LG:s 32-tums OLED-skärm släpps i april för 18 000 kronor

Permalänk
Viking
Skrivet av Varg:

Den verkar inte ha fått så bra betyg om man kollar på bilden i artikeln. Undrar om det är såna där recensioner där man ger en tvåa i betyg för att lådan den kommer i är brun?

Har ju inte ens släppts. Så det är väl personer som klagar på priset och inte ens har produkten.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Har ju inte ens släppts. Så det är väl personer som klagar på priset.

Så är det nog. Jag lyckades missa att den inte har kommit ut än trots att det står i rubriken.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klockan:

För 42" är för stort på skrivbordet. Gör ont i nacken.

Djupare skrivbord och sluta hångla med skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klockan:

För 42" är för stort på skrivbordet. Gör ont i nacken.

Kanske om man har ett som inte är så djupt och inte justerar höjden. Funkar utmärkt för mig både till spel och kontorsarbete.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Bildexpert 📺

Ifall det matta filtret är av samma sort som hos Asus PG42UQ är det helt klart ett matt filter som tar bort nackdelarna med blanka filter utan att dras med de stora nackdelarna med majoriteten matta filter annars drabbas av, den att filtret äter upp kontrastförhållandet panelen är kapabel till. Istället för svart får man hela rummets ljus tillbaka som en hinna över bilden, med eller utan en struktur som ytterligare en hinna. Det är nog vad många tänker på med matta filter.

Kör man detta typiska matta filtret som sitter på absoluta merparten kontorsskärmar (och även spelskärmar) räcker det med en ≈100 lux eller så vid arbetsplatsen och allting får samma kontrast som en blek 700:1-IPS eftersom dessa vanligaste typer av matta filter speglar tillbaka hela rummet. Bara att det är väldigt, väldigt diffuserat så att man inte längre ser några konturer i själva reflexen.

Där är det matta OLED-filtret hos PG42UQ både och. Den som gillar blanka filtret hos exempelvis LG:s OLED C-modeller för att det tillåter så hög kontrast där svart är svart kommer behålla den OLED-svärta de är vana vid. Fast utan de blanka speglingarna som uppstår allt mer i takt med rummets ljusnivåer ökar. Ett matt filter med denna nivå av reflexdämpning utan att lyfta svart/äta kontrast, finns även hos aktuella Samsung The Frame-modeller, åtminstone i de större storlekarna.

Om nu LG stoppar in det filtret vill säga. Gissar att det är det rimliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

Är det verkligen ett stort problem numera? Jag har använt min OLED55BX i tre år med säkert runt tio timmars användning per dag som en datorskärm och jag har inte sett minsta antydan till inbränning.

Har du kört ett burn in-test? Iofs kanske bäst att inte göra det. Ibland är det bäst att förbli ovetande 😄

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem

Det finns mycket här i livet som man försöker förstå. Men man misslyckas med det. Nu en till sådan sak tillagd. Att vilja ha en matt skärm när det finns andra alternativ.

Nostalgi?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyraal:

Har du kört ett burn in-test? Iofs kanske bäst att inte göra det. Ibland är det bäst att förbli ovetande 😄

Japp, körde ett nyligen. Såg ingenting avvikande på någon färg.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Donnerstal:

Har ju inte ens släppts. Så det är väl personer som klagar på priset och inte ens har produkten.

Skrivet av Varg:

Så är det nog. Jag lyckades missa att den inte har kommit ut än trots att det står i rubriken.

Det är massa folk som reviewbombar skärmen för att den har en matt reflexbehandling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Det är massa folk som reviewbombar skärmen för att den har en matt reflexbehandling.

Det är ett fullt legitimt skäl att tycka illa om en skärm. Personligen skulle jag aldrig någonsin köpa en matt skärm igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Kanske om man har ett som inte är så djupt och inte justerar höjden. Funkar utmärkt för mig både till spel och kontorsarbete.

Jag testade med 80 cm djup skrivbord.
Speciellt jobbigt om man har progressiva glasögon att ha för stor skärm. Vill dessutom ha kameran uppepå skärmen (och snart min Elgato Prompter).

Jag tycker 32" med 2160p är perfekt på ett normalt skrivbord för kontorsjobb. Lagomt stort och lagomt antal pixlar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin1:

Det är ett fullt legitimt skäl att tycka illa om en skärm. Personligen skulle jag aldrig någonsin köpa en matt skärm igen.

Så roligt att folk är så olika. Skulle aldrig köpa en blank någonsin.
Tycker inte man ska reviewbomba för det ena eller det andra dock, det finns ju uppenbarligen olika smak. Alla får väl välja matt eller blank skärm som de vill.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Edvin1:

Det är ett fullt legitimt skäl att tycka illa om en skärm. Personligen skulle jag aldrig någonsin köpa en matt skärm igen.

Man får givetvis tycka illa om matta reflexfilter på skärmar, de har helt klart sina nackdelar. Men att posta dåliga recensioner på en produkt som man inte äger/har ägt samt inte ens har släppts på marknaden är bara sunkigt beteende.

Permalänk
Medlem

3840x1600 38" eller 4K till detta pris.. jag är okej om det är 144Hz..

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Alienware hade nog fått mina pengar om det inte vore för att den var välvd.

Men ganska subtil välvning vad jag förstått. Kanske störigt nog?

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Eftersom att skärmen har native 1440p då lär väl 1080p se blurrigare ut?

Eller har det kommit nya metoder som möjliggör att slippa se blurret i lägre uppplösning? Eftersom att 1080p/480Hz nämns så tydligt som feature?

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av VaVe:

Djupare skrivbord och sluta hångla med skärmen.

https://i.redd.it/tkwmdo4v04b01.png

Så man ska ha en större skärm så man måste ha den längre bort?
Varför inte mindre man har närmare då?

Permalänk
Viking
Skrivet av SVclocker:

Eftersom att skärmen har native 1440p då lär väl 1080p se blurrigare ut?

Eller har det kommit nya metoder som möjliggör att slippa se blurret i lägre uppplösning? Eftersom att 1080p/480Hz nämns så tydligt som feature?

Den har 4k, inte 1440p.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Jag plockar upp en 240hz 4k oled till hösten för 10kkr
Kommer många olika modeller så jag räknar med lite prispress.

Visa signatur

PC: [4090 Aorus Master] [7800X3D] [Crosshair X670E Gene]
[TeamGroup DDR5 7200 32gb A-die@6200MT/s]
Kringutr: [Dell G3223Q 32"4k] [proXsuperlight] [DuckyOne2 TKL]
[Mayflower Arc] [AKG K7XX] [Blue Yeti]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Den har 4k, inte 1440p.

Visst ja, ops..

Så van att 240Hz har varit enda högsta i 1440p skärmar.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Det är massa folk som reviewbombar skärmen för att den har en matt reflexbehandling.

Aha, då är jag med. Det är ganska löjligt och tröttsamt med sådana människor.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av star-affinity:

Men ganska subtil välvning vad jag förstått. Kanske störigt nog?

Ja, jag har lite en fix idé vid att 16:9 ska vara platt. Har inget problem med välvning på ultrawide och liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harddrive:

3840x1600 38" eller 4K till detta pris.. jag är okej om det är 144Hz..

Kan du inte flytta skärmen närmare annars bara om du upplever bilden som för liten? Eller tycker du 32" är för litet trots att du har skärmen så nära ögonen som möjligt?

Permalänk
Medlem

Sjukt att inte ha DisplayPort 2.x på en sådan skärm...

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Sjukt att inte ha DisplayPort 2.x på en sådan skärm...

Nästan som att företagen med flit låter bli att tillverka produkter som är kompletta enligt dagens standard för att gynna sina rivaler. CEOn kanske är släkt med varandra 🤷‍♂️.

Hade jag varit en av dem skulle jag nog satsat på att tillverka en produkt som har allt kunderna behöver i den prisklassen så att de inte vänder sig någon annanstans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

18 000 kr är för dyrt då Alienware har en motsvarande (AW3225QF) för runt 13 500 kr.

Jag blev faktiskt besviken. Jag föredrar glossy yta och priset..... Att Alienware kör välvd skärm är inte optimalt för mig....men jag föredrar nog Alienwares skärm ändå. Nästan 5k billigare och med det jag vill ha (minus välvd skärm).

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klockan:

Så man ska ha en större skärm så man måste ha den längre bort?
Varför inte mindre man har närmare då?

Ja, längre avstånd om du får ont i nacken annars försök att centrera jobbytan med t.ex. FancyZones.

Helt rätt ergonomisk med mindre skärm när det är närmare men det beror på användandet, kanske används skärmen mycket till YT/film/serier etc och då vill man kanske ha större skärm när man har det närmare.

Permalänk
Medlem

Hittar jag den här med 16:10-föhållande framöver så kan jag typ ta permanent skärmsemester sen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Man får givetvis tycka illa om matta reflexfilter på skärmar, de har helt klart sina nackdelar. Men att posta dåliga recensioner på en produkt som man inte äger/har ägt samt inte ens har släppts på marknaden är bara sunkigt beteende.

Visst. Det håller jag med om. Menade bara att det är en fullt legitim åsikt att ha negativ attityd till matta bildskärmar. Sen undrar jag vad ni lägger i begreppet ”recensionsbomba🤔

Är det mängden kommentarer? Att kort skriva sin åsikt måste väl vara OK?

Permalänk
Medlem

Crika 10K för dyr annars såg den lovande ut