Permalänk

Styra båt med handkontroll?

Hej,

Har en vän som har köpt en båt som har DIYar mycket på, allt från motorrum till ljudsystem.

Han har en ide om att han vill kunna styra båten med en handkontroll så att han inte behöver sitta vid ratten när han är ute och tuggar runt och behöver göra små ändringar i kursen.

Han är mer hårdvaruorienterad och jag har tagit på mig mjukvarudelen och allt imellan löser vi ihop.

Min första tanke är Arduino som mikrocontroller.

Har inte bestämt mig för RF eller bluetooth för handkontrollen.

Behöver också klura ut hur vi ska koppla upp oss till styrsystemet utan att ta över det helt. Ett elektriskt ställdon t.ex hade gjort så att styrningen enbart görs via kontrollen vilket vi inte vill utan att man seamlessly ska kunna hoppa mellan ratt och handkontroll.

Kommer att fylla på med progress här när det händer något, just nu är projektet i planering/utforskningsstadiet.

Har någon tips/ideer/pointers så mottags det gärna

Permalänk
Medlem

Använd inte samma kontroll som de gjorde på Titan bara 😅

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Den i Red Dead Redemption 2 fungerade bra så spana in den
Sorry för OT. Kunde inte låta bli.

Visa signatur

Dator 1: Meshify S2 Vit | RM750x | B550-E | 5700X | 32Gb Lpx 3600 | 3060Ti Gaming X Trio | 970 Evo Plus 1TB + 850 Evo 500GB|
Dator 2: FD Define R5 Vit | RM750x | B550-F Wifi | 3800X | 32Gb Lpx 3200 | SN850 1TB+850 Evo 500GB+Sandisk Plus 960GB | 1070 Gaming Z - Playstation 5 | Wii U | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

En stegmotor med gummihjul på som ligger an mot ratten? Typ som gamla cykelgeneratorer.

Det borde gå att vinkla bort/koppla ur strömmen när man vill strya manuellt.

Permalänk
Medlem

Det svåra blir att gå på styrsystemet på något vettigt och robust sätt, om man ska ha permanent inkoppling som inte stör när man styr med ratten.

Tror det blir svårt att komma med några vettiga förslag utan att du postar mer info om styrningen (direktstyrt? hydrauliskt? wirelänkage?) och gärna också lite foton.

Håller tummarna för hydraulstyrning, med sådan vore det ni vill åstadkomma i det närmaste bagatellartat att få till. Om inte, så kommer nog mitt förslag bygga på att man konverterar till det först

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Använd inte samma kontroll som de gjorde på Titan bara 😅

Förstår tanken, gjorde samma association själv, men det framstod samtidigt lite som att den här Logitech-handkontrollen förmodligen var den mest vältestade komponenten i hela farkosten

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Kör vanlig RF, jag hade inte litat på BT i det här fallet.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av ILTotoRiina:

Hej,

Har en vän som har köpt en båt som har DIYar mycket på, allt från motorrum till ljudsystem.

Han har en ide om att han vill kunna styra båten med en handkontroll så att han inte behöver sitta vid ratten när han är ute och tuggar runt och behöver göra små ändringar i kursen.

Han är mer hårdvaruorienterad och jag har tagit på mig mjukvarudelen och allt imellan löser vi ihop.

Min första tanke är Arduino som mikrocontroller.

Har inte bestämt mig för RF eller bluetooth för handkontrollen.

Behöver också klura ut hur vi ska koppla upp oss till styrsystemet utan att ta över det helt. Ett elektriskt ställdon t.ex hade gjort så att styrningen enbart görs via kontrollen vilket vi inte vill utan att man seamlessly ska kunna hoppa mellan ratt och handkontroll.

Kommer att fylla på med progress här när det händer något, just nu är projektet i planering/utforskningsstadiet.

Har någon tips/ideer/pointers så mottags det gärna

Jag skulle tro att det absolut viktigaste är att hantera signalbortfall och felaktiga inputs. Tänk hur en radiostyrd bil reagerar när gaspådrag getts men signalen försvunnit som kommer från kontrollern.

Steg ett är nog att kolla hur nuvarande styrning sköts.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Hej hörrni, tack för alla svar!

Får kika med min vän som har båten, han får montera bort några kåpor så att vi ser hur allt ser ut innan vi går vidare!

Återkommer vid uppdateringar

Permalänk
Medlem

En autopilot med trådlös fjärrkontroll? Jag tror att det finns färdiga lösningar för det för många autopiloter.

Det beror på hur du vill kunna styra båten. Autopilotlösningen fungerar ifall målet är att kunna ändra inställd kurs med någon grad när du kör med autopiloten. Men det kommer inte fungera ifall målet är att kunna fjärrstyra båten när du gör komplicerade manövrar i hamnen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ILTotoRiina:

Hej,

Har en vän som har köpt en båt som har DIYar mycket på, allt från motorrum till ljudsystem.

Han har en ide om att han vill kunna styra båten med en handkontroll så att han inte behöver sitta vid ratten när han är ute och tuggar runt och behöver göra små ändringar i kursen.

Han är mer hårdvaruorienterad och jag har tagit på mig mjukvarudelen och allt imellan löser vi ihop.

Min första tanke är Arduino som mikrocontroller.

Har inte bestämt mig för RF eller bluetooth för handkontrollen.

Behöver också klura ut hur vi ska koppla upp oss till styrsystemet utan att ta över det helt. Ett elektriskt ställdon t.ex hade gjort så att styrningen enbart görs via kontrollen vilket vi inte vill utan att man seamlessly ska kunna hoppa mellan ratt och handkontroll.

Kommer att fylla på med progress här när det händer något, just nu är projektet i planering/utforskningsstadiet.

Har någon tips/ideer/pointers så mottags det gärna

Hur "seamless" skall det vara?

Tyvärr är det ju ganska svårt att skilja på kraft från vatten eller på ratten, så en enkel lösning som en momentbegränsade koppling eller liknande har stor risk att den antingen kräver en massa kraft att övervinna, eller att krafter från vattnet kommer vrida rodret då och då.

Farsans båt har en autopilot monterad i efterhand. Den är ganska simpel, den består av en rem som överför kraft från motorn till ett hjul fäst på ratten. Ett handtag används för att spänna remmen när den skall ta över. Det tar 1 sekund att slå av/på autopiloten med det systemet.

Vill du automatisera det mer skulle man kunna göra något liknande som styrs med en knapp. Typ använda en solenoid för att styra positionen av en hylsa som låster ihop motoraxeln med kugghjul/rem på styraxeln eller nypa ihop två kopplingsplattor med en motor. Jag hade nog försökt göra en mekanism som är möjlig att övermanna ifall något fallerar eller att man snabbt som attan behöver ta tillbaka kontrollen för en snabb manöver.

Permalänk
Medlem

Är det lagligt, hade varit min första fråga

Jag är skeptisk att det är lagligt att påverka styrningen i en bil t.ex.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Skrivet av FX9:

Är det lagligt, hade varit min första fråga

Jag är skeptisk att det är lagligt att påverka styrningen i en bil t.ex.

Beroende på privat båt finns typ inga mer regler än för att få lääg i hamn hastighetsbegränsning lite lämna företräde och lite annat men i stort sett inga regler för hur en båt får se ut eller fungera.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Beroende på privat båt finns typ inga mer regler än för att få lääg i hamn hastighetsbegränsning lite lämna företräde och lite annat men i stort sett inga regler för hur en båt får se ut eller fungera.

Aha, låter farligt

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Skrivet av FX9:

Aha, låter farligt

Inte farligare än en cyckel med en idiot på.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows