Svenskar har bottenlågt förtroende för sociala medier

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Dum fråga, kanske, men är Google ett socialt medium? Har inte de lagt ner allt sådant?

Skrivet av 925a:

Jag läste bara rubriken men ^som ovan. Är google ett socialt medium och hur f#% kan man lita på google? Vet inte varför men Google får mig att rysa. Tar emot att använda chrome för jobbrelaterade saker. Vi är googles produkt och dom utnyttjar oss till max. Nu säger jag inte att alfabet (?) har dåliga produkter, de har dom inte. Men ett företag som tog bort "don't do/be evil" eller hur det nu va som ett motto...is doing evil hehe....

"Internetsidor och sociala medieplattformar" verkar vara kategorin där Google figurerar i själva undersökningen, så inte nödvändigtvis just "sociala medier".

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

"Internetsidor och sociala medieplattformar" verkar vara kategorin där Google figurerar i själva undersökningen, så inte nödvändigtvis just "sociala medier".

Tackar! Bra att någon läser artikeln så jag slipper. 😆

Permalänk
Medlem

1246 deltagare, det gör den här undersökningen i princip helt menings/värdelös (som allt EK gör tänkte jag säga..)

Och det som egentligen mäts är ju hur media rapporterar kring dom här företagen/institutionerna, och därför i någon mån deras pressavdelningar.

Jag menar, av dom där 1246, hur många har flugit med SAS? Hur många har personlig erfarenhet av Arbetsförmedlingen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

1246 deltagare, det gör den här undersökningen i princip helt menings/värdelös (som allt EK gör tänkte jag säga..)

Och det som egentligen mäts är ju hur media rapporterar kring dom här företagen/institutionerna, och därför i någon mån deras pressavdelningar.

Jag menar, av dom där 1246, hur många har flugit med SAS? Hur många har personlig erfarenhet av Arbetsförmedlingen?

Så är det väl, men på just den punkten handlar det väl mer om vad man faktiskt påstår sig ha undersökt än att resultatet inte säger någonting alls?

I detta fall då vad folk säger sig ha förtroende för, inte något villkorat att "av de som har personlig erfarenhet av x, hur många säger att x är bra" t.ex.

Dvs, jag upplever lite att du argumenterar utifrån att de skulle ha presenterat svar till en annan frågeställning än den de faktiskt presenterade.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

AI-frågan tror jag inte speglar människors åsikter om AI generellt eftersom frågan är om det är ett hot eller möjlighet för sveriges utveckling inom 5 år.

Jag tror definitivt att AI kan vara en möjlighet för Sverige inom 5 år men generellt sätt ser jag AI snarare som ett hot.

Permalänk
Medlem

Jag stirrar blint och fattar noll. Vad sjutton har sociala medier och ordet "förtroende" med varandra att göra? Förtroende för vad? Att andras inlägg är sanningsenliga? Att reklamen man ser talar sanning? Att personerna i dejting är verkliga? Att VDn inte äger oljeaktier?

Vad exakt är det de tror att de mäter med en sån här undersökning? Jag tror att de behöver skapa underkategorier för samtliga mätningar då det finns oändligt många saker att mäta förtroende för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweRobby:

Jag stirrar blint och fattar noll. Vad sjutton har sociala medier och ordet "förtroende" med varandra att göra? Förtroende för vad? Att andras inlägg är sanningsenliga? Att reklamen man ser talar sanning? Att personerna i dejting är verkliga? Att VDn inte äger oljeaktier?

Vad exakt är det de tror att de mäter med en sån här undersökning? Jag tror att de behöver skapa underkategorier för samtliga mätningar då det finns oändligt många saker att mäta förtroende för.

"Hur stort förtroende har du för det sätt på vilket följande medieföretag sköter sitt arbete?" är vad de frågat folk. Vad folk kan ha tolkat in i den frågan är förstås mer oklart.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

"Hur stort förtroende har du för det sätt på vilket följande medieföretag sköter sitt arbete?" är vad de frågat folk. Vad folk kan ha tolkat in i den frågan är förstås mer oklart.

Seriöst? Det där räcker inte som definition. Första gissningen blir att det gäller deras kundservice. Och om det inte gör det, vad är det då som efterfrågas? Tillgänglighet? Marknadsföringsprofil? Svarstider hos servrarna? Hur lång tid det tog att införa dark mode gentemot andra webbsidor? Om anställda följer bolagets dress code på kontoren?

Det där är ju en fråga som bör besvaras av bolagets egna anställda. För att förstå hur väl Systembolaget sköter sitt arbete så måste man ju veta precis hur Systembolagets plan för sitt arbete ser ut.

När man mäter förtroende så mäter man fullständigt subjektiva obersvationer med så många variabler att det blir helt meningslöst att inte specificera exakt vad undersökningen efterfrågar. Varenda person som har svaret på denna enkät har tänkt på helt olika saker när de gav sina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweRobby:

Seriöst? Det där räcker inte som definition. Första gissningen blir att det gäller deras kundservice. Och om det inte gör det, vad är det då som efterfrågas? Tillgänglighet? Marknadsföringsprofil? Svarstider hos servrarna? Hur lång tid det tog att införa dark mode gentemot andra webbsidor? Om anställda följer bolagets dress code på kontoren?

Det där är ju en fråga som bör besvaras av bolagets egna anställda. För att förstå hur väl Systembolaget sköter sitt arbete så måste man ju veta precis hur Systembolagets plan för sitt arbete ser ut.

När man mäter förtroende så mäter man fullständigt subjektiva obersvationer med så många variabler att det blir helt meningslöst att inte specificera exakt vad undersökningen efterfrågar. Varenda person som har svaret på denna enkät har tänkt på helt olika saker när de gav sina svar.

Jo det blir ganska intetsägande, men räddningen här är att det finns en tidserie så man kan se utvecklingen över tid och ändå dra några slutsatser.

Visa signatur

Topkek

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweRobby:

Seriöst?

Jag förutsätter det, ser ingen anledning att de skulle ha hittat på en ny fråga att visa i rapporten om de faktiskt frågat något annat. I så fall skulle de ju helt ha lämnat spelplanen och kan lika gärna hitta på siffrorna också...

Skrivet av SweRobby:

Det där räcker inte som definition. Första gissningen blir att det gäller deras kundservice. Och om det inte gör det, vad är det då som efterfrågas? Tillgänglighet? Marknadsföringsprofil? Svarstider hos servrarna? Hur lång tid det tog att införa dark mode gentemot andra webbsidor? Om anställda följer bolagets dress code på kontoren?

Det där är ju en fråga som bör besvaras av bolagets egna anställda. För att förstå hur väl Systembolaget sköter sitt arbete så måste man ju veta precis hur Systembolagets plan för sitt arbete ser ut.

När man mäter förtroende så mäter man fullständigt subjektiva obersvationer med så många variabler att det blir helt meningslöst att inte specificera exakt vad undersökningen efterfrågar. Varenda person som har svaret på denna enkät har tänkt på helt olika saker när de gav sina svar.

Det blir väl något slags helhetsuppfattning (gäller alla kategorierna, inte bara denna), vilket förstås kommer variera en del sett till vad folk väger in i det.
Som någon var inne på tidigare i tråden är det ju förmodligen också så att många svar som inte grundas i personlig erfarenhet öht utan snarare speglar något slags mer eller mindre kollektiv känsla.

Det man får svar på är väl snarast lite hur folk mer allmänt känner inför bolagen/myndigheterna/partierna/... i de olika frågorna.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Det mest spektakulära är att SVT/SR konstant anses vara hårt vänstervridet från många, men de klassar sig själva som opartiska.

Permalänk
Medlem

"Förtroende" avseende vad då?
Jag har stort förtroende för TikTok när det gäller deras förmåga att kartlägga användarna och dela med sig av resultatet till alla som är villiga att betala.
Detsamma gäller för såväl Meta som Google.
Verkar inte finnas några större problem med förtroendet ur ett ägarperspektiv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miindz:

Det mest spektakulära är att SVT/SR konstant anses vara hårt vänstervridet från många, men de klassar sig själva som opartiska.

Har svårt att förstå hur så pass många fortfarande har förtroende för SVT/SR...på många Facebook-grupper jag är med i är SVT mest nåt man har roligt åt.

Visa signatur

-dool

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweRobby:

Seriöst? Det där räcker inte som definition. Första gissningen blir att det gäller deras kundservice. Och om det inte gör det, vad är det då som efterfrågas? Tillgänglighet? Marknadsföringsprofil? Svarstider hos servrarna? Hur lång tid det tog att införa dark mode gentemot andra webbsidor? Om anställda följer bolagets dress code på kontoren?

Det där är ju en fråga som bör besvaras av bolagets egna anställda. För att förstå hur väl Systembolaget sköter sitt arbete så måste man ju veta precis hur Systembolagets plan för sitt arbete ser ut.

När man mäter förtroende så mäter man fullständigt subjektiva obersvationer med så många variabler att det blir helt meningslöst att inte specificera exakt vad undersökningen efterfrågar. Varenda person som har svaret på denna enkät har tänkt på helt olika saker när de gav sina svar.

Jag tror svaren har ett värde just för att det blir rätt luddigt och fångar nån slags ögonblicksbild av hur folk i allmänhet ser på ett visst företag/organisation/parti.

Visa signatur

-dool

Permalänk
Medlem

Tesla 11%. Xitter 4%.

Det går bra nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

29 % ser alltså AI som ett hot. Svårt att förstå vad hotet skulle vara men folk är väl rädda för förändring!?

Jag skulle säga att man får vara otroligt naiv för att inte se några faror med AI.

Helt otroligt att sossarna har 39% i förtroende, dom har väl inte hållt ett ord på flera decennier.

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk

Märklig undersökning. Känner inte riktigt att det stämmer överens med erfarenheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whitepilledoomer:

Märklig undersökning. Känner inte riktigt att det stämmer överens med erfarenheter.

Hur då menar du? Vilka erfarenheter är det som inte stämmer överens?

Det här är ju en undersökning som går ut till många olika slags folk...

(Jag råkar vara med i panelen och tycker deras undersökningar är rätt intressanta att göra)

Visa signatur

-dool

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Över tid verkar det bara vara flashback och twitter som inte har tappat vilket är hyfsat underhållande
Hur F kan man ha stort förtroende för flashback och hur kan man INTE ha tappat förtroende för twitter?
https://www.youtube.com/watch?v=2Z4m4lnjxkY

Jag undrar om det finns påverkan på internetstiftelsen sen några år tillbaka från regeringen om att ta med flashback i sina mätningar? Admin på flashback har senaste åren presenterat internetstiftelsens årsrapporter som, titta vad bra flashback är. Men till saken som du säger, på flashback är alla anonyma och 93% som skrivs där är skit blandat med kiss. Medan till exempel twitter kanske är 20% anonyma och många är seriösa på twitter för att inte tappa respekt och anseende. Hanif Bali skulle inte skriva trams på så sätt som det skrivs på flashback. Man. Undrar hur internetstiftelsen kommer fram till det här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dool:

Hur då menar du? Vilka erfarenheter är det som inte stämmer överens?

Det här är ju en undersökning som går ut till många olika slags folk...

(Jag råkar vara med i panelen och tycker deras undersökningar är rätt intressanta att göra)

Det är många frågetecken runt deras undersökning. Bland annat att hatet på flashback är mindre än andra sociala medier. Men du är med undersökningen så du vet allt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galaxe:

Jag undrar om det finns påverkan på internetstiftelsen sen några år tillbaka från regeringen om att ta med flashback i sina mätningar? Admin på flashback har senaste åren presenterat internetstiftelsens årsrapporter som, titta vad bra flashback är. Men till saken som du säger, på flashback är alla anonyma och 93% som skrivs där är skit blandat med kiss. Medan till exempel twitter kanske är 20% anonyma och många är seriösa på twitter för att inte tappa respekt och anseende. Hanif Bali skulle inte skriva trams på så sätt som det skrivs på flashback. Man. Undrar hur internetstiftelsen kommer fram till det här?

Flashback är ändå en relevant aktör då dom har varit med i hetluften under årens lopp. Dom har stått upp för yttrandefriheten på sitt sätt och saker har avslöjats där som spridit sig till "gammelmedia" och "alternativmedia". Ett antal kända personer har avslöjats med (eller blivit beskyllda för) att skriva på Flashback.

Nu vet jag ärligt talat inte vart du vill komma. Har du nåt problem med att Flashback nämns i en undersökning?
Det handlar om en frågematris där man ska svara på en skala hur stort förtroende man har för en mängd namngiva entiteter.

Visa signatur

-dool

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galaxe:

Det är många frågetecken runt deras undersökning. Bland annat att hatet på flashback är mindre än andra sociala medier. Men du är med undersökningen så du vet allt

Alltså. Jag har besvarat några undersökningar från dom. Vet inget mer än så.

Det är ingen märkvärdig undersökning. Den tar kanske 20 minuter att göra och det är frågor där man ska kryssa i ett svarsalternativ. Ungefär som undersökningar från YouGov, Sifo eller Norstatspanelen om man är med i dessa.

Känns som att vissa här förstorar upp det hela?

Visa signatur

-dool

Permalänk
Medlem
Skrivet av dool:

Flashback är ändå en relevant aktör då dom har varit med i hetluften under årens lopp. Dom har stått upp för yttrandefriheten på sitt sätt och saker har avslöjats där som spridit sig till "gammelmedia" och "alternativmedia". Ett antal kända personer har avslöjats med (eller blivit beskyllda för) att skriva på Flashback.

Nu vet jag ärligt talat inte vart du vill komma. Har du nåt problem med att Flashback nämns i en undersökning?
Det handlar om en frågematris där man ska svara på en skala hur stort förtroende man har för en mängd namngiva entiteter.

Lugna dig du. Säger vad jag tycker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dool:

Alltså. Jag har besvarat några undersökningar från dom. Vet inget mer än så.

Det är ingen märkvärdig undersökning. Den tar kanske 20 minuter att göra och det är frågor där man ska kryssa i ett svarsalternativ. Ungefär som undersökningar från YouGov, Sifo eller Norstatspanelen om man är med i dessa.

Känns som att vissa här förstorar upp det hela?

Det är ingen som förstorar något här. Vi säger bara sanningen som du har svårt att ta in. Ja, du svarar på dom där anketterna dagarna in och ut och du vet hur allt fungerar.

Permalänk
Medlem

Hmmm... verkar fullständigt intetsägande om 1246 personer svarat är undersökningen ju inte ens statistiskt signifikant och inte ens om 1246 är de 23 % (av då 5418 som inte ens det ger något statistiskt signifikant underlag) som valt att svara på enkäten. Ännu värre blir det ju (jag har inte kläm på vilket som gäller) om man frågat 1246 personer och 23 % av dessa (= 287) har bemödat sig om att besvara enkäten.
För mig verkar det som om man desperat velat få ut något som berättigar verksamheten (i någon mening) men på mig har det motsatt effekt.

Vackra diagram i sig betyder ingenting när de bara berättar att man håller på med meningslösa saker (min åsikt om undersökningen).

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Hmmm... verkar fullständigt intetsägande om 1246 personer svarat är undersökningen ju inte ens statistiskt signifikant och inte ens om 1246 är de 23 % (av då 5418 som inte ens det ger något statistiskt signifikant underlag) som valt att svara på enkäten.

Känns lite som du borde ta en kurs i statistik eller bara läsa på lite.

Varför skulle en undersökning med 1246 personer som svarat inte vara statistikt signifikant? Intresserad av din tankegång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Känns lite som du borde ta en kurs i statistik eller bara läsa på lite.

Varför skulle en undersökning med 1246 personer som svarat inte vara statistikt signifikant? Intresserad av din tankegång.

Det räckte inte med magkänsla märker jag. En enkel beräkning visar att givet att den valda befolkningsgruppen är 7,85 miljoner (en liten underskattning eftersom jag inte orkade göra en finare indelning än 5 år, d.v.s. befolkningen från 20-84 i st.f. 18-84) så blev utfallet för en konfidensnivå på 95% och en felmarginal på 3% att antalet svarande måste vara runt 1070. Så det är tillräckligt med 1246 personer.

Hatar att pudla men rätt ska vara rätt.

Däremot tycker jag att de ställda frågorna är svårtolkade och luddiga men det är en helt annan sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Det räckte inte med magkänsla märker jag. En enkel beräkning visar att givet att den valda befolkningsgruppen är 7,85 miljoner (en liten underskattning eftersom jag inte orkade göra en finare indelning än 5 år, d.v.s. befolkningen från 20-84 i st.f. 18-84) så blev utfallet för en konfidensnivå på 95% och en felmarginal på 3% att antalet svarande måste vara runt 1070. Så det är tillräckligt med 1246 personer.

Hatar att pudla men rätt ska vara rätt.

Däremot tycker jag att de ställda frågorna är svårtolkade och luddiga men det är en helt annan sak.

Vackert pudlande, du förtjänar en guldstjärna 🎖️

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Däremot tycker jag att de ställda frågorna är svårtolkade och luddiga men det är en helt annan sak.

Det är just frågeställningen som jag kritiserar.
Tittar man på de som fått högst värde så känns det uppenbart att svaren baseras på hur man som "kund" har förtroende att organisationen gör det man vill och förväntar sig ur ett kundperspektiv.
Då blir det relevant att veta om kundernas förväntningar stämmer med det avtalade. (Så som min organisations kunder klagar på att vi sällan svarar i telefon utanför avtalad telefontid.)
Jag misstänker att många av de svarande visar hur stort förtroende de har för att organisationen gör det den svarande önskar/förväntar sig att de ska göra, inte att de uppfyller avtalade/lagstiftade krav.