Permalänk
Medlem
Skrivet av benonikenobi:

Tjenixen

Det börjar dra ihop sig för en ny säsong, om någon är sugen på att köra F1 fantasy i år igen så går det bra att haka på via länken nedan:
eller skriva in koden: C8DOY1MY110

Joinat, får se hur aktivt man är... men det är ändå kul att sätta ett lag i början

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem

Gick med i benonikenobi fantasy league. får se hur aktiv det blir men iaf första racet.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Är det någon mer än jag som tycker att DRS gör sporten skittråkig? Vore väl bättre att man kunde spara laddning i batteriet för att använda när man vill vid t.ex omkörningar? Tröck på knappen vid omkörning vroom vroom... Skule kräva liteskicklighet.

Trevlig helg på er

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SmR]BMF:

Är det någon mer än jag som tycker att DRS gör sporten skittråkig? Vore väl bättre att man kunde spara laddning i batteriet för att använda när man vill vid t.ex omkörningar? Tröck på knappen vid omkörning vroom vroom... Skule kräva liteskicklighet.

Trevlig helg på er

Finns i indycar ex och i formula e har man en osportslig fan boost. Är ju ett alternativ men det är nog mycket knappfipplande som det är riktigt tråkigt ur ett förarperspektiv behöva lägga fokus på knappfifflande in och ut ur kurvor och hålla på.

När man körde med jag kommer inte ihåg vad det var 20 sekunder boost per varv i gt3 så satte man bara sprätt på allt i början av längsta rakan för att bli av med det. Går definitivt använda effektivare men man har ju svårt bli omkörd iaf och kan ju möjligen ta några platser där sant man kan använda mer hjärnceller på att kunna bromsa senare och hitta apex bättre

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SmR]BMF:

Är det någon mer än jag som tycker att DRS gör sporten skittråkig? Vore väl bättre att man kunde spara laddning i batteriet för att använda när man vill vid t.ex omkörningar? Tröck på knappen vid omkörning vroom vroom... Skule kräva liteskicklighet.

Trevlig helg på er

Dagens F1-bilar sparar energi i batteriet och föraren kan justera hur mycket batterikraft som används, precis på det sätt som du önskar ( Kinetic Energy Recovery System, KERS).

DRS har inget med batteri att göra, det är en melaniskt styrd öppning i bakvingen.

Permalänk
Medlem

Förutom övernaturliga Max så ser det ut att kunna bli ett jävla fint race imorgon!

Och Hulken, vilken hjälte att återigen sätta den där HAASen i Q3!

Apropå F1 Fantasy så tänkte jag ta Hulken, men poängsystemet är ju helt kasst för folk som kvalar bra men saknar racepace. Bättre att välja folk som kvalar sådär men ofta plockar placeringar i racet.

...och Renault... Pinsamt... Efter så många år så är det fan bara skämmigt att komma till början av säsongen med en så underlägsen bil.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emma242:

Dagens F1-bilar sparar energi i batteriet och föraren kan justera hur mycket batterikraft som används, precis på det sätt som du önskar ( Kinetic Energy Recovery System, KERS).

DRS har inget med batteri att göra, det är en melaniskt styrd öppning i bakvingen.

Är väl medveten om att DRS är mekaniskt, känns inte roligare för det, nödgjord andning. Inför reglementen som möjliggör omkörningar utan artificiell hjälp; lägre grepp, mindre aero, ännu sämre däck. Möjligheterna är oändliga, bara inte ett sketet system som DRS, när är egentligen förare berättigade att använda DRS? En sekund bakom men bara inom vissa sanktionerade partier på banan... Hellre fri användning isf, chicken race in i kurvorna, förr var det inte tillåtet med rörlig aero (kjolar och vingar) antar att det är det nu.

Edit: fler förslag, slopa launch control, uppdaterar eventuellt mer men nu ska jag äta popcorn

Permalänk
Medlem

Ett stort problem är att f1 bilar blivit så långa och breda, utan drs är de mycket svårare att köra om....

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SmR]BMF:

Är det någon mer än jag som tycker att DRS gör sporten skittråkig? Vore väl bättre att man kunde spara laddning i batteriet för att använda när man vill vid t.ex omkörningar? Tröck på knappen vid omkörning vroom vroom... Skule kräva liteskicklighet.

Trevlig helg på er

Batteriet användes dock redan nu vid omkörningar men ja DRS borde försvinna eller att dom sätter en gräns på att man bara får använda det 5 gånger per race.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SmR]BMF:

Edit: fler förslag, slopa launch control, uppdaterar eventuellt mer men nu ska jag äta popcorn

Kollar du ens på F1 är frågan ? launch Control tog ju bort redan 2008

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweckid:

Ett stort problem är att f1 bilar blivit så långa och breda, utan drs är de mycket svårare att köra om....

Jo ganska galet hur stora det har blivit har en jämförelse mellan RB1 från 2005 och årets RB20

Hoppas dom tar i och gör bilarna lika små igen inför 2026.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Kollar du ens på F1 är frågan ? launch Control tog ju bort redan 2008

Nej, det var väl traction control som togs bort 08. Mig veterligen är launch control fortfarande tillåtet. Nej tittar inte särskilt ofta heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SmR]BMF:

Nej, det var väl traction control som togs bort 08. Mig veterligen är launch control fortfarande tillåtet. Nej tittar inte särskilt ofta heller.

Launch Control försvann redan 2004.

"F1 cars are no longer allowed to use clever electronic gadgetry to make the job of driving easier with launch control banned in 2004 and traction control outlawed in 2008."

https://bleacherreport.com/articles/1816116

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SmR]BMF:

Nej, det var väl traction control som togs bort 08. Mig veterligen är launch control fortfarande tillåtet. Nej tittar inte särskilt ofta heller.

Lauch control är inte tillåtet i F1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Launch Control försvann redan 2004.

"F1 cars are no longer allowed to use clever electronic gadgetry to make the job of driving easier with launch control banned in 2004 and traction control outlawed in 2008."

https://bleacherreport.com/articles/1816116

Skrivet av Pekka:

Lauch control är inte tillåtet i F1

Kanon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweckid:

Pole med minsta möjliga marginal och perez 5, imponerande

Still counts!

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

Still counts!

Max kommer inte räknas med. Då han kommer plocka de flesta första platser i år igen.
Men han förbättrade sin tid med 0.2 sekunder på sista utvarvet och ökade gapet visar att han har mer fart att ge.

Kommer vara tufft om andra och tredje platsen.

Perez har fortsatt sån prestationsångest att han kör som en kratta med hans mått mätt...

Blev svettigt med McLaren i Q2.. riktigt tätt i Q3... Hulken skrällde verkligen. Hur fan fick han sånt liv i Hassen

Permalänk
Medlem

Vilka krav ni har. 2 tiondelar är ju ändå en del.

Tsunoda slog ricchiardio. Har svärmaskinen potential överraska i år tro.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Vilka krav ni har. 2 tiondelar är ju ändå en del.

Tsunoda slog ricchiardio. Har svärmaskinen potential överraska i år tro.

Håller med om man tycker 2 tiondelar är lite så ska man se ju marginalerna i F3 och F2 skiljer sig typ inget mellan typ 3 där i kvalen.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem

Någon annan som reagerade över hur lågt Hamiltons bil gick? Med öppen vinge och tom tank släpade han golvet i backen åtminstone halva målrakan, kändes det som. Hur de ska lyckas hålla plankan tillräckligt tjock med 100 kg bensin i tanken i morgon förstår jag inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweckid:

Ett stort problem är att f1 bilar blivit så långa och breda, utan drs är de mycket svårare att köra om....

De har egentligen bara blivit längre. Inte så mycket bredare. Beror lite på när ifrån man jämför.
Kollar man ex McLaren:
MP 4/4 från 1988 (året när jag började följa F1) var
2134mm bred.
MP 4-20 från 2005 va 1800mm.
Reglementet för 2024 säger att bilarna inte får vara bredare än 2000mm.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SmR]BMF:

Är väl medveten om att DRS är mekaniskt, känns inte roligare för det, nödgjord andning. Inför reglementen som möjliggör omkörningar utan artificiell hjälp; lägre grepp, mindre aero, ännu sämre däck. Möjligheterna är oändliga, bara inte ett sketet system som DRS, när är egentligen förare berättigade att använda DRS? En sekund bakom men bara inom vissa sanktionerade partier på banan... Hellre fri användning isf, chicken race in i kurvorna, förr var det inte tillåtet med rörlig aero (kjolar och vingar) antar att det är det nu.

Edit: fler förslag, slopa launch control, uppdaterar eventuellt mer men nu ska jag äta popcorn

Allt du föreslår har redan testats i F1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Vilka krav ni har. 2 tiondelar är ju ändå en del.

Tsunoda slog ricchiardio. Har svärmaskinen potential överraska i år tro.

Jag har Tsunoda i Fantasy-ligan. Tror stenhårt på att Tsunoda kommer slå Ricciardo i år oftare än inte. Tsu är snabb alltså... bara det att han inte är så smart! Men erfarenhet kan väga upp klipskhet... Är min tanke. 🫣

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Allt du föreslår har redan testats i F1.

Yep

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Launch Control försvann redan 2004.

"F1 cars are no longer allowed to use clever electronic gadgetry to make the job of driving easier with launch control banned in 2004 and traction control outlawed in 2008."

https://bleacherreport.com/articles/1816116

Dubbelkopplingen skulle man visserligen kunna se som någon slags analog launch control. Underlättar väldigt mycket vid starten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Dubbelkopplingen skulle man visserligen kunna se som någon slags analog launch control. Underlättar väldigt mycket vid starten.

Känns ändå okay att inte överkomplicera starten. Vet inte om vi vill se fler kärringstopp ut ur depå eller vid start och folk som kommer iväg ojämnt så halva fältet försvinner i T1.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Känns ändå okay att inte överkomplicera starten. Vet inte om vi vill se fler kärringstopp ut ur depå eller vid start och folk som kommer iväg ojämnt så halva fältet försvinner i T1.

Nä, jag är också helt okej med dubbelkopplingen. Det skulle inte bli bättre racing med mer kaos i starterna.

Permalänk
Medlem

Det här racet dog när Russel prompt skulle lägga sig 2 och sen bromsa upp hela fältet

Permalänk
Medlem

Har ni sett Red Bulls samarbete med Dutch Drone Gods för att bygga en ny drönare? Den hänger på Verstappen rätt bra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Har ni sett Red Bulls samarbete med Dutch Drone Gods för att bygga en ny drönare? Den hänger på Verstappen rätt bra!

https://www.youtube.com/watch?v=9pEqyr_uT-k

Sjukt, jag såg den samtidigt som du postade här och tänkte precis göra samma! Kul video, men tråkigt väder