Ingen koppling mellan mobilanvändande och hjärntumörer

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rapidact:

Det var rätt enkelt att ta reda på att så inte var fallet.

With all due respect. Jag lovar dig att karolinska institutet har en helt annan nivå av akademiskt förtroende än strålskyddstiftelsen ;). Det är ganska olika nivå av vetenskapligt förtroende mellan de två.
Strålskyddsstiftelsens utlåtanden citeras inte särskilt mycket som en relevant grund i akademiska texter eller som forskningsunderlag. Det gäller däremot för karolinska.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Som förväntat.

Skrivet av landahl:

Jag pratar ändå endast med högtalaren på.

Om du gör det bland folk så skadar du alla andra mentalt, vilket är oändligt mycket värre än harmlös icke-joniserande strålning. Vänligen låt bli.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

With all due respect. Jag lovar dig att karolinska institutet har en helt annan nivå av akademiskt förtroende än strålskyddstiftelsen ;). Det är ganska olika nivå av vetenskapligt förtroende mellan de två.
Strålskyddsstiftelsens utlåtanden citeras inte särskilt mycket som en relevant grund i akademiska texter eller som forskningsunderlag. Det gäller däremot för karolinska.

Det lilla jag vet är att Maria Feychting är Socionom i grunden, föga imponerande, sedan har hon byggt vidare på det med lite kurser och varit Anders Ahlbom skyddsling, han var forskare på KI och tog henne under sina vingar. Så vi kan säga att hon halka in på ett bananskal

Hennes mentor Anders Ahlbom var med om en skandal, hans bror visade sig vara lobbyist åt telekomindustrin i Bryssel, därav försvann han från rampljuset och Maria Feychting klev fram.

Mona har riktig akademisk bakgrund, det hör man lätt på henne när hon talar, jag är otroligt tacksam för den insats hon gör och jag vet att hon kommer få upprättelse i efterhand. Detta vi diskuterar är en av vår tids största vetenskapliga skandaler. Det är fruktansvärt många människor som far illa just nu.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jag tycker inte att dessa artiklarna direkt ändrar min uppfattning om att strålskyddsstiftelsen sprider konstigheter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rapidact:

Mona har riktig akademisk bakgrund, det hör man lätt på henne när hon talar, jag är otroligt tacksam för den insats hon gör och jag vet att hon kommer få upprättelse i efterhand. Detta vi diskuterar är en av vår tids största vetenskapliga skandaler. Det är fruktansvärt många människor som far illa just nu.

Har du källa på hennes bakgrund då?
Enligt Wikipedia är hon "en svensk miljöekonom, journalist och författare". Hennes egna hemsida beskriver henne som "journalist och författare".

Sedan vill jag tillägga att det inte är något bra argument oavsett.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rapidact:

Det lilla jag vet är att Maria Feychting är Socionom i grunden, föga imponerande, sedan har hon byggt vidare på det med lite kurser och varit Anders Ahlbom skyddsling, han var forskare på KI och tog henne under sina vingar. Så vi kan säga att hon halka in på ett bananskal

Hennes mentor Anders Ahlbom var med om en skandal, hans bror visade sig vara lobbyist åt telekomindustrin i Bryssel, därav försvann han från rampljuset och Maria Feychting klev fram.

Mona har riktig akademisk bakgrund, det hör man lätt på henne när hon talar, jag är otroligt tacksam för den insats hon gör och jag vet att hon kommer få upprättelse i efterhand. Detta vi diskuterar är en av vår tids största vetenskapliga skandaler. Det är fruktansvärt många människor som far illa just nu.

Man halkar inte genom en forskarutbildning via disputation till docent och professor på ett bananskal. ”Byggt vidare med några kurser” är minst 4 år, dessförinnan har man 3+2 år kandidat och master. Doktorsexamen, docentur och professur ges efter granskning och godkännande av kommittér, bestående av både interna och externa granskare. Däremellan ska det gå ett antal år med forskning och uppvisande av både redlighet och självständighet.

Därtill har hon landat en lång rad forskningsbidrag, som alla i sin tur granskas av kommittér.

Att du tycker det är föga imponerande säger väl mer om dig, att du antigen har hybris eller, lite snällare bedömt, är väldigt felinformerad.

Din uppfattning av akademin är lite haltande, milt uttryckt.

Man hör inte på någon vad de har för akademisk bakgrund, däremot har vi ett väl etablerat system med examina och utmärkelser. De snackar man sig inte till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emma242:

Din uppfattning av akademin är lite haltande, milt uttryckt.

Man hör inte på någon vad de har för akademisk bakgrund, däremot har vi ett väl etablerat system med examina och utmärkelser. De snackar man sig inte till.

Det är fascinerande hur faktaresistenta och vetenskapsförnekande många är och dom dyker alltid upp i dessa trådar om "strålning" och visar med all tydlighet att dom inte är ett dugg intresserade av verkligheten.

Det är så sorgligt att vi med internets hjälp har bättre insyn i och bättre tillgång till vetenskapen mer än någonsin men det är så många som helt enkelt vägrar lära sig något utan väljer hellre att fortsätta tro på vad dom nu vill tro på...

Permalänk
Skrivet av lhugo:

Du lyfter en viktig poäng rörande publikationsbias.

Att skriva att trovärdigheten för studien minskar åtskilligt pga av finansiering från kndustrin håller jag alls inte mes om i det aktuella fallet.

