AMD-chef teasar AI-satsning för speluppskalning

Permalänk
Melding Plague

AMD-chef teasar AI-satsning för speluppskalning

AI-funktioner ska användas för uppskalning men även andra applikationer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tråkigt att utvecklingen har blivit så dyr att fejkade pixlar och bildrutor är enda vägen att ge mer (påhittad) prestandautvecling inom varje prisklass

Tror de billigaste stegen i den utvecklingen skett nu, vad är nästa steg?

Permalänk
Medlem

AMD +35% 📈📈📈

Permalänk
Medlem

Är ändå väldigt intresserad av teknik, men så fort någon säger AI så får jag samma vibbar som när folk tjatade om IoT och molnet för ett par år sedan - "Okej, ni gör som precis alla andra. Coolt".

Permalänk
Skrivet av dix_xib:

Är ändå väldigt intresserad av teknik, men så fort någon säger AI så får jag samma vibbar som när folk tjatade om IoT och molnet för ett par år sedan - "Okej, ni gör som precis alla andra. Coolt".

Ja det är faktiska fantastiska möjligheter och tomt sälj-snack utan substans blandat med vartannat, svårt att skilja vad det ena börjar och det andra slutar.

Permalänk
Medlem

Så länge rörelsevektorer är kända så är det inte svårt att "gissa" vad som kommer hända härnäst.
AI är bra på att tolka data och gissa dessa rörelsevektorer och därigenom gissa korrekta bildrutor som komma skall.

Det är inget fejk med det. Bara ytterligare en algoritm. All grafik ni ser är lyckade gissningar o approximationer för att snabba upp allt.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Detta låter superintressant då jag varit väldigt besviken med FSR på steamdecken, efter att ha spelat en hel del med DLSS på min stationära. Mycket välkomna nyheter!

Många som snackar om "låtsaspixlar".. Ärligt talat, varför skulle vi inte använda en teknik som kan få spelet att se bättre ut bara för att det inte uppfyller er godtyckliga definition av "riktiga"?

Jag har i så många fall satt upplösningen på native och sänkt övriga inställningar tills jag uppnår önskad framerate, sedan jämfört det mot att köra DLSS och höjt övriga inställningar tills jag ligger på samma framerate. Varianten med DLSS har utan undantag gett mig mer inlevelse och snyggare bild. Varför i hela friden skulle jag inte utnyttja det??

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Detta låter superintressant då jag varit väldigt besviken med FSR på steamdecken, efter att ha spelat en hel del med DLSS på min stationära. Mycket välkomna nyheter!

Många som snackar om "låtsaspixlar".. Ärligt talat, varför skulle vi inte använda en teknik som kan få spelet att se bättre ut bara för att det inte uppfyller er godtyckliga definition av "riktiga"?

Jag har i så många fall satt upplösningen på native och sänkt övriga inställningar tills jag uppnår önskad framerate, sedan jämfört det mot att köra DLSS och höjt övriga inställningar tills jag ligger på samma framerate. Varianten med DLSS har utan undantag gett mig mer inlevelse och snyggare bild. Varför i hela friden skulle jag inte utnyttja det??

Om du tycker bilden är bra/ bättre så är det ju bara att köra på det!

Andra gillar inte hur det ser ut och kör utan.

Som jag, jag kör alldrig med AA tekniker för att jag gillar en skarp bild. (Somliga skulle kalla det för en hård bild).

Permalänk
Medlem

Jag har använt interpolation en hel del och de här "låtsaspixlarna" är inte ur tomma intet åtminstone utan återskapade för att fylla i hål i något som faktiskt renderats.
Det vore verkligen låtsaspixlar om spel slutar renderas helt och hållet och bara uppfinns i realtid av AI.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av dix_xib:

Är ändå väldigt intresserad av teknik, men så fort någon säger AI så får jag samma vibbar som när folk tjatade om IoT och molnet för ett par år sedan - "Okej, ni gör som precis alla andra. Coolt".

Svårt att argumentera att "molnet" inte blev riktigt. IoT är väl kanske inte riktigt här än, och jag välkomnar det inte, bortsett från t.ex. bilar. Men moln är absolut standard för många tjänster.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlackRed Guy:

Om du tycker bilden är bra/ bättre så är det ju bara att köra på det!

Andra gillar inte hur det ser ut och kör utan.

Som jag, jag kör alldrig med AA tekniker för att jag gillar en skarp bild. (Somliga skulle kalla det för en hård bild).

Du kan ju justera sharpness både native och uppskalare samt på/av motion blur.

Bilden blir inte "hård" av att köra native. Dlss har oftare bättre bild än native samt att man kan ju köra uppskalare utan dlss där man renderar en lägre upplösning vilket många tycker ger bättre bild

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlackRed Guy:

Om du tycker bilden är bra/ bättre så är det ju bara att köra på det!

Andra gillar inte hur det ser ut och kör utan.

Som jag, jag kör alldrig med AA tekniker för att jag gillar en skarp bild. (Somliga skulle kalla det för en hård bild).

Oj, det beror ju en del på den grafiska stilen, men i många spel blir det ett blinkande av smala objekt utan någon AA. Jag tycker det är sjukt störande.. 😅

Permalänk
Medlem

Tycker dessa uppskalningstekniker generellt är bra, dom borde dock redovisas lite mer utförligt.
Istället för att bara prata FPS borde dom också redogöra hur mkt deras frames avviker från en frame some hade genererats utan uppskalning, samt påverkan på input latency.

Sedan tycker jag det är snudd på bedrägligt när nvidia släpper en ett nytt kort i stamma prissegment, som bevisligen har svagare hårdvara men ser ut som en uppdatering pga mjukvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Svårt att argumentera att "molnet" inte blev riktigt. IoT är väl kanske inte riktigt här än, och jag välkomnar det inte, bortsett från t.ex. bilar. Men moln är absolut standard för många tjänster.

Kanske dåligt formulerat av mig, men det var precis det jag menade.

Jag suckade när någon sa att de gick till molnbaserade tjänster då jag ansåg att det var en helt naturlig utveckling och något som skulle bli standard. Samma sak med AI. Klart som fan AMD ska pyssla med AI. Vore väl snarare en nyhet om AMD gick ut med att "Vi tror inte riktigt på det här med AI i vår mjukvara".

Permalänk

Blir det bra är jag inte emot fsr/dlss. Har faktiskt börjat använda fsr lite nu på tvn och tycker det fungerar.
Dlss var jag rätt missnöjd med när jag körde rtx2060. Men det berodde troligtvis antingen på att jag testade spel där det fungerade dåligt, eller att jag är mer uppmärksam på defekter när jag sitter nära en datorskärm jämfört tvn.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dyluck:

Tycker dessa uppskalningstekniker generellt är bra, dom borde dock redovisas lite mer utförligt.
Istället för att bara prata FPS borde dom också redogöra hur mkt deras frames avviker från en frame some hade genererats utan uppskalning

Vad skall det säga menar du. DLSS ser ofta bättre ut än TAA. "Ser helt ok ut, men flimrar för lite"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Du kan ju justera sharpness både native och uppskalare samt på/av motion blur.

Bilden blir inte "hård" av att köra native. Dlss har oftare bättre bild än native samt att man kan ju köra uppskalare utan dlss där man renderar en lägre upplösning vilket många tycker ger bättre bild

Intressant!

När du säger : "bättre bild än native", vad betyder bättre specifikt i detta fall?

Du kan säkert ha rätt, jag vill veta lite definitioner och sådant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Oj, det beror ju en del på den grafiska stilen, men i många spel blir det ett blinkande av smala objekt utan någon AA. Jag tycker det är sjukt störande.. 😅

Det kan jag förstå😅

Inget är perfekt ännu för mig iaf.
Men efter att jag lärde mig vad AA var (Skyrim 2011), har jag alltid strävat efter att ta bort det.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av johanandersson:

Svårt att argumentera att "molnet" inte blev riktigt. IoT är väl kanske inte riktigt här än, och jag välkomnar det inte, bortsett från t.ex. bilar. Men moln är absolut standard för många tjänster.

Själv välkomnar jag väl inte helt för bilar heller
https://foundation.mozilla.org/en/privacynotincluded/articles...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Själv välkomnar jag väl inte helt för bilar heller
https://foundation.mozilla.org/en/privacynotincluded/articles...

Jag menade att jag inte välkomnar det alls, och att det inte än är aktuellt, med undantaget att det är aktuellt i bilar.

Men, jag vill ha en helt analog bil, tack.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlackRed Guy:

Intressant!

När du säger : "bättre bild än native", vad betyder bättre specifikt i detta fall?

Du kan säkert ha rätt, jag vill veta lite definitioner och sådant.

Det finns blindtester hos techpowerup etc där man får välja och då väljer många dlss bilden (quality läget) som bäst bild.

Skall hitta den när jag är åter hemma

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av johanandersson:

Jag menade att jag inte välkomnar det alls, och att det inte än är aktuellt, med undantaget att det är aktuellt i bilar.

Men, jag vill ha en helt analog bil, tack.

Ahh. Vi är helt samstämda här

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skrivet av johanandersson:

Jag menade att jag inte välkomnar det alls, och att det inte än är aktuellt, med undantaget att det är aktuellt i bilar.

Men, jag vill ha en helt analog bil, tack.

Jag gillar också helt analoga bilar.

Får väl erkänna att jag börjar känna mig som en foliehatt i mellan åt gällande bilarna, ogillar det där med GPSn som alltid trackar och detta med försäkringsbolag som vill veta vart jag och när jag kör bil, at all times(inget i sverige vad jag vet men England har ju det att man får ha en liten OBD mojäng som trackar en)

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlackRed Guy:

Om du tycker bilden är bra/ bättre så är det ju bara att köra på det!

Andra gillar inte hur det ser ut och kör utan.

Som jag, jag kör alldrig med AA tekniker för att jag gillar en skarp bild. (Somliga skulle kalla det för en hård bild).

Fast utan AA är det ju inte skarpt utan alla pixlar dansar runt i disco och det ser förjävligt ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Jag gillar också helt analoga bilar.

Får väl erkänna att jag börjar känna mig som en foliehatt i mellan åt gällande bilarna, ogillar det där med GPSn som alltid trackar och detta med försäkringsbolag som vill veta vart jag och när jag kör bil, at all times(inget i sverige vad jag vet men England har ju det att man får ha en liten OBD mojäng som trackar en)

Helt analog bil då snackar vi ju väldigt spartanskt. Kan ju inte vara roligt att köra.

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlackRed Guy:

När du säger : "bättre bild än native", vad betyder bättre specifikt i detta fall?

Inte personen du svarade till, men normalt betyder ”bättre än native” att ”native har så usel TAA att om man slår av den kan man skala upp en del och fortfarande få en bättre bild”. DLSS slår alltid av AA, och i moderna spel går det ibland inte att göra det på något annat sätt.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Inte personen du svarade till, men normalt betyder ”bättre än native” att ”native har så usel TAA att om man slår av den kan man skala upp en del och fortfarande få en bättre bild”. DLSS slår alltid av AA, och i moderna spel går det ibland inte att göra det på något annat sätt.

Tack!

Kan tänka mig det.
Jag brukar behöva kolla på tex PCGamingWiki och fixa av TAA och liknande via .ini edit eller liknande.

Super segt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

Fast utan AA är det ju inte skarpt utan alla pixlar dansar runt i disco och det ser förjävligt ut.

Okej,
Inte min upplevelse (som tur är) men jag "fixar" ofta saker via .ini edits och liknande som standard.

"Erfaren" pga Bethesda spel med moddar i över 10 år😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Det finns blindtester hos techpowerup etc där man får välja och då väljer många dlss bilden (quality läget) som bäst bild.

Skall hitta den när jag är åter hemma

Tack!

Låter som en toppen grej!

Permalänk
Skrivet av 13ers3rk:

Helt analog bil då snackar vi ju väldigt spartanskt. Kan ju inte vara roligt att köra.

Nja helt analog vette tusan, jag har centrallås i elväg och en gammal cd spelare i min, sen har jag abs och hydraulisk servo.

Thats about it, basutrustad volvo 940 av95/96 års modell, tråkig är den ju inte tycker jag.

I en bil så räcker det fint.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti