Krönika: Välkommen till en värld av valfrihet, Iphone-användare!

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Har förstått att du har jäkligt svårt för Apple. Blir nyfiken på vilka tech-bolag du tycker om, om det nu finns sådana?

De flesta förutom de som är antikonsument.
T.ex Apple, Intel och Nvidia bl.a.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

De flesta förutom de som är antikonsument.
T.ex Apple, Intel och Nvidia bl.a.

Google och Microsoft är fina fisken?

Apple är inte anti-business i alla fall. Där jag jobbar dras det in pengar med hjälp av Apples produkter.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

EU petar i fel saker. Apple har inte missskött sej, man inte bara dela ut marknaden till kletti och pletti, så telefonerna bli nerdräkt med dåliga appar. EU borde lägga resuser på att avskaffa planekonomi som en medlems länder fortfarande sysslar såsom akholmonopol.

Det är apples plattform, låt dem får kung i sitt egna kungarike.

Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Tvärt om har EU en otroligt viktig roll att spela i just såna här sammanhang: om ett gigantiskt multinationellt företag missköter sig är formeln för om man kan få det att ändra sig baserad på hur hårt de kan straffas kontra hur mycket de har att förlora på att lämna marknaden. Ett land som lilla Sverige, med ett par miljoner potentiella kunder, kan inte göra något på egen hand: vi måste samarbeta med andra för att kunna sätta press på sådana aktörer. EU som grupp betraktat har däremot en rejäl attraktionskraft som marknad och kan därför både ställa högre krav och utdela kraftigare straff innan det slår bakut.
Var det ofta går snett är istället att politik rör sig så mycket långsammare än teknik, samt att besluten tyvärr för ofta fattas av folk som inte förstått de underliggande principerna fullt ut. Svaret på det är naturligtvis att fler skarpa människor med djup teknisk kompetens måste bry sig om politiken på EU-nivå, inte bara ute hos företagen utan också bland politikerna.

Permalänk
Medlem

Swec börjar likna Macworld mer och mer.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Skrivet av klein:

EU petar i fel saker. Apple har inte missskött sej, man inte bara dela ut marknaden till kletti och pletti, så telefonerna bli nerdräkt med dåliga appar. EU borde lägga resuser på att avskaffa planekonomi som en medlems länder fortfarande sysslar såsom akholmonopol.

Det är apples plattform, låt dem får kung i sitt egna kungarike.

Jag skulle säga att det finns en balans mellan två ytterligheter:
Apple bör - även för sin egen skull - inte vara hur vidriga som helst mot utvecklare. Plattformen och de som tillhandahåller innehåll för den behöver samexistera i någon form av symbios. Schillers och Sweeneys mailkonversation som Epic läckte för några dagar sen visar hur föraktfulla vissa inom Apple är mot utvecklare, och vilka rättigheter de tar sig vad gäller maktspel med oskrivna regler som folk utanför Apple inte får reda på förrän de bryter mot dem. Detta är ett reellt problem särskilt för oss som i generella termer gillar Apple och deras produkter. Om någon har makt att ta dem i örat och få dem att skärpa sig är det ärligt talat inte helt fel även om Apple i grund och botten har bestämmanderätt över sina egna produkter och sin framtid.

Med risk att urarta i en rent politisk diskussion: Jag personligen hade älskat att kunna köpa gott vin till marknadsmässiga priser i min lokala matbutik: Mitt intresse för god mat och dryck kostar mig rejält mycket mer än det hade gjort om jag hade bott längre söderut i Europa. Å andra sidan utgör alkoholmonopolet åtminstone något av en broms för samhällskostnader relaterade till alkoholkonsumption. Precis som med rökning är det i stor utsträckning "vi andra" i samhället som betalar för de vårdbehov brukare och missbrukare över tid drar på sig; det är inte ett individuellt ansvar i ett land där vården eftersträvar att alla ska kunna få hjälp. Och som far till någon som inte hade levt utan en lång räcka operationer har jag väldigt svårt att inte se nyttan av allmänt tillgänglig vård även om jag personligen råkar ha tur och troligen hade kunnat betala för min sons överlevnad utan att behöva bo i en pappkartong resten av livet.

Permalänk
Medlem

Apple öppnar den inhägnade trädgården lite till. Det skall nu vara möjligt med direkt sideloading även av enskilda appar, utan att behöva gå via en app store. Man har också släppt på de tidigare extremt strikta reglerna kring hur man får formulera sig etc. när man länkar ut till betalning någon annanstans.

https://www.macrumors.com/2024/03/12/apple-announces-app-down...
https://developer.apple.com/news/

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Om detta kan ge mig en "deck tracker" till Hearthstone på iPad så är det.bra 🙂

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Det är lustigt att se hur ett slutet ekosystem lätt bygger en ekokammare. När till och med valfrihet kan anses vara negativt bland användare, vilket företaget såklart tycker då de inte vill ha någonsomhelst hot mot deras enorma vinstmarginaler, så får man säga att Apple gjort ett enormt bra jobb att kontrollera sina kunder. Det är lätt att se hur den potentiella framtiden där företagen blivit mäktigare än staterna kan bli sann.

Permalänk
Skrivet av ratbongo:

Det är lustigt att se hur ett slutet ekosystem lätt bygger en ekokammare. När till och med valfrihet kan anses vara negativt bland användare, vilket företaget såklart tycker då de inte vill ha någonsomhelst hot mot deras enorma vinstmarginaler, så får man säga att Apple gjort ett enormt bra jobb att kontrollera sina kunder. Det är lätt att se hur den potentiella framtiden där företagen blivit mäktigare än staterna kan bli sann.

Först och främst: Företagen är redan mäktigare än många stater. Som jag skrev tidigare i tråden: I ett chicken race mellan Sverige och Apple hade Apple vunnit, för de folkvalda hade inte velat förarga ~50% av väljarunderlaget. Samma kan av olika anledningar sägas om Microsoft, Meta, Alphabet, Amazon... Mindre stater måste gå ihop i grupp om de vill kunna påverka dessa företag, vilket vi precis sett med det nya EU-lagpaketet som bland annat haft specifikt Apple som måltavla.

För det andra: Jag tror du missuppfattar. Väldigt få människor tycker illa om valfrihet, men väldigt få val är renodlat positiva eller negativa. Jag älskar valfrihet, men vad gäller mina huvudsakliga verktyg vill jag först och främst att de bara ska vara riktigt bra och fungera med så lite strul som möjligt. Det ger mig valet att syssla med tekniska problem av en art jag väljer själv - eller tillbringa mer tid med dem jag får betalt för att lösa. "Min andra dator kör FreeBSD".

Permalänk
Medlem

Meh

Kul för en liten skara men inbitna androidanvändare lär inte se apple som ett alternativ på grund av detta.
Och iphoneanvändare lär inte bry sig. Man väljer ios för att det är enkelt och fungerar väl - på bekostnad av att bli inlåst (och det bedöms som värt det).

Hur lång tid tror ni det tar innan det finns en ”officiell” handelsbanken app från Börjes app-store som Hilda 87 luras ladda ner?

Personligen skulle jag inte ta i alternativa appstores med tång! Kul för ett gäng nördar antar jag?

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Kul för en liten skara men inbitna androidanvändare lär inte se apple som ett alternativ på grund av detta.
Och iphoneanvändare lär inte bry sig. Man väljer ios för att det är enkelt och fungerar väl - på bekostnad av att bli inlåst (och det bedöms som värt det).

Hur lång tid tror ni det tar innan det finns en ”officiell” handelsbanken app från Börjes app-store som Hilda 87 luras ladda ner?

Personligen skulle jag inte ta i alternativa appstores med tång! Kul för ett gäng nördar antar jag?

