Audiofilföretag säljer NUC-dator för 50 000 kronor

Permalänk
Medlem
Skrivet av xc:

Var går gränsen för att vara ljudintresserad och gillar att lyssna på musik till att bli Audiofil?
Jag har ett rum för stereolyssning och ett rum för hemmabio men tror inte att jag är Audiofil, känner mig inte som en iaf.

Finns ingen universell definition, därför jag skrev:

Skrivet av eFoppa:

folk som betraktar sig själva som audiofiler.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Absolut, men enligt dig behöver det inte kosta något så länge de använder EQ

Just det abstrakta skapar subjektivitet. Jag kan ställa upp en oled tv bredvid en lcd och 10/10 (av mina vänner) kommer tycka oled är bättre.
Jag kan också låta samma gäng lyssna på en ljudanläggning vars syfte är att återge källmaterialet neutralt och jämföra den med en anläggning som har en varmare klang och jag kan garantera dig åsikterna inte är 10/10 åt nåt håll, så nej din jämförelse håller möjligtvis i teorin men inte i praktiken.

Du har uppenbarligen aldrig umgåtts med folk som betraktar sig själva som audiofiler. De lägger ner ofantliga resurser i både tid och pengar på att fixa sina lyssningsrum.
Det är tröttsamt med sådana här fördomar. De flesta audiofiler har dedikerade lyssningsrum, inte vardagsrum. Vilket du vetat om du spenderat lite tid med dessa människor.

För att bygga på ditt exempel så gör det ofta (särskilt tidigare) väldigt stor skillnad att faktiskt anpassa inställningarna för TV:n till det rum den används i och till det faktiska exemplarets förutsättningar istället för att använda standard "out of the box" inställningarna. Det skulle inte förvåna mig ett dugg om det gjorde att en kalibrerad standard LCD i många lägen kunde upplevas bättre än en orörd OLED.

Det är faktiska, mätbara värden och anpassningar. Det betyder inte att alla omedelbart skulle gilla den bättre, det finns säkert massvis med människor som istället skulle föredra demoläget som används i butikerna.

När argumentet blir att det är någon personlig preferens som går bortom fakta och mätbara värden så tror jag att man får leva med att det av många kommer upplevas på samma sätt som Feng Shui, kristaller eller elallergi. Ingen säger att man inte får lägga pengar på det eller tycka att det känns bättre med det ena eller det andra, bara att det blir märkligt och ofta provocerande när det argumenteras för att det skulle vara någon faktisk sanning eller "expertis" som ligger till grund för ens val.

MsSmiths bidrag i den här tråden tycker jag illustrerar det här fenomenet, det hänvisas löpande till olika märken, modeller och ljudmässiga skillnader (i form av ganska abstrakta beskrivningar) men jag har inte kunnat hitta (kan mycket väl ha missat, jag har skummat en del) andra hänvisningar till källor än sin egen person "jag har utmärkt gehör" osv. Det blir ett cirkelargument där man som utomstående inte ser något stöd för argumentationen.

Jag har inga hästar i det här loppet, jag kan tycka ljud är kul men bryr mig inte nämnvärt om vad någon annan tycker är bra ljud när jag själv lyssnar och väljer vad jag gillar. Jag har heller inte gjort några efterforskningar och landat i om jag tycker att det finns stöd för att det är skillnad i prestanda mellan prisklasser mitten och uppåt. Så jag tror mig inte veta varken eller.

Jag ville bara beskriva att jag inte hittat någon hänvisning till fakta i den här tråden som jag ser ger stöd till att det faktiskt finns någon skillnad som inte lika gärna skulle kunna vara placebo/nocebo. Om någon faktiskt har källor på det så läser jag gärna, jag har utrymme att nörda ner mig i ett intresse och ljud är lite kul.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Finns ingen universell definition, därför jag skrev:

Själv ställer jag mest krav:

  • Låter bra

  • Ser bra ut

  • Skapar en trevlig miljö att vistas i

För mig är det som att äta en bra middag

  • Smakar bra

  • Ser bra ut

  • Gott sällskap (inte nödvändigt vid ljud på samma sätt), skapa en trevlig miljö att vistas i

Permalänk

Audiofiler är ju ofta lätta att dra in stålars på, hade en kollega som skulle köpa ny pick-up till sin vinylspelare, den pick-up han kollade på kostade bara typ 30.000:-, eller en annan flyktig bekant som hade silverkablage till högtalarna (för det lät bättre)

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Skrivet av xc:

Var går gränsen för att vara ljudintresserad och gillar att lyssna på musik till att bli Audiofil?
Jag har ett rum för stereolyssning och ett rum för hemmabio men tror inte att jag är Audiofil, känner mig inte som en iaf.

kostar din hi-fi anläggning mer än 250.000:-?

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

För att bygga på ditt exempel så gör det ofta (särskilt tidigare) väldigt stor skillnad att faktiskt anpassa inställningarna för TV:n till det rum den används i och till det faktiska exemplarets förutsättningar istället för att använda standard "out of the box" inställningarna. Det skulle inte förvåna mig ett dugg om det gjorde att en kalibrerad standard LCD i många lägen kunde upplevas bättre än en orörd OLED.

Det har du såklart rätt i, men det blir ju skevt att säga att LCDn kommer uppfattas bättre för att den är korrekt kalibrerad och Oled inte är det.
Jag ser alltid till att isf-kalibrera mina tv-apparater på plats hemma.
Min kalibrerade Oled kommer upplevas bättre av mina vänner än min äldre kalibrerade lcd.

När det gäller ljud så har jag inställningen att alla vet vad som är bäst för dem själva. Bara den åsikten är tydligen extremt provocerande.
Jag tycker att det finns en övertro på mätvärden och en okunskap kring hur dessa funkar och vad man faktiskt inte kan mäta (ex hos högtalare). Men vi är på ett forum för data och teknik så det är också förståeligt.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

kostar din hi-fi anläggning mer än 250.000:-?

Går det en magisk gräns där?

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Absolut, men enligt dig behöver det inte kosta något så länge de använder EQ

Ja precis, SF använder nog en PC-speaker ståendes i ett badrum o fixar Focal-ljud med hjälp av en EQ. För det är så det funkar, precis så. Skönt att du äntligen fattat!

Skrivet av eFoppa:

Just det abstrakta skapar subjektivitet. Jag kan ställa upp en oled tv bredvid en lcd och 10/10 (av mina vänner) kommer tycka oled är bättre.
Jag kan också låta samma gäng lyssna på en ljudanläggning vars syfte är att återge källmaterialet neutralt och jämföra den med en anläggning som har en varmare klang och jag kan garantera dig åsikterna inte är 10/10 åt nåt håll, så nej din jämförelse håller möjligtvis i teorin men inte i praktiken.

Du har uppenbarligen aldrig umgåtts med folk som betraktar sig själva som audiofiler. De lägger ner ofantliga resurser i både tid och pengar på att fixa sina lyssningsrum.
Det är tröttsamt med sådana här fördomar. De flesta audiofiler har dedikerade lyssningsrum, inte vardagsrum. Vilket du vetat om du spenderat lite tid med dessa människor.

Ett bättre ljud-jämförelse med OLED vs LCD hade varit ett par säg ett par Yamaha HS8 mot nån random blåtandshögtalare.
Återigen alltså, ljud är i mångt o mycket ett löst problem, vi har elektronik som presterar på bättre nivåer än vad våra öron kan uppfatta, där begränsningarna är högtalare o rum där det framför allt är frekvensgången som diffar o där vi subjektivt sett har olika preferenser (kolla igen på Harmanstudien som jag gav den en fin graf på tidigare i tråden). Medans bild fortfarande har en lång väg att gå, där i jämförelsen mellan OLED o LCD är extremt tydligt i tekniskt skillnad i svartnivå o kontrastomfång vilket gör valet VÄLDIGT enkelt för dom allra flesta människor.
Sen som en direktjämförelse med ljud så arbetar fortfarande många skärmar i 8bit, o tyvärr utan dithering vilket gör att skit som banding fortfarande är ett problem, medans ljud jobbar som minimum i 16bit med dithering vilket gör att brus eller kantifiseringsfel är helt ohörbart. Som tur har vi ju börjat få HDR för bild som jobbar uppåt 12bit, men det är tyvärr än sålänge långtifrån standard.
Dock angående svart- o kontrastskillnaderna så finns det både fotografi o film där svartnivån medvetet höjs eftersom det får nån slags retrokänsla som många subjektivt gillar, dock krävs det fortfarande en kalibrerad OLED (eller bättre) för att visa det "som artisten själv menade".

För övrigt dom audiofiler som har dedikerade lyssningsrum finns ju garanterat, o där är det just rummet (o sen högtalarna) som bör få största budgeten, medans elektroniken bara är materialsport utan en egentligen objektiv vinning (förutom DSPn ) dom pysslar med, vare sig dom är medvetna om det eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

För övrigt dom audiofiler som har dedikerade lyssningsrum finns ju garanterat, o där är det just rummet (o sen högtalarna) som bör få största budgeten, medans elektroniken bara är materialsport utan en egentligen objektiv vinning (förutom DSPn ) dom pysslar med, vare sig dom är medvetna om det eller inte.

Tolkar jag dig rätt att det objektivt sätt inte är någon skillnad på olika förstärkare, skivspelare etc? Jag hoppas att jag tolkar dig fel.

Att dyrast inte är lika med objektivt det som är bäst är något annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

När det gäller ljud så har jag inställningen att alla vet vad som är bäst för dem själva. Bara den åsikten är tydligen extremt provocerande.
Jag tycker att det finns en övertro på mätvärden och en okunskap kring hur dessa funkar och vad man faktiskt inte kan mäta (ex hos högtalare). Men vi är på ett forum för data och teknik så det är också förståeligt.

Ja fast VET dom verkligen bäst själv då? Som jag försökte fråga MsSmith flertal gånger om på VILKET sätt X var bättre än Y utöver "bättre" så fick jag aldrig nåt svar. Har inte sett dig beskriva det å nåt sätt heller, medans folk som lärt sig hur objektiva mätdatan fungerar mycket lättare förstår vad det är för skillnader man hör eftersom man korrelerar det med mätningarna. Så pro-tip, vill du lära dig om ljud så o vad det är du hör så skaffa dig en mätmic o tanka ner REW o börjar mäta.

Skrivet av joakim99:

Tolkar jag dig rätt att det objektivt sätt inte är någon skillnad på olika förstärkare, skivspelare etc? Jag hoppas att jag tolkar dig fel.

Att dyrast inte är lika med objektivt det som är bäst är något annat.

Generellt sett inte mellan förstärkare nej, om man inte går på nå billigare klass-D eller omoderna ineffektiva rörstärkare där utimpedansen kan vara hög o därmed kan påverkar frekvensgången (o dist en del) i tillsammans med var enskilds högtalares unika impedans, dock tenderar dom skillnaderna ligga på max runt +/-1dB vilket gör att det går att höra men ändå inte jättetydligt, speciellt inte med tanke på hur extremt mycket mer ett rum påverkar.
Skivspelare däremot har jag inte så mycket kunskaper om då jag aldrig brytt mig. Men kan förstå om nålar o olika RIAA-förstäkare påverkar (den senare är återigen frekvensgången som är störst påverkan).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

MsSmiths bidrag i den här tråden tycker jag illustrerar det här fenomenet, det hänvisas löpande till olika märken, modeller och ljudmässiga skillnader (i form av ganska abstrakta beskrivningar) men jag har inte kunnat hitta (kan mycket väl ha missat, jag har skummat en del) andra hänvisningar till källor än sin egen person "jag har utmärkt gehör" osv. Det blir ett cirkelargument där man som utomstående inte ser något stöd för argumentationen.

Såg att jag nämndes, så skyll dig själv
Nej men, jag ställer oerhört höga krav generellt. En av mina VDar säger att prestationskraven är ungefär som hos elitidrottare medan en majoritet hellre tar en lätt jogg nån gång. För mig är det en liknelse som säger ganska mycket. Jag har ett fantastiskt gehör och kan plocka ut ett C# eller någon som är out of tune i en orkester. Jag ställer höga krav på de jag jobbar med också. Poängen med ljud är att det är mycket subjektivt. Det går inte att mäta på samma sätt som ett grafikkort och FPS resultatet.

Hävdar man att rummet är av vikt och att ett budgetsystem kan låta som ett 10x dyrare system i ett bra rum så absolut. Men försök tro mig om jag säger att ett 10x dyrare system också kan låta betydligt bättre i ett bra rum. Just den lilla delen verkar det vara en omöjlighet för folk att acceptera. Snarare är det så att ett dyrare och ett mer precist system kan låta sämre om inte rätt förutsättningar finns, just för att de kräver mer. De större högtalarna i Utopia serien sägs kräva exempelvis 1,5 meters avstånd från väggen för att låta bra. Det är av många skäl inte praktiskt genomförbart i många fall, även om det rent ljudmässigt säkert skulle låta a-ma-zing.

Men som jag sagt på flera ställen i tråden så är det en individuell fråga där förutsättningarna inte alltid finns. När man bygger en anläggning, oavsett prisklass, så matchar man oftast hårdvara. Saker passar olika bra med varandra för att företagen har olika preferenser i hur ljud ska uppfattas. För mig är det som att jämföra BMW, Mercedes, Audi och Volvo. BMW är kanske den mest körglada, Volvo är mer säker, Mercedes är mer konservativ och Audi är fullsmockad med teknik. Ska man mäta topphastigheter så kommer Volvo sist då de har begränsat sina fordon till 180km. Är det relevant för de flesta? Antagligen inte. Det är samma med ljud, man kan inte ställa prestanda i mätbara grafer på det sätt ni önskar och påstå att den ena är bättre än den andra, annat än på just det.

Mätbar prestanda och åtgärder (bättre kringliggande hårdvara, förbättringar av rumakustik) är två av fyra väsentliga saker när det gäller ljud. Det tredje är hörseln och det fjärde är smaken som båda är individuella. En hissad bas, eller musik med en hög bas (Brigadier Sabari) kan låta fantastiskt för någon med en hörselnedsättning. Det här är saker man måste ha med när det kommer till välljud. Grafikkortet kräver egentligen bara de två första. När man har en JBL partylåda som referens så säger det mig att man gillar sin snabbmat. Det gör jag med, men jag vill också ha de lite bättre sakerna i livet ibland. Ingen kan få mig att tro att en kebab med rätt kryddning kan bli lika roligt som en långsittning kring åtta olika rätter på Chotto Matte (restaurang i London, tips för alla som har vägarna förbi förresten).

För er som tror sig förstå och sedermera uppfatta grafer på ett sunt sätt, se gärna följande länk som är för Focal Maestro Utopia Evo som är steget ovanför de jag har. Man går in i detalj på hur mätningarna gjorts etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Generellt sett inte mellan förstärkare nej, om man inte går på nå billigare klass-D eller omoderna ineffektiva rörstärkare där utimpedansen kan vara hög o därmed kan påverkar frekvensgången (o dist en del) i tillsammans med var enskilds högtalares unika impedans, dock tenderar dom skillnaderna ligga på max runt +/-1dB vilket gör att det går att höra men ändå inte jättetydligt, speciellt inte med tanke på hur extremt mycket mer ett rum påverkar.
Skivspelare däremot har jag inte så mycket kunskaper om då jag aldrig brytt mig. Men kan förstå om nålar o olika RIAA-förstäkare påverkar (den senare är återigen frekvensgången som är störst påverkan).

I stort sätt så delar jag din uppfattning om att skillnaderna mellan olika förstärkare så länge de klarar att leverera tillräckligt med effekt med bibehållen kvalitet är liten, framförallt i jämförelse med den påverkan som rummet har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Jag har sett hans videor. Han är vettig för det mesta. Jag tycker dock inte de högtalare eller stärkare han recenserar kan mäta sig med de systemen jag syftade på.
I vart fall inte de jag själv hört.

Definiera bra?
Jag tyckte min Devialet 220 va bra. 100k bra? Nä absolut inte, men har inte hört nån förstärkare för tusenlappen som är bättre, men Fosi är det alltså?

Tyvärr så går människor på en herrans massa bias, så du behöver köra ett blindtest och eller mäta för att ens ha nån aning om skillnaderna mellan de mesta ljudgear. Av någon anledning så är audiofilträsket väldigt otaggade på just sådanna tester. Audioscience review är väl en av de få som faktiskt ser till att göra en hel del mätningar på div utrustning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Likheter kan finnas men det faktumet att ex svenska filminstitutets redigerare kräver Dolby skärmar för en halv miljon går ju inte riktigt i linje med din ståndpunkt för ljud. Skiljer sig ganska markant vill jag påstå.

Vilka är svenska filminstitutets redigerare? och varför skulle dom kräva "Dolby skärmar för en halv miljon"?

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av weawer:

Tyvärr så går människor på en herrans massa bias, så du behöver köra ett blindtest och eller mäta för att ens ha nån aning om skillnaderna mellan de mesta ljudgear. Av någon anledning så är audiofilträsket väldigt otaggade på just sådanna tester. Audioscience review är väl en av de få som faktiskt ser till att göra en hel del mätningar på div utrustning.

En del tillverkare skickar med mätningar hur prylen presterar. Jag fick det t ex på mitt slutsteg.

Permalänk

Det är väl en struntsumma när en rejäl kabel för högtalare kan gå på samma pris.

Tydligen viktigt att dom inte nuddar marken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Såg att jag nämndes, så skyll dig själv
Nej men, jag ställer oerhört höga krav generellt. En av mina VDar säger att prestationskraven är ungefär som hos elitidrottare medan en majoritet hellre tar en lätt jogg nån gång. För mig är det en liknelse som säger ganska mycket. Jag har ett fantastiskt gehör och kan plocka ut ett C# eller någon som är out of tune i en orkester. Jag ställer höga krav på de jag jobbar med också. Poängen med ljud är att det är mycket subjektivt. Det går inte att mäta på samma sätt som ett grafikkort och FPS resultatet.

Hävdar man att rummet är av vikt och att ett budgetsystem kan låta som ett 10x dyrare system i ett bra rum så absolut. Men försök tro mig om jag säger att ett 10x dyrare system också kan låta betydligt bättre i ett bra rum. Just den lilla delen verkar det vara en omöjlighet för folk att acceptera. Snarare är det så att ett dyrare och ett mer precist system kan låta sämre om inte rätt förutsättningar finns, just för att de kräver mer. De större högtalarna i Utopia serien sägs kräva exempelvis 1,5 meters avstånd från väggen för att låta bra. Det är av många skäl inte praktiskt genomförbart i många fall, även om det rent ljudmässigt säkert skulle låta a-ma-zing.

Men som jag sagt på flera ställen i tråden så är det en individuell fråga där förutsättningarna inte alltid finns. När man bygger en anläggning, oavsett prisklass, så matchar man oftast hårdvara. Saker passar olika bra med varandra för att företagen har olika preferenser i hur ljud ska uppfattas. För mig är det som att jämföra BMW, Mercedes, Audi och Volvo. BMW är kanske den mest körglada, Volvo är mer säker, Mercedes är mer konservativ och Audi är fullsmockad med teknik. Ska man mäta topphastigheter så kommer Volvo sist då de har begränsat sina fordon till 180km. Är det relevant för de flesta? Antagligen inte. Det är samma med ljud, man kan inte ställa prestanda i mätbara grafer på det sätt ni önskar och påstå att den ena är bättre än den andra, annat än på just det.

Mätbar prestanda och åtgärder (bättre kringliggande hårdvara, förbättringar av rumakustik) är två av fyra väsentliga saker när det gäller ljud. Det tredje är hörseln och det fjärde är smaken som båda är individuella. En hissad bas, eller musik med en hög bas (Brigadier Sabari) kan låta fantastiskt för någon med en hörselnedsättning. Det här är saker man måste ha med när det kommer till välljud. Grafikkortet kräver egentligen bara de två första. När man har en JBL partylåda som referens så säger det mig att man gillar sin snabbmat. Det gör jag med, men jag vill också ha de lite bättre sakerna i livet ibland. Ingen kan få mig att tro att en kebab med rätt kryddning kan bli lika roligt som en långsittning kring åtta olika rätter på Chotto Matte (restaurang i London, tips för alla som har vägarna förbi förresten).

För er som tror sig förstå och sedermera uppfatta grafer på ett sunt sätt, se gärna följande länk som är för Focal Maestro Utopia Evo som är steget ovanför de jag har. Man går in i detalj på hur mätningarna gjorts etc.

Jag lägger mig inte i diskussionen om pris i förhållande till kvalitet, men när jag läser din liknelser med restauranger och grejer så inser jag att jag ser en audiofil som någon som köper en curry på den överprisade indiska restaurangen som har råttor i köket, och beskriver maten som något som pöbeln inte har smaksinnen förfinade nog att njuta fullt ut av.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Såg att jag nämndes, så skyll dig själv

Klart som fan det går att mäta. Ljudvågor är inget magiskt och du kan utan problem mäta dig till hur utrustning presterar när det kommer till ljud. Både när det gäller noise och andra variabler. Att du sen gillar en viss "färgning" på ljud och därav gillar viss utrustning bättre är såklart svårare att mäta sig till vad man gillar. Med det sagt så stämmer det fortfarande att om man inte kan mäta nån skillnad så finns det ingen skillnad. Spelar ingen roll om du är "den bästa höraren i världen" du är inte bättre än de mikrofoner vi har idag.

Ett 10x dyrare system är inte automatiskt bättre (se exempel om svindyra kablar och annan snake oil)

Mycket studier när det kommer till bias berättar också för oss att personer generellt uppskattar dyrare saker mer. Samma anledning till att större placebo piller fungerar bättre på att lindra smärta tex. Det enda sättet att veta om man verkligen gillar det man tror är att köra ett bindtest.

Hur ofta kör du blindtest?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

En del tillverkare skickar med mätningar hur prylen presterar. Jag fick det t ex på mitt slutsteg.

Trevligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av weawer:

Dessutom 20 års garanti från tillverkaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Såg att jag nämndes, så skyll dig själv
Nej men, jag ställer oerhört höga krav generellt. En av mina VDar säger att prestationskraven är ungefär som hos elitidrottare medan en majoritet hellre tar en lätt jogg nån gång. För mig är det en liknelse som säger ganska mycket. Jag har ett fantastiskt gehör och kan plocka ut ett C# eller någon som är out of tune i en orkester. Jag ställer höga krav på de jag jobbar med också. Poängen med ljud är att det är mycket subjektivt. Det går inte att mäta på samma sätt som ett grafikkort och FPS resultatet.

Hävdar man att rummet är av vikt och att ett budgetsystem kan låta som ett 10x dyrare system i ett bra rum så absolut. Men försök tro mig om jag säger att ett 10x dyrare system också kan låta betydligt bättre i ett bra rum. Just den lilla delen verkar det vara en omöjlighet för folk att acceptera. Snarare är det så att ett dyrare och ett mer precist system kan låta sämre om inte rätt förutsättningar finns, just för att de kräver mer. De större högtalarna i Utopia serien sägs kräva exempelvis 1,5 meters avstånd från väggen för att låta bra. Det är av många skäl inte praktiskt genomförbart i många fall, även om det rent ljudmässigt säkert skulle låta a-ma-zing.

Men som jag sagt på flera ställen i tråden så är det en individuell fråga där förutsättningarna inte alltid finns. När man bygger en anläggning, oavsett prisklass, så matchar man oftast hårdvara. Saker passar olika bra med varandra för att företagen har olika preferenser i hur ljud ska uppfattas. För mig är det som att jämföra BMW, Mercedes, Audi och Volvo. BMW är kanske den mest körglada, Volvo är mer säker, Mercedes är mer konservativ och Audi är fullsmockad med teknik. Ska man mäta topphastigheter så kommer Volvo sist då de har begränsat sina fordon till 180km. Är det relevant för de flesta? Antagligen inte. Det är samma med ljud, man kan inte ställa prestanda i mätbara grafer på det sätt ni önskar och påstå att den ena är bättre än den andra, annat än på just det.

Mätbar prestanda och åtgärder (bättre kringliggande hårdvara, förbättringar av rumakustik) är två av fyra väsentliga saker när det gäller ljud. Det tredje är hörseln och det fjärde är smaken som båda är individuella. En hissad bas, eller musik med en hög bas (Brigadier Sabari) kan låta fantastiskt för någon med en hörselnedsättning. Det här är saker man måste ha med när det kommer till välljud. Grafikkortet kräver egentligen bara de två första. När man har en JBL partylåda som referens så säger det mig att man gillar sin snabbmat. Det gör jag med, men jag vill också ha de lite bättre sakerna i livet ibland. Ingen kan få mig att tro att en kebab med rätt kryddning kan bli lika roligt som en långsittning kring åtta olika rätter på Chotto Matte (restaurang i London, tips för alla som har vägarna förbi förresten).

För er som tror sig förstå och sedermera uppfatta grafer på ett sunt sätt, se gärna följande länk som är för Focal Maestro Utopia Evo som är steget ovanför de jag har. Man går in i detalj på hur mätningarna gjorts etc.

Jag hävdar som sagt ingenting när det kommer till sakfrågan, jag kan inte fältet tillräckligt och jag vet inte huruvida det är faktiska skillnader mellan t.ex "dyrt" och "extremt dyrt".

Vad jag försökte beskriva är hur diskussionen uppfattas ur ett neutralt perspektiv och varför jag tror att det skapas starka reaktioner.

Din post här går i stort i linje med det jag försökte beskriva, försöker man analysera den och plocka ut vilka argument du använder för att underbygga ditt uttalande om att det är en faktisk skillnad som motiverar priset på dina inköp så hittar jag ett par grundläggande delar.

1. Din person, du skriver ännu en gång om ditt; "fantastiska gehör".

Det vet ju vi andra ingenting om och det säger oss inget, det upplevs nog av många som en form av skryt eller självhävdelse.

2. Din person utifrån framgångsrik karriär; "en av mina VD'ar".

Det här blir mest bara märkligt att läsa, det är onödig information om personen som enbart verkar syfta till att lyfta fram din framgångsrika karriär. Det ger ingen information om dina förmågor att bedöma ljud eller elektronik utöver att du förmodligen har råd att köpa dyrare saker än medelsvensson. Det här kan nog för många gå över gränsen för god smak gällande skryt och istället uppfattas direkt negativt.

Din referens till en restaurang i London blir bara att dra det här ännu längre, det känns otroligt forcerat och har ingen som helst relevans för tråden eller ämnet.

3. Länk till test med grafer.

Det här är det enda i din post som jag upplever har en möjlighet att faktiskt driva din tes, tyvärr kan jag för lite för att utifrån informationen som finns i testet jämföra det med t.ex en generisk Klipsch och utläsa om det finns tydliga skillnader i prestanda. Om jag fick önska hade jag gärna läst om jämförelser och beskrivningar av mätvärden mellan produkter i olika segment där det är just konkreta mätvärden och inte subjektiva beskrivningar av upplevelse eller målande uttryck.

Så, om din tes är att man kan ha olika smak och att ingen produkt är bättre än den andra, då hade du nog inte stött på så mycket motstånd.

Nu upplever nog de flesta att du driver tesen att dina produkter är klart bättre, men att de flesta inte fattar det eller kan höra det för att de; "inte har ditt gehör/förmåga".

Då blir det lätt att tänka att du talar om kejsarens nya kläder.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Det är väl en struntsumma när en rejäl kabel för högtalare kan gå på samma pris.
https://www.hifi-advice.com/blog/wp-content/uploads/2016/07/cable-elevators-IMG_3259_750pix.jpg
Tydligen viktigt att dom inte nuddar marken.

Trodde det var "Large Hadron Collider" i CERN först!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Jag hävdar som sagt ingenting när det kommer till sakfrågan, jag kan inte fältet tillräckligt och jag vet inte huruvida det är faktiska skillnader mellan t.ex "dyrt" och "extremt dyrt".

Vad jag försökte beskriva är hur diskussionen uppfattas ur ett neutralt perspektiv och varför jag tror att det skapas starka reaktioner.

Din post här går i stort i linje med det jag försökte beskriva, försöker man analysera den och plocka ut vilka argument du använder för att underbygga ditt uttalande om att det är en faktisk skillnad som motiverar priset på dina inköp så hittar jag ett par grundläggande delar.

1. Din person, du skriver ännu en gång om ditt; "fantastiska gehör".

Det vet ju vi andra ingenting om och det säger oss inget, det upplevs nog av många som en form av skryt eller självhävdelse.

2. Din person utifrån framgångsrik karriär; "en av mina VD'ar".

Det här blir mest bara märkligt att läsa, det är onödig information om personen som enbart verkar syfta till att lyfta fram din framgångsrika karriär. Det ger ingen information om dina förmågor att bedöma ljud eller elektronik utöver att du förmodligen har råd att köpa dyrare saker än medelsvensson. Det här kan nog för många gå över gränsen för god smak gällande skryt och istället uppfattas direkt negativt.

Din referens till en restaurang i London blir bara att dra det här ännu längre, det känns otroligt forcerat och har ingen som helst relevans för tråden eller ämnet.

3. Länk till test med grafer.

Det här är det enda i din post som jag upplever har en möjlighet att faktiskt driva din tes, tyvärr kan jag för lite för att utifrån informationen som finns i testet jämföra det med t.ex en generisk Klipsch och utläsa om det finns tydliga skillnader i prestanda. Om jag fick önska hade jag gärna läst om jämförelser och beskrivningar av mätvärden mellan produkter i olika segment där det är just konkreta mätvärden och inte subjektiva beskrivningar av upplevelse eller målande uttryck.

Så, om din tes är att man kan ha olika smak och att ingen produkt är bättre än den andra, då hade du nog inte stött på så mycket motstånd.

Nu upplever nog de flesta att du driver tesen att dina produkter är klart bättre, men att de flesta inte fattar det eller kan höra det för att de; "inte har ditt gehör/förmåga".

Då blir det lätt att tänka att du talar om kejsarens nya kläder.

"Be Fair, You Have To Have a Very High IQ to Understand Rick and Morty"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Vilka är svenska filminstitutets redigerare? och varför skulle dom kräva "Dolby skärmar för en halv miljon"?

Vad spelar det för roll vem? En vän.

Så här ser hans arbetsplats ut, om det nu är av intresse.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Vilka är svenska filminstitutets redigerare? och varför skulle dom kräva "Dolby skärmar för en halv miljon"?

för att helt färgkorrekta skärmar såkallade referensskärmar är svindyra. De behövs när man vill va säker på att ens färger stämmer överens med en viss standard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av weawer:

för att helt färgkorrekta skärmar såkallade referensskärmar är svindyra. De behövs när man vill va säker på att ens färger stämmer överens med en viss standard.

Det vet jag. Jag har varit i branschen i typ 24 år. Ska man vara noga är det inte i redigering detta krävs utan i grading.

Har hängt rätt mycket på Filminstitutet därav min fråga.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Vad spelar det för roll vem? En vän.

Så här ser hans arbetsplats ut, om det nu är av intresse.
<Uppladdad bildlänk>

Därför att jag hängt där rätt mycket. Det är alltså en som jobbar med filmarvet.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Jag hävdar som sagt ingenting när det kommer till sakfrågan, jag kan inte fältet tillräckligt och jag vet inte huruvida det är faktiska skillnader mellan t.ex "dyrt" och "extremt dyrt".

Vad jag försökte beskriva är hur diskussionen uppfattas ur ett neutralt perspektiv och varför jag tror att det skapas starka reaktioner.

Din post här går i stort i linje med det jag försökte beskriva, försöker man analysera den och plocka ut vilka argument du använder för att underbygga ditt uttalande om att det är en faktisk skillnad som motiverar priset på dina inköp så hittar jag ett par grundläggande delar.

1. Din person, du skriver ännu en gång om ditt; "fantastiska gehör".

Det vet ju vi andra ingenting om och det säger oss inget, det upplevs nog av många som en form av skryt eller självhävdelse.

2. Din person utifrån framgångsrik karriär; "en av mina VD'ar".

Det här blir mest bara märkligt att läsa, det är onödig information om personen som enbart verkar syfta till att lyfta fram din framgångsrika karriär. Det ger ingen information om dina förmågor att bedöma ljud eller elektronik utöver att du förmodligen har råd att köpa dyrare saker än medelsvensson. Det här kan nog för många gå över gränsen för god smak gällande skryt och istället uppfattas direkt negativt.

Din referens till en restaurang i London blir bara att dra det här ännu längre, det känns otroligt forcerat och har ingen som helst relevans för tråden eller ämnet.

3. Länk till test med grafer.

Det här är det enda i din post som jag upplever har en möjlighet att faktiskt driva din tes, tyvärr kan jag för lite för att utifrån informationen som finns i testet jämföra det med t.ex en generisk Klipsch och utläsa om det finns tydliga skillnader i prestanda. Om jag fick önska hade jag gärna läst om jämförelser och beskrivningar av mätvärden mellan produkter i olika segment där det är just konkreta mätvärden och inte subjektiva beskrivningar av upplevelse eller målande uttryck.

Så, om din tes är att man kan ha olika smak och att ingen produkt är bättre än den andra, då hade du nog inte stött på så mycket motstånd.

Nu upplever nog de flesta att du driver tesen att dina produkter är klart bättre, men att de flesta inte fattar det eller kan höra det för att de; "inte har ditt gehör/förmåga".

Då blir det lätt att tänka att du talar om kejsarens nya kläder.

Hör vad du säger men jag vill förtydliga ett par saker:
Individuella förutsättningar och egenskaper är A och O. En majoritet av världens befolkning drömmer stort men gör inget åt det utan fortsätter som vanligt med sin måndag-fredag lunk. Poängen med att lyfta fram vad du kallar framgång, skryt och mina exempel om mat etc är att inte nöja sig och våga ställa krav. Zlatan hade bilden av sig själv att han var bäst i världen. Det går att diskutera om han var det. Jag gör exakt samma sak, jag anser att jag är bäst i världen även om jag förstås har insikten att sannolikheten för det är låg. Men det är målet med mitt liv och det är definierat av mig, för mig, och jag anser att jag har förutsättningarna att nå det målet och dessutom är på god väg. Sticker det ut och sticker det i ögonen på folk? Självklart.

