Permalänk
Medlem

Aktivera EXPO?

Hej,

har ett Gigabyte B650 Gaming X och uppdaterade igår BIOS:et till senaste FW. Innan det så hade jag aktiverat EXPO, väldigt enkelt, bara ett knapptryck och sedan stod frekvensen som 6000MHz. Efter FW-uppdateringen så är minnena tillbaka på sina ursprungliga 4800MHz och jag kan inte förstå hur jag ska aktivera EXPO igen. Knappen är borta...

Någon som vet?

https://www.gigabyte.com/Motherboard/B650-GAMING-X-rev-13#kf

Permalänk
Medlem

Prova clear CMOS bara för att se om det hjälper och för att det är enklast att börja med.
Det kan inte vara så att dom flyttat på inställningen i BIOS bara? Har du letat runt lite?
Annars kan du leta reda på EXPO-profilen för dina minnen och lägga in det manuellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av db1:

Hej,

har ett Gigabyte B650 Gaming X och uppdaterade igår BIOS:et till senaste FW. Innan det så hade jag aktiverat EXPO, väldigt enkelt, bara ett knapptryck och sedan stod frekvensen som 6000MHz. Efter FW-uppdateringen så är minnena tillbaka på sina ursprungliga 4800MHz och jag kan inte förstå hur jag ska aktivera EXPO igen. Knappen är borta...

Någon som vet?

https://www.gigabyte.com/Motherboard/B650-GAMING-X-rev-13#kf

Har den kanske återställt sig från advanced mode, Är väl F7 i bios

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden55:

Prova clear CMOS bara för att se om det hjälper och för att det är enklast att börja med.
Det kan inte vara så att dom flyttat på inställningen i BIOS bara? Har du letat runt lite?
Annars kan du leta reda på EXPO-profilen för dina minnen och lägga in det manuellt.

Skrivet av Swedishchef_90:

Har den kanske återställt sig från advanced mode, Är väl F7 i bios

Tack för era svar. Tidigare räckte det att klicka i typ "aktivera EXPO", men nu finns det två alternativ EXPO 1 och EXPO 2. Står inte vad skillnaden är någonstans. Jag testade nyss EXPO 1 och datorn känns spontant lite instabil. Finns det något sätt att kontrollera så det verkligen lirar som det ska?

Tyckte inte att det var instabilt tidigare när det bara fanns ett val.

Permalänk
Medlem
Skrivet av db1:

Tack för era svar. Tidigare räckte det att klicka i typ "aktivera EXPO", men nu finns det två alternativ EXPO 1 och EXPO 2. Står inte vad skillnaden är någonstans. Jag testade nyss EXPO 1 och datorn känns spontant lite instabil. Finns det något sätt att kontrollera så det verkligen lirar som det ska?

Tyckte inte att det var instabilt tidigare när det bara fanns ett val.

Expo1 och expo 2 är olika timings antar jag.

Memtest är väl det mest kända, annars fungerar occt också

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Jag har också EXPO 1 och 2 på mitt ASUS B650E-F. Får inte heller kläm på vad skillnaden är.

Uppdaterade bios nyss, och då nollställdes rubbet. Valde EXPO1 och allt fungerar fint. Då är såklart minnena jag kör med på ASUS lista över godkända moduler. Har du dubbelkollat dina mot Gigabytes hemsida?

Kör kanske Memtest86 för att se om allt rullar?

Alternativet kan ju också vara att skippa EXPO och ställa in minnena manuellt, men det ska ju inte behövas - speciellt inte om de är certifierade för ditt moderkort.

Permalänk
Medlem

Skillnaden mellan xmp1 och 2 eller expo 1 och 2 är ibland att den ena ofta har moderkortstillverkarens egna (extra) timings utöver minnestillverkarens timings.

Ett förslag är
Akticera expo 1
Starta om gå in i bios sedan manual timings
Ta bild

Akitvera expo 2
Gör samma sak igen och jämför med expo 1s timings.

Permalänk
Medlem

Expo 1, 2 är olika hz.

I mitt fall
1 - 6000 mhz
2 - 5600 mhz

Säkert samma i erat ☺️ förutom hastigheterna då

Visa signatur

7800x3d, 7900xtx

Permalänk
Medlem

Jag har låtit den vara i EXPO 1 och körde ett test i occt och det gick bra, datorn verkar också stabil idag så hoppas på att det funkar att köra på som det är. Tack för er hjälp.

Permalänk
Medlem

Verkar som att det inte var särskilt stabilt. När jag skulle starta datorn igår för första gången sen jag aktiverade EXPO med den nya firmwaren så ville den inte starta alls först. Efter ett tag så fick jag igång den, men det gick inte att starta CS, det bara autominimerades. Efter lite läsandes på internet så verkade det som att det hade att göra med EXPO, så jag ändrade alternativ i BIOS till EXPO 2 och då gick datorn fint att starta och samma med CS. Men EXPO 2 ger bara 5600MHz på minnena, inte de väntade 6000...

Det finns två andra alternativ under minnesdelen av BIOS:

XMP/EXPO High Bandwidth Support
Low Latency Support

Båda dessa är avaktiverade.

Några tips eller tankar om vad jag bör göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av db1:

Verkar som att det inte var särskilt stabilt. När jag skulle starta datorn igår för första gången sen jag aktiverade EXPO med den nya firmwaren så ville den inte starta alls först. Efter ett tag så fick jag igång den, men det gick inte att starta CS, det bara autominimerades. Efter lite läsandes på internet så verkade det som att det hade att göra med EXPO, så jag ändrade alternativ i BIOS till EXPO 2 och då gick datorn fint att starta och samma med CS. Men EXPO 2 ger bara 5600MHz på minnena, inte de väntade 6000...

Det finns två andra alternativ under minnesdelen av BIOS:

XMP/EXPO High Bandwidth Support
Low Latency Support

Båda dessa är avaktiverade.

Några tips eller tankar om vad jag bör göra?

Prova att rulla tillbaka till den gamla versionen av biosen.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 Compact | AMD 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz | Palit GeForce RTX 4080 JetStream | Crucial T700 1TB | LG 27GL850 | Noctua NH-U12A | Corsair RM850e | Logitech G915 TKL | Logitech G Pro Wireless | SteelSeries Arctis Pro Wireless

Permalänk
Medlem

Kolla så minnena finns med i moderkortets qvl lista över kompatibla minnen.

Qvl listan finns där drivrutiner mm för moderkortet.

Finns de inte med och systemet är instabilt så köp minnen som finns som kompatibla.

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av upf:

Prova att rulla tillbaka till den gamla versionen av biosen.

Dum fråga kanske, men går det att göra via Gigabyte Control Center eller måste det göras direkt i BIOS med fw på USB?

Skrivet av Pantburk:

Kolla så minnena finns med i moderkortets qvl lista över kompatibla minnen.

Qvl listan finns där drivrutiner mm för moderkortet.

Finns de inte med och systemet är instabilt så köp minnen som finns som kompatibla.

Mvh

Minnena är med på listan

Permalänk
Medlem
Skrivet av db1:

Dum fråga kanske, men går det att göra via Gigabyte Control Center eller måste det göras direkt i BIOS med fw på USB?

Vet inte, men borde gå att ladda ner filen till roten på C:\ & flasha om.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 Compact | AMD 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz | Palit GeForce RTX 4080 JetStream | Crucial T700 1TB | LG 27GL850 | Noctua NH-U12A | Corsair RM850e | Logitech G915 TKL | Logitech G Pro Wireless | SteelSeries Arctis Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av upf:

Vet inte, men borde gå att ladda ner filen till roten på C:\ & flasha om.

Fick rätt på det till sist och nu är minnena i 6000MHz igen, tack!

Permalänk
Medlem

Det som du borde ändra i början är att (Overklocning mode ) ska vara Normal ej Expert läge.Sen aktiverar man Expo.För att Expo funkar ej i Expert mode.

Visa signatur

Asus Rog Crosshair VIII DARK HERO| AMD Ryzen 9 5950X| G.Skill Tridentz RGB 16GB 3200 Mhz | Asus Rog Strix 3090 OC 24GB | EVGA G2 850W Gold| Samsung EVO 970 M.2 1TB | CPU kylare- NZXT Kraken X73 | Chassi: Fractal Design R6 | Skärm: Asus Rog Swift PG278Q | Windows 11 Pro