Gick från iPhone efter 3gs (med JB såklart) till android eftersom jag uppskattade funktioner och öppenheten samt att jag tyckte att operativsystemet hade mognat till att vara ledande. Nu tycker jag att iPhone vore ett attraktivt alternativ igen om det var mer öppet, Open-source app store, sideloades, launcher alternativ.

Skulle kunna tänka mig ta del av hela deras ekosystem om detta vore fallet.

Jag tycker att utvecklingen stagnerat. Att båda är likvärdiga, det är öppenheten som avgör för mig just nu.

Permalänk
Medlem

Kommer bli extremt vanligt med scam-annonser för spel och appar som hänvisar eller direktlänkar för nedladdning av skadliga program via andra butiker.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Julkatten:

Varför blir det tuppfäktning i kommentarsfältet på varje artikel där iPhone är inblandat? Vad har hänt med SweC?

Vuxna människor som sitter och gapar om vilken mobil (dvs vilket multimiljardföretag) som är ”bäst”… Jösses..
Måste man försvara sitt eget köp med att klanka ner på andra som föredrar något annat så är man en ganska pinsam figur (och sådana verkar det finnas gott om).

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Kommer bli extremt vanligt med scam-annonser för spel och appar som hänvisar eller direktlänkar för nedladdning av skadliga program via andra butiker.

Precis som för Android.

Nej förresten, det förekommer ju nästan inte alls.

Permalänk
Medlem

Anledningen att jag är för mindre valfrihet är enkel, komplexitet, som valfrihet innebär, försämrar kvaliteten. Alla som jobbar med utveckling vet detta, och det drabbar inte bara dom som nyttjat valfriheten utan alla. Apple ha redan ökande problem kring att säkra iOS och detta kommer bara göra saken värre.

Valfrihet på mobiltelefonen är som menyerna på turisthaken på semestern, 300 olika maträtter och alla är dåliga 😅

Och för er som undrar, jag har byggt datorer i 25+ år, konfigurerar det mesta på mina datorer när det kommer till mjukvara osv. Jag är inte emot valfrihet som koncept, men min telefon är så pass viktig att jag gärna offrar den där för den ökade säkerhet det ger, tyvärr förstår man inte inom EU detta utan man tittar enbart på fiktiva finansiella siffror.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klockan:

Precis som för Android.

Nej förresten, det förekommer ju nästan inte alls.

Om "nästan inte alls" är "extremt vanlig och tills nu främst riktats åt Android-användare" har du nästan rätt. Spelar ingen roll vilken typ av scam eller malware du kollar på, gemensam nämnare är nästan uteslutande att det distribueras genom nedladdningar från alternativa butiker.

Bara ett fåtal exempel (med miljoner nedladdningar):

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Jag har klarat mig hitintills på macOS utan antivirus.

macOS kommer med antivirus by default.

https://www.apple.com/macos/security/
"This starts with state-of-the-art antivirus software built in to block and remove malware. Technologies like XD (execute disable), ASLR (address space layout randomization), and SIP (system integrity protection) make it difficult for malware to do harm, and they ensure that processes with root permission cannot change critical system files."

Visst, du behöver inte köpa någon scam ware från Norton eller ESET osv, men du har definitivt antivirus som körs i bakgrunden

Permalänk
Medlem
Skrivet av tozz:

Anledningen att jag är för mindre valfrihet är enkel, komplexitet, som valfrihet innebär, försämrar kvaliteten. Alla som jobbar med utveckling vet detta, och det drabbar inte bara dom som nyttjat valfriheten utan alla. Apple ha redan ökande problem kring att säkra iOS och detta kommer bara göra saken värre.

Valfrihet på mobiltelefonen är som menyerna på turisthaken på semestern, 300 olika maträtter och alla är dåliga 😅

Och för er som undrar, jag har byggt datorer i 25+ år, konfigurerar det mesta på mina datorer när det kommer till mjukvara osv. Jag är inte emot valfrihet som koncept, men min telefon är så pass viktig att jag gärna offrar den där för den ökade säkerhet det ger, tyvärr förstår man inte inom EU detta utan man tittar enbart på fiktiva finansiella siffror.

Men fortsätt bara som du gör nu då, ingen tvingar dig till något. Väldigt få kommer utyttja det dessutom men den STORA vinsten är att Apple nu får lov att förhålla sig till att folk kan välja bort dem så de måste spela renare, vilket de inte gör idag.
Om Apple verkligen skulle gå över gränsen en dag så kan de inte luta sig mot det faktum att alla deras kunder är instängda. Det ger en sundare situation som alla (även de som fortsätter använda deras gate community) kommer dra nytta av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klockan:

Men fortsätt bara som du gör nu då, ingen tvingar dig till något. Väldigt få kommer utyttja det dessutom men den STORA vinsten är att Apple nu får lov att förhålla sig till att folk kan välja bort dem så de måste spela renare, vilket de inte gör idag.
Om Apple verkligen skulle gå över gränsen en dag så kan de inte luta sig mot det faktum att alla deras kunder är instängda. Det ger en sundare situation som alla (även de som fortsätter använda deras gate community) kommer dra nytta av.

Du läste uppenbarligen inte vad jag skrev, detta drabbar mig negativt, oavsett om jag använder det eller inte, eftersom det introducerar onödig komplexitet i mjukvaran vilket kommer leda till fler CVE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaw_B:

Någon som hittat bra alternativa Appstores att rekommendera?

+1:ar frågan.

Ser fram emot vad detta kan innebära. Säkerhetsmässigt sämre, absolut, men som tidigare nämnts lär det ju främst vara "powerusers" - om det nu finns i IOS - som nyttjar möjligheten.
Min förhoppning är att kunna köra jailbreak (alt. -liknande), men utan att behöva lägga mer tid än nödvändigt på det.

For the record så föredrar jag Android, men tills vidare väger formatet på iPhone 13 mini i kombination med hårdvaran högre än operativsystemet för min del. En telefon ska väga under 150g inkl. skal.

Visa signatur

12600K, GTX 980 Ti, 16GB DDR4@3200MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Först och främst: Företagen är redan mäktigare än många stater. Som jag skrev tidigare i tråden: I ett chicken race mellan Sverige och Apple hade Apple vunnit, för de folkvalda hade inte velat förarga ~50% av väljarunderlaget. Samma kan av olika anledningar sägas om Microsoft, Meta, Alphabet, Amazon... Mindre stater måste gå ihop i grupp om de vill kunna påverka dessa företag, vilket vi precis sett med det nya EU-lagpaketet som bland annat haft specifikt Apple som måltavla.

För det andra: Jag tror du missuppfattar. Väldigt få människor tycker illa om valfrihet, men väldigt få val är renodlat positiva eller negativa. Jag älskar valfrihet, men vad gäller mina huvudsakliga verktyg vill jag först och främst att de bara ska vara riktigt bra och fungera med så lite strul som möjligt. Det ger mig valet att syssla med tekniska problem av en art jag väljer själv - eller tillbringa mer tid med dem jag får betalt för att lösa. "Min andra dator kör FreeBSD".

Nu pratar jag dock om framtidsvisionen där företagen är mäktigare än alla nationer och de största styrande krafterna. Så länge länder kan gå ihop och sätta press har vi självklart inte problemet vi kommer ha i en sådan hypotetisk verklighet.

Eftersom valfriheten inkluderar valfrihet att inte ta del av de andra alternativen, så det finns ingen relevant anledning att klaga. Vi har dock flera personer här som t ex klagat på att annat än Appstore tillåts, trots att de inte behöver använda något annat än Appstore om de inte vill. Därav missuppfattar jag inget. Om det sedan inte stämmer med just dina invändningar spelar mindre roll för jag riktade mig inte till dig i mitt inlägg.

Permalänk
Skrivet av ratbongo:

Nu pratar jag dock om framtidsvisionen där företagen är mäktigare än alla nationer och de största styrande krafterna. Så länge länder kan gå ihop och sätta press har vi självklart inte problemet vi kommer ha i en sådan hypotetisk verklighet.

Eftersom valfriheten inkluderar valfrihet att inte ta del av de andra alternativen, så det finns ingen relevant anledning att klaga. Vi har dock flera personer här som t ex klagat på att annat än Appstore tillåts, trots att de inte behöver använda något annat än Appstore om de inte vill. Därav missuppfattar jag inget. Om det sedan inte stämmer med just dina invändningar spelar mindre roll för jag riktade mig inte till dig i mitt inlägg.

Vad jag försöker få fram är att verkligheten är mer nyanserad än vad du verkade vilja ha sagt med ditt inlägg. Alla val kommer med för- och nackdelar: folket som klagar på att annat än App Store tillåts har en poäng, även om det är en worst case-poäng som med nuvarande regelverk verkar vara ganska väl kompenserad för. Men för att ha den oron krävs inte att man ”gått på Apples propaganda”, utan att man har en reell oro för ett potentiellt utfall man inte gillar. De som utan eftertanke köper Appleprodukter har inte heller någon uppfattning om vad de nya EU-lagarna innebär för för- respektive nackdelar för dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Hur lång tid tror ni det tar innan det finns en ”officiell” handelsbanken app från Börjes app-store som Hilda 87 luras ladda ner?

Varför tror du att apple skulle signera den appen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Varför tror du att apple skulle signera den appen?

Är ju bara en tidsfråga innan det kravet tas bort.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Skrivet av Trihxeem:

Är ju bara en tidsfråga innan det kravet tas bort.

EUs lagar kräver inte bara att Apple tillåter alternativa ställen att köpa appar på, utan tillåter/kräver också att Apple även i fortsättningen håller folk någorlunda trygga. Sektion 50 i DMA täcker detta.

In order to ensure that third-party software applications or software application stores do not endanger the integrity of the hardware or operating system provided by the gatekeeper, it should be possible for the gatekeeper concerned to implement proportionate technical or contractual measures to achieve that goal if the gatekeeper demonstrates that such measures are necessary and justified and that there are no less-restrictive means to safeguard the integrity of the hardware or operating system. The integrity of the hardware or the operating system should include any design options that need to be implemented and maintained in order for the hardware or the operating system to be protected against unauthorised access, by ensuring that security controls specified for the hardware or the operating system concerned cannot be compromised. Furthermore, in order to ensure that third-party software applications or software application stores do not undermine end users’ security, it should be possible for the gatekeeper to implement strictly necessary and proportionate measures and settings, other than default settings, enabling end users to effectively protect security in relation to third-party software applications or software application stores if the gatekeeper demonstrates that such measures and settings are strictly necessary and justified and that there are no less-restrictive means to achieve that goal. The gatekeeper should be prevented from implementing such measures as a default setting or as pre-installation.

Dold text
Permalänk

Undrar hur många Androidägare som ens vet att det finns andra appar utanför "play butik"? Det är stängt här och låst där, å andra sidan slipper jag mecka med operativsystemet, jag slipper malware. Gott nog.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

EUs lagar kräver inte bara att Apple tillåter alternativa ställen att köpa appar på, utan tillåter/kräver också att Apple även i fortsättningen håller folk någorlunda trygga. Sektion 50 i DMA täcker detta.

In order to ensure that third-party software applications or software application stores do not endanger the integrity of the hardware or operating system provided by the gatekeeper, it should be possible for the gatekeeper concerned to implement proportionate technical or contractual measures to achieve that goal if the gatekeeper demonstrates that such measures are necessary and justified and that there are no less-restrictive means to safeguard the integrity of the hardware or operating system. The integrity of the hardware or the operating system should include any design options that need to be implemented and maintained in order for the hardware or the operating system to be protected against unauthorised access, by ensuring that security controls specified for the hardware or the operating system concerned cannot be compromised. Furthermore, in order to ensure that third-party software applications or software application stores do not undermine end users’ security, it should be possible for the gatekeeper to implement strictly necessary and proportionate measures and settings, other than default settings, enabling end users to effectively protect security in relation to third-party software applications or software application stores if the gatekeeper demonstrates that such measures and settings are strictly necessary and justified and that there are no less-restrictive means to achieve that goal. The gatekeeper should be prevented from implementing such measures as a default setting or as pre-installation.

Dold text

"strictly necessary and justified and that there are no less-restrictive means to achieve that goal" är en otroligt bred och intetsägande klausul som kommer behöva prövas i domstol innan någon kan uttala sig om huruvida vad som gäller eller inte.
"technical or contractual measures" är också hysteriskt roligt, som om ett kontrakt har någon som helst effekt på dålig kod 😂 Att Apple kan plocka bort det i efterhand spelar ju föga roll för dom som drabbas av malware, läckor eller annat.

Permalänk
Skrivet av tozz:

"strictly necessary and justified and that there are no less-restrictive means to achieve that goal" är en otroligt bred och intetsägande klausul som kommer behöva prövas i domstol innan någon kan uttala sig om huruvida vad som gäller eller inte.
"technical or contractual measures" är också hysteriskt roligt, som om ett kontrakt har någon som helst effekt på dålig kod 😂 Att Apple kan plocka bort det i efterhand spelar ju föga roll för dom som drabbas av malware, läckor eller annat.

Jag är inte jurist så jag har inte en aning om ifall EU skulle ändra på det här aspekten av Apples förslag. Men deras nuvarande lösning är att kräva att få testa och sedan signera program som ska saluföras via alternativa programmarknader. Det är inte vattentätt, men det låter i kombination med existerande sandboxing och förbud mot att använda annat än officiella API:er betydligt tryggare än att telefoner skulle få köra vilka program som helst från vilken källa som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Jag är inte jurist så jag har inte en aning om ifall EU skulle ändra på det här aspekten av Apples förslag. Men deras nuvarande lösning är att kräva att få testa och sedan signera program som ska saluföras via alternativa programmarknader. Det är inte vattentätt, men det låter i kombination med existerande sandboxing och förbud mot att använda annat än officiella API:er betydligt tryggare än att telefoner skulle få köra vilka program som helst från vilken källa som helst.

Det är bara en tidsfråga innan Daniel Ek lägger upp en video på linkedin om hur hemskt detta är och hur det försämrar för konsumenter osv. Jag är glad om det förblir jobbigt, som utvecklare och konsument. Men som med alla andra lagar behövs prejudikat innan vi vet vad den slutgiltiga implementationen blir.

Permalänk
Skrivet av tozz:

Det är bara en tidsfråga innan Daniel Ek lägger upp en video på linkedin om hur hemskt detta är och hur det försämrar för konsumenter osv. Jag är glad om det förblir jobbigt, som utvecklare och konsument. Men som med alla andra lagar behövs prejudikat innan vi vet vad den slutgiltiga implementationen blir.

Jag är ärligt talat kluven:
Med min bakgrund i 80-talens hemdatorer där det var möjligt att förstå hela datorn och fullt görbart att bryta ner ett program i sina individuella instruktioner, och med 90-talets framväxt av fri och öppen programvara, hade jag älskat om våra telefoner kunde vara general purpose computers; gärna med möjlighet att köra samma operativsystem vi använder till vardags.

Men det är inte vad som hände. Scammers, reklamfolk och kryptoterrorister förstörde möjligheten att lita på programvara och till och med på webbsidor man besöker, i kombination med att telefonerna idag vet allt om oss, har alla våra privata bildbibliotek och är verktyget vi använder för våra viktigaste ekonomiska transaktioner och myndighetskorrespondens. I den situationen behövs en granskare av något slag, tyvärr. Inte av vår kommunikation, men av koden som kör på enheterna vi använder för att kommunicera.