PSU - funderingar på hur nära max-Watt man vill ligga

Permalänk
Medlem

PSU - funderingar på hur nära max-Watt man vill ligga

Min dator (signaturen) har ett trilskande OCZ ModXtream-Pro på 500W. Det har tjänat mig (förvånansvärt) bra genom åren, men efter att jag satt in 32GB RAM, och kört datorn liggande under testning, tycks fläkten ha kommit i ett annat läge, eller något. Den låter helt enkelt mer än tidigare, och inte riktigt bra. Förmodligen är den väl för gammal.

Jag har ett EVGA 650GT 80+ Gold i en HTPC (barnens speldator), och ett Fractal Design Newton R2 650W i en annan HTPC; båda dessa är egentligen bättre nätaggregat än mitt OCZ. Så, tänkte en rockad, bara byta plats. Men mitt modulära Fractal-PSU saknar kabel till grafikkort (borttappad av tidigare ägare), kan bara plocka ut 6 pin GPU-ström, och min GPU behöver 8-pin.

Så, tänkte jag köper ett nytt nätagg. Men de har blivit dyra. Och det är ju inte Black Friday i faggorna. Men det kändes som att mitt OCZ kunde gå sönder när som helst så köpte ett Fractal Design ION Gold 550W https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/nataggregat/modu... , det är ju ett steg upp till 550W och dessutom Gold, så borde ju klara min dator om jag kört den i flera år på ett mediokert 500W-agg. 849kr var ju inte så blodigt ändå, det gamla agget har jag haft i nästan 15 år så verkligen på övertid. Har jag tur kör Fractal Design samma pin-out på modulära kablaget som för 10+ år sedan så jag kan sno en kabel från nyinköpet till min gamla Fractal-PSU (fast, så visade det sig inte vara).

MEN. Började fundera lite. Jag kör ju lite mer överklockat. Och jag har lite större GPU än för 15 år sedan. Fullmatat med SATA-enheter. Externa hårddiskar, varav inte alla på egen ström. Med mera.

Vid normal användning (nu) ligger jag på ca 100W, med elmätare på datorn. Vid tung CPU-belastning en bit över 200W. Inga problem. Vid låg CPU-belastning men hög GPU-belastning (Pixelmator Pro räknar ut någon super resolution bild eller något, vad vet jag, sysslar inte mycket med sådant) är jag inte heller över 300W.

Come Baldur's Gate III.

Kör överklockat till 4.5GHz, kör GPU svagt överklockat, enligt GPU-Z (tror jag programmet hette) klämde GPU i med maxlast på 182W, någon recension visade att det kunde kliva upp till 200W eller möjligen lite mer. Totalt så kom systemet upp i ca 390W när jag spelade Baldur's Gate, men då hade jag varvat upp alla hårddiskar och SSD alldeles innan så inga enheter vilade.

Man kan ju tänka sig strömspikar där min elmätare dessutom visar lite för lite.

Så, är 550W för lite egentligen för att vara "safe"? Trots att jag då byter till ett på papperet (och i verkligheten tror jag) bättre nätaggregat som har 50W extra effekt? Vid belastning tycks jag ju kunna sniffa på 400W. Kanske mer. Baserat på burken i övrigt kommer jag ju sannolikt aldrig att gå upp ännu mer på GPU, men om man byter CPU+MB någon gång i framtiden så kanske.

Min första tanke var f.ö att bara byta ut fläkthelvetet, antingen mot någon jag hade liggande, eller nyköp på AliExpress, typ. Har inte släppt den tanken, men då blir det ett platsbyte med något av de andra nätaggen jag har.

Länk och fix
Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Personligen köper jag en PSU där den inte börjar låta under belastningen jag behöver. Söker upp dess decibelkurva för watt, sen köper jag den som uppfyller villkoren.

Visa signatur

5800X - 2080ti - DDR4 32gb 3200mhz - B550-F - Arctic LF II 240 - RM750X - H510 flow

Permalänk
Medlem

Nätagg är mest effektiva runt 50-75%, så drar din dator 300W så köp något kring 600W.

Öppna inte ett nätagg om du inte vet vad du håller på med, kondisarna har fortfarande starkström i sig och är dödligt om du tar på fel ställe.

Om den är gammal är det fortfarande värt att köpa en ny, bara en tidsfråga innan den går sönder helt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saligt:

Personligen köper jag en PSU där den inte börjar låta under belastningen jag behöver. Söker upp dess decibelkurva för watt, sen köper jag den som uppfyller villkoren.

Ja, det låter vettigt, fast i mitt fall kommer GPU och CPU alla gånger att låta mer än PSU. Ja, inte nu när min PSU tjorvar såklart, nu vid idle är det ju bara den som hörs (GPU har fläkten avstängd).

Skrivet av dlq84:

Nätagg är mest effektiva runt 50-75%, så drar din dator 300W så köp något kring 600W.

Öppna inte ett nätagg om du inte vet vad du håller på med, kondisarna har fortfarande starkström i sig och är dödligt om du tar på fel ställe.

Om den är gammal är det fortfarande värt att köpa en ny, bara en tidsfråga innan den går sönder helt.

Ja, det är ju en bra varning, och det är åldern på nätagg som gör att jag nog ändå byter ut det. Lutar lite åt att köpa ett Bequiet 600W, det kostar 50kr mer och är också Gold-klassat, fast har tydligen 2st 12V-rails vilket ju inte borde spela någon roll för min del.

Jag vet att man inte alltid rent ekonomiskt kan räkna hem guld-klassade nätagg, men det känns bättre att dalta med datorn när man ändå köper nytt. Man hade ju lätt fått 150W extra för samma pengar om man valt brons-klassning visserligen.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7