1. Publikationsbias berör tendens att inte publicera under vissa omständigheter. Jag pekar på att studien inte alls skulle ha gjorts. Det är fundamentalt en annan frågeställning

2. Givetvis ger en välgjord studie värde ändå, men industrisponsringen är alltid vara relevant att hålla i minne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av redruM:

Studien är tyvärr HELT irrelevant när man skriver att den inte bara är i "samarbete med " utan är "funded" alltså FINANSIERAD av Ericsson, Telia och Telenor. Kom igen...

Skrivet av Rapidact:

Det där bör ses mer som en merit. Igen är det några som går industrins intressen till mötes...

Skrivet av LASER KENNETH:

Njae dom vill nog bara väl, men om du frågar bransch-anslutna personer som dom granskar, så låter det nog så.

Skrivet av LASER KENNETH:

Har bara hört lite intervjuer med en kvinna som är inblandad, och hon låter åtminstone genuin när hon pratar och lägger fram deras fakta, sen får man ju också inse att självklart kommer någon som känner sig hotad av viss typ av information om deras verksamhet slå med taggarna utåt, och attackera och raljera precis som statlig media och bransch-intressen gjort när det kommer till sån typ av systemkritik.

Jag har aldrig tagit någonting för givet bara för att en studie konstaterat en sak, där ska inte diskussioner sluta för då har vi helt tappat konceptet om vad vetenskap är i grunden, som någonting som ständigt utvecklas och teorier och konstateranden ändras som vi sett genom tiderna.

Sen är det lite sorligt att folk som ställer frågor och kritiserar vissa saker om särskilda ämnen ska behöva bli förföljda attackerade och hånade på olika sätt som hon på Strålskyddsstiftelsen vittnat om i intervju jag lyssnade på.
Har man en avvikande åsikt som visar att man är lite dissident, så sätts det fula etiketter på istället för att föra dialog.
Sånt hoppas jag ska försvinna iaf.

Skrivet av Rapidact:

Ja, många av dessa företag som förekommit i denna tråd är korruptionsdömda, de har väl fått böta miljardbelopp? Hur gick det? Tack för påminnelsen.

Och våra cancerregister över hjärntumörer som de älskar att referera till har en underrapportering:

https://newsvoice.se/2019/01/167-okning-av-antalet-patienter-...

Vid kontakt med Socialstyrelsens cancerregister har artikelförfattaren fått beskedet att registret över hjärntumörer är underrapporterat beroende på att de tumörer som inte undersökts av patolog och fått en för cancerregistret nödvändig diagnoskod inte rapporteras in.

2011 intervjuade Strålskyddsstiftelsen, Åsa Klint vid Socialstyrelsen. Åsa Klint hade några år tidigare granskat registrets tillförlitlighet och redovisat att underrapporteringen var betydande för hjärntumörer av denna anledning.

Detta faktum utnyttjar sådana som Maria Feychting, att referera till underrapporterade register för att ge ett sken av att "inget hänt". När allt talar för att allt fler drabbas, eftersom det är fler som vårdas för det.

Ge like på denna! Den visar hur korruptionen går till.

Buntar samman lite olika svar här som kan vara värt att reflektera över.

Angående Strålskyddsstiftelsen så finns det ett antal artiklar man bör läsa - de handlar om hur det ser ut med hjärntumörer i landet under de senaste decennierna. De målar upp en rätt skrämmande bild med en kraftig ökning under perioden som mobiltelefonerna blev var mans egendom. Läs gärna artiklarna innan du läser mina kommentarer i spoiler:

https://www.stralskyddsstiftelsen.se/2019/01/03/kraftig-oknin...
https://www.stralskyddsstiftelsen.se/2017/10/25/antalet-hjarn...

Visst är det skrämmande siffor som tydligt visar att mobiler orsakar cancer!!!

Problemet är bara att detta gäller patienter som får vård för hjärntumör vilket egentligen inte har något alls att göra med hur många som faktiskt drabbas av cancer.

Om man korrigerar för ålder så har antalet nya fall intressant nog legat konstant under denna tid. Det artiklarna egentligen handlar om att vården blivit bättre och att de som diagnostiseras med hjärntumör lever längre och då finns med i öppenvården längre. Vilket inte är varken intressant eller relevant om man oroar sig över mobilstrålning. Man väljer alltså aktivt att ge en missvisande bild av statistik som egentligen inte är det minsta relevant för det man säger sig vilja sprida kunskap om. Varför skulle Strålskyddstiftelsen skriva en alarmerande artikel om att vården blivit bättre?

Citat från artikeln från 2017:

"Forskarna Lennart Hardell och Michael Carlberg visar även i en ny vetenskaplig rapport att det sker en statistiskt klarlagd ökning av antalet patienter som vårdats på sjukhus, i slutenvården, för hjärntumörer av ”osäker eller okänd natur”."

Denna vetenskapliga rapport sponsrades av Strålskyddsstiftelsen själva. Problemet är fortfarande att det inte är det minsta relevant om man är orolig över att mobilanvändning orsakar cancer, vilket väl är det som Strålskyddsstiftelsen påstår sig syssla med?

Här kan man verkligen prata om att man finansierar forskning som ska ge ett resultat man vill. Både de som beställer forskningen och den som utför den måste vara medvetna om att de dom håller på med är direkt vilseledande. Något att ha i åtanke när man ska värdera övrig information som finns på Strålskyddsstiftelsens hemsida.

