Permalänk

Clean redigeringsdator

Hej!!

Jag tänkte slå till med mitt första pc-bygge nu när skatteåterbäringen snart kommer. Förutom att jag vill köra på Fractal Designs North chassi så har jag absolut ingen aning om vad jag ska ha! Jag tänker att jag vill lägga runt 15k på bygget.

Det jag kommer använda datorn till är främst premiere pro, Photoshop och cities skylines som är anledningen till att jag äntligen känner ett behov som min MacBook Pro inte kan leva upp till.

Någon som kan tipsa om komponenter som passar mina behov?

Permalänk
Medlem

Kommer med ett förslag från komponentkoll. Hade egentligen velat få in ett starkare grafikkort. Vet inte om du syftade på cities skylines 2 men det är ju väldigt krävande.

Vad jag vet så är intel bättre för premiere så blev en 14600k, och resterande är valt runt den för att passa budgeten.

Permalänk
Skrivet av Kureen:

Tack massvis ska du ha!

Ja men precis, det är ju tvåan jag vill kunna spela då det inte ens går att spela på Mac än. Då jag lagt nästan tvåtusen timmar på ettan på olika laptops så är jag inte superpicky med att det måste de sviiinbra ut utan kommer kunna dra ner på settings osv så länge det är körbart liksom!

Intel cpun har väl (vad jag läst någon gång) inbyggd gpu som kan jobba med grafikkortet? Vilket känns som ett plus där för rendering osv? Här kan jag också helt ha uppfattat fel hur det funkar haha

Om jag skulle lägga någon tusenlapp till på grafikkort är det då en 4070 som är rimlig att köra på eller är något kort från AMD bättre att satsa på? Eller är 4060 ti med 16GB ett rimligt alternativ?

Jag är verkligen inte petig, kommer aldrig kunna känna ”åh shit här är det bara 72fps och inte 79fps” men vill heller inte vara dumsnål om jag skulle kunna få en mycket bättre upplevelse för 17 istället för 15 liksom!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snorvalppp:

Tack massvis ska du ha!

Ja men precis, det är ju tvåan jag vill kunna spela då det inte ens går att spela på Mac än. Då jag lagt nästan tvåtusen timmar på ettan på olika laptops så är jag inte superpicky med att det måste de sviiinbra ut utan kommer kunna dra ner på settings osv så länge det är körbart liksom!

Intel cpun har väl (vad jag läst någon gång) inbyggd gpu som kan jobba med grafikkortet? Vilket känns som ett plus där för rendering osv? Här kan jag också helt ha uppfattat fel hur det funkar haha

Om jag skulle lägga någon tusenlapp till på grafikkort är det då en 4070 som är rimlig att köra på eller är något kort från AMD bättre att satsa på? Eller är 4060 ti med 16GB ett rimligt alternativ?

Jag är verkligen inte petig, kommer aldrig kunna känna ”åh shit här är det bara 72fps och inte 79fps” men vill heller inte vara dumsnål om jag skulle kunna få en mycket bättre upplevelse för 17 istället för 15 liksom!

Är uppe i närmare 18 000 kr nu men väsentligt mycket bättre grafikprestanda. 7900 GRE är nästan dubbelt så snabbt som 4060.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snorvalppp:

Tack massvis ska du ha!

Ja men precis, det är ju tvåan jag vill kunna spela då det inte ens går att spela på Mac än. Då jag lagt nästan tvåtusen timmar på ettan på olika laptops så är jag inte superpicky med att det måste de sviiinbra ut utan kommer kunna dra ner på settings osv så länge det är körbart liksom!

Intel cpun har väl (vad jag läst någon gång) inbyggd gpu som kan jobba med grafikkortet? Vilket känns som ett plus där för rendering osv? Här kan jag också helt ha uppfattat fel hur det funkar haha

Om jag skulle lägga någon tusenlapp till på grafikkort är det då en 4070 som är rimlig att köra på eller är något kort från AMD bättre att satsa på? Eller är 4060 ti med 16GB ett rimligt alternativ?

Jag är verkligen inte petig, kommer aldrig kunna känna ”åh shit här är det bara 72fps och inte 79fps” men vill heller inte vara dumsnål om jag skulle kunna få en mycket bättre upplevelse för 17 istället för 15 liksom!

Det går att använda cpun's grafik, iGPU (ifall det finns), och grafikkortet samtidigt. Men oftast är den inbyggda grafiken ganska klen och klarar inte av mer än enkel användning. Man kan inte heller låta dem samarbeta på samma process. I mitt förslag så valde jag dessutom en processor utan inbyggd grafik (markerat med F för intel processorer) då man sparar några hundralappar och iGPU är i de flesta fallen överflödigt.

Just nu så tycker jag att AMD RX 7800XT 16GB är ett bra val. Det finns ett hos Proshop för 6090kr. Det är ca 66% snabbare än 4060 i genomsnitt utan uppskalning/frame gen. Totalen landar då på ca 17kkr utan andra ändringar.