Mat, dryck och ljud är estetik och något som ofta tilltalar samma typ av människor. Det är inte för att forcera, utan för att skapa en bild av någon som inte nöjer sig med första bästa. Det blir upp till var och en hur man uppfattar det. Jag har ett bra gehör och det gör att jag har bättre förutsättningar för att höra vad som låter bra och inte låter bra. Det är bara att titta på Max Martin (musikproducent) eller Lars Ulrich (musiker mer än trummis i Metallica). Folk säger att de gör enkla grejer som alla kan spela eller sjunga med i, absolut, men det är ingen annan som skapar vad de skapar. Det är för mig den stora skillnaden. Jag har vänner som inte hör skillnad på en klockradio och min anläggning. Är det kopplat till ljud, eller tråden i sig? Jag tycker det för att det krävs en viss personlighet för att uppskatta denna typ av saker. Personligen kan jag inte förstå de som gillar klockor. Den ska visa tiden och det gör min telefon väldigt bra. Men jag gillar deras nördighet kring det.

Min tes är att det finns en skala av kvaliteten på produkten inom ljud. Från laptop/pc/telefon-högtalaren upp till ja, ingen övre gräns egentligen. Sedan ska man komma ihåg att många ljudprodukter i de övre prisklasserna är ett hantverk också som jag kan uppskatta.

Citat:

Nu upplever nog de flesta att du driver tesen att dina produkter är klart bättre, men att de flesta inte fattar det eller kan höra det för att de; "inte har ditt gehör/förmåga".

Detta är egentligen huvudet på spiken. Grafer målar bara halva bilden (vilket jag tjatat mig blå om i denna tråd) och man är bra anal om man inte kan ta till sig det. Den andra halvan är individuella egenskaper och preferenser. Det finns de som tycker att musik ska vara "kul" som Gurrrra beskrev det tidigare. Det kan vara allt från överdriven bas till Weird Al texter men det kan också vara en ideologi om att det ska låta precis som skaparen av ett alster har tänkt sig eller färgat utefter egna preferenser.

Många gillar Yamahas varmare ljud där man fokuserar på mellanregistret. Focals beryllium diskanter gör röster och toppar väldigt tydliga. Cervin Vega gör en massa oljud. Linn gör också toppiga/ljusa produkter och bör kanske därför inte matchas med Focal för att det blir för mycket av det goda. Men sedan kommer någon som formligen älskar det. Är det fel? Är graferna och mätningarna fel? Är det fel på personen? Svaret borde vara Nej på alla tre frågorna för de allra flesta - men det är den andra halvan av ljud som folk här inte förstår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av weawer:

Klart som fan det går att mäta. Ljudvågor är inget magiskt och du kan utan problem mäta dig till hur utrustning presterar när det kommer till ljud. Både när det gäller noise och andra variabler. Att du sen gillar en viss "färgning" på ljud och därav gillar viss utrustning bättre är såklart svårare att mäta sig till vad man gillar. Med det sagt så stämmer det fortfarande att om man inte kan mäta nån skillnad så finns det ingen skillnad. Spelar ingen roll om du är "den bästa höraren i världen" du är inte bättre än de mikrofoner vi har idag.

Oväntat att du inte förstår...
Vi är inte maskiner. De bästa mätningsresultaten är vitten värda om vi inte tycker det låter bra. Du ser fortfarande bara halva bilden.

Citat:

Hur ofta kör du blindtest?

Jag gillar blindtester och med ljud som hobby så blir det mer än man tror även om det är mindre nu när man är 40+. Det är ett bra sätt att ta reda på om det fortfarande är viktigt. Sedan är det kul att jämföra också. I och med att man blir äldre utgår jag också från att hörseln förändras, ofta till det sämre, var av anpassningar i ljudet lär ske.

Skrivet av Gurrrra:

Nu är du där igen o snubblar runt. Du påstår att jag har fel men kan inte på nåt sätt ens försöka säga vad o hur som är fel. Är det alltid såhär du för dina "diskussioner"? Kan du inte ens försöka?

Har redan förklarat det för dig, men om du inte förstod de första gångerna så lär du inte göra det igen. Att du tror att en EQ skulle lösa det på det sätt du beskriver säger bara att du inte har en aning eller erfarenhet alls och därför är du inte värd tiden. För mig är det som en person som lyckats sätta i RAM-minnet i moderkortet för första gången och nu kallar sig duktig på datorer, om du förstår den liknelsen. Men nog om det, du gillar dina grafer och det är vad du definierar ljud efter. Det är bra så

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Poängen med ljud är att det är mycket subjektivt. Det går inte att mäta på samma sätt som ett grafikkort och FPS resultatet.

Vad är det du menar inte går att mätas? Vi har mätinstrument som är ofantligt mycket känsligare än något av våra sinnen så vad är det för mätning vi missar?

Skrivet av MsSmith:

Jag gillar blindtester och med ljud som hobby så blir det mer än man tror även om det är mindre nu när man är 40+. Det är ett bra sätt att ta reda på om det fortfarande är viktigt. Sedan är det kul att jämföra också. I och med att man blir äldre utgår jag också från att hörseln förändras, ofta till det sämre, var av anpassningar i ljudet lär ske.

Hur genomförs dessa blindtester?

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar