Problem med skrivare och Telia Mesh WiFi

Permalänk
Medlem

Problem med skrivare och Telia Mesh WiFi

Hej

Jag har en router från Telia (Fast5370e) och två Mesh-enheter också från Telia (AirTies 4403).
Min skrivare (HP Officejet 5230) är inställd att koppla sig på det gemensamma nätet som blir av routern och mesh-enheterna. Den "råkar" koppla sig mot routern.
När jag sitter och arbetar så kopplar min dator upp sig mot en av mesh-enheterna, den är närmast.
Problemet är att skrivaren inte är tillgänglig för mig om vi inte är anslutna till samma enhet, router eller en av mesh-enheterna.
Jag trodde att mesh var menat att gömma alla såna problem. Går det att göra någon konfiguration så att skrivaren blir synlig oavsett vilken punkt som skrivare och dator är anslutna till?

/Jan

Permalänk
Medlem

Är inte bekant med prylarna och vilka inställningar som är möjliga, men kan du inte inaktivera wifi på routern och enbart ha det aktivt på mesh-enheterna?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Låter ju lite som din "första" router och mesh routrarna har hamnat på olika subnät, kan du kolla vilken IP din router resp mesh routrarna har i något management gränssnitt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Är inte bekant med prylarna och vilka inställningar som är möjliga, men kan du inte inaktivera wifi på routern och enbart ha det aktivt på mesh-enheterna?

Hej
Stort hus i två våningar, behöver alla tre accespunkterna tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjirn:

Låter ju lite som din "första" router och mesh routrarna har hamnat på olika subnät, kan du kolla vilken IP din router resp mesh routrarna har i något management gränssnitt?

Routern har 192.168.1.1
Mesh 1 har 192.168.1.75
Mesh 2 har 192.168.1.96

Permalänk
Medlem

Prova att stänga av Wi-Fi på routern bara för att se om den hittas när den är uppkopplad på Mesh-nätet.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Prova att stänga av Wi-Fi på routern bara för att se om den hittas när den är uppkopplad på Mesh-nätet.

Om jag stänger av routern så slocknar mesh-enheterna tyvärr

Permalänk
Medlem
Skrivet av JanN:

Routern har 192.168.1.1
Mesh 1 har 192.168.1.75
Mesh 2 har 192.168.1.96

Om även datorn och skrivaren har IP-nummer som börjar på 192.168.1., så borde de kunna nå varandra via IP (internetprotokollet). Logga in i routern och se om du kan identifiera IP-nummer och MAC-adress för bägge?

Varken din skrivare eller din nätverksutrustning är tillräckligt nördvänliga för att de ska ha bra manualer som beskriver hur de fungerar. Så det kan vara läge att ta kontakt med supporten på måndag. HP, Telia eller bägge.

Eftersom det inte finns några vettiga manualer på nätet (i alla fall inga jag kan hitta) så kommer du antagligen bara få gissningar som svar. Här är min: Jag tippar på att mDNS-protokollet krävs för att datorn och skrivaren ska hitta varandra och dina Airties jävlas med det.

Det är inte helt omöjligt att det är kompatibilitet med Telias gamla multicast-baserade TV-lösning som ställer till det, mDNS och IGMP tycks vara en tveksam kombination. Telia tycks också historiskt haft en del fuffens för sig som sabbat vissa implementationer av mDNS, men det borde inte vara problemet här om allt funkar om man kopplar upp datorn på samma nod som skrivaren.

Om du vill felsöka själv så går det antagligen utmärkt, men eftersom du behöver ställa frågan får du antagligen lära dig det från grunden, vilket lär ta några dagars jobb. Det bör gå att jämföra det fungerande fallet och det ofungerande och se varför/när det tar stopp. Sökord: Wireshark, printing protocols, mDNS, RFC6762, IGMP snooping, ARP, arping, ping.

Permalänk
Medlem

Körde ipconfig på datorn och den hade 192.168.1.206. Det visade sig att skrivaren hade 192.168.233.1 alltså ligger dom inte på samma segment ?, lite i kanten på min IT-kunskap trots 40+ år i branschen. Jag får försöka att få över skrivaren på en 192.168.1-adress så får vi se.

Permalänk
Medlem

192.168.233.1 är den IP-adress skrivaren har via wifi-direct. Som låter dig skriva trådlöst till skrivaren utan att ha ett tillgängligt wifi.

Du borde se skrivaren i telia-routerns klientlista. Där kan du låsa den till att alltid få samma adress med fast DHCP. Sedan lägger du upp skrivaren med en tcp/ip-port istället för wsd som jag tror förlitar sig på mdns

Permalänk
Medlem

Kollade skrivaren igen....
Den har 192.168.1.64 som IPv4 adress. Så då borde dom väl hitta varandra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JanN:

Kollade skrivaren igen....
Den har 192.168.1.64 som IPv4 adress. Så då borde dom väl hitta varandra?

Ja, prova pinga den från datorn. Men wsd-portar är bara strul när man lägger till skrivare. Bättre med fast IP/fast DHCP pp skrivaren och sedan lägga till den med tcp/ip port istället!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JanN:

Om jag stänger av routern så slocknar mesh-enheterna tyvärr

Inte stänga av routern utan bara stänga av wifi.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.