Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Man placerar såklart psfemman som man alltid gjort - gömd bakom soffan i ett ormbo av sladdar

<Uppladdad bildlänk>

Jag mår dåligt av den här bilden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Jag mår dåligt av den här bilden.

Som fellow ocd:are har du mina sympatier.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem

Skulle lämna in en DualSense till Webhallen för reklamation p.g.a. drifting. Trots att garantin var slut och att jag hade tänkt reklamera så bytte de ändå in den på studs emot en ny. Kan det vara så enkelt att Sony släpper igenom alla kontroller med drifting så länge det är inom reklamationstiden på tre år? För vanligtvis har de bara ett års garanti på sina kontroller.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Skulle lämna in en DualSense till Webhallen för reklamation p.g.a. drifting. Trots att garantin var slut och att jag hade tänkt reklamera så bytte de ändå in den på studs emot en ny. Kan det vara så enkelt att Sony släpper igenom alla kontroller med drifting så länge det är inom reklamationstiden på tre år? För vanligtvis har de bara ett års garanti på sina kontroller.

Fast reklamationen fungerar ju lika bra att använda för att få en ny kontroll på? Framförallt när drifting är ett så välkänt problem. Så jag förstår inte riktigt varför du tror dom skulle börja tjafsa ifall det hade varit ett reklamationsärende istället för garanti. Framförallt första 2 åren då bevisbördan att bevisa att det är ditt fel att kontrollern är trasig ligger på återförsäljaren, men det hade ju inte varit jättesvårt för dig att hänvisa till alla artiklar om drifting online för bevisa att det är ett ursprungligt fel heller när bevisbördan ligger på dig under det tredje året 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Skulle lämna in en DualSense till Webhallen för reklamation p.g.a. drifting. Trots att garantin var slut och att jag hade tänkt reklamera så bytte de ändå in den på studs emot en ny. Kan det vara så enkelt att Sony släpper igenom alla kontroller med drifting så länge det är inom reklamationstiden på tre år? För vanligtvis har de bara ett års garanti på sina kontroller.

Grattis - du har nu tre helt nya år av ny reklamationsrätt ifall du får drift på den nya kontrollen!

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Grattis - du har nu tre helt nya år av ny reklamationsrätt ifall du får drift på den nya kontrollen!

Vad är det för udda policy kör sony en egen mer generös än den svenska reklamationsrätten

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Vad är det för udda policy kör sony en egen mer generös än den svenska reklamationsrätten

Det är just den svenska reklamationsrätten som ger dig tre nya år vid en ersättningsprodukt, oavsett produkt.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danieleet:

Fast reklamationen fungerar ju lika bra att använda för att få en ny kontroll på? Framförallt när drifting är ett så välkänt problem. Så jag förstår inte riktigt varför du tror dom skulle börja tjafsa ifall det hade varit ett reklamationsärende istället för garanti. Framförallt första 2 åren då bevisbördan att bevisa att det är ditt fel att kontrollern är trasig ligger på återförsäljaren, men det hade ju inte varit jättesvårt för dig att hänvisa till alla artiklar om drifting online för bevisa att det är ett ursprungligt fel heller när bevisbördan ligger på dig under det tredje året 🙂

Inget tjafs. Mera bara en observation. Oftast brukar man få bråka lite mer på Webhallen och vänta på tillverkarens svar innan man får den utbytt. Är mest glad att det gick så smidigt.

Skrivet av nu1mlock:

Grattis - du har nu tre helt nya år av ny reklamationsrätt ifall du får drift på den nya kontrollen!

Precis. Fick nytt kvitto och allting så det blir väl att göra om samma sak igen om tre år!

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Skrivet av socsoc:

Funkar kontrollerna och går att spela ifall PS5an är gömd inne i TV bänken bakom ett trä dörr? Är det dålig ide och ha den så med tanke på hur varmt det kan bli där inne?

Stängde in mitt i ett IKEA-skåp och det gillade den inte kan jag säga. 😊 Blir väldigt varm, så antingen får man ha öppen baksida eller ha dörren till skåpet öppen när man spelar (vilket mina ungar inte kommer ihåg). Ställde min ovanpå tills vidare.

Permalänk

Bl.a. Elgiganten kör just nu en kampanj på FC24 för 299kr. Känns misstänkt prisvärt. 😊 Värt att köpa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freddan101:

Bl.a. Elgiganten kör just nu en kampanj på FC24 för 299kr. Känns misstänkt prisvärt. 😊 Värt att köpa?

Beror på.
Den är på rea varannan månad digitalt för sist 300 om du spelar väldigt mycket online och inte vill ha disc.
Annars säljer de ut Fifa för typ 100kr varje år om du är sällanspelare.

Permalänk
Skrivet av Bozzeta:

Beror på.
Den är på rea varannan månad digitalt för sist 300 om du spelar väldigt mycket online och inte vill ha disc.
Annars säljer de ut Fifa för typ 100kr varje år om du är sällanspelare.

Finns det någon nackdel med disc förutom att den behöver sitta i när man lirar? Tänkte att det är bra att ha möjligheten att sälja vidare när man ev. tröttnat.

Bra fotbollsspel annars?

Permalänk
Medlem

En fråga till er som har erfarenhet kring detta. Köpte en ps5 slim i dagarna , oerhört hög coolwhine/ljud från skivläsaren. Jag frågade om man kunde få den utbytt alternativ lämna tillbaka , men enligt personalen på power så är det inte öppetköp på konsoler och det skulle gå snabbare att få hjälp genom att vända mig direkt till Sony, stämmer verkligen detta?

Vad jag vet så är det endast hygienartiklar samt spel där man inte har öppetköp, men konsoler ?

Om jag köpt och valt att hämta ut i butik, räknas det som ett distansköp, för i så fall kan jag ta den vägen och hänvisa till lagen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasson39:

En fråga till er som har erfarenhet kring detta. Köpte en ps5 slim i dagarna , oerhört hög coolwhine/ljud från skivläsaren. Jag frågade om man kunde få den utbytt alternativ lämna tillbaka , men enligt personalen på power så är det inte öppetköp på konsoler och det skulle gå snabbare att få hjälp genom att vända mig direkt till Sony, stämmer verkligen detta?

Vad jag vet så är det endast hygienartiklar samt spel där man inte har öppetköp, men konsoler ?

Om jag köpt och valt att hämta ut i butik, räknas det som ett distansköp, för i så fall kan jag ta den vägen och hänvisa till lagen?

Stå på dig och hänvisa till att det inte framgår i deras villkor att konsoler är ett av undantagen.

https://www.power.se/kundservice/aangrat-kop-och-retur/

Annars som du säger så har du ju köpt varan och betalt på distans, så har du ju ångerrätt då du inte haft möjlighet att undersöka varan innan köpet genomfördes.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danieleet:

Stå på dig och hänvisa till att det inte framgår i deras villkor att konsoler är ett av undantagen.

https://www.power.se/kundservice/aangrat-kop-och-retur/

Annars som du säger så har du ju köpt varan och betalt på distans, så har du ju ångerrätt då du inte haft möjlighet att undersöka varan innan köpet genomfördes.

Läste precis det också , och jag är övertygad om att spel och konsoler är två helt olika saker . Hennes argument var att garantin börjar ticka så fort man använt produkten . Får ringa in till dom istället imorgon och tala med någon som har koll ,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasson39:

Läste precis det också , och jag är övertygad om att spel och konsoler är två helt olika saker . Hennes argument var att garantin börjar ticka så fort man använt produkten . Får ringa in till dom istället imorgon och tala med någon som har koll ,

Ja annars har du som sagt ångerrätt om du betalade online. Väljer du alternativet betala i butik så dyker endast texten "Jag godkänner att produkten endast är reserverad och att ett bindande avtal först ingås när köpet slutförs i butiken. Läs villkoren för reservation här. *" upp.

