Permalänk

mITX bygge - Coil whine problem?

Hej,

Sitter och ska beställa grejer för att bygga en ny burk.
Har sedan 2017 kört med en Asus Rog G20 dator, och varit väldigt nöjd med storleken (ser ut som en ps5:a i storlek typ)

Nu när jag tänkte köpa ny så vill jag fortfarande ha en så kompakt och smidig dator som möjligt.
Är förbi tiden med fräsiga RGB byggen som står och blinkar disco på kontoret.

Nu till mitt dilemma.
Överallt jag söker så verkar det ha hunnit bli ett nytt problem med nyare komponenter, coil whine..
Vet inte om det är mer begränsat till mITX moderkorten. Men jag har bland annat sätt något tråd i detta forumet där flertalet hade problem.

Däremot så lyckas jag inte isolera vilka som har större potential till att ge ifrån sig coil whine och vilka som fungerar bättre.
GPU förstår jag också kan skapa ljud, men där tror jag mig ha hittat ett kort som inte har skrivits så mycket problem om.
Moderkortet är dock svårare

Vissa har jätteproblem med Asus och vissa inte alls, detsamma gäller ASrock, gigabyte, MSI.
Egentligen skulle jag vilja ha Asus moderkort, men det är just detta kortet som flest verkar haft problem med.

Är det någon som byggt mITX och kan rekommendera något fabrikat? Eller ska jag bygga i normal storlek?
Har även fått för mig att efter alla år testa på AMD istället för Intel, dock så begränsar detta urvalet i moderkortsvärlden.
Nedan är länk till tänkt bygge. Kom gärna med reflektioner
https://komponentkoll.se/bygg/BCopJ

Permalänk
Medlem

Först och främst, KUL med ett miniITX-bygge. Jag förstår utmaningen och har trivts i många år med Fractal design node 304.

Jag har inte någon särskild rekommendation på moderkort. Jag har haft god erfarenhet av både Asus och MSI. Men jag har ett råd jag verkligen vill ge först, efter att ha tittat på dina komponenter:

1) Mer kyla. Köp ett nätaggregat med högre effekt. Genom att sikta på något lägre nyttjandegrad. Detta kommer att spara flera grader framförallt vid full load. Ta minst 850W är mitt råd, och 1000W om budget tillåter. Efter många år tvingades jag flytta min radiator till utsidan av chassit vilket förvisso blev coolt, men hade jag haft ett kraftfullare nätagg så hade det inte fyllt burken med lika varm luft.

Övriga reflektioner:
* Beroende på längd på slangar på vattenkylaren kan det vara svårt att få nedåtgående slangar i små format. Säkerställ att den är monterad korrekt och att slangarna går nedåt. Det krävs för att få rätt vattenflöde i blocket och för att det annars bildas oljud. Titta på t.ex.
https://www.youtube.com/watch?v=BbGomv195sk

* Får du värmeproblem kan du alltid såga upp större hål och öka luftflödet eller vid långa sessions köra med topplocket av, som näst sista bilden här: https://www.techpowerup.com/review/phanteks-evolv-shift-xt/7....

Lycka till!

Visa signatur

Nostalgi: i7-2600K@5.0Ghz, Obsidian 650D, Noctua NH-U9BSE2, AX850, [img]http://valid.canardpc.com/cache/banner/mjt9ux.png[/img]
Nuvarande: 7950X3D, RTX4070-S, X670-E Asus Prime, ROG Loki 1000WSFX, MP700 Pro, Liquid Freezer II, G. Skill Trident 6400Mhz, Raijintek Thetis Window
Övrigt: Alienware m15 R7 i7-12700H RTX3060 | DALI Mentor 1 + Opticon vokal

Permalänk
Skrivet av Blain:

Först och främst, KUL med ett miniITX-bygge. Jag förstår utmaningen och har trivts i många år med Fractal design node 304.

Jag har inte någon särskild rekommendation på moderkort. Jag har haft god erfarenhet av både Asus och MSI. Men jag har ett råd jag verkligen vill ge först, efter att ha tittat på dina komponenter:

1) Mer kyla. Köp ett nätaggregat med högre effekt. Genom att sikta på något lägre nyttjandegrad. Detta kommer att spara flera grader framförallt vid full load. Ta minst 850W är mitt råd, och 1000W om budget tillåter. Efter många år tvingades jag flytta min radiator till utsidan av chassit vilket förvisso blev coolt, men hade jag haft ett kraftfullare nätagg så hade det inte fyllt burken med lika varm luft.

Övriga reflektioner:
* Beroende på längd på slangar på vattenkylaren kan det vara svårt att få nedåtgående slangar i små format. Säkerställ att den är monterad korrekt och att slangarna går nedåt. Det krävs för att få rätt vattenflöde i blocket och för att det annars bildas oljud. Titta på t.ex.
https://www.youtube.com/watch?v=BbGomv195sk

* Får du värmeproblem kan du alltid såga upp större hål och öka luftflödet eller vid långa sessions köra med topplocket av, som näst sista bilden här: https://www.techpowerup.com/review/phanteks-evolv-shift-xt/7....

Lycka till!

