Permalänk

MSI GT70

Hej! Som överskrifter visar så gäller min fråga en gammal MSI GT70 från ca 2016, Inte riktigt säker på rätt modell men troligtvis, ev nyare. Men hur som. Denna har min käre far (75 år) haft och nu gett till min son (9 år) och nu är överlycklig att fått en egen dator. Jag som i vanliga fall kör Mac och tv spel på konsol fattar typ nada. Men jag märkte att den gick tung på nya CS när jag laddade ned det för att bara testa.

Går dessa maskiner att uppgradera? Win11 går inte men 10:an flyter på bra.

Går det att stoppa in mer ram? Ssd disk? Nytt bättre grafikkort?

Det sonen vill spela är Wobly life, Fortnite, roblox och kanske något bilspel. Jag vill kanske spela Cs2 😂

Permalänk
Rekordmedlem

Minne och ssd bör gå att byta men grafiken är oftast inte praktiskt möjlig att uppdatera i en laptop för det brukar vara modellspecifika speciallösningar om det en är tekniskt möjligt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

GPU och CPU brukar vara helt omöjligt. I nya laptops brukar även RAM vara omöjligt men 2016 bör det potentiellt vara möjligt.

Så om det är CPU/GPU som inte orkar med är det kört. Vad är det för modell? Du bör kunna se det i windows vilken CPU/GPU du har. Alternativt använd Speccy eller liknande.

Det kan vara värt att öppna upp och byta kylpasta om du känner dig manad. Både CPU/GPU isf. Men kan vara pilligt beroende på modell.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

GPU och CPU brukar vara helt omöjligt. I nya laptops brukar även RAM vara omöjligt men 2016 bör det potentiellt vara möjligt.

Så om det är CPU/GPU som inte orkar med är det kört. Vad är det för modell? Du bör kunna se det i windows vilken CPU/GPU du har. Alternativt använd Speccy eller liknande.

Det kan vara värt att öppna upp och byta kylpasta om du känner dig manad. Både CPU/GPU isf. Men kan vara pilligt beroende på modell.

Jag kollar och återkommer 🙌🏻

Permalänk

om det är en gt70 från nånstans mellan 2015 och 2017 så bör den ha något mellan nvidia 700 -1000 serien grafikmässigt.

och troligen en typ 4000-7000 serien intel cpu nånstans eventuellt första generationen amd ryzen.

dvs nära på antika grejor.

visst du kan troligen ev uppgradera med mer ram men om den har 16Gb eller mer knappast lönt då jag i första hand troligen inte är ram som håller bak den.

saker som kan kollas är att kylningen är ok, vid detta laget lär den va fin och dammig i kylningen om kylningen aldrig monterats isär och dammats ur ordentlig.

även lite färsk kylpasta kanske skulle ge lite mer fart men räkna inte med några underverk fortfarande en laptop...

i övrigt inte mycket du kan göra det är en laptop typ inget är uppgraderingsbart mer än ram och lagringsenhet och ibland inte äns det.

tror det är samma craptop som brorsan fortfarande använder och isf har den en "turboknapp" på tangentbordet som drar på 100% fläkt konstant aka jumbojet mode vilket även med urdamning och pasta byte 3 ggr på ~10år är ett måste att ha aktivt om man inte vill att den ska värmethrottla konstant vid tyngre last än typ youtube...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

GPU och CPU brukar vara helt omöjligt. I nya laptops brukar även RAM vara omöjligt men 2016 bör det potentiellt vara möjligt.

Så om det är CPU/GPU som inte orkar med är det kört. Vad är det för modell? Du bör kunna se det i windows vilken CPU/GPU du har. Alternativt använd Speccy eller liknande.

Det kan vara värt att öppna upp och byta kylpasta om du känner dig manad. Både CPU/GPU isf. Men kan vara pilligt beroende på modell.

Ok, nu har jag lite mer info om datorn, har dock inte hittat exakt namn om man inte kan utläsa av modellbeteckningen.

Processor
Intel(R) Core(TM) 17-4810MO CPU @ 280GHz
2.80 GHz
Installerat RAM-minne
16,0 GB
Ennets-D
0AE734D6-5D07-4736-8A19-6D22D3F99D66
Produkt-ID
00326-10000-00000-AA685
Systemtyp
64-bitars operativsystem, x64-baserad processor

Edit: Nu hittade jag grafikkortet. Det är ett:

NVidia GeForce GTX 880M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joxtheknox:

Ok, nu har jag lite mer info om datorn, har dock inte hittat exakt namn om man inte kan utläsa av modellbeteckningen. Har inte heller hittat något om grafikkortet förutom att det är ett NVidia gforce

Processor
Intel(R) Core(TM) 17-4810MO CPU @ 280GHz
2.80 GHz
Installerat RAM-minne
16,0 GB
Ennets-D
0AE734D6-5D07-4736-8A19-6D22D3F99D66
Produkt-ID
00326-10000-00000-AA685
Systemtyp
64-bitars operativsystem, x64-baserad processor

Edit: Nu hittade jag grafikkortet. Det är ett:

NVidia GeForce GTX 880M

Oj, ja den burken får nog svårt att spela moderna spel med. Du får nog kika på en annan laptop alternativt stationär dator och ha den där för surf och indie eller gamla spel.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Oj, ja den burken får nog svårt att spela moderna spel med. Du får nog kika på en annan laptop alternativt stationär dator och ha den där för surf och indie eller gamla spel.

Tanken är inte att spela nya spel med den, wobbly life och roblox funkar långt, jag tror jag har skivan med half life 2 kvar och till och med Warcraft 3? Dom borde ju kunna funka. Men som sagt. Det är sonens första dator. En bra dator att lära sig Windows på kanske? Men det skulle vara kul om man kunde upgradera den något mer 😜

Permalänk
Skrivet av Joxtheknox:

Tanken är inte att spela nya spel med den, wobbly life och roblox funkar långt, jag tror jag har skivan med half life 2 kvar och till och med Warcraft 3? Dom borde ju kunna funka. Men som sagt. Det är sonens första dator. En bra dator att lära sig Windows på kanske? Men det skulle vara kul om man kunde upgradera den något mer 😜

det är en laptop typ inget är bytbart.

och mer minne eller annan lagringsenhet kommer göra så minimal skillnad att det inte är värt pengarna det kostar.

möjligen om den har en mekanisk disk kan du byta till en SSD men ända skillnaden kommer typ vara att saker laddar fortare, spelprestandan i sig när man väl är inne i spelet kommer va mer eller mindre den samma.

rekomenderade system spec.

Fortnite

CPU: Core i5-7300U 3.5 GHz
RAM: 8 GB
VIDEO CARD: Nvidia GeForce GTX 960, AMD Radeon R9 280, or equivalent DX11 GPU
DEDICATED VIDEO RAM: 2048 MB
PIXEL SHADER: 5.1
VERTEX SHADER: 5.1
OS: Windows 10 64-bit

Roblox
kan nog säkerligen funka ganska bra på den verkar va typ potatis som rekomenderade specar...

Wobbly Life

CPU: Intel Core i7-6700K
RAM: 8 GB
VIDEO CARD: GeForce GTX 760
DEDICATED VIDEO RAM: 2048 MB
PIXEL SHADER: 5.0
VERTEX SHADER: 5.0
OS: Windows 10

så i slutänden är nog typ roblox det som typ kommer fungera någorlunda bra medan de andra två kanske kommer va spelbara på absolut lägsta inställning

HL2 och WC3 kommer givetvis gå som en klocka på den då den är långt över min specarna för de spelen.

att nya CS gick tungt är helt förståeligt då systemkraven steam anger måste va typ för 720p med allt på low i typ 60fps eller nått.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Hittade denna sida som är relevant för hur man tar isär den datorn.
https://www.myfixguide.com/manual/msi-gt70-disassembly/

Som jag tolkar det från specen, 4/8 kärnor/trådar, 16GB RAM och 8GB dedikerat VRAM så bör den fungera bättre än väntat även om den börjar till åren. En modell med utbytbart grafikkort (MXM), dock mycket tveksam till att det är försvarbart att försöka byta ut det då du ska hitta en modell som inte bara får plats i utrymmet i datorn utan även inte kräver extra strömförsörjning eller bättre kylning.
Däremot är det en god idé att byta ut hårddisken till en SSD, vad du väljer att göra med mSATA-diskarna är upp till dig.

Något som även rekommenderas är att rengöra kylflänsar, fläkt samt byta kylpasta på både CPU och GPU. Av erfarenhet kan det ha stor påverkan på prestandan.

Se även till att när du startar spel, att du först öppnar nvidias kontrollpanel och bekräftar att det dedikerade grafikkortet är valt för spelet.
Om du har den gamla kontrollpanelen installerad så är det under "Manage 3D settings" -> "Program Settings" och så får du leta upp spelet/programmet i listan och ligger det inte där så får du lägga till det manuellt.
Har du uppdaterat till den nya versionen så får du luska ut det själv.