Hur ska jag hitta en värdig ersättare till Logitech MX518 legendary?

Permalänk
Medlem

Jag kör med G400S som bygger på MX518.
Vet inte om den säljs längre dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jika:

Logitech G603 är väl ändå den givna ersättaren?

Få möss idag har "solida musknappar" likt mx518, dvs man har ett helt stycke, utan "gångjärn" mellan handflata och klickknapp. Detta bidrar till en stum känsla i klicket och ofta noll rörelse i sidled.

Om du är känslig för den glappande känsla som rörelserna ovan kan skapa måste du i alla fall testa G603. Den är dessutom ganska billig på kampanj och har batteritid så man klarar sig.

Jag använder ändå bara ett AAA-batteri i en AA-adapter för att hålla vikten nere.

Visst har G603 en bra form, men den är rejält hal inte minst efter ett tag. Bättre i så fall med G403 el G703, men knappast heller optimalt.

Provade även med gummispray, men det är något med formen på sidorna som gör den mindre greppvänlig.

Även något tung trots att man använder endast ett AAA med adapter.

Så för mer aktiva spel nej knappast, men för övrig användning funkar den riktigt riktigt bra.

Skrivet av wibbe44:

Jag kör med G400S som bygger på MX518.
Vet inte om den säljs längre dock.

Säljs inte längre nej.
Var en något förbättrad variant av MX518 men med samma form, såväl ytan som tekniken var bättre på den.

Permalänk
Medlem

Älskade dessa gamla Logitech. Körde de också hur länge som helst.

Nu provade jag en Logitech G Pro X Superlight och kan bara säga att det är helt underbart med en trådlös och lätt mus när man vant sig.
Tog några dagar men kommer inte gå tillbaka till sladf och tunga möss efter detta.

Permalänk
Medlem

Jag är fortfarande bitter att det inte går att få en vettig ersättare till Rival 310.

Permalänk
Medlem

https://www.amazon.se/gp/product/B0B5PJNRPB/ref=ppx_yo_dt_b_a... kan rekommenderas, alltid gillat MX518 (hade en när man var ung) och alltid velat ha något liknande, köpte denna Roccat (som även finns billigare med sladd) och är sjukt nöjd med den

Visa signatur

<<< Ryzen 5800X w/ CM ML240R RBG w/ 2x Noctua 120mm - ASUS B550-PLUS Prime - MSI RX6650XT 8GB - Kingston 32GB 3600Mhz DDR4 RBG - 2x1TB M.2 SSD, 2x500GB SSD 2.5" - Fractal Design 750W Silver >>>

<<< Fractal Design Define C Tempered Glass + 1x 120mm + 2x 140mm Fractal Fans >>>

Permalänk
Medlem

Haft flera G400S, G403 Prodigy samt G703. Formen är god på allihop, men tyvärr är kvalitén undermålig på switchar och scrollhjul på dessa modeller. Börjar dubbelklicka / hoppa fram och tillbaka vid scrollning. Googla så inser man hur vanligt problemet är och alla möjliga fixar som aldrig hjälper längre än någon dag.

Ville inte skaffa en "rak" mus men beställde motvilligt Logitech G Pro X Superlight på black friday.. positivt överraskad! Man märker att Logitech satsat på dyrare komponenter rakt igenom och allt känns mer rejält trots den låga vikten.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Medlem

Efter att, sedan 2001 eller nått, använt 3xmx518, mx500 ochden uppdaterade mx518 hemma och på olika jobb så prövade jag en Corsair Ironclaw och jag är inte missnöjd. Jag har fortfarande den uppdaterade mx518 på jobbet och i jämförelse är höger musknapp inte lika lättryckt och den drar till sig mer smuts under handflatan, men det är de enda egentliga minus jag upplevt. Storleksmässigt är de tämligen lika.

Permalänk
Medlem

Behövde också byta ut min gamla mx518 får kanske två år sen. Testade ett antal olika märken innan jag till slut fastnade vid Xtrfy M4 Wireless. Funkar perfekt och har ungefär samma form som mx518. Dessutom är den lätt och kräver inga mjukvaror för att kunna konfigurerar den. Enda nackdelen är att den var lite hal i början men det gick över efter någon vecka när det blivit lite "beläggningar" på den. Kan starkt rekommendera Xtrfy M4 Wireless.

Permalänk
Medlem
Skrivet av swenorth1:

Börjar tyvärr vara dags att byta ut den. Har googlat sönder internet men hittar ingen lika bra mus!
Hade den funnits att köpa ny hade jag lätt gjort det!

Tips?

efter att kört sönder mx510 sen mx 518 så testade jag sonens g502. Gillade den inte alls. Har nu en g402 och den känns mycket bra. nästan samma form som mx518 bara något större och det tyckte jag var bättre tillomed.

Visa signatur

Foldar som FrogmanR2 @ foldingathome åt vårat Sweclockers TEAM 37451 Folding@SweClockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av D.:

Samma el liknande form är något ovanligt ja.
Vet att det någon gång föreslagits någon annan som i stort sett är en kopia.

Jag har själv en helt oanvänd MX518 Legendary, får se när det blir aktuellt med spelande om det blir den el att köpa en G502 X som känns tillräckligt lik till formen för att vara ok.

Kör i övrigt med G603 som är för hal och även för tung för spelande men funkar för övrig användning. G703 kan ev vara, men G502 har nog bättre form och fler knappar.

Om du inte gillar en tung mus. Då ska du köpa G502 X. Hade hemma en. Den är så lätt så den är för lätt. Jag kunde inte ens spela. 😊😊
Bättre med G502 där man kan välja hur många tyngder man vill sätta i.
Bara ett tips.q

Permalänk
Medlem

Var själv tvungen att gå ifrån min MX518 tidigare i veckan då den börjat bete sig konstigt. Efter en hel del efterforskning och även fysiska test så blev det en G403 Hero och jag är än så länge väldigt nöjd! Den känns väldigt lik i formen, har inte en massa extraknappar som stör och den moderna sensorn känns verkligen som ett lyft. Rekommenderas!

Just gällande formen har rtings.com ett jävligt bra verktyg för att jämföra olika möss där man kan lägga de inscannade geometrierna ovan på varandra.

https://www.rtings.com/mouse/tools/3d-model-shape-compare/log...

Visa signatur

Asus P6X58D-E || Intel Core i7-930 || Corsair H50 || 3x4GB Crucial Ballistix Elite 1866MHz CL9 || Sapphire R9 390 Nitro 8GB || Sandisk Extreme II 2x120GB RAID 0 || Antec P183, 4 st Chassifläktar || Antec True Power 650W || ASUS VG248QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Born_HardCORE:

Var själv tvungen att gå ifrån min MX518 tidigare i veckan då den börjat bete sig konstigt. Efter en hel del efterforskning och även fysiska test så blev det en G403 Hero och jag är än så länge väldigt nöjd! Den känns väldigt lik i formen, har inte en massa extraknappar som stör och den moderna sensorn känns verkligen som ett lyft. Rekommenderas!

Just gällande formen har rtings.com ett jävligt bra verktyg för att jämföra olika möss där man kan lägga de inscannade geometrierna ovan på varandra.

https://www.rtings.com/mouse/tools/3d-model-shape-compare/log...

Grym länk!

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem

Prova att hitta en ersättare till Steelseries WoW-möss, det är helt omöjligt...

Jag lyckades iaf få tag i en reserv på ebay i ny förpackning innan de totalt försvann.
Har inte hittat något med i närheten lika bra knapplayout för MMOs, särskilt de båda knapparna på sidan om scrollhjulet och ringfingerknappen lägst till höger saknas på alla.

Jag har fått byta ut både encoders och diverse microswitchar i alla tre bara för att slippa skaffa något halvbra substitut, och fått sprita bort det äckliga "grepp"-materialet på sidorna av mina två för att får dem hyfsat fräscha.

Frun har en Cataclysm till sina större händer:

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Ersatte själv mx518 med Rival 600, tycker den fungerar riktigt bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Jag var också trogen MX518 användare förr men tycker det finns bättre nuförtiden, framförallt trådlösa.
Mina två favoritmöss just nu är Razer Deathadder och Logitech Superlight. Deathaddern är bekvämare men något tyngre och Razer's kvalitet är... inte bra. Superlighten är istortsett perfekt.

Nej deathadder är riktigt dåliga, min deathadder är från 2008 och är nu 16 år gammal

Kan rekommendera Razer deathadder, gummit på sidan blir dock lite slitet efter 10+ år och efter 16 år finns de inget kvar men fungerar gör den 🤣

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Kan starkt rekommendera Logitech G Pro Wireless extremt skön i handen lätt den bästa musen jag har haft och inte så mycket RGB heller går att stänga av helt om inte gillar det.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4960533

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk

För länge sen körde jag microsoft intellimouse 3.0. Sen har jag kört MX518 som jag också gillade som fasiken. Nu kör jag Logitechs G703. Och den senast nämnda är min första wireless och går aldrig tillbaka till sladdburen mus igen och den känns asnice i min hand iaf. Men du måste ju bara testa dig fram. Tacka vetja faktiska fysiska butiker där de fortfarande har spelmöss uppraddade så man kan känna efter.

Visa signatur

Antec P280 + Scythe Slipstream PWM 120mm | MSI Z370 Tomahawk | 8700K @stock + TR Silver Arrow | Corsair LPX 16GB @3600MHz | Seasonic Prime 850W Titanium | MSI RTX2080TI Gaming Trio | Crucial MX500 1TB M.2 | Asus Xonar Essence STX | LiteOn 12xBD | Asus ROG Swift PG279Q 27" | Logitech G703 | Corsair K70 RGB | SennHeiser GSP 600

Permalänk
Medlem

Bytte min 518 till G305 baserat på sweclockers test. Går ofta att hitta för ca 350kr nånstans. Mao kostar fasen ingenting och håller ändå hög klass.

Med erfarenheten från MX518s försvinnande så köpte jag två, ena 2018 och andra för något år sedan. Trodde faktiskt det var dags att ta fram reserven idag då den hade börjat dubbelklicka ibland, men en ordentlig vindpust under knappen verkar ha löst det.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem

Jag bytte också till G305 efter 10+ år med 518. Absolut ingen direkt uppföljare då den egentligen har mycket gemensamt, menför mig var den lätt att vänja sig (och jag provade en rad andra innan).

Visa signatur

CPU/Kylare: AMD Ryzen 7 7800X3D/Thermalright Phantom Spirit 120 Evo
Chassi/PSU: Fractal Design Define R6/Corsair HX1000 1000W
MB/RAM: Asus ROG Strix B650E-F Gaming/Kingston Fury Beast 32GB DDR5
GPU: ASUS ROG Strix RTX 4090 24GB OC
Monitor/AVR/Högtalare: LG OLED C9 77"+LG OLED C2 42"/Marantz Cinema 50/Dali Zenzor

Permalänk
Medlem

Oj vad gammal man känner sig när folk börjar fråga efter något som kan efterträda efterträdaren. Använder fortfarande originalet här, sliten men skaplig kvalite.

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem

Har själv stora händer och körde MX518 tills den gick i graven. Har gått genom en del möss, G302, G402. Ingen av dem satt rätt i handen. Inget från andra märken fungerade, kunde inte använda samma halv-klogrepp med någon av dem.

Men G502? Bättre än MX518. Samma grepp för handen med mer avslappnad tumme, och bättre knappar/scroll.

Permalänk
Skrivet av KAN1N:

Älskade dessa gamla Logitech. Körde de också hur länge som helst.

Nu provade jag en Logitech G Pro X Superlight och kan bara säga att det är helt underbart med en trådlös och lätt mus när man vant sig.
Tog några dagar men kommer inte gå tillbaka till sladf och tunga möss efter detta.

Problemet är att man måste ladda den ofta. Dessutom är batteriet inte utbytbart så man måste ladda oftare när batteriet blir sämre.

Permalänk
Medlem

Bytte från MX518 till en Superlight. Enda jag saknar är extraknapparna vid scrollhjulet

Skrivet av Dinkefing:

Problemet är att man måste ladda den ofta. Dessutom är batteriet inte utbytbart så man måste ladda oftare när batteriet blir sämre.

Batteriet på min håller jättelänge

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Akko 3084B 75% | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Problemet är att man måste ladda den ofta. Dessutom är batteriet inte utbytbart så man måste ladda oftare när batteriet blir sämre.

Har bytt på en G pro superlight, tog inte ens fem minuter och är inga konstigheter utöver en liten philips har jag för mig.

Dock är det ju inte direkt som att ploppa i nya AA.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk

Hej!

Jag har också kört MX518 väldigt länge tills jag bytte till en Xtrfy M4, mycket nöjd med bytet. Ligger bra i handen och är lätt

Visa signatur

B550 | 5800x | NH-D15 | 32gb 3600mhz | RTX3070
KC 2500 2tb | Gx 850w | Meshify 2 compact
LG 34GN850 | Varmilo MA105 ec rose | Xtrfy M4

Permalänk

Har använt MX510/518 större delen av mitt liv. Dock gick jag över till MX Master 3S förra året.
Älskar den. Så den rekommenderar jag.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 | MSI MAG B560 TOMAHAWK WIFI | Intel Core i5 11600K | MSI GeForce RTX 3060 12GB VENTUS 3X OC | ASUS ROG Strix 850W | Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz | Noctua NH-U12S | Samsung 970 EVO Plus 2TB | W10

Permalänk
Discokungen
Skrivet av KAN1N:

Älskade dessa gamla Logitech. Körde de också hur länge som helst.

Nu provade jag en Logitech G Pro X Superlight och kan bara säga att det är helt underbart med en trådlös och lätt mus när man vant sig.
Tog några dagar men kommer inte gå tillbaka till sladf och tunga möss efter detta.

This is the way! Extremt bra uppgradering från gamla trådade möss. Känns knappt som att man har något i handen men den sitter som gjuten!

Skrivet av Dinkefing:

Problemet är att man måste ladda den ofta. Dessutom är batteriet inte utbytbart så man måste ladda oftare när batteriet blir sämre.

Min är väl fyra år gammal eller något och jag laddar den på sin höjd en gång i månaden. Och då är det bara att koppla in sladden och köra med den i under en timme eller sådär, hur smidigt som helst!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Skrivet av Flamso:

This is the way! Extremt bra uppgradering från gamla trådade möss. Känns knappt som att man har något i handen men den sitter som gjuten!

Min är väl fyra år gammal eller något och jag laddar den på sin höjd en gång i månaden. Och då är det bara att koppla in sladden och köra med den i under en timme eller sådär, hur smidigt som helst!

Har jag svårt att tro på då använder du inte musen mer än ett par timmar per dag.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Dinkefing:

Har jag svårt att tro på då använder du inte musen mer än ett par timmar per dag.

Nej, precis! Jag har barn och heltidsjobb också. Men oavsett går det fort att ladda om det skulle vara låg batterinivå.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Ställde mig en liknande fråga i december.

Köpte en Logitech-mus som rekommenderas i flera trådar på reddit, och kan konstatera att Logitech is not what it used to be... oerhört dålig kvalitet. Har glömt bort vad den heter, står bara "Logi" på framsidan, topprecensioner på nätet vilket får mig att undra vart folk sätter ribban nu för tiden.

Billiga tangentbort kan jag leva med, men musen måste vara bra. Razer DeathAdder V3 kör jag nu (hatar wireless).