Permalänk
Medlem
Skrivet av Honk:

96kkr som konsult. Egen eller anställd konsult?
Hur mycket avsätter du till pensionsinbetalningar?
Eller är det före pensionbiten?
Vad kostar försäkringar och dylikt?

Jag vill mest ha en likvärdig jämförelse mot en anställning som ger 96kkr brutto

Jag tolkar det som att han är anställd som konsult.
Gällande pension skriver han ju att det är 6,5%/32%, vilket jag tolkar som ITP1 fast med 2% extra insättning (ITP1 är annars 4,5% på de första 47 625:- och 30% på allt över det).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Nu fick jag en bättre ökning som jag är nöjd med för året i var fall, andra bolag betalar fortfarande mer men jag känner mig nöjd.

Yrke: Matematiker/Aktuarie (konsult)
Erfarenhet: 10-15 år (men inom lite olika delar av fältet).
Plats: Stockholm
Lön: 96k/mån inkl årets bonus (mindre del)
Förmåner: standard som föräldralön, friskvård, utbildningar mm men även 6,5%/32% pension och frihet över att styra arbetet och arbetstiderna själv.

Vilken typ av matematik om jag får fråga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Honk:

96kkr som konsult. Egen eller anställd konsult?
Hur mycket avsätter du till pensionsinbetalningar?
Eller är det före pensionbiten?
Vad kostar försäkringar och dylikt?

Jag vill mest ha en likvärdig jämförelse mot en anställning som ger 96kkr brutto

Anställd konsult så det är bruttolönen som är 96k, klargjorde att det gällde anställd i inlägget nu. Utöver lönen sätts det av 6,5% på delar upp till 7,5 inkomstbasbelopp och 32% på delarna över i pension. Försäkringar ingår i anställningen och är väl det vanliga som sjukvårdsförsäkring, olycksfall under arbetstid, sjukförsäkring, TGL mm.

Skrivet av medbor:

Vilken typ av matematik om jag får fråga?

Salig blandning faktiskt, som aktuarie är det fokus på försäkringsmatematik men jag brukar ha en drös olika beräkningsuppdrag egentligen av olika karaktär och ibland mer åt systemhållet där det handlar om att bygga en lösning för att beräkna något löpande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Anställd konsult så det är bruttolönen som är 96k, klargjorde att det gällde anställd i inlägget nu. Utöver lönen sätts det av 6,5% på delar upp till 7,5 inkomstbasbelopp och 32% på delarna över i pension. Försäkringar ingår i anställningen och är väl det vanliga som sjukvårdsförsäkring, olycksfall under arbetstid, sjukförsäkring, TGL mm.

Salig blandning faktiskt, som aktuarie är det fokus på försäkringsmatematik men jag brukar ha en drös olika beräkningsuppdrag egentligen av olika karaktär och ibland mer åt systemhållet där det handlar om att bygga en lösning för att beräkna något löpande.

Låter trevligt. Jag har pluggat lite för mycket matte för mitt eget bästa och mest hamnat inom IT, och visst är det också problemlösning men inte på samma sätt som under utbildningen… får kanske kolla upp det lite mer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Anställd konsult så det är bruttolönen som är 96k

Jag kan bara gratulera hjärtligt till den saftiga ersättningen 👍🤘🥳.
Dock undrar jag ifall du lever som en kung och bränner allt mellan löningarna eller sparar/investerar överskottet för framtida behov?

Visa signatur

Honk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Honk:

Jag kan bara gratulera hjärtligt till den saftiga ersättningen 👍🤘🥳.
Dock undrar jag ifall du lever som en kung och bränner allt mellan löningarna eller sparar/investerar överskottet för framtida behov?

Tackar! Det viktigaste är att jag tycker det jag gör är väldigt roligt men man ska inte klaga när man får bra betalt för det också.

Allt går väl i perioder i livet men generellt brukar det finnas en helt okej summa pengar kvar när nästa lön kommer in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnigelMF:

Efter årets lönerevision på +1 900 kr/mån ser det ut så här för mig:

Yrke: Utvecklare på stort företag
Ålder: 38
Plats: Norrland
Erfarenhet: 10+ år inom IT och 7+ år inom min nisch
Lön: 51 900 kr/mån + ganska bra förmåner, 30 dagar semester

Jag är inte helt nöjd med resultatet av årets lönerevision med tanke på inflationsläget och att jag inte fick vara med på förra årets lönerevision eftersom jag var "för nyanställd" då. Sen jag skrev på för mitt nya jobb har KPI-inflationen varit över 11% men jag har bara fått 3.8% löneförhöjning, så det är ju en ganska stor reallöneminskning sett till det. Men, jag ska väl inte klaga allt för mycket då jag ändå har en bra lön, särskilt med tanke på att jag bor där jag bor (vilket är självförvållat. Hade jag jobbat på företagets huvudkontor i Stockholm hade jag nog kunnat ha 10 000 kr/mån högre lön (eller mer!), och dessutom betalt ganska mycket lägre skatt.. Men jag är rätt säker på att jag inte hade trivts där.).

Det är så det fungerar i en lönerevision. Högre lönelyft (+10%>) får man vid byte av arbete / ny roll / mer ansvar på pappret, annars kan / bör man inte räkna med så mycket mer än "märket" +- någon några procent om man gjort en extra bra prestation (Eller ett katastrofjobb, går att bli nollad också)

Att du inte kom med på förra årets revision bör ha varit inprisat i din lön som du fick vid påbörjad anställning så bör tas i beaktning.

KPI-inflation och avtalsrörelse är svårt att sätta likhetstecken på, hade såklart varit helt otänkbart att märket hamnade på 8-10%.

Med det sagt, bra lön!

Permalänk
Medlem
Skrivet av yugurt:

Ny arbetsgivare! Liknande uppgifter men nytt bolag.

Yrke: IT-konsult med fokus på Microsoft 365 & Azure
Stad: Göteborg
Utbildning: YH Nätverkssäkerhet
Lön: 43 500 kr + bonusar
Förmåner: Telefon, friskvård
Ålder: 25

Ny lön färdig. Blev av med övertiden mot 30 dagar semester.

Yrke: IT-konsult med fokus på Entra
Stad: Göteborg
Utbildning: YH Nätverkssäkerhet
Lön: 47 500 kr + bonus
Förmåner: Telefon, friskvård
Ålder: 26

Permalänk
Medlem
Skrivet av yugurt:

Ny lön färdig. Blev av med övertiden mot 30 dagar semester.

Hur mycket övertid hade du tidigare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Vad är det för nytta att veta vad andra har i lön?

Du kan förmodligen besvara din egen fråga - varför är du själv inne i tråden och inte bara läser utan även skriver?

Permalänk
Medlem

Jobbar som frontend-utvecklare i Stockholm. Gick en två-årig YH, sedan började jag på företaget jag är på nu där jag varit i tre år. Jag har 30k i månaden.

Söker efter andra jobb nu, men vet inte vad som är rimligt att be om. Enligt Unionens lönestatistik börjar spannet vid 37k, alltså antar jag att det är det som är ingångslönen för någon utan erfarenhet. Så vad är rimligt för någon som jobbat några år?

https://www.unionen.se/rad-och-stod/om-lon/marknadsloner/fron...

Permalänk
Medlem
Skrivet av tolkning:

Jobbar som frontend-utvecklare i Stockholm. Gick en två-årig YH, sedan började jag på företaget jag är på nu där jag varit i tre år. Jag har 30k i månaden.

Söker efter andra jobb nu, men vet inte vad som är rimligt att be om. Enligt Unionens lönestatistik börjar spannet vid 37k, alltså antar jag att det är det som är ingångslönen för någon utan erfarenhet. Så vad är rimligt för någon som jobbat några år?

https://www.unionen.se/rad-och-stod/om-lon/marknadsloner/fron...

Det beror på hur duktig du har blivit under de åren samt i vilken bransch du jobbar inom men du borde lägga dig lägst 40k och uppemot 70k kan man få sen börjar det bli svårt. Se till att byta företag så snart som möjligt, du blir lurad om du stannar kvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Du kan förmodligen besvara din egen fråga - varför är du själv inne i tråden och inte bara läser utan även skriver?

Eftersom tråden kom upp i mitt flöde så gick jag in här och ställde en fråga om nyttan att veta vad andra har i lön. Jag har fått bra svar på det redan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leopard01:

Det beror på hur duktig du har blivit under de åren samt i vilken bransch du jobbar inom men du borde lägga dig lägst 40k och uppemot 70k kan man få sen börjar det bli svårt. Se till att byta företag så snart som möjligt, du blir lurad om du stannar kvar.

Jobbar mest i React och Flutter. Gör alltså både webbsidor och appar. Det är ett litet ställe så jag får göra en del design också.

40k låter högt, var på en intervju där de erbjöd 33k-35k. Gick dock inte vidare i den processen.

Byter gärna så fort som möjligt. Frågade om ett lönesamtal och min chef sa att "visst, vi kan ta det snart." Sen undvek han mig i några veckor tills jag blev uppsagd pga arbetsbrist lol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tolkning:

Jobbar mest i React och Flutter. Gör alltså både webbsidor och appar. Det är ett litet ställe så jag får göra en del design också.

40k låter högt, var på en intervju där de erbjöd 33k-35k. Gick dock inte vidare i den processen.

Byter gärna så fort som möjligt. Frågade om ett lönesamtal och min chef sa att "visst, vi kan ta det snart." Sen undvek han mig i några veckor tills jag blev uppsagd pga arbetsbrist lol.

Du bör ha 40 som lägsta gräns när du söker nytt jobb.

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tolkning:

Jobbar mest i React och Flutter. Gör alltså både webbsidor och appar. Det är ett litet ställe så jag får göra en del design också.

40k låter högt, var på en intervju där de erbjöd 33k-35k. Gick dock inte vidare i den processen.

Byter gärna så fort som möjligt. Frågade om ett lönesamtal och min chef sa att "visst, vi kan ta det snart." Sen undvek han mig i några veckor tills jag blev uppsagd pga arbetsbrist lol.

Jag har nu med strax tre års erfarenhet, dock lite annan teknikstack (dotnet / react, fullstackutvecklare), 47k.
Efter ett år fick jag erbjudanden att byta till ett annat konsultbolag för 41k.
Bytte till produktbolag nyss och fick där upp min lön till 47k.

Visst, inte dom bästa tiderna att byta just nu men det finns fortfarande bolag med behov av utvecklare som har stabil ekonomi. 35k känns underbetalt, det är 3k mer än min ingångslön som konsult.

Jag är inget underbarn av prestation men däremot ganska duktig på att kommunicera med vad jag kan bidra med. Varför jag pratar om min situation är för att den känns relevant för din lönesituation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Treant:

Du bör ha 40 som lägsta gräns när du söker nytt jobb.

Okej, två som säger 40k. Då får jag köra på det. Tack till er båda.

Skrivet av Jaevel:

Jag har nu med strax tre års erfarenhet, dock lite annan teknikstack (dotnet / react, fullstackutvecklare), 47k.
Efter ett år fick jag erbjudanden att byta till ett annat konsultbolag för 41k.
Bytte till produktbolag nyss och fick där upp min lön till 47k.

Visst, inte dom bästa tiderna att byta just nu men det finns fortfarande bolag med behov av utvecklare som har stabil ekonomi. 35k känns underbetalt, det är 3k mer än min ingångslön som konsult.

Jag är inget underbarn av prestation men däremot ganska duktig på att kommunicera med vad jag kan bidra med. Varför jag pratar om min situation är för att den känns relevant för din lönesituation.

Tack, bra att veta. Vill inte be om för lite i kommande intervjuer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tolkning:

Jobbar som frontend-utvecklare i Stockholm. Gick en två-årig YH, sedan började jag på företaget jag är på nu där jag varit i tre år. Jag har 30k i månaden.

Söker efter andra jobb nu, men vet inte vad som är rimligt att be om. Enligt Unionens lönestatistik börjar spannet vid 37k, alltså antar jag att det är det som är ingångslönen för någon utan erfarenhet. Så vad är rimligt för någon som jobbat några år?

https://www.unionen.se/rad-och-stod/om-lon/marknadsloner/fron...

Vilken typ av tjänst söker du?

Junior eller icke junior?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Liquidedust:

Vilken typ av tjänst söker du?

Junior eller icke junior?

Junior.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tolkning:

Jobbar mest i React och Flutter. Gör alltså både webbsidor och appar. Det är ett litet ställe så jag får göra en del design också.

40k låter högt, var på en intervju där de erbjöd 33k-35k. Gick dock inte vidare i den processen.

Byter gärna så fort som möjligt. Frågade om ett lönesamtal och min chef sa att "visst, vi kan ta det snart." Sen undvek han mig i några veckor tills jag blev uppsagd pga arbetsbrist lol.

Bytte jobb efter ca. 2 år i branchen och hoppade från 33k -> 40k.

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 1TB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av tolkning:

I så fall är någonstans mellan 35~40 rimligt enligt mig, allt över det är bara en glad överraskning om man inte får jobb på en av the big 3 (i Stockholm).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Liquidedust:

I så fall är någonstans mellan 35~40 rimligt enligt mig, allt över det är bara en glad överraskning om man inte får jobb på en av the big 3 (i Stockholm).

Vilka företag ingår i ”big 3”?

Permalänk
Medlem
Skrivet av edsbyn:

Vilka företag ingår i ”big 3”?

I Stockholm
Google
Amazon
Meta

Spotify, Klarna, Epidemic Sound och liknande har ok lön med men inte i närheten av vad Big 3 erbjuder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Liquidedust:

I Stockholm
Google
Amazon
Meta

Spotify, Klarna, Epidemic Sound och liknande har ok lön med men inte i närheten av vad Big 3 erbjuder.

King ligger ganska bra till, men du kanske räknar dem till MS nu? Bara konstigt att inte se dem på listan

De har väl haft personen med Sveriges högsta lön i många år nu i alla fall

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

King ligger ganska bra till, men du kanske räknar dem till MS nu? Bara konstigt att inte se dem på listan

De har väl haft personen med Sveriges högsta lön i många år nu i alla fall

King har inte så höga löner som man kan tro faktiskt, och spelar absolut inte i samma liga som Big 3 i Stockholm.

Permalänk
Medlem

Vad erbjuder Big 3 i snitt för en erfaren senior utvecklare?

Visa signatur

Honk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Honk:

Vad erbjuder Big 3 i snitt för en erfaren senior utvecklare?

Rekommenderar att du kollar på t.ex Glassdoor eller levels.fyi för det, men låt oss säga att månadslöner på över 150000~200000 i månaden plus bonus plus equity inte är ovanligt för senior staff.

Permalänk
Skrivet av Emomilol1213:

Yrke: Technical Artist (Spelutvecklare)
Lön: 37000
Ålder: 26 år
Erfarenhet: 3år
Förmåner: Frukost, massage, rabatter på lokala butiker/pubar, gratis spel/steam-bibliotek, glass/ölkyl på kontoret

Insteglön:18500
1år:21200
2,5 år:37000

Jobbar i UK och har gjort lite framsteg nu lönemässigt, började på väldigt låg, men med befodring + årsbonus har man ändå lyckats dubblera lönen på 2,5 år här

Blev att leta ny tjänst då vårat spel lades ner tyvärr. Blev byte till bilindustrin men liknande arbetsuppgifter. Så lyckades dubblera lönen på 12 månader, riktigt stolt över det.

Title: Senior Technical Developer
Lön:77500kr (Motsvarande i svensk lön)
Plats: UK
Erfarenhet: 4,5 år
Ålder: 27 år
Förmåner: Firmabil senare i år, årlig bonus, rabatter på lokala företag/mat/pub etc, bra privat pension, rabatt på nya bilar

Visa signatur

🎮 → 7800X3D • EVGA RTX 2080s • 64GB DDR5 • Asus B650 • Corsair HX1000i
🖥️ → Skärm: Iiyama G-Master GB3461 - 34" 21:9 144hz • 🥽 → VR: Oculus Quest 2
🎧 → Logitech G933 🖱️ → Corsair Sabre RGB | ⌨️ → Corsair K70 Lux

Permalänk
Medlem

Titel: Gått från konstruktör till konstruktionschef (mindre företag så egentligen gruppchef)
Lön: 44000kr
Utbildning: Byggingenjör 3 år
Erfarenhet: 8 år
Ålder: 30 år
Förmåner: Årlig bonus på 5-30k per år beroende på resultat, telefon, möjlighet att jobba hemifrån, betald övertid, gångavstånd till jobbet och förskolan ligger på vägen.

När jag kollar lönestatistik hos Sveriges Ingenjörer så ligger jag fortfarande utanför lägsta 10%. Hade kunnat få 5k mer i månaden men då krävs ytterligare en bil samt ca 1h total pendling om dagen vilket också tar bort flexibiliteten jag har idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Liquidedust:

Rekommenderar att du kollar på t.ex Glassdoor eller levels.fyi för det, men låt oss säga att månadslöner på över 150000~200000 i månaden plus bonus plus equity inte är ovanligt för senior staff.

Det låter högt för svenska marknadslöner, även för seniorer (chefstjänster ej inräknat).
Har du någon direktlänk som stöder dessa nivåer?

Visa signatur

Honk