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av Olof_von_Knorring:

1. Publikationsbias berör tendens att inte publicera under vissa omständigheter. Jag pekar på att studien inte alls skulle ha gjorts. Det är fundamentalt en annan frågeställning

2. Givetvis ger en välgjord studie värde ändå, men industrisponsringen är alltid vara relevant att hålla i minne.

Du menar att den aktuella studien inte alls skulle genomförts? För att vi redan har mer än tillräckligt med evidens för vad man visar i studien? Eller vad skulle problemet vara?

Vill du utveckla hur du menar att finansieringen med medel från industrin "minskar trovärdigheten åtskilligt" i det aktuella fallet. Jag ser inte det utifrån vad som beskriva i artikeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Men då förstår du inte vad du pratar om.

På vilket sätt tror du att elektromagnetisk strålning orsakar cancer?

Elektromagnetisk strålning orsakar cancer genom att slå ut elektroner ifrån sina banor, men det är bara joniserande strålning som kan det. Icke-joniserande strålning har för låg energi för att påverka elektroner, och därmed atomer och molekyler, på det viset.

Ultraviolett, Röntgen och Gamma-strålning orsakar cancer.
Synligt ljus, infrarött, mikrovågor och radiovågor gör det INTE.

Hur joniserande och icke-joniserande strålning funkar har vi vetat om sedan Einstein lade fram sina teorier 1905, och fick senare nobelpriset för 1921 då det bevisats experimentellt åtskilliga gånger. Sen har vi 100 år av ytterligare forskning på området som bekräftat det hela gång på gång.

Om du tror att strålning bidrar till cancer-risk, din kropp sänder ut ca 1000 watt strålning konsant. Tror du att strålningen från en människokropp ökar cancer risken? Det är ungefär 10 000 gånger mer energi än en mobiltelefons radiostrålning.

Om inte, varför tror du mobilens strålning är farligare än människokroppens strålning?

Vi vänder på frågan istället. Ifall det är som du säger; varför behövde det då göras en forskning/mätning på mobiltelefoner?
Jag skulle säga att forskarna vet med sig att vi människor vet väldigt lite och tar inget förgivet innan motsatsen är bevisad. Förr trodde man att jorden var platt, och de hade ju rätt i sak tills motsatsen var bevisad. På 90-talet hade vi nyckelhålmärkta matvaror som var fulla av socker eftersom det endast var fettet som var farligt. De hade också rätt tills motsatsen var bevisad. När jag är på ett närliggande kärnkraftverk och jobbar, så är de flesta som jobbar där, väldigt snabba när de går under dessa starkströmskablarna från transformatorn. Det finns ingen forskning som tyder på att det är farligt med dessa kablar... idag, men varför ta risken?

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

När jag är på ett närliggande kärnkraftverk och jobbar, så är de flesta som jobbar där, väldigt snabba när de går under dessa starkströmskablarna från transformatorn. Det finns ingen forskning som tyder på att det är farligt med dessa kablar... idag, men varför ta risken?

Det är inget konstigt. Massor av människor har ogrundade och irrationella rädslor. För vissa så utvecklas de till och med till fobier.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

Vi vänder på frågan istället. Ifall det är som du säger; varför behövde det då göras en forskning/mätning på mobiltelefoner?

Som jag sade, att vi hela tiden håller på och dubbelkolla och trippelkollar allting.

Skrivet av Nikodemous:

Jag skulle säga att forskarna vet med sig att vi människor vet väldigt lite och tar inget förgivet innan motsatsen är bevisad.

Men det finns också saker vi vet, du upprepar hela tiden "innan motsatsen är bevisad".
Vad innebär bevisad i din värld?

Skrivet av Nikodemous:

Förr trodde man att jorden var platt,

Det är skillnad på att tro och på att mäta.

När man för över 2000 år sedan mätte hur stor jorden är så var man jävligt nära och hade vetat sedan länge att den var rund.

Skrivet av Nikodemous:

och de hade ju rätt i sak tills motsatsen var bevisad.

Nej? Dom hade fortfarande fel.

Skrivet av Nikodemous:

På 90-talet hade vi nyckelhålmärkta matvaror som var fulla av socker eftersom det endast var fettet som var farligt.

Hade vi?
Nyckelhålsmärkningen har alltid haft socker-begränsning i sina kriterier.

Skrivet av Nikodemous:

När jag är på ett närliggande kärnkraftverk och jobbar, så är de flesta som jobbar där, väldigt snabba när de går under dessa starkströmskablarna från transformatorn. Det finns ingen forskning som tyder på att det är farligt med dessa kablar... idag, men varför ta risken?

Folk undviker att gå under stegar eller spottar när en svart katt går över vägen osv. också.
Varför ta risken?

Du undviker hela tiden själva sakfrågan och kommer med massor med andra exempel på saker.

Kan du t.ex. förklara hur du förstår skillnaden mellan joniserande och icke-joniserande strålning istället?

Alla exempel och liknelser du gör likställer tro, vidskeplighet, politik och vetenskap som om att det är likvärdigt.

Om du faktiskt tittar på forskningen istället för att bara säga "så här trodde man förr."

Olika "fakta" har olika belägg.

När folk trodde att jorden var platt var det enda belägg för det som fanns att det var det dom såg runtomkring sig. När man faktiskt försökte mäta lite lite noggrannare upptäckte man på en gång att jorden var rund.

När det kommer till elektromagnetisk strålning och dess joniserande och andra biologiska effekter så har vi 150 år forskning som ensidigt visar samma sak.
Vi har tiotusentals experiment, statistiska studier osv. osv. osv. osv. som ALLA säger samma sak.

Att du jämför det med att man trodde jorden var platt är ju bara tramsigt och visar på en djup okunskap om vad forskning faktiskt handlar om.

Och du upprepar så många rena felaktigheter, som det där att du trodde att det var först på mitten av 90-talet som man kom på att rökning var farligt. Vid det laget hade vi vetenskapligt vetat att rökning var farligt i över 100 år.

Sen är det komplicerat hur vad vi faktiskt vet når ut till gemene man, som med tobaken. Tobaksbolagen lade otroliga mängder pengar på falska studier och undanhöll och ljög om saker för att förvirra. Forskningen i sig var glasklar, men tobaksbolagen svämmade över informationsflödet med falskheter och då dom flesta var rökare så var det mycket bekvämare att köpa tobaksbolagens lögner än att se sanningen.

Liknande idag, forskningen kring icke-joniserande forskning är glasklar men det finns så många anti-vetenskapliga kvacksalvare, som t.ex. strålskyddsstiftelsen, och andra som pumpar ut så mycket desinformation så det är lätt att hitta saker som får sanningen att framstå som grumlig när den i själva verket är glasklar.

Och när det handlar om saker vi inte förstår oss på och saker som inte går att se så är folk rädda, då tar vidskepligheten lätt över. Det är mer bekvämt att vara skeptisk till sånt en inte förstår, precis som det var mer bekvämt att tro att tobak inte var så farligt som det var.

Och när man, som du, inte förstår skillnaden mellan riktig forskning och pseudovetenskapligt kvacksalveri så är det lätt att tro att frågan är mer komplex än den är.

Om du nu faktiskt är intresserad av det här med strålning ifrån mobiler och magnetfält runt el-kablar osv., läs på om lite fysik. Sätt dig in lite mer i hur forskarvärlden fungerar.

För som det är nu så saknar du helt och hållet grundförståelsen för att det ens ska gå och prata om saken...

För det är extremt talande hur du helt och hållet ignorerade alla mina frågor. Du vet inte vad du pratar om, det inser du väl själv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LASER KENNETH:

Har bara hört lite intervjuer med en kvinna som är inblandad, och hon låter åtminstone genuin när hon pratar och lägger fram deras fakta

Och det är ju exakt så som alla snake oil försäljare fungerar, att de låter genuina och trevliga. Vet inte hur många bluffprodukter som mina svärföräldrar blivit lurade på pga just att säljaren "var ju så trevlig och bjöd tom på kaffe".

Skrivet av Olof_von_Knorring:

1. Publikationsbias berör tendens att inte publicera under vissa omständigheter. Jag pekar på att studien inte alls skulle ha gjorts. Det är fundamentalt en annan frågeställning

Den praktiska skillnaden är ju dock obefintlig, om studien bara kastas och aldrig publiceras så är det ju exakt samma effekt som om den aldrig gjordes. Och det var varför jag bara skrev om det ena och inte det andra i mitt inlägg så jag ignorerade inte det utan bakade bara helt sonika in det under kommentaren om "icke publicering".

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 2400MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 23.10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Och du upprepar så många rena felaktigheter, som det där att du trodde att det var först på mitten av 90-talet som man kom på att rökning var farligt. Vid det laget hade vi vetenskapligt vetat att rökning var farligt i över 100 år.

Det var ett felaktigt påstående om något! Läkarna såg ett klart samband att de som rökte hade större risk att få lungcancer redan vid 1920, men det skulle dröja ca 40-50 år till innan vetenskapen kunde se det, sedan att bevisa mekanismen bakom tog minst lika lång tid till. Det finns någon slags övertro på vetenskapen som gör mig lite rädd här? Förstår du inte att denna tröghet i "systemet" gör att det är försent att agera? Det finns så många exempel i historien där vetenskapen sagt något vara säkert, så har de senare fått stå vid skampålen. Måste vi ta upp de exemplen?

Läste också något raljerande om starkströmskablar "Kan du t.ex. förklara hur du förstår skillnaden mellan joniserande och icke-joniserande strålning istället?"

Men snälla? Ett stort antal epidemiologiska studier visade tidigt på en överrisk för leukemi hos barn med förhöjda magnetfält i sin bostad. Det var alltså omöjligt att blunda för att t ex de barn som bodde nära elkraftledningar som fick leukemi hade ett klart samband. Vad blev det rekommenderade säkerhetsavståndet i Sverige? Att bo minst 400-600 meter ifrån? Ändå vill fortfarande sådana figurer som Maria Feychting inte riktigt "vetenskapligt" erkänna det.

Man kan lätt missbruka vetenskapens principer till att vara målvakt åt industrin, man kan åka jorden runt som forskare, bo fint, äta gott, bli placerad i WHO (som nu även Maria Feychting gör). Jag ser hur de arbetar. Jag ser bjudresorna de får, jag ser anslagen. De som gör de starkaste uttalanden har också de starkaste intressena och medlen bakom sig. Är inte det oroande om något? Det råder en falsk balans, det är bara en liten grupp forskare som kidnappat frågan och det finns mängder av studier som visar att detta är skadligt redan idag.

Vi har sjukdomsfallen som inte går att förklara, de finns i mängder i samhället och de ökar hastigt, parallellt med EMF-strålningen.

Det är så lätt att raljera över saker och ting. Men jag säger Er, folk far illa just nu.