Tack får feedback.
Jag tittar över nätagget och klämmer in något med lite mer kräm då!
Kylaren bör inte vara ett problem med det valda chassit. Chassit är ställbart på höjden beroende på om du har luftkylt - luftkylt med extra fläktar eller vattenkylare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bergstroom:

Tack får feedback.
Jag tittar över nätagget och klämmer in något med lite mer kräm då!
Kylaren bör inte vara ett problem med det valda chassit. Chassit är ställbart på höjden beroende på om du har luftkylt - luftkylt med extra fläktar eller vattenkylare.

Just coil whine är ett tärningskast, en produkt kan ge Coil whine med en psu men en annan inte ha något.

Psu, gpu, moderkort kan alla ge Coil whine.
Vanligast är gpu

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

Just coil whine är ett tärningskast, en produkt kan ge Coil whine med en psu men en annan inte ha något.

Psu, gpu, moderkort kan alla ge Coil whine.
Vanligast är gpu

Ja, efter alla trådar man läst fram och tillbaka så förstår jag nu detta.
Känns dock tråkigt då många också skriver att support eller reklamation vid coil whine kan vara svårt. Då tillverkarna inte ser det som ett problem.
Jag vill dock inte fastna med en dator på skrivbordet som låter hemskt, ljud är något jag kan bli tokig på

Permalänk
Medlem

Vet inte om jag hade otur men... hade ett sånt ASUS DUAL 4070 Super OC, samt 2st ASUS DUAL 4070 (icke-Super) som alla hade såna extrema mängder coil whine... man hörde det i rummet bredvid då det var spel igång, riktigt irriterande ljud på samtliga. I ett öppet Mesh-chassi som stod uppe på skrivbordet.

Har sedan testat 4070 FE och ett MSI Ventus som båda också hade coil whine men som var mycket mycket lägre i volym och behagligare (dock inte behaglig så klart) ton.

Inte säker på om detta är till någon hjälp men jag är verkligen rädd för att prova ett ASUS DUAL-kort igen nu.

Visa signatur

#sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av bergstroom:

Jag vill dock inte fastna med en dator på skrivbordet som låter hemskt, ljud är något jag kan bli tokig på

Nu vet jag inte hur din gamla dator låter men generellt är väl inte ITX att rekommendera om man är väldigt ljudkänslig.

Mindre byggen kommer alltid låta mer då ett luftigare chassi med många långvarviga fläktar = tyst och svalt.

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Skrivet av xeefus:

Vet inte om jag hade otur men... hade ett sånt ASUS DUAL 4070 Super OC, samt 2st ASUS DUAL 4070 (icke-Super) som alla hade såna extrema mängder coil whine... man hörde det i rummet bredvid då det var spel igång, riktigt irriterande ljud på samtliga. I ett öppet Mesh-chassi som stod uppe på skrivbordet.

Har sedan testat 4070 FE och ett MSI Ventus som båda också hade coil whine men som var mycket mycket lägre i volym och behagligare (dock inte behaglig så klart) ton.

Inte säker på om detta är till någon hjälp men jag är verkligen rädd för att prova ett ASUS DUAL-kort igen nu.

Aeeh, säg inte så. Jag som trodde jag hittade kortet med störst sannolikhet att funka..

Permalänk
Skrivet av olga32:

Nu vet jag inte hur din gamla dator låter men generellt är väl inte ITX att rekommendera om man är väldigt ljudkänslig.

Mindre byggen kommer alltid låta mer då ett luftigare chassi med många långvarviga fläktar = tyst och svalt.

Så är det ju givetvis. Den kompromissen är jag dock beredd att ta, hellre ett chassi som nästan kan gömmas bakom skärmen.

Permalänk

hmm tycker nog det är GPU som gnäller mest. Inget av mina mitx moderkort asrock eller asus har bjäbbat alls faktiskt. Jag är extremt känslig för ljud dessutom så vågar påstå att om det nu är gnäll från moderkortet iaf så dämpas väl det av mitt lilla chassi. GPU går igenom ibland men ofta har man ju annat ljud igång då

Kan tillägga att min Lian Li A4-H2O med 240 AIO, Ryzen 5 7600, rtx 4070 är HELT tyst tills jag gejmar hårt, gör inte ett ljud ifrån sig.

Visa signatur

Gammal geek som lurkar runt

Permalänk
Medlem
Skrivet av bergstroom:

Aeeh, säg inte så. Jag som trodde jag hittade kortet med störst sannolikhet att funka..

Tyvärr... dom var till och med högljudda bara då man kollade videos på YouTube. FE var det som var mest tyst, inte störande förräns man började spela.

Är du känslig mot coil whine-ljud har jag tyvärr ingenting bra att skriva här... jag blir tokig av det ljudet själv och har inte hittat ett enda 4000-serie grafikkort som är helt fritt från det. Testade med undervolt och power limit, ingenting har hjälpt.

Fastnade på 4060, "MSI Gaming X". Minst störande ljudnivån.

Kanske värt att nämna - har ett Seasonic Platinum nätaggregat, inte helt säker på modellen men... var inte bättre med SF750 som jag hade tidigare då jag också byggde ITX, tyvärr. Tror att 4000-serien är cursed...

Visa signatur

#sweclockers.com