Sälja juniora offshore-konsulter i Sverige

Permalänk
Medlem

Sälja juniora offshore-konsulter i Sverige

Hej alla vänner,

Jag går i tankarna att börja sälja juniora (0-1 år erfarenhet) offshore-utvecklare (full stack) som konsulter mot kunder i Sverige. Jag kommer inte från en teknisk bakgrund så jag har en del att lära mig för att kunna sälja utan att visa att jag personligen inte vet vad jag pratar om så att säga.

Tanken är att sälja konsulterna för staffingbehov (e.g. ett stort IT konsult-hus har en projekt mot en kund på 12mån men vill staffa upp det projektteamet med ytterligare en billig junior resurs).

Har några frågor som det vore intressant att höra era tankar kring:
1a. Hur stor efterfrågan är det på billiga juniora (offshore) konsulter? I vissa andra branscher har nyexade resurser väldigt låg produktivitet men används för att läras upp så att de år 2-3 har bra produktivitet - Såklart inte optimalt om det är liknande i utvecklarbranschen då ingen kommer vilja anställa en offshorekonsult.
1b. Har efterfrågan på juniora konsulter (som man inte har som plan att anställa efter) minskat med framkomsten/demokratiseringen av AI-verktyg?
2. Vad är ett rimligt timpris? Har fått för mig att c. SEK550 är rimligt men kul att höra era tankar
3. För att sälja sådana tjänster, hur mycket behöver man själv kunna om de olika områdena? I mångt och mycket så agerar man ju agent/mötesbokare mellan kund (konsultbolagen) och offshore-konsulten, men jag tänker ändå att man kommer behöva viss förståelse för att kunna sälja in de konsulter man arbetar med

Som sagt, vore kul att höra era tankar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wracked:

Hej alla vänner,

Jag går i tankarna att börja sälja juniora (0-1 år erfarenhet) offshore-utvecklare (full stack) som konsulter mot kunder i Sverige. Jag kommer inte från en teknisk bakgrund så jag har en del att lära mig för att kunna sälja utan att visa att jag personligen inte vet vad jag pratar om så att säga.

Tanken är att sälja konsulterna för staffingbehov (e.g. ett stort IT konsult-hus har en projekt mot en kund på 12mån men vill staffa upp det projektteamet med ytterligare en billig junior resurs).

Har några frågor som det vore intressant att höra era tankar kring:
1a. Hur stor efterfrågan är det på billiga juniora (offshore) konsulter? I vissa andra branscher har nyexade resurser väldigt låg produktivitet men används för att läras upp så att de år 2-3 har bra produktivitet - Såklart inte optimalt om det är liknande i utvecklarbranschen då ingen kommer vilja anställa en offshorekonsult.
1b. Har efterfrågan på juniora konsulter (som man inte har som plan att anställa efter) minskat med framkomsten/demokratiseringen av AI-verktyg?
2. Vad är ett rimligt timpris? Har fått för mig att c. SEK550 är rimligt men kul att höra era tankar
3. För att sälja sådana tjänster, hur mycket behöver man själv kunna om de olika områdena? I mångt och mycket så agerar man ju agent/mötesbokare mellan kund (konsultbolagen) och offshore-konsulten, men jag tänker ändå att man kommer behöva viss förståelse för att kunna sälja in de konsulter man arbetar med

Som sagt, vore kul att höra era tankar.

1. Av alla kunde jag kommer i kontakt med så skulle jag säga att intresset är lågt.
För att godkänna personal på distans så kräver man ofta kompetens så att de är mer eller mindre självgående från start och komer med ett tillräckligt bidrag för att övervinna fördelen att ha någon egen på plats.

2. De flesta större bolag har ramavtal, där en junior(0-1år) oftast ligger en bra bit under 550kr.

Permalänk
Medlem

På mitt jobb har vi seniora utvecklare från indien för en bra bit under 550kr/timme, så rent spontant låter 550kr för juniora utvecklare väldigt dyrt. Tror det är väldigt svårt att få någon att nappa på juniora remote överhuvudtaget.

Tar man in konsulter beror det på resursbrist och då behöver man att de är självgående och levererar från start som ovanstående skriver. Det är ingenting man får från juniora och framförallt inte remote. Man betalar dyrt för att lära upp någon annan, det är något man bara vill investera i anställda.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem

550:- är way off på offshore med max 1 års erfarenhet.
Fler stora företag har iövrigt policy kring primärt att köpa projekter på fastpris.

Permalänk

Det är lite som att sälja nyexade snickare från byggprogrammet, bilmekaniker från fordon i gymnasiet utan att själv ha erfarenhet av detta. Det kan gå bra, det kan gå käpp rakt åt h........

Det TS måste erbjuda är något speciellt, om man redan har ett företag som typ AFRY f.d. ÅF så kan man ta sig in på ny marknad där man saknar kunskap om. Men för vanligt folk så är det tuff.

Sedan ökas säkerheten precis överallt. Att hyra en person från ett litet företag så vad kan den göra för jobb? Någon allmänt utan att få veta ett skvatt, sedan ska någon gå igenom dens kod. Inte ens en liten förening vill idag släppa in folk hur som helst.