Spotify konfronterar Apple – visar priser i IOS-applikationen

Permalänk
Melding Plague

Spotify konfronterar Apple – visar priser i IOS-applikationen

Spotify vill testa om Apple kommer följa EU-kommissionens dom, som klargör att det är olagligt att hindra applikationer att visa extern prisinfo.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vilken konfrontation? Apple tillåter detta med iOS 17.4 som kom idag

Permalänk
Medlem

Så jag som skaffade mitt abbonemang direkt från Spotify för tusen år sedan, där exakt 0 kronor gått till Apple,
kan nu säga upp det och betala lika mycket fast genom appstore och då iaf låta Apple få något av pengarna när Spotify använder deras plattform och APIer/utvecklingstools?

*edit*
Nej det var inte möjligt än alltså. Synd.

Permalänk
Medlem

Här är jag väldigt kluven. Apple håller på med mycket fulspel, men samtidigt förstår jag verkligen att de ogillar stora framgångsrika gratisappar som drar in massa pengar men där inget går till Apple.

Permalänk
Skrivet av jaqob:

Här är jag väldigt kluven. Apple håller på med mycket fulspel, men samtidigt förstår jag verkligen att de ogillar stora framgångsrika gratisappar som drar in massa pengar men där inget går till Apple.

Men det är ju samma som att Microsoft skulle ha pengar för alla program som kör på Windows. De får ju redan mycket för Windows eller för en iPhone. Låt sen användarna göra vad de vill med dem.

Visa signatur

Silverstone Temjin TJ08B-E | i7 2600K | 16 GB Vengeance | Palit GTX 1060 6GB | WD Blue 1TB SSD | Asus Maximus IV Gene-Z | Seasonic X-560 | Noctua NH-U12P SE2

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaqob:

Här är jag väldigt kluven. Apple håller på med mycket fulspel, men samtidigt förstår jag verkligen att de ogillar stora framgångsrika gratisappar som drar in massa pengar men där inget går till Apple.

Jisses vad synd det måste vara om Google då som både "förlorar" pengar som appar drar in men också pengarna som andra tillverkare av telefoner med android får.

För min del känns det redan barockt hur mycket de lyckas ta betalt av alla olika aktörer/del av leden.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaqob:

Här är jag väldigt kluven. Apple håller på med mycket fulspel, men samtidigt förstår jag verkligen att de ogillar stora framgångsrika gratisappar som drar in massa pengar men där inget går till Apple.

Apple har ingeting med Spotifys framgång att göra. Det är snarare så att Spotify är framgångsrik trots Apples försök till att stoppa dom. Vem kommer ihåg när Spotify skulle lansera i USA och det blev uppskjutet gång på gång för att Apple lobbade för det? De var rädda för att det skulle påverka iTunes försäljning negativt och dom hade ingen egen streamingtjänst redo själva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pr0wler666:

Men det är ju samma som att Microsoft skulle ha pengar för alla program som kör på Windows. De får ju redan mycket för Windows eller för en iPhone. Låt sen användarna göra vad de vill med dem.

Nej det är mer som om ett gigantiskt spelbolag vill släppa sin nästa AAA titel på steam, nyttja deras support, deras APIer, infrastruktur för att hantera nedladdning och all framtida patchning, steamworks etc. Använda steam för att hantera all multiplayer matchning etc.
Spelet är gratis på steam, sen måste spelarna betala en licens på 600kr för att kunna spela, och det görs utanför steam så inga pengar går till Valve.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjirn:

Nej det är mer som om ett gigantiskt spelbolag vill släppa sin nästa AAA titel på steam, nyttja deras support, deras APIer, infrastruktur för att hantera nedladdning och all framtida patchning, steamworks etc. Använda steam för att hantera all multiplayer matchning etc.
Spelet är gratis på steam, sen måste spelarna betala en licens på 600kr för att kunna spela, och det görs utanför steam så inga pengar går till Valve.

Njae. Inte vill släppa på Steam, MÅSTE släppa på Steam för det finns ingen annan appbutik eller infrastruktur att nyttja eftersom någon har låst möjligheten att installera en app på något annat sätt.

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kungjaevel:

Apple har ingeting med Spotifys framgång att göra. Det är snarare så att Spotify är framgångsrik trots Apples försök till att stoppa dom. Vem kommer ihåg när Spotify skulle lansera i USA och det blev uppskjutet gång på gång för att Apple lobbade för det? De var rädda för att det skulle påverka iTunes försäljning negativt och dom hade ingen egen streamingtjänst redo själva.

Som någon som var med i lanseringsprocessen när Spotify gick live i USA, vad i hela friden pratar du om??

Och jo, Apple, iOS specifikt, är anledningen till att Spotify kunde dra in dom pengarna dom behövde för att ”bevisa” sin modell. På iOS betalade folk för premium, på Android och desktop var det betydligt värre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjirn:

Nej det är mer som om ett gigantiskt spelbolag vill släppa sin nästa AAA titel på steam, nyttja deras support, deras APIer, infrastruktur för att hantera nedladdning och all framtida patchning, steamworks etc. Använda steam för att hantera all multiplayer matchning etc.
Spelet är gratis på steam, sen måste spelarna betala en licens på 600kr för att kunna spela, och det görs utanför steam så inga pengar går till Valve.

Varför skulle det inte vara jämförbart med Microsofts Windows/Windows store? Samma sak kan man väl argumentera för att Windows också gör?

För Spotify och Apples del tänker jag att de bägge tjänar på samarbetet de har och bägge skulle förlora på att mista det. Jag har svårt att se att det innebär några stora kostnader för Apple att Spotify finns i deras Appstore eller används i deras ekosystem?

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaqob:

Här är jag väldigt kluven. Apple håller på med mycket fulspel, men samtidigt förstår jag verkligen att de ogillar stora framgångsrika gratisappar som drar in massa pengar men där inget går till Apple.

Så det räcker inte med att folk har köpt sig en iPhone för 10kkr+ för att köra apparna på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Njae. Inte vill släppa på Steam, MÅSTE släppa på Steam för det finns ingen annan appbutik eller infrastruktur att nyttja eftersom någon har låst möjligheten att installera en app på något annat sätt.

Precis som när du vill sälja dina saker på Ica, det måste gå igenom Icas kassasystem, där de tar ut en vinstmarginal. Tycker du den är oskälig kan du vända dig till Axfood eller Coop.
iOS är inte enda sättet att nyttja Spotify, det går bra med valfri Android eller PC/MAC också.

De har ju tillochmed varit OK med att Spotify åker snålskjuts här, det enda de sagt är att inte gnida det i ansiktet på Apple genom att låta signup ske helt utanför Apples system, och vill de göra även den biten i Apples system får de betala samma avgift som gäller alla andra bolag som tjänat miljarder genom appstore.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tozz:

Som någon som var med i lanseringsprocessen när Spotify gick live i USA, vad i hela friden pratar du om??

Och jo, Apple, iOS specifikt, är anledningen till att Spotify kunde dra in dom pengarna dom behövde för att ”bevisa” sin modell. På iOS betalade folk för premium, på Android och desktop var det betydligt värre.

Jag hittar ingen källa för mitt påstående, så du har antagligen rätt. Men jag tycker mig minnas att Apple/Steve försökte fördröja Spotify's lansering i USA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjirn:

Precis som när du vill sälja dina saker på Ica, det måste gå igenom Icas kassasystem, där de tar ut en vinstmarginal. Tycker du den är oskälig kan du vända dig till Axfood eller Coop.
iOS är inte enda sättet att nyttja Spotify, det går bra med valfri Android eller PC/MAC också.

De har ju tillochmed varit OK med att Spotify åker snålskjuts här, det enda de sagt är att inte gnida det i ansiktet på Apple genom att låta signup ske helt utanför Apples system, och vill de göra även den biten i Apples system får de betala samma avgift som gäller alla andra bolag som tjänat miljarder genom appstore.

Hur kan du tycka att en jämförelse med Windows är dålig men en egen jämförelse med produkter på ICA funkar?

ICA köper in produkter till sina butiker och förhandlar avtal och priser för det, de har också tydliga kostnader knutna till att transportera, hantera, lagra, saluföra och hantera reklamationer osv.

Apple bistår (ungefär som Microsoft för sitt Windows) med plattform, viss support och ett ramverk för företag att nå sina användare. Om Spotify skulle försvinna från Apples ekosystem så skulle det ha en negativ inverkan på Apples försäljning (säkert också i högre grad Spotify, men det gör egentligen ingen skillnad).

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjirn:

Precis som när du vill sälja dina saker på Ica, det måste gå igenom Icas kassasystem, där de tar ut en vinstmarginal. Tycker du den är oskälig kan du vända dig till Axfood eller Coop.
iOS är inte enda sättet att nyttja Spotify, det går bra med valfri Android eller PC/MAC också.

De har ju tillochmed varit OK med att Spotify åker snålskjuts här, det enda de sagt är att inte gnida det i ansiktet på Apple genom att låta signup ske helt utanför Apples system, och vill de göra även den biten i Apples system får de betala samma avgift som gäller alla andra bolag som tjänat miljarder genom appstore.

Så då tycker du alltså att det vore helt okej att MS ska ha en del av alla intäkter som Steam har på Windows? Eller alla andra appar också som finns på Windows?

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjirn:

Precis som när du vill sälja dina saker på Ica, det måste gå igenom Icas kassasystem, där de tar ut en vinstmarginal. Tycker du den är oskälig kan du vända dig till Axfood eller Coop.
iOS är inte enda sättet att nyttja Spotify, det går bra med valfri Android eller PC/MAC också.

De har ju tillochmed varit OK med att Spotify åker snålskjuts här, det enda de sagt är att inte gnida det i ansiktet på Apple genom att låta signup ske helt utanför Apples system, och vill de göra även den biten i Apples system får de betala samma avgift som gäller alla andra bolag som tjänat miljarder genom appstore.

Apple kan väl ta betalt för den tjänst de tillhandahåller då, dvs nedladdningar, att skicka lite data till telefoner är inte direkt dyrt.

Om nu Appstore och apples tjänster är så bra så borde lite konkurrens inte vara ett problem, låt Spotify och andra använda sina egna servrar för nedladdning och tillåt en alternativ Appstore/sideloading av appar.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Så då tycker du alltså att det vore helt okej att MS ska ha en del av alla intäkter som Steam har på Windows? Eller alla andra appar också som finns på Windows?

Jämförelsen faller där eftersom Valve mig veterligen helt och hållet använder sin egen infrastruktur för att distribuera Steam och spelen som säljs där via sina egna servrar, de använder inte Microsoft infrastruktur för detta. Att jämföra en app som laddas ner direkt från utvecklarens egen server (t.ex. Steam), med en som t.ex. distribueras via en appbutik (som t.ex. spelen/apparna som säljs på Steam, App Store eller Google Play), blir lite skevt. I det senare fallet får ju företaget som tillhandahåller marknadsplatsen stå för notan för servrar, bandbredd, personalkostnader för att underhålla alltihop osv, något som blir en ren förlust vad gäller gratisappar.

I fallet med iOS finns det (än så länge) bara ett "OK" sätt att installera appar på, dvs via Apple App Store, där Apple står helt och hållet för serverinfrastruktur, hantering av butiken, bandbredd för installation och uppdatering av appar osv. Med tanke på Spotifys storlek, så går det troligen åt en ansenlig mängd bandbredd dagligen för att distribuera deras app, vilket Apple får ta notan för. Det är då inte helt orimligt att Apple vill ha en del av kakan (hur stor del lämnar jag därhän, det är en annan diskussion).

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | AMD Ryzen 7 2700 | 32GB Corsair Vengance 3200mhz | EVGA Geforce GTX 1070 | Cooler Master Silent Pro M 850W | Samsung EVO 970 Plus 500GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjirn:

Nej det är mer som om ett gigantiskt spelbolag vill släppa sin nästa AAA titel på steam, nyttja deras support, deras APIer, infrastruktur för att hantera nedladdning och all framtida patchning, steamworks etc. Använda steam för att hantera all multiplayer matchning etc.
Spelet är gratis på steam, sen måste spelarna betala en licens på 600kr för att kunna spela, och det görs utanför steam så inga pengar går till Valve.

Går jättebra att lägga till icke-steam spel i sin steam-klient. Vore riktigt sniket av Valve om man t ex var tvungen att köpa alla spel via dem om man vill kunna spela dem på sin steam-deck, eller på sitt vr-headset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaXha:

Jämförelsen faller där eftersom Valve mig veterligen helt och hållet använder sin egen infrastruktur för att distribuera Steam och spelen som säljs där via sina egna servrar, de använder inte Microsoft infrastruktur för detta. Att jämföra en app som laddas ner direkt från utvecklarens egen server (t.ex. Steam), med en som t.ex. distribueras via en appbutik (som t.ex. spelen/apparna som säljs på Steam, App Store eller Google Play), blir lite skevt. I det senare fallet får ju företaget som tillhandahåller marknadsplatsen stå för notan för servrar, bandbredd, personalkostnader för att underhålla alltihop osv, något som blir en ren förlust vad gäller gratisappar.

I fallet med iOS finns det (än så länge) bara ett "OK" sätt att installera appar på, dvs via Apple App Store, där Apple står helt och hållet för serverinfrastruktur, hantering av butiken, bandbredd för installation och uppdatering av appar osv. Med tanke på Spotifys storlek, så går det troligen åt en ansenlig mängd bandbredd dagligen för att distribuera deras app, vilket Apple får ta notan för. Det är då inte helt orimligt att Apple vill ha en del av kakan (hur stor del lämnar jag därhän, det är en annan diskussion).

Det du missar är att om Spotify över huvud taget vill finnas till iOS så måste dom ta vägen via Appstore. Ingen annan plattform har det kravet idag. Ingen har hittills kunnat lansera en app till iOS utan att ge 30% av sin förtjänst (via iOS) till Apple.
Sen tillhandahåller såklart inte Apple någon bandbredd för all musik som streamas utan det är endast appen i sig som kostar att hosta och skicka till användare och det är inte några jättesummor jämfört med 30% av kostnaden av alla abonnemang (via iOS).

förtydligande.
Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Ingen har hittills kunnat lansera en app till iOS utan att ge 30% av sin förtjänst till Apple.

Detta stämmer väl inte? Så länge inte appen används för betalningen så får väl inte apple några pengar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Detta stämmer väl inte? Så länge inte appen används för betalningen så får väl inte apple några pengar?

Jag kunde kanske varit tydligare att med att det gäller den förtjänst man tjänar via att användare betalar via Appstore som jag menade.

Permalänk
Medlem

Tycker det är konstigt att ingen tar upp exemplet med bankappar. Om Apple skulle kräva 30% av alla betalningar som görs via bankappar, swish och liknande så skulle ju ingen acceptera det. Varför ska då Spotify eller någon annan betala en andel av sin försäljning till Apple? Då borde ju alla telebolag kunna ta 30% av Apple för alla transaktioner som sker via deras nät, för de måste ju tillhandahålla system, infrastruktur etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pp74:

Tycker det är konstigt att ingen tar upp exemplet med bankappar. Om Apple skulle kräva 30% av alla betalningar som görs via bankappar, swish och liknande så skulle ju ingen acceptera det. Varför ska då Spotify eller någon annan betala en andel av sin försäljning till Apple? Då borde ju alla telebolag kunna ta 30% av Apple för alla transaktioner som sker via deras nät, för de måste ju tillhandahålla system, infrastruktur etc.

Apple får en liten slant för alla som betalar med Apple pay t.ex. Men det är inte några 30% av summan åtminstone för då tror jag inte bankerna hade accepterat det ^_^
Hade det varit liknande avgift för att sälja via Appstore så hade Spotify med flera antagligen kunnat acceptera det lättare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaXha:

Jämförelsen faller där eftersom Valve mig veterligen helt och hållet använder sin egen infrastruktur för att distribuera Steam och spelen som säljs där via sina egna servrar, de använder inte Microsoft infrastruktur för detta. Att jämföra en app som laddas ner direkt från utvecklarens egen server (t.ex. Steam), med en som t.ex. distribueras via en appbutik (som t.ex. spelen/apparna som säljs på Steam, App Store eller Google Play), blir lite skevt. I det senare fallet får ju företaget som tillhandahåller marknadsplatsen stå för notan för servrar, bandbredd, personalkostnader för att underhålla alltihop osv, något som blir en ren förlust vad gäller gratisappar.

I fallet med iOS finns det (än så länge) bara ett "OK" sätt att installera appar på, dvs via Apple App Store, där Apple står helt och hållet för serverinfrastruktur, hantering av butiken, bandbredd för installation och uppdatering av appar osv. Med tanke på Spotifys storlek, så går det troligen åt en ansenlig mängd bandbredd dagligen för att distribuera deras app, vilket Apple får ta notan för. Det är då inte helt orimligt att Apple vill ha en del av kakan (hur stor del lämnar jag därhän, det är en annan diskussion).

Apple står dock inte för distributionen av musik, dvs det som egentligen kostar pengar för Spotify. Samtidigt vill Apple ha 30% av Spotifys intäkter medans de konkurrerar med Spotify med sin egen musiktjänst.

Apple kan rimligtvis ta betalt för nedladdningar istället, vilket kostar i princip ingenting. Om vi tar AWS S3 som exempel och en app storlek på 100MB (hittade en Android APK på 84MB) så skulle en användare behöva ladda hem hela sin app 10-20 gånger varje dag för att komma upp i kostnaden som Apple skulle ta av Spotify varje månad. Och då är S3 en relativt dyr tjänst och detta är utan rabatter, du kan göra det själv för en bråkdel av konstanden. Cloudflare R2 som exempel tar inte betalt alls för dataöverföring.

Problemet är alltså att det inte finns någon som helst koppling mellan avgiften Apple tar och tjänsten de levererar kostar dem att producera.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaXha:

Jämförelsen faller där eftersom Valve mig veterligen helt och hållet använder sin egen infrastruktur för att distribuera Steam och spelen som säljs där via sina egna servrar, de använder inte Microsoft infrastruktur för detta. Att jämföra en app som laddas ner direkt från utvecklarens egen server (t.ex. Steam), med en som t.ex. distribueras via en appbutik (som t.ex. spelen/apparna som säljs på Steam, App Store eller Google Play), blir lite skevt. I det senare fallet får ju företaget som tillhandahåller marknadsplatsen stå för notan för servrar, bandbredd, personalkostnader för att underhålla alltihop osv, något som blir en ren förlust vad gäller gratisappar.

I fallet med iOS finns det (än så länge) bara ett "OK" sätt att installera appar på, dvs via Apple App Store, där Apple står helt och hållet för serverinfrastruktur, hantering av butiken, bandbredd för installation och uppdatering av appar osv. Med tanke på Spotifys storlek, så går det troligen åt en ansenlig mängd bandbredd dagligen för att distribuera deras app, vilket Apple får ta notan för. Det är då inte helt orimligt att Apple vill ha en del av kakan (hur stor del lämnar jag därhän, det är en annan diskussion).

Jämförelsen är att Microsoft stänger ner Windows helt och tillåter bara köp och installationer genom deras app store (vad den nu heter i Windows), då för "säkerheten och barnens skull", och börjar ta 30% av kostnaden.

Steam blir då en alternativ app store, så Steam förbjuds.

Det här scenariot är varför Steam satsar på Steam OS, Steam Deck, och Wine/Proton, att ha en plan för om Microsoft skulle göra en Apple, inte då för att de vurmar för Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaXha:

Jämförelsen faller där eftersom Valve mig veterligen helt och hållet använder sin egen infrastruktur för att distribuera Steam och spelen som säljs där via sina egna servrar, de använder inte Microsoft infrastruktur för detta. Att jämföra en app som laddas ner direkt från utvecklarens egen server (t.ex. Steam), med en som t.ex. distribueras via en appbutik (som t.ex. spelen/apparna som säljs på Steam, App Store eller Google Play), blir lite skevt. I det senare fallet får ju företaget som tillhandahåller marknadsplatsen stå för notan för servrar, bandbredd, personalkostnader för att underhålla alltihop osv, något som blir en ren förlust vad gäller gratisappar.

I fallet med iOS finns det (än så länge) bara ett "OK" sätt att installera appar på, dvs via Apple App Store, där Apple står helt och hållet för serverinfrastruktur, hantering av butiken, bandbredd för installation och uppdatering av appar osv. Med tanke på Spotifys storlek, så går det troligen åt en ansenlig mängd bandbredd dagligen för att distribuera deras app, vilket Apple får ta notan för. Det är då inte helt orimligt att Apple vill ha en del av kakan (hur stor del lämnar jag därhän, det är en annan diskussion).

Så du menar att det är apple som tillhandahåller infrastrukturen för Spotifys musikstreaming?
Vet inte om du trollar eller har otur när du tänker

Och nej, fr.o.m iOS 17.4 (som jag installerade idag) så tillåts andra store butiker än apples egna (i EU). Men även här ska Apple ha en del av kakan.

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaqob:

Här är jag väldigt kluven. Apple håller på med mycket fulspel, men samtidigt förstår jag verkligen att de ogillar stora framgångsrika gratisappar som drar in massa pengar men där inget går till Apple.

Ungefär vad jag förväntar mig av alla amerikanska bolagsjättar, men europeiska företag vill väl egentligen vara lika goda kålsupare om de kan.
Jag har aldrig ägt en appleprodukt och vill inte heller. Deras byggkvalitet kanske är bäst men det är ingenting med deras ekosystem som lockar mig det minsta.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaqob:

Här är jag väldigt kluven. Apple håller på med mycket fulspel, men samtidigt förstår jag verkligen att de ogillar stora framgångsrika gratisappar som drar in massa pengar men där inget går till Apple.

Inget går till Apple? Hur mycket är det värt för Apples kunder att dom kan lyssna på Spotify i sina telefoner?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaXha:

Jämförelsen faller där eftersom Valve mig veterligen helt och hållet använder sin egen infrastruktur för att distribuera Steam och spelen som säljs där via sina egna servrar, de använder inte Microsoft infrastruktur för detta. Att jämföra en app som laddas ner direkt från utvecklarens egen server (t.ex. Steam), med en som t.ex. distribueras via en appbutik (som t.ex. spelen/apparna som säljs på Steam, App Store eller Google Play), blir lite skevt. I det senare fallet får ju företaget som tillhandahåller marknadsplatsen stå för notan för servrar, bandbredd, personalkostnader för att underhålla alltihop osv, något som blir en ren förlust vad gäller gratisappar.

I fallet med iOS finns det (än så länge) bara ett "OK" sätt att installera appar på, dvs via Apple App Store, där Apple står helt och hållet för serverinfrastruktur, hantering av butiken, bandbredd för installation och uppdatering av appar osv. Med tanke på Spotifys storlek, så går det troligen åt en ansenlig mängd bandbredd dagligen för att distribuera deras app, vilket Apple får ta notan för. Det är då inte helt orimligt att Apple vill ha en del av kakan (hur stor del lämnar jag därhän, det är en annan diskussion).

Det låter mer som Appels problem inte Spotify's och fäller i mina ögon inte Steam on Windows argumentet.