Är du medveten om att 2G och 3G näten stängs ner 2025?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av pekinganka:

Nja, det var väl ändå under ca 3 år som det fanns TV med inbyggt MPEG-4-stöd, men utan DVB-T2-stöd (ungefär 2008-2011). Främst var det nog de med fristående DVB-T-box som "tvingades" byta när DVB-T lades ned hösten 2021. Ofta säkert utan anledning, dvs man har sedan inköpet av boxen skaffat nyare tv med inbyggd mottagare, men har av okunskap fortsatt köra vidare med boxen. När den slutade fungera köpte man ny box i stället för att koppla om antennkabeln direkt in i teven. Eller så gav man upp marksänd TV och bytte till annan lösning.

så här skrev Teracom år 2021 på https://www.teracom.se/privat/tv/MPEG4migration/omMPEG4/ :

För närvarande parallellsänds programtjänsterna SVT1, SVT2, TV3, TV4 och Kanal 5 både som SD-kanaler och som HD-kanaler på olika kanalplatser. I samband med MPEG4-migrationen upphör denna parallellsändning och de fem kanalerna kommer enbart sändas ut som HD-kanaler. De fem HD-kanalerna kommer då återfinnas på kanalplats 1-5. Utsändningen kommer ske i DVB-T/MPEG4.

och

För vissa kanaler kommer det även krävas att mottagaren stöder DVB-T2.

DVB-T är alltså inte nedlagt
alla kanaler kräver MPEG4
vissa betalkanaler kräver DVB-T2

Du skrev ju det själv i #20385224 ?

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Skrivet av Aphex:

så här skrev Teracom år 2021 på https://www.teracom.se/privat/tv/MPEG4migration/omMPEG4/ :

För närvarande parallellsänds programtjänsterna SVT1, SVT2, TV3, TV4 och Kanal 5 både som SD-kanaler och som HD-kanaler på olika kanalplatser. I samband med MPEG4-migrationen upphör denna parallellsändning och de fem kanalerna kommer enbart sändas ut som HD-kanaler. De fem HD-kanalerna kommer då återfinnas på kanalplats 1-5. Utsändningen kommer ske i DVB-T/MPEG4.

och

För vissa kanaler kommer det även krävas att mottagaren stöder DVB-T2.

DVB-T är alltså inte nedlagt
alla kanaler kräver MPEG4
vissa betalkanaler kräver DVB-T2

Du skrev ju det själv i #20385224 ?

Ursäkta, jag menade att MPEG-2 lagts ned. Inte DVB-T.

Permalänk
Medlem
Skrivet av keepAliveFree:

För oss användare är 2G och 3G i många fall bättre än 4G och 5G (som framgår av många av den här trådens tidigare inlägg).

För de allra flesta är det dock precis tvärt om, men det är ju alltid främst de som har problem som skriver här. 2G funkar ok för samtal men är totalt värdelöst för allt annat och har väldigt dålig säkerhet (numera väldigt enkelt att knäcka). 3G är också i många fall skräp, och också där dålig säkerhet.

Sedan är det ju så att tillverkarna borde ha gjort sina inbyggda 3G-modem mer modulära så att dessa kunde bytas ut utan att kassera hela enheten. Där behöver man kanske hota med lite EU-lagstiftning för att få tillverkare att gemensamt ta fram en standard för detta.

Att biltillverkarna varit så långsamma att rulla ut NG eCall som använder 4G/5G är ju dock problematiskt, men om du inte förespråkar att man lämnar 2G aktivt i typ 20-30 år till (vem ska betala det?) så kommer det alltid vara så att vissa bilar som fortfarande används kommer tappa denna funktion. Det är just därför sådan funktionalitet behöver byggas modulär.

Det är inte rimligt att vi ska hålla fast vid gamla tekniker för evigt, särskilt inte när de tar upp värdefullt radiospektrum som med fördel kan användas till annat.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Skrivet av Bjirn:

Att 5G inte aktiveras för kontantkortskunder hos operatörernas lågpris brands är inte så konstigt, moderniseringen av näten kostar miljarder och den "senaste" tekniken typ 5G är vanligt att bara erbjuda kundsegment som betalar mer.

Sen att 2G/3G går att använda i ett smalare spektrum typ, 2,5MHz ändrar ju inte det faktum att det dels kostar operatören mer att hålla dessa legacy tekniker vid liv, plus det faktum att 4G/5G funkar bäst om man kan nyttja standardiserade bandbredder, så har man säg 20Mhz att tillgå kan enda valet vara att nyttja 20MHz eller 10+10Mhz för två carriers 4G eller bara 10+2,5 om man ska ha 4G och 2G i samma band.

Det "konstiga" vore om Comviq, Halebop eller Hallon inte skulle låta sina kontantkortskunder fortsätta använda 2G eller 3G. Det ger alla som vill behålla 2G eller 3G ytterligare en möjlighet att visa det genom att byta från abonnemang till kontantkort.

Ingen operatör kommer att ha 20 MHz FDD-spektrum i frekvensbandet för 900 MHz. Eftersom frekvensauktionen för 900 MHz är avslutad finns det ingen anledning att fantisera om olika hypotetiska bandbredder. Efter 2025 har Telia 15 MHz FDD-spektrum i bandet för 900 MHz; Net4mobility och Tre har 10 MHz vardera. Det är uteslutet att någon av operatörerna skulle använda frekvensbandet 900 MHz som kapacitetsband för 4G eller 5G. Frågan är om det alls behövs för 4G eller 5G för någon annan operatör än Tre, eftersom de övriga har spektrum i 700- och 800 MHz-banden som fungerar lika bra för 4G/5G. (Tre har också spektrum i 800 MHz-bandet.)

De ursprungliga standardiserade bandbredderna för 4G är 1.4, 3, 5, 10 MHz FDD-spektrum i frekvensbandet för 900 MHz. 2G går att driva på ännu mindre bandbredd än 2,5 MHz (12-split) om operatören/användarna tål lite mer interferensstörningar (9-split), Dessutom kan LTE-tekniken NB-IoT använda så lite som 180/200 kHz ( https://www.induo.com/b/frekvensband-for-lpwa/ , https://academy.nordicsemi.com/courses/cellular-iot-fundament... ). Vill man också/hellre ha tal-3G i 900-bandet, men varför skulle någon annan än Tres kunder vilja ha det, så får det också plats. Det blir alltså inga "hål" av outnyttjat spektrum om man fortsätter använda 2G i 900 MHz-bandet, av den art som du skriver. Det kommer att gå lika bra att använda 2G i 900-bandet efter 2025, som det gör idag.

Alla nät är förenade med behov av underhåll. Det gäller 4G och 5G i lika hög grad som 2G.

När skall propagandan komma med ett, säger ett, skäl för att avveckla både 2G och 3G som har verklighetsförankring?

Förtydligande om frekvensbanden 700 MHz och 800 MHz
Permalänk
Medlem
Skrivet av keepAliveFree:

Alla nät är förenade med behov av underhåll. Det gäller 4G och 5G i lika hög grad som 2G.

När skall propagandan komma med ett, säger ett, skäl för att avveckla både 2G och 3G som har verklighetsförankring?

Ja, men 4G och 5G är betydligt mer användbara och fyller samtidigt alla behov 2G ger annat än för legacy-enheter. 2G blir därmed en stor extra kostnad som givetvis i så fall kommer spridas ut över alla, inte bara den minoritet som tycker sig ha behov av det. Kort sagt, ju fler nät desto dyrare. Det är ju tämligen uppenbart.

2G och 3G har väldigt dålig säkerhet (lätta att avlyssna) och fungerar dåligt för moderna användningsmönster. Samtidigt kostar det en massa pengar att hålla igång. Alla de sakerna är rena fakta.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av keepAliveFree:

Ingen operatör kommer att ha 20 MHz FDD-spektrum i frekvensbandet för 900 MHz. Eftersom frekvensauktionen för 900 MHz är avslutad finns det ingen anledning att fantisera om olika hypotetiska bandbredder. Efter 2025 har Telia 15 MHz FDD-spektrum i bandet för 900 MHz; Net4mobility och Tre har 10 MHz vardera. Det är uteslutet att någon av operatörerna skulle använda frekvensbandet 900 MHz som kapacitetsband för 4G eller 5G. Frågan är om det alls behövs för 4G eller 5G för någon annan operatör än Tre, eftersom de övriga har spektrum i 700/800 MHz-banden som fungerar lika bra för 4G/5G.

De ursprungliga standardiserade bandbredderna för 4G är 1.4, 3, 5, 10 MHz FDD-spektrum i frekvensbandet för 900 MHz. 2G går att driva på ännu mindre bandbredd än 2,5 MHz (12-split) om operatören/användarna tål lite mer interferensstörningar (9-split), Dessutom kan LTE-tekniken NB-IoT använda så lite som 180/200 kHz ( https://www.induo.com/b/frekvensband-for-lpwa/ , https://academy.nordicsemi.com/courses/cellular-iot-fundament... ). Vill man också/hellre ha tal-3G i 900-bandet, men varför skulle någon annan än Tres kunder vilja ha det, så får det också plats. Det blir alltså inga "hål" av outnyttjat spektrum om man fortsätter använda 2G i 900 MHz-bandet, av den art som du skriver. Det kommer att gå lika bra att använda 2G i 900-bandet efter 2025, som det gör idag.

Nej lågbanden brukar ju sällan klassas som kapacitetsband, utan mer täckningsband. Men operatörerna behöver dess kapacitet för att tillgodosa de behov kunderna har. Mängden data som skyfflas i mobilnäten ökar hela tiden, därför måste kapaciteten utökas och det är därför operatörerna lägger miljarder på att köpa dessa spektrum. Mängden 2G/3G trafik däremot krymper hela tiden, det blir därför ohållbart att "reservera" kapacitet som inte utnyttjas i nätet. Har man 10Mhz tillgänligt i 900 bandet är en LTE carrier på 10Mhz det mest effektiva för att skapa den kapacitet som efterfrågas av kunderna. Tills terminalstödet är tillräckligt i framtiden att gå till 5G istället.

Sen eftersöker du veklighetsförankrade skäl att släcka 2G/3G näten, blunden nedan gav några.
En annan aspekt är att det inte är några svenska operatörers galna påhitt att släcka legacy teknik som är flera decenier gammal och inneffektiv. Det är svårt att köpa ny utrustning som stödjer den, den globala leverantör jag har viss insikt i är det tydligt att de också fimpar dessa teknologier, inget finns planerat i roadmap om kommande produkter, stödet plockas helt bort eller ger enorma nackdelar av typen att om en utrustning ska hantera 2G,3G och 4G måste halva kapaciteten delas av för 2G/3G men det faktiska behovet är kanske närmre 10%.

Du kan inte backa bandet hur mycket du än vill.

Permalänk
Skrivet av Bjirn:

Nej lågbanden brukar ju sällan klassas som kapacitetsband, utan mer täckningsband. Men operatörerna behöver dess kapacitet för att tillgodosa de behov kunderna har. Mängden data som skyfflas i mobilnäten ökar hela tiden, därför måste kapaciteten utökas och det är därför operatörerna lägger miljarder på att köpa dessa spektrum. Mängden 2G/3G trafik däremot krymper hela tiden, det blir därför ohållbart att "reservera" kapacitet som inte utnyttjas i nätet. Har man 10Mhz tillgänligt i 900 bandet är en LTE carrier på 10Mhz det mest effektiva för att skapa den kapacitet som efterfrågas av kunderna. Tills terminalstödet är tillräckligt i framtiden att gå till 5G istället.

Sen eftersöker du veklighetsförankrade skäl att släcka 2G/3G näten, blunden nedan gav några.
En annan aspekt är att det inte är några svenska operatörers galna påhitt att släcka legacy teknik som är flera decenier gammal och inneffektiv. Det är svårt att köpa ny utrustning som stödjer den, den globala leverantör jag har viss insikt i är det tydligt att de också fimpar dessa teknologier, inget finns planerat i roadmap om kommande produkter, stödet plockas helt bort eller ger enorma nackdelar av typen att om en utrustning ska hantera 2G,3G och 4G måste halva kapaciteten delas av för 2G/3G men det faktiska behovet är kanske närmre 10%.

Du kan inte backa bandet hur mycket du än vill.

Om man ser till tilldelat spektrum har från 2026 (om jag summerat rätt) Net4Mobility 160 MHz viktat FDD spektrum, Telia 170 MHz och Tre 158 MHz (där FDD-spektrum har fått vikten 1, och TDD-spektrum vikten 0,5).

2,5 MHz utgör därmed för Net4Mobility 1,6%; för Telia 1,5%; och för Tre 1,6%. Även om man multiplicerar procentsatserna med 2 eller 3, så är det väsentligt mindre än de 10% av trafiken som Bjirn anger utgörs av 2G-/3G-trafik.

För mig visar det på att det 4G och 5G som är ineffektiva, men vi räknar kanske olika.

Att Ericsson inte vill sälja basstationer med enbart 2G beror på att de inte längre har några gällande patent för 2G som kan skydda Ericsson mot parallellimport och Ericsson därmed inte kan segmentera marknaden som Ericsson gör idag, med olika prissättning i olika länder för samma saker. Huawei stod inför liknande problem (brist på 2G-patent) när de skulle sälja in sina basstationer till Net4Mobility för 15-16 år sedan och löste det genom att använda mjukradio-basstationer som var gjorda för att "flexibelt" användas som 2G- eller 4G-basstationer. Ericsson och andra säljer nu också mjukradiobasstationer. Talet om att det inte skulle finnas basstationer för 2G stämmer helt enkelt inte. Möjligen kan Ericsson inte konkurrera, men det är en annan sak.

GSM/2G är inte ineffektivt. Den är bland det mest energi- och yteffektiva man kan använda för att förmedla tal och SMS, vilket i stort är det enda som 4G duger till (om man lyckas hitta en telefon som det går att ringa med).

GSM använder modulation med konstant envelopp, vilket gör att mikrovågseffektförstärkarna kan arbeta i sitt olinjära område där energieffektiviteten är som störst. Det är också därför som de flesta mobiltelefoner har 8-10 gånger högre effekt för 2G än för t.ex. 4G som använder amplitudumodulering (QAM) och därför kräver linjära förstärkare som är mycket mer ineffektiva när det gäller strömförbrukning i förhållande till utsänd effekt (vilket alla gamal HiFi-nördar kommer ihåg, från HiFi-förstärkarnas relativt höga strömförbrukning jämfört med förstärkare med mycket distorsion).

Det handlar inte om att driva utveckling hit eller dit. För operatörerna handlar det om överlevnad. Bedömer en operatör att det företagsekonomiskt är bättre att avstå från de intäkter som de kunder som värdesätter 2G och 3G ger, skall de slänga ut dem. Ser de att de bidrar positivt till företagets verksamhet har de all anledning att behålla dem.

Du har definitivt rätt i att vi som användare behöver lära oss använda våra telefoner och inte bara slentrianmässigt låta dem "kampa" på 4G eller 5G utan välja den teknologi som vi vill ha kvar och som inte bränner data och ström på dum-data och som inte behöver Ericssons påhittade nya tillstånd för att Ericsson inte lyckades uppfylla 5G-specifikationerna utan, och på klassiskt studentmanér löste ett annat problem än det givna.

SVT och MPRT glömde att söka svaret på frågan, när de bytte TV-kodning i marknätet och kom att konvertera 14 MW utsänd radioeffekt dagligen och stundligen till exklusiva fågelvärmare.

Svenska kyrkan glömde att söka svaret på frågan, när dess biskopar nu står som fågelholkar och undrar varför medlemmarna som skulle försörja dem inte finns kvar.

TechSverige verkar också ha glömt att söka svaret på frågan.

Amy Diamond uttryckte i början av 2000-talet frågan: "What's in it for me?"

Mobiloperatörerna önskas,
Lycka till!

Permalänk
Skrivet av blunden:

Ja, men 4G och 5G är betydligt mer användbara och fyller samtidigt alla behov 2G ger annat än för legacy-enheter. 2G blir därmed en stor extra kostnad som givetvis i så fall kommer spridas ut över alla, inte bara den minoritet som tycker sig ha behov av det. Kort sagt, ju fler nät desto dyrare. Det är ju tämligen uppenbart.

2G och 3G har väldigt dålig säkerhet (lätta att avlyssna) och fungerar dåligt för moderna användningsmönster. Samtidigt kostar det en massa pengar att hålla igång. Alla de sakerna är rena fakta.

Allt du skriver är ointressant struntprat.

Förtydligande 2024-03-08:
Min avsikt var inte att vara nedlåtande eller dryg. Jag ber om ursäkt om det uppfattats så. Men det blir tjatigt att veva allting flera gånger... Jag uppskattar att blunden verkar ha tagit det på rätt sätt 2024-03-06.

4G och 5G är inte betydligt mer användbara än 2G och 3G:
- Med åtminstone en operatör går det inte att använda USB-modem till dator eller router för modem om det inte finns 2G eller 3G. Den högsta datahastigheten är den som är tillgänglig över 3G.

- Med 2G och 3G kan du fritt byta operatör när du vill (förutsatt att den nya operatören också har det) eftersom alla telefoner fungerar med alla operatörer. Så är det inte för 4G och 5G som bl.a. Varget (#20335845) redan påtalat.

- 4G och 5G drar mer datasaldo (och också mer ström) än 2G och 3G (beroende på val av operatör).

- De flesta telefoner har väsentligt mycket högre sändareffekt för 2G än för 4G eller 5G.

- 4G och 5G använder paketförmedlat tal, medan 2G och 3G använder kretskopplat tal.

- 4G har en undermålig upplänk ( https://en.wikipedia.org/wiki/4G , https://www.ericsson.com/en/reports-and-papers/mobility-repor... ), utan rapporterad undermålig motsvarighet för 3G (som jag känner till), många omsändningar, dålig genomströmning (TCP throuhput) och stora omsändningsfördröjningar gör att 4G i praktiken förutsätter talkodare med låga bithastigheter och inte sällan ger dålig surfupplevelse. 4G-tal och 5G-tal fungerar bäst med talkodare som många tillverkare inte inkluderar i telefoner pga. av patentkostnader.

- osv. osv.

All telefoni är avlyssningsosäker. Varje operatör har en "avtappningskran" enligt myndighetskrav för att kunna avlyssna alla telefonsamtal. Alla SMS som skickas med åtminstone Telia sniffas av FRA, eftersom Telia har sin server i Finland och alla operatörers utlandstrafik avlyssnas i jakt på terrorister. Sectra byggde i forntiden 2G-telefoner för militärt bruk, genom att skicka tal som data. Jag har inte sett att den krypteringen "knäckts". Krypteringen i luften av den vanliga taltelefonin är väl närmast till för att man inte skall råka överhöra av misstag, eller använda någon annans saldo. Jag har inte sett något problem i praktiken som rapporterats med hänvisning till att kryptosäkerheten för mobiltelefonin skulle vara ett problem för vanliga bruksanvändare.

Det kostar att hålla igång all utrustning oavsett hur många G.

När det gäller "sanningar" uppmanas förnyat till lyssning på Per Naroskin (med slutkläm mellan 14:28 och 15:15 minuter in i programmet): https://sverigesradio.se/topsy/ljudfil/srse/9202080.mp3

Förtydligande
Permalänk
Medlem
Skrivet av keepAliveFree:

TechSverige verkar också ha glömt att söka svaret på frågan.

Är det arbetsgivarorganisationen TechSverige du menar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av keepAliveFree:

Allt du skriver är ointressant struntprat.

Alltså... svårt att hålla sig för skratt här Din självinsikt är exakt noll.
Jag vill skriva att du är faktaresistent men jag inser ju direkt att ditt svar kommer vara att det är jag som är faktaresistent.
Jag tror för mitt eget välmående att jag sätter punkt här och avföljer tråden.
Du kommer nog att tolka det som att du "vann" och jag inte hade några argument kvar utan bara avslutade med personangrepp. Det bjuder jag på.

Jag hoppas du får behålla ditt 2G/3G och inte blir nertyngd av dumdata i framtiden. När jag läser dina inlägg så tycker jag du framstår som manisk och har lagt en enorm energi/prestige och känslor i detta så jag hoppas innerligt att det lättar för dig snart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av keepAliveFree:

Allt du skriver är ointressant struntprat.

Haha. Jag får villigt erkänna att jag enbart läser tråden för underhållningsvärdet.

Visa gärna på hur det inte blir några merkostnader att driva de gamla näten parallellt med de nya.

Att säkerheten är väldigt svag är också ett faktum. A5/1 (och A5/2) som används för 2G var möjligt att knäcka relativt enkelt för privatpersoner redan 2008/2009.

Det enda jag kan hålla med dig om är att det givetvis vore på sin plats att se till att saker fortsätter fungera även i våra nordligare trakter även när de gamla näten stängs ner, och att de beräknade täckningskartorna ibland är väldigt långt från verkligheten. Det betyder dock inte att jag tycker att 2G är lösningen.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av keepAliveFree:

Allt du skriver är ointressant struntprat.

Det är alltid lätt att avfärda folk som inte håller med men i ditt fall har du verkligen bara producerat ointressant struntprat.

Jag föreslår att du slutar skriva i tråden, du kommer inte få någon på din sida som du håller på.

Permalänk
Skrivet av keepAliveFree:

Allt du skriver är ointressant struntprat.

Förtydligande 2024-03-08:
Min avsikt var inte att vara nedlåtande eller dryg. Jag ber om ursäkt om det uppfattats så. Men det blir tjatigt att veva allting flera gånger... Jag uppskattar att blunden verkar ha tagit det på rätt sätt 2024-03-06.

4G och 5G är inte betydligt mer användbara än 2G och 3G:
- Med åtminstone en operatör går det inte att använda USB-modem till dator eller router för modem om det inte finns 2G eller 3G. Den högsta datahastigheten är den som är tillgänglig över 3G.

- Med 2G och 3G kan du fritt byta operatör när du vill (förutsatt att den nya operatören också har det) eftersom alla telefoner fungerar med alla operatörer. Så är det inte för 4G och 5G som bl.a. Varget (#20335845) redan påtalat.

- 4G och 5G drar mer datasaldo (och också mer ström) än 2G och 3G (beroende på val av operatör).

- De flesta telefoner har väsentligt mycket högre sändareffekt för 2G än för 4G eller 5G.

- 4G och 5G använder paketförmedlat tal, medan 2G och 3G använder kretskopplat tal.

- 4G har en undermålig upplänk ( https://en.wikipedia.org/wiki/4G , https://www.ericsson.com/en/reports-and-papers/mobility-repor..., utan rapporterad undermålig motsvarighet för 3G (som jag känner till), många omsändningar, dålig genomströmning (TCP throuhput) och stora omsändningsfördröjningar gör att 4G i praktiken förutsätter talkodare med låga bithastigheter. 4G-tal och 5G-tal fungerar bäst med talkodare som många tillverkare inte inkluderar i telefoner pga. av patentkostnader.

- osv. osv.

All telefoni är avlyssningsosäker. Varje operatör har en "avtappningskran" enligt myndighetskrav för att kunna avlyssna alla telefonsamtal. Alla SMS som skickas med åtminstone Telia sniffas av FRA, eftersom Telia har sin server i Finland och alla operatörers utlandstrafik avlyssnas i jakt på terrorister. Sectra byggde i forntiden 2G-telefoner för militärt bruk, genom att skicka tal som data. Jag har inte sett att den krypteringen "knäckts". Krypteringen i luften av den vanliga taltelefonin är väl närmast till för att man inte skall råka överhöra av misstag, eller använda någon annans saldo. Jag har inte sett något problem i praktiken som rapporterats med hänvisning till att kryptosäkerheten för mobiltelefonin skulle vara ett problem för vanliga bruksanvändare.

Det kostar att hålla igång all utrustning oavsett hur många G.

När det gäller "sanningar" uppmanas förnyat till lyssning på Per Naroskin (med slutkläm mellan 14:28 och 15:15 minuter): https://sverigesradio.se/topsy/ljudfil/srse/9202080.mp3

Inlägget har förtydligats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av keepAliveFree:

Inlägget har förtydligats.

Inte direkt, du vägrar ju fortfarande att backa upp dina påståenden och du förklarar aldrig varför allt du säger skulle vara dåligt.

Vad är det tex för operator som inte stödjer bredband via 4g/5g och varför tror du att det skulle vara likadant om ca 19 månader när det blir aktuellt?

Permalänk

Haft min Nokia 130 (tror jag) som sekundär mobiltelefon i över tio år. Den fungerar i typ 1,5 år till. Det får bli ett tacktal den dag 2G-nätet släcks. Hinner särkert lära mig ett par ord till på finska tills dess.

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem

Det är ju skit
När jag pendlar i malmö så har jag ibland 3G på tåget så isf har jag ingen täckning där då när jag inte har 4G/5G.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Det är ju skit
När jag pendlar i malmö så har jag ibland 3G på tåget så isf har jag ingen täckning där då när jag inte har 4G/5G.

Det kanske förbättras när de stängt 2G/3G

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

https://www.konsumentverket.se/aktuellt/nyheter-och-pressmedd...

Lite fult att företag fortsätter kränga 2g/3g saker och låtsas som att det regnar.

Citat:

Konsumentverket bedömer att företagen bryter mot distansavtalslagen och marknadsföringslagen när de inte tydligt berättar att vissa varor snart slutar fungera helt eller tappar viktiga funktioner. Konsumentköplagen kan även ge konsumenter rätt att häva köpet mot bakgrund av bristande information.

Permalänk
Skrivet av joakim99:

Är det arbetsgivarorganisationen TechSverige du menar?

TechSverige är bransch- och arbetsgivarorganisation och representerar bl.a. Ericsson (https://www.techsverige.se/2022/08/hej-vd-jenny-lindqvist-eri...).

Ericsson verkar bara ha kommit till förslagsstadiet ( https://www.nwt.se/2024/03/13/vi-ar-inte-redo-for-2g-nedstang... , https://www.barometern.se/debatt/2g-nedstangningsplaner-hotar... )
för det som både Nokia och Samsung redan kan erbjuda sina operatörskunder - ett enda gemensamt radionät (RAN) för 2G, (3G Nokia), 4G och 5G: https://www.linkedin.com/posts/samsung-networks_vran-spectrum... , https://telecom.economictimes.indiatimes.com/news/deutsche-te... ,
https://www.nokia.com/about-us/news/releases/2023/12/12/nokia... , #20404378

När man förstår det, är det kanske inte så svårt att förstå varför TechSverige propagerar som TechSverige gör. Svårare att förstå är ju varför t.ex. en pensionärsorganisation som står arbetarfacket nära gör gemensam sak med TechSverige istället för att hjälpa sina medlemmar (och andra) för att Sverige inte skall bli sämst i EU på mobilkommunikation (se t.ex. länkade debattartiklarna i Barometern eller NWT ovan); eller varför (alltför) många svenska medier, som själva anser sig opartiska och oberoende, gör sig till megafoner för TechSverige.

Telia (Tele2 3G) och Tre, som huvudsakligen har 2G/3G från Ericsson, kan givetvis välja att driva 2G/3G vidare som separata radionät. Vad väljer Net4Mobility att ersätta Huawei med i sitt radionät, när Sverige (till skillnad från exempelvis Tyskland) inte tillåter fortsatt användning av Huawei-radio efter 2025?

Permalänk
Medlem
Skrivet av keepAliveFree:

Vad väljer Net4Mobility att ersätta Huawei med i sitt radionät, när Sverige (till skillnad från exempelvis Tyskland) inte tillåter fortsatt användning av Huawei-radio efter 2025?

Det finns redan ute, de valde Nokia

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av keepAliveFree:

Vad väljer Net4Mobility att ersätta Huawei med i sitt radionät, när Sverige (till skillnad från exempelvis Tyskland) inte tillåter fortsatt användning av Huawei-radio efter 2025?

Net4Mobility har valt en mix av både Ericsson & Nokia.

https://www.ericsson.com/sv/press-releases/3/2021/6/ericsson-...

https://www.nokia.com/about-us/news/releases/2021/05/19/nokia...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Du har tydligen missförstått något väsentligt här. Har du inte VoLTE går det inte ringa via 4G och alltså inte att ringa alls när de andra näten stängs, om du har en sådan telefon. Ursprungligen lanserades 4G bara för data och man lät samtalen gå över de äldre näten. VoLTE är något man har "skruvat dit" senare.

Då blir jag tyvärr tvungen att byta ut min Motorola One Hyper-telefon som jag haft sedan 2020 då den inte verkar stödja VoLTE :/ Jag brukar köpa ny telefon när min nuvarande gått sönder, men det här blir första gången jag blir tvungen att byta för att tekniken är för gammal.

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeraton:

Då blir jag tyvärr tvungen att byta ut min Motorola One Hyper-telefon som jag haft sedan 2020 då den inte verkar stödja VoLTE :/ Jag brukar köpa ny telefon när min nuvarande gått sönder, men det här blir första gången jag blir tvungen att byta för att tekniken är för gammal.

Om den är från 2020 borde den ha stöd för VoLTE. Testa att göra ett samtal utan att vara ansluten till Wi-Fi. Står det 4G eller 4G+ under samtalet har du VoLTE. Står det E/3G/H/H+ eller inget alls bredvid signalstyrkan under samtalet accepterar inte din operatör din telefon för VoLTE

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Xeraton:

Då blir jag tyvärr tvungen att byta ut min Motorola One Hyper-telefon som jag haft sedan 2020 då den inte verkar stödja VoLTE :/ Jag brukar köpa ny telefon när min nuvarande gått sönder, men det här blir första gången jag blir tvungen att byta för att tekniken är för gammal.

Den telefonen verkar funka med volte hos andra operatörer, så ring din och klaga om telefonen inte använder det automatiskt.

Funkade för mig med min fulimporterade samsung s7 från 2016.

https://videotron.tmtx.ca/en/topic/moto_onehyper/using_voice_...

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Skrivet av Aphex:

Den telefonen verkar funka med volte hos andra operatörer, så ring din och klaga om telefonen inte använder det automatiskt.

Funkade för mig med min fulimporterade samsung s7 från 2016.

https://videotron.tmtx.ca/en/topic/moto_onehyper/using_voice_...

Det verkar inte kunna sägas tillräckligt många gånger: Telefonen har med all säkerhet VoLTE men det betyder inte nödvändigtvis att det går att ringa 4G-samtal med den i Sverige eller med en viss operatör, eftersom VoLTE (4G-tal) är opertörsspecifikt på ett helt annat sätt än 2G-tal eller 3G-tal. Det är inte operatörens "fel". Operatörens "fel" är om operatören inte låter kunden ringa över 2G (eller 3G).

Ta ur simkortet när du skall ringa nödsamtal 112 över 4G, om du inte kan ringa vanliga telefonsamtal över 4G eller 5G!

Låt telefonen kampa på 2G eller 3G, om du inte använder 4G-tal eller 5G-tal, så kopplar samtalen fram snabbare (+ andra fördelar)!

Permalänk
Medlem
Skrivet av keepAliveFree:

så kopplar samtalen fram snabbare (+ andra fördelar)!

Nej. Det går lika fort med VoLTE som att ligga på 2G eller 3G för mig när jag gör samtal. Sedan ser jag inga fördelar med att ligga på 2G med en smartphone. Går ju knappt att surfa med den. 3G har mycket, mycket sämre täckning sett till hela landet än 4G hos min operatör

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant att få läsa svaret från Erik Slottner på detta:
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/skrif...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av walkir:

Ska bli intressant att få läsa svaret från Erik Slottner på detta:
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/skrif...

Alltså, "snabba"..

Tidsplanen har kommunicerats sedan minst 2021, klarar man inte av att inventera sina larm och fundera på vad man behöver vidta för åtgärder under FYRA ÅR ska man ta sig en allvarlig funderare på om det är lämpligt att man arbetar med säkerhetsteknik.

Budskapet då var:

De som inte gjort något åt situationen idag kommer inte ha gjort det vid en uppskjuten avveckling heller, oavsett hur många år man gett dem.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 7800X3D Noctua D15 Chromax Black - Corsair 7200MHz cl34 - Msi 4080S Suprim X - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Pantburk:

Aningen inkonsekvent att bara kräva det för nya bilar samtidigt som man tilllåter ”livsfarliga” äldre bilar att rulla vidare. Antingen är det avgörande för säkerheten eller så är det inte det.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion