Vilka är de bästa billigaste elbolagen just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radovic:

Might be. Men jag betalar nu i genomsnitt 148 kr./månad istället för 300 kr./månad.

Specifikation

Fast elpris 3 år 54,60 öre/kWh
Rabatt elpris -2,00 öre/kWh
Energikälla: Energimix Utan extra kostnad
Moms 13,15 öre/kWh

Ditt elpris* 65,75 öre/kWh
Årsavgift 480 kr
Rabatt årsavgift -480 kr

Engångsrabatt (inkl.moms) 0,00 kr

Bytesrätt Nej

Ni får döma själva. Ville bara visa att jag är transparent och hur det ser ut för mig.

Avtalet tecknades: 15/10/2021.

I vilket elområde?

Hur kommer du fram till att du hade betalat runt 300 med rörligt?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

I vilket elområde?

Hur kommer du fram till att du hade betalat runt 300 med rörligt?

Elområde 3. Jag kommer fram till det såtillvida att fakturan var på 300:- när jag hade rörligt vs. de 148:- jag betalar varje månad för det fasta avtalet.

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radovic:

Elområde 3. Jag kommer fram till det såtillvida att fakturan var på 300:- när jag hade rörligt vs. de 148:- jag betalar varje månad för det fasta avtalet.

Du verkar inte förstå hur rörligt fungerar men lycka till i livet 😊

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radovic:

Elområde 3. Jag kommer fram till det såtillvida att fakturan var på 300:- när jag hade rörligt vs. de 148:- jag betalar varje månad för det fasta avtalet.

Här är mitt rörliga för september

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

<Uppladdad bildlänk>

Här är mitt rörliga för september

Oj, det var billigt. Har precis bytt elbolag från Fortum till Skelleftekraft pga billigare enl elskling men första räkningen fick mig att haja till. Antar att det är pga månadspris och träffade spikar sista 10 dagarna.

SE3

Edit:
Aha, september. Trodde det var för november.

Visa signatur

i5 10600K @ stock med Noctua NH-U14A | Asus Prime Z490M-Plus | Palit GeForce RTX 3070 GamingPro 8GB | VENGEANCE LPX 2x16GB DDR4 DRAM 3200MHz CL16 | Fractal Design Define Mini C | Samsung 970 EVO NVMe 500GB | Samsung 860 EVO 1000GB | AOC 27G2U | Corsair RM750x V2 80+ Gold | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av LinusTrulsson:

Oj, det var billigt. Har precis bytt elbolag från Fortum till Skelleftekraft pga billigare enl elskling men första räkningen fick mig att haja till. Antar att det är pga månadspris och träffade spikar sista 10 dagarna.

SE3
<Uppladdad bildlänk>

Edit:
Aha, september. Trodde det var för november.

Jag byter till Skellefteå kraft 6 december 😁 november var runt 92 öre

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Du verkar inte förstå hur rörligt fungerar men lycka till i livet 😊

Jag förstår men vad tycker du att man ska göra när det rörliga priset var dyrare per månad jämfört med det fasta avtalet som blev billigare per månad?😜😬

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radovic:

Jag förstår men vad tycker du att man ska göra när det rörliga priset var dyrare per månad jämfört med det fasta avtalet som blev billigare per månad?😜😬

Det är där du gör fel.
Det rörliga priset var dyrare just då. Efter det har det varit både högre och lägre.
Med tanke på hur ditt avtal ser ut har du nog gjort helt rätt val, men ditt resonemang är fortfarande fel, du kan inte jämföra ett bundet avtal med en enskild månad rörligt.
I så fall kan vi ta oktober, du betalar nästan dubbelt så mycket som om du haft rörligt, plötsligt blev ditt avtal uselt. Eller så kan vi ta december förra året och det är helt fantastiskt.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Det är där du gör fel.
Det rörliga priset var dyrare just då. Efter det har det varit både högre och lägre.
Med tanke på hur ditt avtal ser ut har du nog gjort helt rätt val, men ditt resonemang är fortfarande fel, du kan inte jämföra ett bundet avtal med en enskild månad rörligt.
I så fall kan vi ta oktober, du betalar nästan dubbelt så mycket som om du haft rörligt, plötsligt blev ditt avtal uselt. Eller så kan vi ta december förra året och det är helt fantastiskt.

Nu är jag med sa bäbisen som föddes.

1. Du menar att man inte kan jämföra rörligt vs fast:
2. Ett helt år med bundet avtal vs. En Månad Rörligt
3. Det blir till att jämföra med samma månader eller tidsperioder för att jämförelserns ska bli lika schyssta
4. Om man "inte" gör på detta vis så kan man "frisera sanningen" med de "månader som passar" för att det ska "se bra ut" - som den den blinde sa till den seende:
-"Tack för lånet, jag betalar tillbaka 🔙 när vi ses nästa gång"...

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Permalänk
Skrivet av Radovic:

Jag förstår men vad tycker du att man ska göra när det rörliga priset var dyrare per månad jämfört med det fasta avtalet som blev billigare per månad?😜😬

Det fasta priset har hela tiden varit dyrare än det rörliga priset elbolagen tar höjd. Den enda gången är om du jämför det fasta mot det rörliga helt olika perioder. Om du ska binda är den bästa perioden just innan sommaren.

För de flesta småförbrukare har rörligt i princip alltid varit bäst. Jag betalade 18 kr för det rörliga i oktober, 33 kr för nov och nu 90 kr för december. Kör Göta Energi men tyvärr har de tagits över av Fortum men kommer byta så fort mitt avtal gått ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Det fasta priset har hela tiden varit dyrare än det rörliga priset elbolagen tar höjd. Den enda gången är om du jämför det fasta mot det rörliga helt olika perioder. Om du ska binda är den bästa perioden just innan sommaren.

För de flesta småförbrukare har rörligt i princip alltid varit bäst. Jag betalade 18 kr för det rörliga i oktober, 33 kr för nov och nu 90 kr för december. Kör Göta Energi men tyvärr har de tagits över av Fortum men kommer byta så fort mitt avtal gått ut.

Jag är inte emot rörligt pris 🏆 alls. Får 🐑 ta en koll - precis som du - när mitt avtal med bindningstid har gått ut...

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Permalänk
Skrivet av Radovic:

Might be. Men jag betalar nu i genomsnitt 148 kr./månad istället för 300 kr./månad.

Specifikation

Fast elpris 3 år 54,60 öre/kWh
Rabatt elpris -2,00 öre/kWh
Energikälla: Energimix Utan extra kostnad
Moms 13,15 öre/kWh

Ditt elpris* 65,75 öre/kWh
Årsavgift 480 kr
Rabatt årsavgift -480 kr

Engångsrabatt (inkl.moms) 0,00 kr

Bytesrätt Nej

Ni får döma själva. Ville bara visa att jag är transparent och hur det ser ut för mig.

Avtalet tecknades: 15/10/2021.

Vilket elbolag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Vilket elbolag?

Vattenfall... 💦

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Permalänk
Skrivet av Radovic:

Vattenfall... 💦

Konstigt att du fick så bra avtal. Vattenfalls rörliga pris för södra sverige låg betydligt högre på 77.48 öre per kWh i Oktober 2021 och det exklusive moms. Bor du i SE1 eller 2?

Jag har väldigt svårt att tro att du fick till ett sådant bra avtal om du bodde i södra sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Jag har väldigt svårt att tro att du fick till ett sådant bra avtal om du bodde i södra sverige.

Jag tecknade ett 3-årigt avtal med Eon i oktober 2021 och fick då 63 öre/kWh (inkl moms). SE3.

Jag hjälpte min mor med ett 2-årigt avtal med Vattenfall under hösten 2021 och det hamnade på 65 öre (ink moms), även detta SE3.

Permalänk
Skrivet av joakim99:

Jag tecknade ett 3-årigt avtal med Eon i oktober 2021 och fick då 63 öre/kWh (inkl moms). SE3.

Jag hjälpte min mor med ett 2-årigt avtal med Vattenfall under hösten 2021 och det hamnade på 65 öre (ink moms), även detta SE3.

Ledsen men svårt att tro på det. EON hade inte sådana priser på sina fasta abonnemang då för varken SE3 eller 4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Ledsen men svårt att tro på det. EON hade inte sådana priser på sina fasta abonnemang då för varken SE3 eller 4.

Uppenbarligen hade de exakt de priserna. Årsavgiften innebär att priset hamnar på 65 öre per kWh.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Ledsen men svårt att tro på det. EON hade inte sådana priser på sina fasta abonnemang då för varken SE3 eller 4.

Tror du på det nu?

Permalänk
Skrivet av joakim99:

Tror du på det nu?

Nej! Visa mig någon form av bevis att de hade sådana billiga fasta avtal då. En faktura räcker inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Nej! Visa mig någon form av bevis att de hade sådana billiga fasta avtal då. En faktura räcker inte.

Jag postade en bild på bekräftelsen på mitt 3-åriga avtal. Det är inte samma sak som en faktura.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Jag postade en bild på bekräftelsen på mitt 3-åriga avtal. Det är inte samma sak som en faktura.

Ja, den ser rimlig ut, med tanke på att du tecknade det 2021. Jag tecknade ett liknande avtal, dock bara 1 år, och då fick jag det för 44 öre/kWh, detta var i början av Mars 2021 jag tecknade det och det höll 1 år.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

De här med månadskostnad eller inte kan vara lurigt , vårat hus drar en del och då är rörligt med månadskostnad billigare än ett utan för påslaget är lägre per kW när jag jämförde sist , men man ser ju det om man räknar på det o då tar med senaste årets förbrukning

Gäller som alltid annars vara lite om och kring sig

Se upp med tidsbegränsade avtal de brukar vara riktig dåliga sen när villkoren går ut , säger du inte på exakt rätt dag upp kommer typ månaden till ordinarie pris äta upp det du vann i princip på de jag räknat på

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd rensad*

Håll diskussionen saklig framöver, tack

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord