Nvidia avvecklar GTX 16-serien

Permalänk
Melding Plague

Nvidia avvecklar GTX 16-serien

Befintliga grafikkort i GTX 16-serien blir de sista som går att köpa.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det var på tiden.
Min sons dator har fått ärva mitt 1660Ti-kort som jag hoppas kommer ha fortsatt drivrutins-stöd ett bra tag framöver.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Topp fem på Steam:

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk
Medlem

Det är väl bara OEM-kort på den listan? Det vore intressant att se hur listan skulle se ut om sådana filtrerades bort.

Permalänk

Finns det egentligen någon värdig ersättare till dem? RTX 3050 6GB borde väl inte räknas dit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Finns det egentligen någon värdig ersättare till dem? RTX 3050 6GB borde väl inte räknas dit?

RX 6600 är nog närmast.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Så länge det finns en ersättare som ligger på samma pris så spelar dessa kort ingen roll. Äntligen är de borta. Nvidia är väl rädda att AMDs nästa generation APUer tar över tronen och då får färre köpare.
Se bara vad 780m klarar av med RDNA 3 mobila chip.

Permalänk
Medlem

Ett sidospår.. med alla pengar nvidia har så vore det TACKSAMT om dom lade pengar på drivrutins teamet så att dom gjorde paket för serien en använder. Jag har ett 3070ti och skulle fått en mycket mindre drivrutin om alla serier före inte ingick.

Det är liksom inte svårt att göra detta.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Finns det egentligen någon värdig ersättare till dem? RTX 3050 6GB borde väl inte räknas dit?

varför inte? samma pris, t.o.m billigare inklusive inflation & kurs (i sverige), och är bättre prestanda. Sen är den inte lika nära ett rtx 3060 eller 4060, men de är också dyrare.
Vad mer gör ett kort till "värdig" ersättare annars?

Permalänk
Medlem

Köpte ett GTX 1660 Super på Tradera för runt 900kr till dotterns speldator och det kortet var förvånandsvärt bra. Som en annan skrev önskar jag drivrutinsstöd några år till.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Ett sidospår.. med alla pengar nvidia har så vore det TACKSAMT om dom lade pengar på drivrutins teamet så att dom gjorde paket för serien en använder. Jag har ett 3070ti och skulle fått en mycket mindre drivrutin om alla serier före inte ingick.

Det är liksom inte svårt att göra detta.

Tveksam att det är ifsatserna som tar plats. Själva drivrutinen är nog ganska så liten.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

RX 6600 är nog närmast.

Älskar mitt RX 6600. Så jäkla prisvärt. Min PowerColor Fighter version går svalt som attan (att kortet är så strömsnålt med hjälper skulle jag tro, sällan över 48-50 grader) och jämför man med mitt gamla kort, ett Gigabyte GTX 1650 så är det som natt och dag när det kommer till prestanda (129.7% bättre enligt 3Dmark benchmark). Så kan bara hålla med.

Visa signatur

Spel/multimedia burk: ASUS Prime B660-Plus D4. PNY CS2140 M.2 NVMe Gen 4 500GB. Kingston Fury 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz. Intel Core i3 12100F 3.3 GHz 12MB. DeepCool AG400. PowerColor Radeon RX 6600 8GB Fighter. DeepCool PK650D 650W. Kolink Observatory HF Mesh. Skärm: Samsung 65" Q77C 4K QLED. Ljud: Yamaha 5.1 förstärkare. XTZ 93:22 frontar, Eltax Monitor III bak. Audio Technica ATH-M50x

Permalänk
Medlem

Då de tidigare i år har lanserat RTX 3050 6GB så finns det väl ingen större anledning att tillverka dessa korten längre.
Man kan troligtvis finnas nya 1600 kort i lager någonstans ganska länge om man vill ha ta på något och inte bryr sig så mycket om märke och modell.

GTX 1650 utan några Ti eller Super eller dylikt, bara vanilla GTX 1650 var ju bra för att de drog under 75W och kunde strömförsörjas enbart via PCI Express slotten och inte kräver så mycket kylning, så det går att antingen göra helpassiv kylning eller semipassiv kylning med låg ljudnivå eller bara en liten kylare med tveksam ljudnivå om man vill snåla riktigt.

Skrivet av Dinkefing:

Finns det egentligen någon värdig ersättare till dem? RTX 3050 6GB borde väl inte räknas dit?

Varför inte ?

Trotts namnet är det mer än bara minnet som skiljer RTX 3050 (8GB) och RTX 3050 6GB.
(RTX 3050 6GB borde hetat RTX 3040 istället).

Man kan nog se det som RTX 3050 6GB ersättare till 1650 korten och RTX 3050 8GB som ersättare till 1660 korten.

Eller vad gör GTX 1600 korten som ett RTX 3050 inte klarar ?

EDIT:

Citat:

vanilla GTX 1650 var ju bra för att de drog under 75W och kunde strömförsörjas enbart via PCI Express slotten och inte kräver så mycket kylning, så det går att antingen göra helpassiv kylning

Typ något sånt här:

GeForce RTX 3050 KalmX 6GB

Men det går alltså att göra med RTX 3050 6GB nu också då de också drar under 75W.
Bilden ovan föreställer ett sådant kort.

Permalänk
Medlem
Citat:

Använder du fortfarande ett GTX 16-kort?

Har ett GTX 1650 i en av mina datorer. 4GB VRAM.
Var det att de tidigare korten hade GDDR5 och de senare GDDR6 ?
Är nog ett GDDR5 i så fall. Ett av de äldre 1650.

Har ett 4070 i en annan dator jag är lite sugen på att sätta i den datorn.
Men då behöver den datorn ett grafikkort istället...

RTX 4070 Super ger förvissa bättre prestanda än vanliga 4070 och skillnaden i strömförbrukning är inte så stor.
Så 4070 Super är mer effektiv, ger bättre prestanda per watt än vanliga 4070.
Men jag tycker ändå skillnaden är för liten för att köpa ett 4070 Super också.

Så det får nog komma något med bättre prestanda per watt än Ada Lovelace (RTX 4000 serien) innan jag köper nytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Har ett GTX 1650 i en av mina datorer. 4GB VRAM.
Var det att de tidigare korten hade GDDR5 och de senare GDDR6 ?
Är nog ett GDDR5 i så fall. Ett av de äldre 1650.

Har ett 4070 i en annan dator jag är lite sugen på att sätta i den datorn.
Men då behöver den datorn ett grafikkort istället...

RTX 4070 Super ger förvissa bättre prestanda än vanliga 4070 och skillnaden i strömförbrukning är inte så stor.
Så 4070 Super är mer effektiv, ger bättre prestanda per watt än vanliga 4070.
Men jag tycker ändå skillnaden är för liten för att köpa ett 4070 Super också.

Så det får nog komma något med bättre prestanda per watt än Ada Lovelace (RTX 4000 serien) innan jag köper nytt.

1650 -> 4070 är ju den stora uppgraderingen här.
Sen är ju frågan om det du ersätter ditt 4070 med också måste innebära en uppgradering från 4070 eller inte. Men det är ju inte i den datorn du kommer se det stora prestandalyftet direkt (om inte RTX 4090 eller 4080 Super är aktuellt).

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Ett sidospår.. med alla pengar nvidia har så vore det TACKSAMT om dom lade pengar på drivrutins teamet så att dom gjorde paket för serien en använder. Jag har ett 3070ti och skulle fått en mycket mindre drivrutin om alla serier före inte ingick.

Det är liksom inte svårt att göra detta.

Nu har jag själv 4G och ser inget problem med drivarna personligen. Men en variant av AMDs minimal setup hade inte varit fel. Eller som du nämner med för mer begränsade kort. Ompacketerade drivare förekommer ju också där man raderat delar som inte alla vill ha exempelvis.

Hela drivarpaketet till iGPU i min 7800X3D låg på över 1GB vilket var lite saftigt. Men samtidigt gillar jag att samla drivare på NASen.

Drivarna för 20 år sedan var riktigt små, märks att de drar iväg i storlek hos bägge tillverkare över tid.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Cool:

1650 -> 4070 är ju den stora uppgraderingen här.
Sen är ju frågan om det du ersätter ditt 4070 med också måste innebära en uppgradering från 4070 eller inte. Men det är ju inte i den datorn du kommer se det stora prestandalyftet direkt (om inte RTX 4090 eller 4080 Super är aktuellt).

Jo du har en poäng.
Men jag är inte så sugen på att köpa ett till 4070 vanilla och 4070 Super... Ja om jag hade varit tvungen idag så hade det troligtvis blivit det.

Super korten är ju relativt nylanserade, men vanliga 4000 serien är inte direkt nylanserad.
Wikipedia säger 13:e April 2023 för standard 4070. Det är snart ett år sen.

Det är klart att man inte vill vänta 10 år... men man kan inte köpa nytt hela tiden heller, en avvägning.

Rykten har talat om att nästa arkitektur efter Ada Lovelace ska heta Blackwell.
Vad är sannolikheten att det kommer Blackwell kort inom ett år eller så? Säg före sommaren 2025 ? Vad är sannolikheten att Blackwell är bättre än Ada Lovelace ?
Eller hur länge dröjer det till AMD eller Intel släpper något som slår Ada Lovelace ?

Visst svårt att förneka prestandan som 4090 har, men vill helst undvika att köpa kort som kostar så mycket och drar så mycket ström.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Köpte ett GTX 1660 Super på Tradera för runt 900kr till dotterns speldator och det kortet var förvånandsvärt bra. Som en annan skrev önskar jag drivrutinsstöd några år till.

De lär stödjas länge till. Maxwell har fortfarande stöd och innan Turing kommer Pascal.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niolator:

Det är väl bara OEM-kort på den listan? Det vore intressant att se hur listan skulle se ut om sådana filtrerades bort.

Dessutom småprocent. 6% för "toppkortet" och 4% för de övriga. Känns mer intressant tex hur stor andel som har ett kort som är minst 3060 i prestanda och uppåt. Och kanske ett 6600 och uppåt från AMD. Alltså alla dom korten tillsammans. Skulle inte bli förvånad om det är en majoritet.
Tycker det alltid känns så meningslöst med "Oj det här gamla kortet är fortfarande i topp" när det är några få procent och kanske OEM ocksål...

Bra överhuvudtaget att Nvidia nu skippar dom gamla korten som inte stöder varken raytracing eller DLSS.
Folk skulle ha uppgraderat för länge sen för att pusha på utveckingen mera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magnus303:

Folk skulle ha uppgraderat för länge sen för att pusha på utveckingen mera.

Då kanske de skulle satt konkurrenskraftiga priser i första taget. Det är inte konsumenternas fel att det är lågkonjuktur och samtidigt dubbelt så dyra grafikkort som förr.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magnus303:

Dessutom småprocent. 6% för "toppkortet" och 4% för de övriga. Känns mer intressant tex hur stor andel som har ett kort som är minst 3060 i prestanda och uppåt. Och kanske ett 6600 och uppåt från AMD. Alltså alla dom korten tillsammans. Skulle inte bli förvånad om det är en majoritet.
Tycker det alltid känns så meningslöst med "Oj det här gamla kortet är fortfarande i topp" när det är några få procent och kanske OEM ocksål...

Bra överhuvudtaget att Nvidia nu skippar dom gamla korten som inte stöder varken raytracing eller DLSS.
Folk skulle ha uppgraderat för länge sen för att pusha på utveckingen mera.

Jag blev nyfiken och gjorde precis det Det är endast ca 35% av alla grafikorten på Steams lista som motsvarar 3060 och över i prestanda, resten är sämre. En andel över 1% på listan är en STOR andel och ska inte ses som "småprocent". Förstår inte heller varför OEM-kort inte är relevanta? Detta är ju en lista från datorer som använder Steam och således datorer som används för spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Då kanske de skulle satt konkurrenskraftiga priser i första taget. Det är inte konsumenternas fel att det är lågkonjuktur och samtidigt dubbelt så dyra grafikkort som förr.

Ett 3060 för 3500 kr är ändå överkomligt.
Och det är mycket bättre än dom gamla 16XX-korten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DLM:

Jag blev nyfiken och gjorde precis det Det är endast ca 35% av alla grafikorten på Steams lista som motsvarar 3060 och över i prestanda, resten är sämre. En andel över 1% på listan är en STOR andel och ska inte ses som "småprocent". Förstår inte heller varför OEM-kort inte är relevanta? Detta är ju en lista från datorer som använder Steam och således datorer som används för spel.

Ok. Ja där ser man.
Sen kan man ju ur speltillverkarnas synvinkel, när det gäller lönsamhet, undra hur många spel som en innehavare av ett visst grafikkort också köper.
Jag menar, kan det vara så att dom med billigare kort bara spenderar pengar på några få spel, medans dom med dom "tuffare korten" köper betydligt fler spel.
Dels för att dom klarar av fler av de nyare spelen, dels också för att dom har råd med det då dom uppenbarligen tillhör dom som också har råd med ett dyrare grafikkort?

Kanske just därför som vissa speltillverkare nu börjar snäva in kraven så att man först bara stöder nyare kort men sen "kofotar" in de äldre korten som kan köra dom med väsentligt nedragna inställningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magnus303:

Ett 3060 för 3500 kr är ändå överkomligt.
Och det är mycket bättre än dom gamla 16XX-korten.

Då hamnar man lite i ett läge om ett 3060 är bättre eller om ett 4060 för runt 500-700kr extra är bättre.