Jag har högst personlig erfarenhet av detta, eftersom en basstation 22 meter från mitt hem gav mig kraftiga symtom nästan omgående och skadade mig. Idag jag träffar mängder av andra drabbade. Bor du t ex framför en basstation - då är du sjuk och svårt skadad. Nu kommer det in i hemmen, WIFI 7 där de försöker maxa allt - det är inte hälsosamt! Jag tål t ex inte WIFI längre, det sticker, jag svullnar och kliar mig blodig. Ta mitt råd, försök koppla upp er med fiber, använd ethernet-kablar, ha inte WIFI-router nära er kropp eller i samma rum ens, stäng av dem på natten. Vad har ni att förlora? Lyssna på mig - eller vänta ca 50 år tills sådana som är köpta av industrin erkänner det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Du vet inte vad du pratar om, det under du väl själv?

Ja asså, nu känns det som om vi är inne på flashback. Jag tycker vi drar ett streck här för alls bästa 🙂

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rapidact:

Det var ett felaktigt påstående om något! Läkarna såg ett klart samband att de som rökte hade större risk att få lungcancer redan vid 1920, men det skulle dröja ca 40-50 år till innan vetenskapen kunde se det, sedan att bevisa mekanismen bakom tog minst lika lång tid till. Det finns någon slags övertro på vetenskapen som gör mig lite rädd här? Förstår du inte att denna tröghet i "systemet" gör att det är försent att agera? Det finns så många exempel i historien där vetenskapen sagt något vara säkert, så har de senare fått stå vid skampålen. Måste vi ta upp de exemplen?

Första studien som visade på ett samband mellan rökning och lungcancer var 1939, ett fynd som konfirmerades i en annan studie 1943. Problemet var dock att medicin-sidan inte arbetade evidensbaserat på den tiden så den enorma lobbyverksamhet samt påverkan som tobaksindustrin hade, främst i USA, ledde till enbart 1/3 av Amerikanska läkare 1960 trodde att det var visat att rökning gav lungcancer. Men det är ju inget som man kan klandra vetenskapen för, inte heller dröjde det "40-50 år" utan vetenskapen visade det sambandet redan 1939.

Skulle vara intressant att se dina andra exempel, om de är lika grundlösa eller om de kommer från en svunnen tid.

Skrivet av Rapidact:

Men snälla? Ett stort antal epidemiologiska studier visade tidigt på en överrisk för leukemi hos barn med förhöjda magnetfält i sin bostad. Det var alltså omöjligt att blunda för att t ex de barn som bodde nära elkraftledningar som fick leukemi hade ett klart samband. Vad blev det rekommenderade säkerhetsavståndet i Sverige? Att bo minst 400-600 meter ifrån? Ändå vill fortfarande sådana figurer som Maria Feychting inte riktigt "vetenskapligt" erkänna det.

Det beror på att bevisen än så länge enbart finns i epidemiologiska studier medan man ännu inte har lyckats hitta en enda mekanism för hur det skulle kunna gå till, så som en försiktighetsåtgärd så skapade man ett säkerhetsavstånd. Vi pratar också om ca 80 barn per år så de samband som man ser i de epidemiologiska studierna är extremt liten och hos en extremt liten grupp vilket innebär att det kan bero på något helt annat samband som man ännu inte lyckats exkludera. De studier som visar samband är också ganska gamla, flertalet nygjorda studier pekar på inget eller extremt litet samband.

Te.x så gjordes det en större metastudie (med 40 ingående studier) 2021: Pooled analysis of recent studies of magnetic fields and childhood leukemia som visar att

Citat:

Unlike previous pooled analyses, we found no increased risk of leukemia among children exposed to greater MF: odds ratio (OR) = 1.01, for exposure ≥0.4 μT (μT) compared with exposures <0.1 μT. Similarly, no association was observed in the subset of acute lymphoblastic leukemia, birth homes, studies using calculated fields, or when geocoding accuracy was ignored. In these studies, there is a decline in risk over time, also evident when we compare three pooled analyses. A meta-analysis of the three pooled analyses overall presents an OR of 1.45 (95% CI: 0.95–2.20) for exposures ≥0.4 μT.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 2400MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 23.10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rapidact:

Det var ett felaktigt påstående om något! Läkarna såg ett klart samband att de som rökte hade större risk att få lungcancer redan vid 1920, men det skulle dröja ca 40-50 år till innan vetenskapen kunde se det, sedan att bevisa mekanismen bakom tog minst lika lång tid till. Det finns någon slags övertro på vetenskapen som gör mig lite rädd här? Förstår du inte att denna tröghet i "systemet" gör att det är försent att agera? Det finns så många exempel i historien där vetenskapen sagt något vara säkert, så har de senare fått stå vid skampålen. Måste vi ta upp de exemplen?

Nej, det dröjde inte 40-50 år innan "vetenskapen" kunde se det som sagt.
Det dröjde 40-50 år innan gemene man accepterade det.
Helt olika saker.

Sen lär vi oss hela tiden nya detaljer och får en djupare förståelse av alla olika beståndsdelar osv. men själva grundprincipen har inte ändrats på väldigt länge.

Ja, det finns en tröghet i systemet. Men som sagt, om vi håller oss till ämnet istället för att spinna iväg på olika exempel så har vi över 100 års forskning på elektromagnetisk strålning och hur joniserande och icke-joniserande strålning skiljer sig åt.
Hur trögt tror du att systemet är?

Kan du komma på ett exempel där vi har över 100 år av massiv forskning som sedan visat sig vara helt och hållet fel?
Det skulle vara ett relevant exempel.

Skrivet av Rapidact:

Läste också något raljerande om starkströmskablar "Kan du t.ex. förklara hur du förstår skillnaden mellan joniserande och icke-joniserande strålning istället?"

Men snälla? Ett stort antal epidemiologiska studier visade tidigt på en överrisk för leukemi hos barn med förhöjda magnetfält i sin bostad. Det var alltså omöjligt att blunda för att t ex de barn som bodde nära elkraftledningar som fick leukemi hade ett klart samband.

Om du nu faktiskt hade satt dig in i den faktiska forskningen så hade du förstått skillnaden mellan samband och orsakssamband här.

När man bygger stora el-ledningar så är det inte direkt fina områden man drar kablarna genom utan det är ofta områden där även industrier och annat expanderar.

Den där ökningen av risken för leukemi ser vi bara på vissa ställen där el-ledningarna går och i bara i dom fallen där det även finns industrier och annat som släpper ut olika föroreningar.

I det kanske mest välkända fallet där el-ledningarna först fick skulden för leukemin visade det sig vara radioaktivt utsläpp ifrån ett laboratorium som låg bakom.

Om man bara tittar på rådata så finns det ett klart samband mellan leukemi, och många andra åkommor, och att bo nära kraftiga el-ledningar. Men om man kompenserar för att bo nära industriområden, klass och andra sociala faktorer osv. så försvinner sambandet.

Skrivet av Rapidact:

Vad blev det rekommenderade säkerhetsavståndet i Sverige? Att bo minst 400-600 meter ifrån?

Ibland tar man till extrema säkerhetsnivåer bara för att skapa trygghet.
Och politiska beslut behöver inte ha vetenskaplig grund.

https://web.archive.org/web/20161017213904/https://www.aftonb...

Skrivet av Rapidact:

Ändå vill fortfarande sådana figurer som Maria Feychting inte riktigt "vetenskapligt" erkänna det.

Vilket är helt riktigt eftersom det inte finns något orsakssamband.

Skrivet av Rapidact:

Man kan lätt missbruka vetenskapens principer till att vara målvakt åt industrin, man kan åka jorden runt som forskare, bo fint, äta gott, bli placerad i WHO (som nu även Maria Feychting gör). Jag ser hur de arbetar. Jag ser bjudresorna de får, jag ser anslagen. De som gör de starkaste uttalanden har också de starkaste intressena och medlen bakom sig. Är inte det oroande om något? Det råder en falsk balans, det är bara en liten grupp forskare som kidnappat frågan

Återigen visar du bara hur djup din okunskap är, en kompis till mig är forskare och hon lever verkligen inte det liv du beskriver.

Det finns mycket forskning som bara är propaganda för industrin, det är helt sant. Och det finns många forskare som säljer sin själ och producerar studier som är missvisande. Men om man faktiskt tittar på det samlade forskningsläget så är det inte så svårt att identifiera.

Och när det kommer till forskning på elektromagnetisk strålning så är det samlade forskningsläget helt överens.

Skrivet av Rapidact:

och det finns mängder av studier som visar att detta är skadligt redan idag.

Nej, det finns det inte.
Var hittar du dessa mängder av studier?

Skrivet av Rapidact:

Vi har sjukdomsfallen som inte går att förklara, de finns i mängder i samhället och de ökar hastigt, parallellt med EMF-strålningen.

Som vaddå?

Skrivet av Rapidact:

Det är så lätt att raljera över saker och ting. Men jag säger Er, folk far illa just nu.

Jag har högst personlig erfarenhet av detta, eftersom en basstation 22 meter från mitt hem gav mig kraftiga symtom nästan omgående och skadade mig. Idag jag träffar mängder av andra drabbade. Bor du t ex framför en basstation - då är du sjuk och svårt skadad. Nu kommer det in i hemmen, WIFI 7 där de försöker maxa allt - det är inte hälsosamt! Jag tål t ex inte WIFI längre, det sticker, jag svullnar och kliar mig blodig. Ta mitt råd, försök koppla upp er med fiber, använd ethernet-kablar, ha inte WIFI-router nära er kropp eller i samma rum ens, stäng av dem på natten. Vad har ni att förlora? Lyssna på mig - eller vänta ca 50 år tills sådana som är köpta av industrin erkänner det.

Jag förstår att du har det jobbigt och att du söker desperat efter en förklaring till dina problem och då är det lätt att hitta något en inte förstår sig på och skylla på det.

Saker som är nytt och svårförståeligt är lätt att skylla på när man inte hittar något annat.
Det är tragiskt att du har dom problemen du har men om du faktiskt vill lösa dina problem så finns det hjälp.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kilroy:

Om du nu faktiskt hade satt dig in i den faktiska forskningen så hade du förstått skillnaden mellan samband och orsakssamband här.

När man bygger stora el-ledningar så är det inte direkt fina områden man drar kablarna genom utan det är ofta områden där även industrier och annat expanderar.

Den där ökningen av risken för leukemi ser vi bara på vissa ställen där el-ledningarna går och i bara i dom fallen där det även finns industrier och annat som släpper ut olika föroreningar.

I det kanske mest välkända fallet där el-ledningarna först fick skulden för leukemin visade det sig vara radioaktivt utsläpp ifrån ett laboratorium som låg bakom.

Om man bara tittar på rådata så finns det ett klart samband mellan leukemi, och många andra åkommor, och att bo nära kraftiga el-ledningar. Men om man kompenserar för att bo nära industriområden, klass och andra sociala faktorer osv. så försvinner sambandet.

Här säger strålsäkerhetsmyndighetens underlag att de leukemirisken kvarstår även med andra faktorer borträknade faktiskt.
(läste igenom den igår)

https://www.stralsakerhetsmyndigheten.se/publikationer/inform...

Citat:

växlande magnetfält
Växlande magnetfält skapar elektriska strömmar i kroppen som,
vid mycket starka magnetfält, kan påverka kroppens nervsignaler.
Det råder idag stor samstämmighet om hur starka magnetfält
som krävs för att ge upphov till omedelbar påverkan, till exempel
nerv- och muskelretningar. Styrkan på dessa magnetfält ligger
dock långt över vad som normalt finns i vår omgivning. Trots
att forskning pågått i närmare 30 år går det idag inte att ge ett
säkert svar om magnetfält kan orsaka cancer. Forskare har dock
i flera oberoende studier sett samband mellan exponering under
barnaåren för magnetfält som ligger över det normala och en
något ökad risk för leukemi. Sambandet mellan magnetfält
och barnleukemi kvarstår när man tagit hänsyn till flera andra
tänkbara riskfaktorer
. Världshälsoorganisationen, WHO, har
därför bedömt magnetfält som möjligen cancerframkallande.
Forskare har däremot inte funnit någon biologisk mekanism
som kan förklara hur exponering för magnetfält skulle kunna
orsaka leukemi.
Totalt drabbas cirka 80 barn om året av leukemi i Sverige.
Baserat på dagens kunskapsläge skulle ungefär ett fall av barn-
leukemi vartannat år kunna vara orsakat av magnetfält, främst
från kraftledningar. Mindre än 1 procent av alla barn exponeras
för förhöjda magnetfält i sina bostäder.
Forskare har även studerat kopplingen mellan magnetfält och
andra cancerformer men där är resultaten osäkra och inte sam-
stämmiga. Cancer anses vara en sjukdom som orsakas av flera
samverkande faktorer. Om magnetfält bidrar till uppkomsten
av cancer, är risken liten jämfört med risken att få cancer av
andra orsaker.
För neurologiska sjukdomar som demens och Parkinsons
sjukdom är kunskapsläget oklart. För hjärt- och kärlsjukdomar
är forskningsläget klarare, här är bedömningen att det är osan-
nolikt att magnetfält skulle kunna orsaka dessa sjukdomar.

Det ser ut som att forskningsläget pekar i riktningen Rapidact är inne på just där.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Här säger strålsäkerhetsmyndighetens underlag att de leukemirisken kvarstår även med andra faktorer borträknade faktiskt.
(läste igenom den igår)

https://www.stralsakerhetsmyndigheten.se/publikationer/inform...

Det ser ut som att forskningsläget pekar i riktningen Rapidact är inne på just där.

Läs kommentaren ifrån F.Ultra här: #20404853

Och om du jämför det Rapidimpact säger:

Citat:

Ett stort antal epidemiologiska studier visade tidigt på en överrisk för leukemi hos barn med förhöjda magnetfält i sin bostad. Det var alltså omöjligt att blunda för att t ex de barn som bodde nära elkraftledningar som fick leukemi hade ett klart samband.

Det forskningsläge som strålskyddsmyndigheten är inne på är att i ett 1 av 160 leukemifall kan inte magnetfälts påverkan uteslutas, det är inte "ett klart" samband.

De skriver "Eftersom hälsoeffekter från magnetfält på lång sikt inte kan uteslutas" vilket är en helt annan slutsats än "ett klart samband".

Här finns det också en tröghet i systemet och det är ofta bättre att vara på den säkra sidan, men de nya studier som kommer ut visar på ett mindre samband än äldre och när vi pratar om så extremt litet underlag är det väldigt svårt att kompensera för alla faktorer helt korrekt.

Och återigen, det finns ett samband mellan att bo nära kraftiga el-ledningar och leukemi, orsakssamband har dock inte inte kunnat påvisats. Men heller inte helt och hållet uteslutas. Att det är ett klart samband är dock helt fel.

Permalänk
Medlem

Ni som anser att diverse strålningar från de moderna enheterna vi idag omges av inte påverkar oss negativt, kan ju anmäla sig som frivilliga till strålskyddsstiftelsen i syfte att en gång för alla bevisa för resten av folket att det är ingen fara.

Innan dess kan ni läsa lite om fakenews symptomer.
https://www.stralskyddsstiftelsen.se/risker/symtom

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

Ni som anser att diverse strålningar från de moderna enheterna vi idag omges av inte påverkar oss negativt, kan ju anmäla sig som frivilliga till strålskyddsstiftelsen i syfte att en gång för alla bevisa för resten av folket att det är ingen fara.

Innan dess kan ni läsa lite om fakenews symptomer.
https://www.stralskyddsstiftelsen.se/risker/symtom

Absolut.
Vart anmäler jag mig?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kotz:

Ni som anser att diverse strålningar från de moderna enheterna vi idag omges av inte påverkar oss negativt, kan ju anmäla sig som frivilliga till strålskyddsstiftelsen i syfte att en gång för alla bevisa för resten av folket att det är ingen fara.

Innan dess kan ni läsa lite om fakenews symptomer.
https://www.stralskyddsstiftelsen.se/risker/symtom

Problemet är ju att de visat gång på gång att de är opålitliga och oseriösa. Varför skulle någon som faktiskt bryr sig om vetenskaplig integritet vilja samarbeta med dem, när man inte har någon aning om hur de kommer representera den data som samlas in?

Sådana studier måste göras av en neutral tredjepart för att det ska vara någon rimlighet i det hela.
Men om en sådan studie görs och inget samband hittas så kommer den förstås inte accepteras av Strålskyddsstiftelsen.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kilroy:

Läs kommentaren ifrån F.Ultra här: #20404853

Och om du jämför det Rapidimpact säger:

Det forskningsläge som strålskyddsmyndigheten är inne på är att i ett 1 av 160 leukemifall kan inte magnetfälts påverkan uteslutas, det är inte "ett klart" samband.

De skriver "Eftersom hälsoeffekter från magnetfält på lång sikt inte kan uteslutas" vilket är en helt annan slutsats än "ett klart samband".

Här finns det också en tröghet i systemet och det är ofta bättre att vara på den säkra sidan, men de nya studier som kommer ut visar på ett mindre samband än äldre och när vi pratar om så extremt litet underlag är det väldigt svårt att kompensera för alla faktorer helt korrekt.

Och återigen, det finns ett samband mellan att bo nära kraftiga el-ledningar och leukemi, orsakssamband har dock inte inte kunnat påvisats. Men heller inte helt och hållet uteslutas. Att det är ett klart samband är dock helt fel.

Nu har jag inte kollat på allt underlag, men det finns ju kraftledningar i fler länder. Underlaget kan ju ha tagit in många länders leukemiförekomst i undersökningen.
Därefter listar de hur sådan förekomst kan falla ut i sverige för leukemifall.

Läget är inte kristallklart här nä. Jag är med dig. Man ska inte överdriva samband.
Men ja, även med andra faktorer borträknade verkar statistiken visa på en ökad leukemirisk. Med den datan vi har i nuläget.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Nu har jag inte kollat på allt underlag, men det finns ju kraftledningar i fler länder. Underlaget kan ju ha tagit in många länders leukemiförekomst i undersökningen.
Därefter listar de hur sådan förekomst kan falla ut i sverige för leukemifall.

Ja, precis.
Och många olika studier som har kompenserat för olika faktorer på många olika sätt osv.

Skrivet av Söderbäck:

Läget är inte kristallklart här nä. Jag är med dig. Man ska inte överdriva samband. Men ja, även med andra faktorer borträknade verkar statistiken visa på en ökad leukemirisk. Med den datan vi har i nuläget.

Deras slutsats är som sagt "Eftersom hälsoeffekter från magnetfält på lång sikt inte kan uteslutas" vilket är en väldigt viktig formulering.

Och det är då väldigt väldigt fel att säga att någon som pratar om "ett klart samband" är inne på rätt spår, det är du med på?

Och jag håller inte med, med den statistiken vi har idag så tycker jag inte att den visar på en ökad leukemirisk. Precis som strålskyddsmyndigheten så tycker jag att den "inte kan uteslutas".

Sen är jag inte lika konservativ och försiktig som den myndigheten är, och också bör vara, utan har ett annat perspektiv på slutsatserna av forskningsläget.

Permalänk
Medlem

Jag tyckte jag kom med ett relevant inlägg tidigare men det verkar ingen ha märkt. Här ett utdrag: ” Den första typiska ESS-epidemin var skrivkramp (mogigrafi), som uppträdde bland engelska statstjänstemän under 1830-talet och tillskrevs stålpennan, som nyligen hade ersatt gåspennan. Vanliga symtom var smärtor i händer och armar samt svårigheter att föra pennan över papperet. Den engelske neurologen Sir William Gowers påpekade redan på 1880-talet att de drabbade ofta led av oro och ångest på grund av ekonomiska bekymmer och problem i familj eller arbete, samt att åkomman kunde spridas mellan arbetskamrater som smittsamma sjukdomar.”
Läs hela här: https://www.vof.se/folkvett/ar-2000/nr-2/fran-skrivkramp-till...

Permalänk

Så för tio år sen var det ingen ökd cancerrisk prata i telefon, hur är det idag då?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jusernejm:

Så för tio år sen var det ingen ökd cancerrisk prata i telefon, hur är det idag då?

Det kanske vi kan se om tio år, då. Det tar tid att göra såna här studier eftersom cancer ta tid att utvecklas.
Men det blir ju "moving the goalposts", vad nu det blir på svenska. (Flytta målstolparna låter bara direktöversatt.)

Om den studien också visar att det inte var någon ökad cancerrisk, kanske är det så att det då aktuella 6G är det som orsakar cancer istället?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jusernejm:

Så för tio år sen var det ingen ökd cancerrisk prata i telefon, hur är det idag då?

Cancer i siffror 2023 sidan 37 så finns ett diagram över hjärntumörer from 1980 tom 2021, där ser du att trenden är tom nedåtgående (dvs topparna är lägre och dalarna är djupare ju längre ifrån 1980 vi kommer).

Skrivet av stigw:

Jag tyckte jag kom med ett relevant inlägg tidigare men det verkar ingen ha märkt. Här ett utdrag: ” Den första typiska ESS-epidemin var skrivkramp (mogigrafi), som uppträdde bland engelska statstjänstemän under 1830-talet och tillskrevs stålpennan, som nyligen hade ersatt gåspennan. Vanliga symtom var smärtor i händer och armar samt svårigheter att föra pennan över papperet. Den engelske neurologen Sir William Gowers påpekade redan på 1880-talet att de drabbade ofta led av oro och ångest på grund av ekonomiska bekymmer och problem i familj eller arbete, samt att åkomman kunde spridas mellan arbetskamrater som smittsamma sjukdomar.”
Läs hela här: https://www.vof.se/folkvett/ar-2000/nr-2/fran-skrivkramp-till...

Tror vi alla noterade den, men ena sidan håller med och därmed fanns ingen anledning att kommentera vidare och andra sidan vill nog helst ignorera det du beskriver helt och hållet.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 2400MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 23.10|