Medans om du klickar i någon av alternativen för att betala direkt online, så dyker följande upp: Jag godkänner köpvillkoren som du kan läsa här *

Där punkt 8 handlar om ångerrätt.
https://www.power.se/kundservice/villkor/kopvillkor/

Permalänk
Skrivet av Hasson39:

En fråga till er som har erfarenhet kring detta. Köpte en ps5 slim i dagarna , oerhört hög coolwhine/ljud från skivläsaren. Jag frågade om man kunde få den utbytt alternativ lämna tillbaka , men enligt personalen på power så är det inte öppetköp på konsoler och det skulle gå snabbare att få hjälp genom att vända mig direkt till Sony, stämmer verkligen detta?

Vad jag vet så är det endast hygienartiklar samt spel där man inte har öppetköp, men konsoler ?

Om jag köpt och valt att hämta ut i butik, räknas det som ett distansköp, för i så fall kan jag ta den vägen och hänvisa till lagen?

Har inte testat min läsare ännu men beställde precis ett spel så hoppas det inte är ett generellt problem med Slim. Man vill ju kunna köpa spel på skiva nu när man har en läsare.

Har du provat att lägga konsollen horisontellt? Läste om någon annan som gjort detta vilket hjälpte mot iaf. vibrationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasson39:

En fråga till er som har erfarenhet kring detta. Köpte en ps5 slim i dagarna , oerhört hög coolwhine/ljud från skivläsaren. Jag frågade om man kunde få den utbytt alternativ lämna tillbaka , men enligt personalen på power så är det inte öppetköp på konsoler och det skulle gå snabbare att få hjälp genom att vända mig direkt till Sony, stämmer verkligen detta?

Vad jag vet så är det endast hygienartiklar samt spel där man inte har öppetköp, men konsoler ?

Om jag köpt och valt att hämta ut i butik, räknas det som ett distansköp, för i så fall kan jag ta den vägen och hänvisa till lagen?

Vad är det för skiva du kör i den? Min låter sjukt mycket med en 4k blu-ray skiva men med spel låter den bara lite grann i början sen knäpptyst. Kollar dock aldrig film på skiva nuförtiden så inget som jag tyckte var tillräckligt stor deal för att kontakta Sony om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

Vad är det för skiva du kör i den? Min låter sjukt mycket med en 4k blu-ray skiva men med spel låter den bara lite grann i början sen knäpptyst. Kollar dock aldrig film på skiva nuförtiden så inget som jag tyckte var tillräckligt stor deal för att kontakta Sony om.

Köpte flertalet spel, och det låter så högt att jag hör det genom headsetet.

Visste är coolwhine acceptabelt men inte till den här nivån .

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freddan101:

Finns det någon nackdel med disc förutom att den behöver sitta i när man lirar? Tänkte att det är bra att ha möjligheten att sälja vidare när man ev. tröttnat.

Det går precis lika bra med disc.
Du bör nog kolla på recension innan du köper om du inte spelat något liknande spel på många år...

Permalänk
Skrivet av Bozzeta:

Det går precis lika bra med disc.
Du bör nog kolla på recension innan du köper om du inte spelat något liknande spel på många år...

Köpte Hogwarts på Tradera till dotterns födelsedag som iof. är först om några månader men som hon önskat sig långt innan vi skaffade konsolen. Sen beställde jag det FC24 som jag nämnde i tidigare post. Finns det några rekommenderade siter som ger vettiga och oberoende recensioner?

Apropå fysisk skiva så läste jag dock ovan att driven låter väldigt mycket. Det orkar man ju inte med, men OK om det bara är när spelet ska kopieras om det nu är så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasson39:

Köpte flertalet spel, och det låter så högt att jag hör det genom headsetet.

Visste är coolwhine acceptabelt men inte till den här nivån .

Om ljudet bara hörs när det sitter en skiva i läsaren så bör det ju inte vara coil whine, då detta orsakas av vibrationer från komponenter som kontrollerar strömmen till GPU:n. Brukar översättas till "spoltjut" på svenska. Största anledningen till oljud på PS5 brukar - eller i alla fall brukade - vara p.g.a dålig fläkt. Osäker dock hur det är på slim varianten.

Permalänk
Skrivet av Chess_Norris:

Om ljudet bara hörs när det sitter en skiva i läsaren så bör det ju inte vara coil whine, då detta orsakas av vibrationer från komponenter som kontrollerar strömmen till GPU:n. Brukar översättas till "spoltjut" på svenska. Största anledningen till oljud på PS5 brukar - eller i alla fall brukade - vara p.g.a dålig fläkt. Osäker dock hur det är på slim varianten.

Vår slim, som köptes för en vecka sen, är knäpptyst när man är ute i huvudmenyn. Så fort man startar ett spel drar fläkten igång, men det är ett lågt surrande som inte direkt stör. Hör inget vinande. Har inte testat driven ännu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chess_Norris:

Om ljudet bara hörs när det sitter en skiva i läsaren så bör det ju inte vara coil whine, då detta orsakas av vibrationer från komponenter som kontrollerar strömmen till GPU:n. Brukar översättas till "spoltjut" på svenska. Största anledningen till oljud på PS5 brukar - eller i alla fall brukade - vara p.g.a dålig fläkt. Osäker dock hur det är på slim varianten.

Ljudet är lika högt när jag startar warzone 3 också , så kan vara så att det är fläkten.

Även när jag pausar spelet (som jag kör från skiva ) så låter det lika mycket som när spelets körs. Hade inte haft något emot det om det är lågt ljud , men när det tränger igenom hörlurarna också , då är det inte lika acceptabelt längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasson39:

Ljudet är lika högt när jag startar warzone 3 också , så kan vara så att det är fläkten.

Även när jag pausar spelet (som jag kör från skiva ) så låter det lika mycket som när spelets körs. Hade inte haft något emot det om det är lågt ljud , men när det tränger igenom hörlurarna också , då är det inte lika acceptabelt längre.

Rekommenderar att du lämnar tillbaka det och testar en annan. Jag hade själv problem med dålig fläkt (ufo ljud) på min första PS5 som jag köpte vid release. Störde mig otroligt mycket på det men fick sen jag tag på en annan som knappt låter någonting förrutom vid själva installation av spel från skiva.

Permalänk
Medlem

Vilket skämt. Verkar som att alla på power har fått instruktioner att neka öppetköp på konsoler ? Ringde precis in för att berätta vad som hände under gårdagen , och det första hon sa att jag hade fått korrekt information, men så fort jag började prata om konsumentköplagens samt att jag inte kunnat testa produkten förrän jag fått hem den så blev det en annan ton.

Då hade dom kanske nekat mig retur i butiken eftersom det ansågs vara hygienprodukt.

Dom skall kontakta butiken för att fråga dom vad som skett. Får svar senare under dagen .

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasson39:

Vilket skämt. Verkar som att alla på power har fått instruktioner att neka öppetköp på konsoler ? Ringde precis in för att berätta vad som hände under gårdagen , och det första hon sa att jag hade fått korrekt information, men så fort jag började prata om konsumentköplagens samt att jag inte kunnat testa produkten förrän jag fått hem den så blev det en annan ton.

Då hade dom kanske nekat mig retur i butiken eftersom det ansågs vara hygienprodukt.

Dom skall kontakta butiken för att fråga dom vad som skett. Får svar senare under dagen .

Låter väldigt konstigt om en konsol skulle gå under kategorin hygienprodukt, ev. spel/mjukvara då detta finns på den förinstallerat. Men det hade ju varit konstigt det med. Tror inte det hade varit några problem att hävda ångerrätten istället för öppet köp.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Freddan101:

Köpte Hogwarts på Tradera till dotterns födelsedag som iof. är först om några månader men som hon önskat sig långt innan vi skaffade konsolen. Sen beställde jag det FC24 som jag nämnde i tidigare post. Finns det några rekommenderade siter som ger vettiga och oberoende recensioner?

Apropå fysisk skiva så läste jag dock ovan att driven låter väldigt mycket. Det orkar man ju inte med, men OK om det bara är när spelet ska kopieras om det nu är så.

Noisy Pixel på Youtube är helt oberoende och alla deras spel de recenserar köpes för egna pengar:
https://www.youtube.com/@NoisyPixelNews

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Skrivet av Sarato:

Noisy Pixel på Youtube är helt oberoende och alla deras spel de recenserar köpes för egna pengar:
https://www.youtube.com/@NoisyPixelNews

Perfekt, tack!!