Är det bara jag som känner av de tuffa tiderna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Både F och A kassa har horribla handledningstider tyvärr.... Fick barnbidrag 14 månader efter dottern föddes... Allt beror på vem man får som handläggare

Har ju en tanke att man borde träna en ai-model med alla tiotusentals beslut som människor fattat och vips så tar den hand om säg 90% av alla beslut. De som överklagas tas av en människa.

14 månader för barnbidraget?! Erkände du inte faderskapet:) hur kan det ta så långt tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Har ju en tanke att man borde träna en ai-model med alla tiotusentals beslut som människor fattat och vips så tar den hand om säg 90% av alla beslut. De som överklagas tas av en människa.

14 månader för barnbidraget?! Erkände du inte faderskapet:) hur kan det ta så långt tid.

Jodå men tjejen är från England, då dröjer det tyvärr då hennes personnummer inte var godkänt även fast dottern hade...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Detta är en förenkling som förvillar, att det är problematiskt att ta ut skatter dvs. Det finns olika sätt och man kan inte hållas gisslan av hot om landsflykt etc från några få stora bolag och de absolut mest högavlönade. Samma gäller industrin och energiskatter, dieselpriset och industribönderna och i samtliga fall de tillhörande fackförbunden. Intressegrupper kommer aldrig värna om samhället som helhet, än mindre om klimat eller personar i behov av omsorg eller vård. De starkaste, rikaste har högst röster och påverkar oss alla att tro att vi skulle gå under om de med högst intäkter skattades högre.

Fördelning av våra intäkter och utgifter är politik och inte en exakt vetenskap, vi är inte i händerna på någon mystisk kraft vi inte kan påverka, BNP är ett oerhört missvisande och trubbigt verktyg som är förlegat och har spelat ut sin roll.

Borgare är inte problemet, problemet är arbetarklassen som lurats att de som har det sämre är de som gör att de inte har bättre levnadsstandard själva. Känns igen från tidigt 1900-tal i hela europa. Slickar upp och sparkar ner.

Du vet inget om mina politiska åsikter (antifascist är inte per automatik vänster) så sluta diskutera min person och fokusera på inlägget jag skrev. Jag har inte en fatalistisk syn på ekonomin som en kraft vi inte kan påverka politiskt. Jag tycker inte det är ett problem med begränsad invandring eller kapitalism, problemet är när man sprider FUD som att vi inte har råd eller att gräset inte kan gro.

"Sverige kommer reformeras. Det sker redan gradvis." Allt genomgår en ständig förändring så det är en självklarhet, låter mest som ett viktigpetterpåstående. Det har inget att göra med någon obeveklig kraft vi bara måste acceptera och det har definitivt inget med BNP att göra, det är ren FUD, trams och osanning. Kapitalism och fri marknad fungerar inget vidare i ej konkurrensutsatta monopolistiska situationer. Det är inte kostnadseffektivt att bygga separata vägnät, tågnät, radionät, kabelnät etc för att inte staten skall ha något ansvar över någon ekonomi. Infrastruktur, vård, omsorg, skola, rättsväsende är alla områden där en naturlig konkurrens inte fungerar. Att vi har en fri elmarknad är bara bluff och båg för att privata intressen skall tjäna pengar och har tillkommit under rent korruptionsmässiga former, vi drar inte om elnätet varje gång vi byter leverantör eftersom vi är bundna av infrastrukturen är det fria valet ett falseri, precis som vårdvalet, skolvalet etc är geografin och omständigheter så pass styrande att en fri marknad i praktiken inte fungerar. Om vi inte inser att infrastrukturen är en kritisk del av totalförsvaret och tar ett gemensamt (statligt) ansvar för den kommer vi vara rökta vid någon form force majeure. Vad händer om ett vårdföretag beslutar sig för att lägga ner verksamheten i sverige vid en kärnkraftsolycka? Har inget med höger/vänsterpolitik att göra.

Nej det är väldigt simpelt, har du en budget och spenderar mer än intäkterna kommer du få problem övertid.
Att ta ut höga skatter är givetvis hämmande eftersom det begränsar resurserna hos någon annan. Varför skulle någon investera i bolag om de ändå inte kommer få ta del av avkastningen? Du skulle göra massa nyinvesteringar i produktionsmedel i ett sådant klimat? Trodde väl det..

Problemet du gör är att du inte ser globalt, du ser inte fria kapitalströmmar. Du tänker att man kan ändra ordningen lite efterhand och det ska alla bara acceptera. "Oj det saknas pengar, men plundra över här".

Ungefär som Kina? Som inför regleringar och hittar på nya saker som "Common Prosperity Policy"? lite efterhand.
Idag sitter dem i långa möten i Peking... Dem har slutat mäta många siffror., känns bättre i ovetskap.

Jag tror vi alla kan se vilka du pekar ut som syndabockar för att samla "den lurade arbetarklassen".

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

Kan ni sluta diskutera invandringspolitik, uppehållstillstånd m.m tack!

Sedan länkar man till friatider, herregud. Det finns andra forum för det.

Ska tråden behövas stängas?

OnT: Ja, tjänar bra men märker ändå av det, man kan handla "småsaker" och man är uppe i 3-400 redan.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Avstängd

Har inte märkt av det så mycket mer än att det blivit dyrare att handla och att kostnad för bolånet gått upp, men både jag och frugan bytte jobb förra året och vi lyckades trissa upp lönerna så nu spar vi fortfarande hälften av våra inkomster som vi gjort i många år innan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlanBean:

Har inte märkt av det så mycket mer än att det blivit dyrare att handla och att kostnad för bolånet gått upp, men både jag och frugan bytte jobb förra året och vi lyckades trissa upp lönerna så nu spar vi fortfarande hälften av våra inkomster som vi gjort i många år innan.

Hälften netto eller brutto?

Permalänk
Medlem

Ber ödmjukast om att avsluta diskussionen i denna tråd om nyliberalism m.m.

*tackar och bockar*

Det är lite för långt från trådens ämne

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Jag tror att medelklassen (de med kombinerade hushållsinkomsten mellan 90k och 150K) känner av det rejält. Boräntan har stycket iväg med fler hundra procent jämfört med sen 2021. Kostnaderna för El, värme, vatten mm har stigit rejält. Maten har gått upp minst 20% . Det innebär att ingen kommer undan förutom de rikaste.

Det bästa sättet att parera det är att göra en budget. Man måste lista alla kostnader för att se vad man kan skära bort, nice to have eller need to have. Slentrianlunchen med kollegorna, streamingtjänsterna som man inte kollar på osv. Storhandla och spring inte i mataffärerna när man är hungrig. Fick reda att årets lönerevision ligger på 3,3% om man har gjort sitt jobb. Lyckligtvis har jag bytt tjänst och lönen steg med 13,5% men då står jag utanför revisionen på 3,3%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Jag tror att medelklassen (de med kombinerade hushållsinkomsten mellan 90k och 150K) känner av det rejält. Boräntan har stycket iväg med fler hundra procent jämfört med sen 2021. Kostnaderna för El, värme, vatten mm har stigit rejält. Maten har gått upp minst 20% . Det innebär att ingen kommer undan förutom de rikaste.

Det bästa sättet att parera det är att göra en budget. Man måste lista alla kostnader för att se vad man kan skära bort, nice to have eller need to have. Slentrianlunchen med kollegorna, streamingtjänsterna som man inte kollar på osv. Storhandla och spring inte i mataffärerna när man är hungrig. Fick reda att årets lönerevision ligger på 3,3% om man har gjort sitt jobb. Lyckligtvis har jag bytt tjänst och lönen steg med 13,5% men då står jag utanför revisionen på 3,3%.

Om hushållet ligger över 90K så tycker iaf jag att man, med vettigt ekonomiskt tänkande, inte bör ha några problem, snarare att man har det väldigt gott ställt...(brutto ofcourse). Det inkluderar såklart att inte ha tagit för stora lån när räntorna var extremt låga...

Det är hushållen som ligger under 25k (singel) eller 50k för 2 vuxna och som samtidigt kanske har större barn, som har det värst. Har inte exakt koll på frugans lön men vårat hushåll har strax över 60k brutto och vi klarar oss bra. Bostadsrätt (ca 7500 kr/månad i lån+avgift - vilket jag tror är åt det lägre hållet), betalar elen själv (4500 kr de kallare månaderna detta år), samt 2 barn under 10 år.
Frun jobbar (75% och jag jobbar 87,5%). Om det blir kris så har jag möjligheten att gå upp till 100% för några kronor extra.

Kan inte lägga undan mycket varje månad och blir det nån extra utgift får vi ta från sparkontot. Större delen av året kan vi spara undan ca 4000 kr men har behövt ta från det vid större inköp - som kan vara både nytta och nöjde

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Det är hushållen som ligger under 25k (singel) eller 50k för 2 vuxna och som samtidigt kanske har större barn, som har det värst. Har inte exakt koll på frugans lön men vårat hushåll har strax över 60k brutto och vi klarar oss bra. Bostadsrätt (ca 7500 kr/månad i lån+avgift - vilket jag tror är åt det lägre hållet), betalar elen själv (4500 kr de kallare månaderna detta år), samt 2 barn under 10 år.
Frun jobbar (75% och jag jobbar 87,5%). Om det blir kris så har jag möjligheten att gå upp till 100% för några kronor extra.

Kan inte lägga undan mycket varje månad och blir det nån extra utgift får vi ta från sparkontot. Större delen av året kan vi spara undan ca 4000 kr men har behövt ta från det vid större inköp - som kan vara både nytta och nöjde

50K brutto 2 vuxna har alltid haft det tufft, även innan inflationen och förmodligen har de inte haft råd att bo i en dyr hyresrätt / köpt bostadsrätt. Så även om hyran har gått upp, så har ju avgiferna för bostadsrätter stigit som en raket. Boräntan så procentuellt så har utgifterna ökat markant för de som har ägt sin bostad.

I mitt case så är det lite annorlunda. Jag betalade min del av bolånet, så jag är ju helt fri från den, medan frugan betalar sin slice. Därav har vi en belåningsgrad på 33%. Det är drygt som tusan att det man betalar i ränta är dubbelt så hög som amorteringen. En lärdom för alla är att när det är lågräntetider så ska man amortera för att skydda sig mot stunder som denna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

50K brutto 2 vuxna har alltid haft det tufft, även innan inflationen och förmodligen har de inte haft råd att bo i en dyr hyresrätt / köpt bostadsrätt. Så även om hyran har gått upp, så har ju avgiferna för bostadsrätter stigit som en raket. Boräntan så procentuellt så har utgifterna ökat markant för de som har ägt sin bostad.

I mitt case så är det lite annorlunda. Jag betalade min del av bolånet, så jag är ju helt fri från den, medan frugan betalar sin slice. Därav har vi en belåningsgrad på 33%. Det är drygt som tusan att det man betalar i ränta är dubbelt så hög som amorteringen. En lärdom för alla är att när det är lågräntetider så ska man amortera för att skydda sig mot stunder som denna.

50k för 2 vuxna är inte speciellt tajt budgetmässigt om man inte är frikostig på sitt spenderande.

Jag är enda inkomsten i mitt hushåll med lån på 1.8m

Tajt är det runt 25-35k inte 50k

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

50k för 2 vuxna är inte speciellt tajt budgetmässigt om man inte är frikostig på sitt spenderande.

Jag är enda inkomsten i mitt hushåll med lån på 1.8m

Tajt är det runt 25-35k inte 50k

Jag är nog en frikostig spenderare. Men 50K innan skatt är väl 36K efter skatt. Bolån på 1,8miljoner är 7K i ränta, säg 2K i amortering. Sen har man lite krimskrams säg 3K för el,elnät, mobilabonnemang, försäkringar. 12K. Månadsavgift 5K. 36k-17k, då har man 19k kvar till mat och rörliga utgifter. Ett långsiktigt sparande på 5K till pension. Blir sårbart om du blir sjuk eller nåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Jag är nog en frikostig spenderare. Men 50K innan skatt är väl 36K efter skatt. Bolån på 1,8miljoner är 7K i ränta, säg 2K i amortering. Sen har man lite krimskrams säg 3K för el,elnät, mobilabonnemang, försäkringar. 12K. Månadsavgift 5K. 36k-17k, då har man 19k kvar till mat och rörliga utgifter. Ett långsiktigt sparande på 5K till pension. Blir sårbart om du blir sjuk eller nåt.

El är max 600 i snitt per månad då jag bor i lägenhet.
Jag sparar i snitt 8k i månaden
Fiber ingår i hyran om 4.5k
Amortering+ränta är ca 9k

Är inte speciellt tajt.
Har 1 årslön I buffert också... Sen har jag full lön i 300 dagar vid sjukskrivning genom fackets försäkring 😊

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Jag är nog en frikostig spenderare. Men 50K innan skatt är väl 36K efter skatt.

Är det två inkomster på vardera 25k så blir det cirka 40k efter skatt om man har skattetabell 33.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

El är max 600 i snitt per månad då jag bor i lägenhet.
Jag sparar i snitt 8k i månaden
Fiber ingår i hyran om 4.5k
Amortering+ränta är ca 9k

Är inte speciellt tajt.
Har 1 årslön I buffert också... Sen har jag full lön i 300 dagar vid sjukskrivning genom fackets försäkring 😊

Skön setup! Den funkar bra årslön på banken som buffert har jag med.

Vilken försäkring är det? 100% om man är sjuk. Men var det du och sambon + 2 barn? Vi har lite högre utgifter, men jag sparar cirka 15K i månaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Är det två inkomster på vardera 25k så blir det cirka 40k efter skatt om man har skattetabell 33.

Det var ett tag sen jag hade 25K så jag trodde inte att man skulle få så hög summa netto.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Skön setup! Den funkar bra årslön på banken som buffert har jag med.

Vilken försäkring är det? 100% om man är sjuk. Men var det du och sambon + 2 barn? Vi har lite högre utgifter, men jag sparar cirka 15K i månaden.

Det är folksam via Sef, man får normalt 80% av lönen sen står facket för ytterligare 10-15% och sen 25kr extra i månaden ger 5k extra i 300 dagar eller något.

Den är enbart tillgänglig för elektriker tror jag (?) för det priset iaf, nu är ju fack avgiften banans hos oss dock men skönt med 100% pensionsasättning vid sjukdom också 😁

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Skön setup! Den funkar bra årslön på banken som buffert har jag med.

Vilken försäkring är det? 100% om man är sjuk. Men var det du och sambon + 2 barn? Vi har lite högre utgifter, men jag sparar cirka 15K i månaden.

Det är inte tuffa tider för dig när du kan lägga undan 15k i månaden... Tuffa tider är när ekonomin knappt eller inte går ihop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Det var ett tag sen jag hade 25K så jag trodde inte att man skulle få så hög summa netto.

För min del var det någon gång på 90-talet som jag hade den lönen men det hindrar mig inte från att kunna läsa en skattetabell

Backar man till 2007 så fick man ut 18k netto om bruttolönen var 25k (skattetabell 33). Jobbskatteavdragen har helt klart ökat nettolönen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det är inte tuffa tider för dig när du kan lägga undan 15k i månaden... Tuffa tider är när ekonomin knappt eller inte går ihop.

Det är relativt. Förut fick man ute 50K netto efter övertid,OB, förskjuten tid. Nu kör man kontorstid och kan inte längre köpa det man ville. Nu snålar man ju med precis allt.

Inte äta lunch ute
Inte köpa skräp på Amazon
Skippa de fina köttbitarna på Kötthallen
Inte handla i butiker när man är hungrig
Återbruk

Konsumtionen har gått ned med tusenlappar som jag sparar istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

För min del var det någon gång på 90-talet som jag hade den lönen men det hindrar mig inte från att kunna läsa en skattetabell

Backar man till 2007 så fick man ut 18k netto om bruttolönen var 25k (skattetabell 33). Jobbskatteavdragen har helt klart ökat nettolönen.

Är kass på skattetabellen. Brydde mig aldrig om att kika i den. Men det är absolut bra att man får behålla mer i plånboken. Men det är ju tufft för butiker och restauranger. Räntehöjningar/ inflation slår brett, men jag vet att min familj har det bättre jämfört med många andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Om hushållet ligger över 90K så tycker iaf jag att man, med vettigt ekonomiskt tänkande, inte bör ha några problem, snarare att man har det väldigt gott ställt...(brutto ofcourse). Det inkluderar såklart att inte ha tagit för stora lån när räntorna var extremt låga...

Det är hushållen som ligger under 25k (singel) eller 50k för 2 vuxna och som samtidigt kanske har större barn, som har det värst. Har inte exakt koll på frugans lön men vårat hushåll har strax över 60k brutto och vi klarar oss bra. Bostadsrätt (ca 7500 kr/månad i lån+avgift - vilket jag tror är åt det lägre hållet), betalar elen själv (4500 kr de kallare månaderna detta år), samt 2 barn under 10 år.
Frun jobbar (75% och jag jobbar 87,5%). Om det blir kris så har jag möjligheten att gå upp till 100% för några kronor extra.

Kan inte lägga undan mycket varje månad och blir det nån extra utgift får vi ta från sparkontot. Större delen av året kan vi spara undan ca 4000 kr men har behövt ta från det vid större inköp - som kan vara både nytta och nöjde

Det här är ju lika off som nyliberalism.
"Det är hushållen som ligger under 25k (singel) eller 50k för 2 vuxna och som samtidigt kanske har större barn, som har det värst."
Politik eller desinformation?
Ensamstående mammor inom äldreomsorgen?
Kroniskt sjuka?

Att säga att en person som har ett jobb som tjänar mer än 80% av jordens befolkning har det värst känns ju väldigt spik i foten. (Hasse & Tage-referens). Allt är relativt men "värst" är absolut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Det här är ju lika off som nyliberalism.
"Det är hushållen som ligger under 25k (singel) eller 50k för 2 vuxna och som samtidigt kanske har större barn, som har det värst."
Politik eller desinformation?
Ensamstående mammor inom äldreomsorgen?
Kroniskt sjuka?

Att säga att en person som har ett jobb som tjänar mer än 80% av jordens befolkning har det värst känns ju väldigt spik i foten. (Hasse & Tage-referens). Allt är relativt men "värst" är absolut.

Ensamstående mammor och kroniskt sjuka ligger absolut inom min lite lättsamt satta gräns på 25 tusen.

Lugn nu.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Matpriserna är skyhöja och ökar hela tiden, likaså elpriserna främst från elnätsbolagen har ökat elnätspriserna mer än vanligt nu med det nya året. Extremt mycket högre hyror och avgifter. Mitt hyresbolag befinner sig i kris och de har redan höjt hyran långt över normen både detta år och nästa år. Bredbandspriserna främst inom stadsnätet har chockhöjts 50% i vissa fall och hastigheter, 100/100mbit kostar idag över 500 kr se Telia eller Tele2. Mobilpriserna också men inte i samma omfattning.

Hur ska man ta sig igenom detta? Känner att vardagen blir allt tuffare och det är svårt att få saker att gå ihop.

Bredband är absolut inte så dyrt, är enbart Telia som är snordyra för dem är... Idioter. Kör 1års kontrakt på blackfriday deals, betalar 195kr/månad i 12månader, sen 385kr för 250/250 fiber.

Bor i hyres själv och mitt bolag har inte gjort idiot investeringar/tagit för stora lån utan planerat smart med sin ekonomi. Det är oansvarigt att "tro" att lånen ska ligga på 1 - 1.5% ränta jämt.

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Skrivet av teanox:

Bredband är absolut inte så dyrt, är enbart Telia som är snordyra för dem är... Idioter. Kör 1års kontrakt på blackfriday deals, betalar 195kr/månad i 12månader, sen 385kr för 250/250 fiber.

Bor i hyres själv och mitt bolag har inte gjort idiot investeringar/tagit för stora lån utan planerat smart med sin ekonomi. Det är oansvarigt att "tro" att lånen ska ligga på 1 - 1.5% ränta jämt.

Visa mig någonstans där Telia tar 385 kr för 250/250mbit. För de gör det inte såvida man inte bor i bostadsrättsförening som har ett unikt avtal med Telia. Telias normala pris för 250/250mbit ligger nästan på det dubbla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Visa mig någonstans där Telia tar 385 kr för 250/250mbit. För de gör det inte såvida man inte bor i bostadsrättsförening som har ett unikt avtal med Telia. Telias normala pris för 250/250mbit ligger nästan på det dubbla.

Läs igen. LÄS IGEN. Telia tar INTE 385kr/månad. Telia är SNORDYRA, antar att det är svårt med läsförståelse..... Har kontrakt från BF som ligger på 195kr/månad, inte Felia.

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teanox:

Bredband är absolut inte så dyrt, är enbart Telia som är snordyra för dem är... Idioter. Kör 1års kontrakt på blackfriday deals, betalar 195kr/månad i 12månader, sen 385kr för 250/250 fiber.

Bor i hyres själv och mitt bolag har inte gjort idiot investeringar/tagit för stora lån utan planerat smart med sin ekonomi. Det är oansvarigt att "tro" att lånen ska ligga på 1 - 1.5% ränta jämt.

Bor också i hyres, har enbart möjlighet att ha bredband från Tele2. De tar 300kr/mån i ett år för 150mbit, därefter 540kr/mån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av n0kturnal:

Bor också i hyres, har enbart möjlighet att ha bredband från Tele2. De tar 300kr/mån i ett år, därefter 540kr/mån.

Suger ordentligt, har öppenfiber här där jag bor. Bara kolla vilka som kör erbjudande så :/

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Skrivet av teanox:

Läs igen. LÄS IGEN. Telia tar INTE 385kr/månad. Telia är SNORDYRA, antar att det är svårt med läsförståelse..... Har kontrakt från BF som ligger på 195kr/månad, inte Felia.

Oj du behover inte bli arg! Du skrev ju att du hade skaffat dem för 195 kr mån för 250/250mbit sen gick dealen ut och blev 385kr mån så tolkade jag det.

195 kr för 250/250 är en väldigt bra deal om man nu bor i hyres eller liknande. Bostadsrättsföreningar brukar oftast ha avtal där bredband ingår i avgiften eller kraftigt rabatterade priser.

Skrivet av n0kturnal:

Bor också i hyres, har enbart möjlighet att ha bredband från Tele2. De tar 300kr/mån i ett år för 150mbit, därefter 540kr/mån.

Nappade du på ett erbjudande det för 300kr/mån? Telia tar 549 kr/mån för 100/100mbit och 599 kr/mån för 250/100mbit. Halebop som är i Telias koncern tar 419 kr/mån för 250/250mbit. Halebop är väldigt dyrt men Telias priser är vansinnes!

Skrivet av teanox:

Suger ordentligt, har öppenfiber här där jag bor. Bara kolla vilka som kör erbjudande så :/

De körde inga BF-erbjudanden i mitt stadsnät.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Nappade du på ett erbjudande det för 300kr/mån? Telia tar 549 kr/mån för 100/100mbit och 599 kr/mån för 250/100mbit. Halebop som är i Telias koncern tar 419 kr/mån för 250/250mbit. Halebop är väldigt dyrt men Telias priser är vansinnes!

Har redan haft det erbjudandet och det gick ut nu i februari, och de skulle höja till 540. Så valde faktiskt att säga upp för tillfället. Självklart så kom de då helt plötsligt med ett nytt erbjudande om 300kr/mån i ett år :). Men tänkte faktiskt köra med enbart mobil hotspot ett tag nu bara å se hur de går.. Gamear inget online och kollar inte direkt tv, kört ett par veckor å änsålänge så funkar de bra. När man väl vill ladda ner nåt så e de snabbare än 150mbit med.