cell. Även Ctrl-R för kopiera den från vänster, men det är inte lika vanligt.
Ctrl-; i Excel: Dagens datum
Win-R: Kör (tänk Run). Rätt många program funkar om man vet vad programmet heter, typ eventvwr för Eventviewer och gpedit.msc. Har du ett program du startar på många olika datorer, lär dig vad det heter så kan du öppna det snabbt.

Skrivet av Thomas:

De är inte identiska, Win+D är smartare i mina ögon då man kan trycka den igen för att få tillbaka allt. Med Win+M är allt minimerat och trycker man igen minimerar man bara allt igen.
Knappen är inte ny för Windows 11 dock, det har funnits iaf i en 15 år nu.

De är också implementerade helt olika. Win-M säger i princip alla fönstren att minimera sig och räknar med att de snällt gör det. Win-D gör samma, men ritar sedan skrivbordet högst upp utan att vänta. Alltid snabbare, men framförallt fungerar det när man har ett fönster som har fastnat i vinkelvolten för att den väntar på något (typ väntar på en server som gått ner och eventloopen är designad på 80-talet).

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Etherhawk:

Win+P för att få fram menyn för extra display/projektor.. Sjukt användbart när man är på möten hela dagarna och folk inte vet hur man får projektorn att funka..

Variant på detta: Win-K för att ansluta sig till trådlösa enheter. Typ Bluetooth, men funkar också på trådlösa projektorer som en del har.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk

Shift + Win + S - markera valfri yta och spara som urklipp
Win + V - Som "Ctrl + V" fast du får upp din historik av urklipp

Visa signatur

Fractal Design Torrent Compact / Samsung 990 EVO 4TB / WD Black SN850 1TB / Ryzen 9 5900X / Noctua NH-D15 Chromax / Gainward 4090 / Corsair SF750 / Asus Dark Hero / HyperX Fury 4x32GB

Permalänk
Medlem

Win+Shift+ pil höger eller vänster för att flytta fönster mellan skärmar.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Win+X och sen trycka A för att komma till Powershell som admin.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

I stället för Ctrl+V kan man använda WinL+V.
Då får man upp en lista på alla kopierade/urklippta texter man gjort tidigare.
Använder det flitigt då jag klipper ut alla rader jag behöver ur ett dokument innan jag byter dit allt ska, och kan då klistra in dem en efter en utan att byta fönster.

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water

Permalänk
Medlem

Många bra förslag här!

Win + D / Win + M som minimerar fönster är nog min favorit för tillfället.
Win + L för att låsa datorn snabbt.
Ctrl + Alt (valfri pil) för att skojja med kollegorna

Visa signatur

TECH. NO LOGIC.

Permalänk
Medlem

Man får inte glömma den viktigaste av alla:
Win + punkt som tar fram en ruta med emojis

Nå, en annan mer användbar som jag inte tror har nämnts:
CTRL+W kan användas för att stänga de flesta fönster eller flikar i en webläsare. (när du stänger sista fliken stänger du fönstret)
Den kan vara ett snäppet smidigare alternativ till alt+F4! (speciellt om man har nån superkompakt layout utan F-tangenter antar jag...)
Och som tillägg: CTRL+shift+W stänger webläsarfönstret direkt även om det innehåller fler flikar.

Skrivet av Niolator:

Ctrl+Tab använder jag ganska ofta, i Excel även Ctrl+Enter som funkar lite på samma vis.

Hmm vad gör ctrl+tab och i vilket program? (jag får inte nån direkt respons från den kombon?)

Skrivet av mpat:

F2 i Excel: Öppnar en cell och placerar markören sist, så man kan lägga till text på slutet istället för att skriva om.

Skrivet av Vlademil:

F2 = Byt namn på markerad fil.

Bra genväg som man inte ofta tänker på.
Den är nog i grunden en ganska generell "redigeraknapp" i windows/Office men det är ganska sällan man tänker på den utan man klickar bara istället... Men excelvarianten använder jag ofta

Skrivet av mpat:

Win-X: Öppnar en system-meny med diverse admin-verktyg.

Den visste jag inte det fanns en separat genväg för! Samma som att högerklicka på startmenyn, men bra om man inte vill flytta över handen till musen.

Skrivet av mpat:

Win-R: Kör (tänk Run). Rätt många program funkar om man vet vad programmet heter, typ eventvwr för Eventviewer och gpedit.msc.

Funkar, men behövs den här genvägen egentligen längre i modernare windows?
Nu räcker det ju att bara trycka o släppa windowsknappen och sen skriva namnet på exen och trycka enter. (och man kan välja mellan olika förslag med upp+ner pilarna relativt organiskt) Nya metoden är ju inte lika minimalistisk och den kan förvirra ibland, men den är mer flexibel

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Alt-2 för ny dir.

Var använder du detta?
Jag har W11 och har testat i både Explorer och på skrivbordet. Men funkar ej.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Många har nämnts, men jag saknar nästan det viktigaste:

Win + valfri pil för att placera ett fönster någonstans på skärmen

eller win + shift + pil för att flytta ett fönster mellan skärmar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Funkar, men behövs den här genvägen egentligen längre i modernare windows?
Nu räcker det ju att bara trycka o släppa windowsknappen och sen skriva namnet på exen och trycka enter. (och man kan välja mellan olika förslag med upp+ner pilarna relativt organiskt) Nya metoden är ju inte lika minimalistisk och den kan förvirra ibland, men den är mer flexibel

Metoden du talar om är för program som ligger i start-menyn, fast MS i senare versioner (nånstans under Win 10s livstid) lagt till så att det funkar med kommandon också, samt massor av annat skräp. Problemet där är när flera saker heter snarlika saker. Windows ägnar sig ju åt att söka på nätet också numer, så om man skriver sitt kommando och trycker enter innan man tittat, riskerar man att man öppnar helt fel grej. Om jag till exempel skriver "Logi" för att jag vill att den skall öppna inställningarna för musen, får Windows ibland för sig att jag vill öppna något annat Logitech-program (eftersom de alla är döpta så att de börjar med Logi, och det ligger 5 stycken på datorn av olika skäl). Win-R är "dum" i att den bara öppnar precis den filen man anger.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

WIN+ALT+B växla HDR av/på
Använder ofta när spel ska startas

Visa signatur

Monster PC (13900K) (RTX4090) (DDR4-3600 64Gb)
LG C1 Oled 48" Skärm

Permalänk
Medlem

Shift+F3 , toggla versaler när man skrivit en helt del med caps lock inne i Word mfl.

Win+E Utforskaren

Visa signatur

Då knackade verkligheten på dörren igen.
Jag tänkte fan inte öppna.

Permalänk
Medlem

Här kommer 2 till, förutom Ctrl +c+v+x+a som nämnt är ju inte Ctrl+z så dum om man råkat ta bort något.

Ctrl + Scrollhjulet, för att zooma är inte dumt heller

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Ctrl+Shift+Enter i Kör och söket i startmenyn för att köra programmet som administratör

Permalänk

Ctrl+Backspace för att radera ett helt ord.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Var använder du detta?
Jag har W11 och har testat i både Explorer och på skrivbordet. Men funkar ej.

Den funkar inte för mig heller, dock har alltid Ctrl + Shift + N fungerat.

Edit, Nu funkar Alt + 2 för mig helt plötsligt

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller." -Super Mario

Permalänk
Medlem

Man kan markera text från höger till vänster i Microsoft Teams för att slippa namn och tidsstämpel när man kopierar text från meddelanden. Vänster till höger är den normala metoden.

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk

Ctrl+Shift+Alt+Win+L öppnar linkedin.com i din default-browser. 😥

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Alt-2 för ny dir.

Ctrl + Shift + N gör samma sak fast och är en riktig genväg.

Visa signatur

R7 5800X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | 16 GB RAM | RTX 3080 | 2 TB SSD | CM NF200P | Corsair SF600

Permalänk
Medlem

CTRL+SHIFT+ESC - Snabbknapp för att direkt öppna aktivitetshanteraren.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Skrivet av maweric:

<Uppladdad bildlänk>

Nope det var på. så kan inte va rätt inställning.

23h2 22631.3235

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem