Permalänk
Medlem

Träningscykel eller trainer

Kände för ungefär ett år sedan att jag inte kunde ha det som jag hade det längre utan behövde komma ner i vikt. Har sedan dessa gått ner runt 20kg och ligger nu runt 100kg. Det mesta skulle jag säga sitter på magen och inte så mycket på andra ställen.
För min längd känner jag dock att jag skulle behöva få bort 20kg till ungefär. Har provat gym, men kände inte riktigt att det var min grej. Har funderat på att försöka komma igång med löpning för att också få igång konditionen, men gillar att cykla bättre.
Skaffade dubbdäck och har försökt vara ute lite under vintern, men har barn och har ibland svårt att komma ut.

Tittat lite på crosstrainer, men känner att det blir för stort för min lägenhet och eftersom jag gillar att cykla har jag tittat mer och mer på träningscyklar. Senast på:

https://www.biketown.se/sv/articles/2.4320.34607/titan-life-s...

Men när jag försöker läsa på ser jag att en del rekommenderar en trainer istället om man redan har en cykel. Nu är det visserligen en lastgammal MTB jag har. Men en trainer verkar billigare och lättare att ta undan när man inte använder den. Blir dock fundersam hur bra det kan fungera för mig. Vill ju inte t.ex. riskera att dra iväg över parketten, speciellt inte med dubbar.
Hittade denna:

https://www.bikester.se/elite-qubo-power-fluid-trainer-M15074...

i ungefär samma prisklass som träningscykeln.
Så hur ska man tänka?

Permalänk
Medlem

En frågeställning som borde rymmas i https://www.sweclockers.com/forum/trad/1630195-swecyklers

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Om du nu har en cykel som funkar så tror jag själv att en smart trainer kan vara mycket motiverande. Alltså att du tävlar mot andra cyklister virtuellt. Swift tex är väl de mest kända. Bara byt backdäcket till någon slicks-variant så blir det bättre kontakt och funktion mot trainer rullen. Om detta är överkurs så kan en begagnad spinningcykel vara ett bra alternativ. De som brukar användas på gymverksamheter. Har själv en Bodybike som jag köpte för drygt 10år sen eller nåt.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Naki:

Kände för ungefär ett år sedan att jag inte kunde ha det som jag hade det längre utan behövde komma ner i vikt. Har sedan dessa gått ner runt 20kg och ligger nu runt 100kg. Det mesta skulle jag säga sitter på magen och inte så mycket på andra ställen.
För min längd känner jag dock att jag skulle behöva få bort 20kg till ungefär. Har provat gym, men kände inte riktigt att det var min grej. Har funderat på att försöka komma igång med löpning för att också få igång konditionen, men gillar att cykla bättre.
Skaffade dubbdäck och har försökt vara ute lite under vintern, men har barn och har ibland svårt att komma ut.

Tittat lite på crosstrainer, men känner att det blir för stort för min lägenhet och eftersom jag gillar att cykla har jag tittat mer och mer på träningscyklar. Senast på:

https://www.biketown.se/sv/articles/2.4320.34607/titan-life-s...

Men när jag försöker läsa på ser jag att en del rekommenderar en trainer istället om man redan har en cykel. Nu är det visserligen en lastgammal MTB jag har. Men en trainer verkar billigare och lättare att ta undan när man inte använder den. Blir dock fundersam hur bra det kan fungera för mig. Vill ju inte t.ex. riskera att dra iväg över parketten, speciellt inte med dubbar.
Hittade denna:

https://www.bikester.se/elite-qubo-power-fluid-trainer-M15074...

i ungefär samma prisklass som träningscykeln.
Så hur ska man tänka?

Skrivet av bikerrog:

Om du nu har en cykel som funkar så tror jag själv att en smart trainer kan vara mycket motiverande. Alltså att du tävlar mot andra cyklister virtuellt. Swift tex är väl de mest kända. Bara byt backdäcket till någon slicks-variant så blir det bättre kontakt och funktion mot trainer rullen. Om detta är överkurs så kan en begagnad spinningcykel vara ett bra alternativ. De som brukar användas på gymverksamheter. Har själv en Bodybike som jag köpte för drygt 10år sen eller nåt.

Jag kör en trainer hemma under vinterhalvåret, att köpa en stor "dum" träningscykel tror jag icke på, antingen kör man en digitalt integrerad trainer eller en splutter avancerad komplett träningscykel. En stor dum tung variant tror jag mest man blir förbannad på.

En trainer är relativt snäll att plocka undan vs en stor träningscykel vilket såklart kan vara en faktor.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Håller med att om du har en cykel så är en trainer det bästa alternativet. Det ihop med Zwift gör inomhuscklingen rätt rolig. Själv är jag snart uppe i 100 000 km i den virtuella världen och tycker fortfarande det är kul.
Dock så skulle jag aldrig, aldrig köpa en wheel-on trainer. Köp en direct-drive trainer som tacx Neo, Wahoo kickr eller t.ex. Zwifts egna Zifthub-one.
Samtliga modeller säljs regelbundet på t.ex. happyride

Visa signatur

5800x -- 32Gb DDR4@3600 -- 3080Ti -- 500Gb M2+1Tb M2 +2x1Tb sata SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av bikerrog:

Om du nu har en cykel som funkar så tror jag själv att en smart trainer kan vara mycket motiverande. Alltså att du tävlar mot andra cyklister virtuellt. Swift tex är väl de mest kända. Bara byt backdäcket till någon slicks-variant så blir det bättre kontakt och funktion mot trainer rullen. Om detta är överkurs så kan en begagnad spinningcykel vara ett bra alternativ. De som brukar användas på gymverksamheter. Har själv en Bodybike som jag köpte för drygt 10år sen eller nåt.

Inte direkt överkurs, men känns som det kan bli lite jobb att byta däcket fram och tillbaka beroende på om man ska ut eller cykla inne. Fast det blir ju en form av träning också.

Skrivet av DavidtheDoom:

Jag kör en trainer hemma under vinterhalvåret, att köpa en stor "dum" träningscykel tror jag icke på, antingen kör man en digitalt integrerad trainer eller en splutter avancerad komplett träningscykel. En stor dum tung variant tror jag mest man blir förbannad på.

En trainer är relativt snäll att plocka undan vs en stor träningscykel vilket såklart kan vara en faktor.

Lite min tanke också.

Skrivet av tombman:

Håller med att om du har en cykel så är en trainer det bästa alternativet. Det ihop med Zwift gör inomhuscklingen rätt rolig. Själv är jag snart uppe i 100 000 km i den virtuella världen och tycker fortfarande det är kul.
Dock så skulle jag aldrig, aldrig köpa en wheel-on trainer. Köp en direct-drive trainer som tacx Neo, Wahoo kickr eller t.ex. Zwifts egna Zifthub-one.
Samtliga modeller säljs regelbundet på t.ex. happyride

Direct-drive verkar intressant, men känner att jag har en budget på runt 4000kr för detta och dessa verkar dra iväg i pris från nästan det dubbla.

Permalänk
Medlem

Jag har kört med en sån enklare med rulle mot däcket. Det blir ju billigare men inte så enklare som man kanske kan tro. Helst bör man ju då ha ett specifikt trainer-däck på som är slätt och hårdare och inte slits för snabbt. Och vill man växla mellan ute/inne så får man då byta däck. Cykla med traninerdäcket ute rekommenderas inte. Däcket ska då vara rätt pumpat, vilket man helst behöver kolla typ varje vecka åtminstone. Man behöver ställa in rullens tryck mot däcket så det precis inte slirar. För hårt tryck och det går trögt och sliter på däcket.

Med en direct drive slipper man allt det där. Ta av hjulet och ställ in den i trainern "som då blir ditt bakhjul". Snabbt och smidigt att växla mellan inne/ute-cykling. Att montera mellan hjul och trainer lär man sig snabbt, det är inte svårt.

Oavsett vilket man nu väljer så ska det vara en "smart" variant som alltså kan koppla upp sig med blåtand och/eller ANT+ till trainer-appen. Det går att köra med dator, Apple TV (stor skärm), surfplatta, mobil m.fl. Sen är det upp till en själv om man vill köra ett styrt program med intervaller och dylikt eller mera av en sim-upplevelse där man ser sig själv cykla i antingen en datorskapad värld (t.ex Zwift/Wahoo RGT) eller i en riktig video från verkliga världen. Ut och upplev Spanien, Italien, Japan, Norge, alper och sjölandskap. När det går upp blir det tungt, när det går ner går det lätt. Precis som live. Här rekommenderar jag att testa Rouvy som är en utomordentligt trevlig applikation för realistisk video. I den ser du övriga som är uppkopplade live och kan cykla med/mot dem. Det finns även grupprides och tävlingar om man vill det. Vill man tävla är dock Zwift överlägset, men själv föredrar jag att uppleva nya miljöer med Rouvy.

Kolla om du hittar nåt begagnat så kan man nog komma ner i pris. Wahoos trainers börjar väl på ca €599 annars.
Jag har en gammal Tacx rulletrainer som inte längre går att koppla upp då servrarna är offline numera. Men den går att köra som en "dum" trainer. Hör av dig om det kan vara intressant.