Amd drivvisar rena skräpet... baaah så trött....

Permalänk
Medlem

Amd drivvisar rena skräpet... baaah så trött....

I helgen installerade jag de nyaste drivvisaren 24.1.1 sen satte jag ihop datorn och körde lite bf, sjukt mäktig stuttering, tänkte wth, har jag pajjat nått när jag stoppade in moderkortet i chassit(har kör utan chassi i 3 mån)..

kollade och såg att jag körde med e kärnorna på, baah måste vara det då... stängde av dem o det blev typ lite bättre iaf inte lika grova stutters/hack men de var där, typ pausade spelet var 5e sec i nån halv sec...

aja innan jag pillar med datorns hårdvara å så kanske jag installerar om bf2042 då, nä.. samma skit, byta till den äldre drivvisen då? jupp. funkar galant... wth....

AMD, att ni inte lär er,,, ffs! höll nästan på att slänga ut datorn genom fönstret... så fett hackigt det var...

sjukt att wz2 inte påverkades alls medans bf var ospelbart... en halv dag försvann i felsökningtid...

det roligaste är att jag ser att "clownen" Jufes från FrameChasers kanalen lägger upp en youtube video å vad pratar han om och vilket problem är det han har? jo amd och deras drivrutiner... Man kan säga vad man vill om han men han har rätt i många fall nrä det gäller amd och hur de sköter saker...

sen tar man en titt här och ser att folk har skrivit en mass om stutter, inte konstigt när amd släpper sketna drivvisar, att Amd aldrig lär sig. har aldrig haft sådana här problem med nvidia kort, inte att jag nästan spyr av att spela i 5 min....

här kommer iaf lilla klippet:

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Ja, 24.1.1 var verkligen ett misslyckande, jag har fått backa en version (7900XT).

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Dum fråga. hur fan backar man drivrutinerna?

Den äldre fungerande exen jag har 23.11 nånting laddar likförbannat ner 24.1.1 när man kör den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av holo:

Dum fråga. hur fan backar man drivrutinerna?

Den äldre fungerande exen jag har 23.11 nånting laddar likförbannat ner 24.1.1 när man kör den?

jag hade de gamla kvar(dvs hela drivrutins paketet) på datorn så jag bara installerade in dem.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Du har ju redan löst problemet, vad hjälper det med massa anti-AMD rant eller att länka till någon random Youtuber...

Det är en drivrutin som fungerar dåligt, finns hundratals versioner av dem från båda sidorna eller om man tar med Intel så är det ju triangeldrama, det sistnämnda är dock mer ovanligt att någonting fungerar bra men de har några bra ursäkter för det.

Enklaste steget att felsöka är att backa dina steg, inte installera om saker som redan fungerade, du har helt enkelt kastat bort din egen tid, men det är väl en lärdom det med.

Skrivet av holo:

Dum fråga. hur fan backar man drivrutinerna?

Den äldre fungerande exen jag har 23.11 nånting laddar likförbannat ner 24.1.1 när man kör den?

Googla på "dittkort previous drivers" t.ex. "7900xt previous drivers", går komma in dit på något annat sätt men orkar inte klicka mig fram dit, är säkert genom att titta på kortet direkt och sedan välja drivrutiner.

Sen stänger du av automatiska uppdateringar i Adrenalin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

jag hade de gamla kvar(dvs hela drivrutins paketet) på datorn så jag bara installerade in dem.

Fan. den försvann för jag var så jävla duktig och körde DDU för typ första gången ever när jag uppdaterade till 24.1 xD
Suck.

Men apropå deras drivrutiner,
Jag får PTSD-flashbacks från när jag kämpade med deras 6870 kort och alla förbannade drivrutinskrasher som tillslut drev mig att köpa Nvidia.
(ochtamigfan aldrig haft problem med drivrutiner därifrån)

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Du har ju redan löst problemet, vad hjälper det med massa anti-AMD rant eller att länka till någon random Youtuber...

Det är en drivrutin som fungerar dåligt, finns hundratals versioner av dem från båda sidorna eller om man tar med Intel så är det ju triangeldrama, det sistnämnda är dock mer ovanligt att någonting fungerar bra men de har några bra ursäkter för det.

Enklaste steget att felsöka är att backa dina steg, inte installera om saker som redan fungerade, du har helt enkelt kastat bort din egen tid, men det är väl en lärdom det med.

Googla på "dittkort previous drivers" t.ex. "7900xt previous drivers", går komma in dit på något annat sätt men orkar inte klicka mig fram dit, är säkert genom att titta på kortet direkt och sedan välja drivrutiner.

Sen stänger du av automatiska uppdateringar i Adrenalin.

Tack!
Det slog mig inte ens att googla på just den frasen när jag lusletade efter en länk till previous drivers på deras driversida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Du har ju redan löst problemet, vad hjälper det med massa anti-AMD rant eller att länka till någon random Youtuber...

Det är en drivrutin som fungerar dåligt, finns hundratals versioner av dem från båda sidorna eller om man tar med Intel så är det ju triangeldrama, det sistnämnda är dock mer ovanligt att någonting fungerar bra men de har några bra ursäkter för det.

Enklaste steget att felsöka är att backa dina steg, inte installera om saker som redan fungerade, du har helt enkelt kastat bort din egen tid, men det är väl en lärdom det med.

Googla på "dittkort previous drivers" t.ex. "7900xt previous drivers", går komma in dit på något annat sätt men orkar inte klicka mig fram dit, är säkert genom att titta på kortet direkt och sedan välja drivrutiner.

Sen stänger du av automatiska uppdateringar i Adrenalin.

vad är problemet med att lägga upp en anti amd rant för att dela med sig av en frustrerande upplevelse?. du är tyst varje gång du råkar ut för nått som stör dig?

Tänkte inte lägga upp nått men bläddrade lite i amd trådarna här å såg att många gnällde på stutter/hack, så tänkte att många inte tänker i första hand på att det kan vara just att de kör med senaste drivvisar som iof är rätt gamla vid det här laget. Jag hade helt glömt av att jag installerade in nya drivvisar fram tills att jag såg i min mapp att jag hade dragit ner nya i helgen.

Jag kommer i framtiden att lägga upp "anti-vad-det-nu-är-rant" trådar, så fort jag anser mig ha lust för det, sen om du har något emot det, ja du det är ditt problem

jag var sekunder ifrån avreagera mig på datorn, så var så nice att det bara var kassa drivvisar från amd, men ack så onödigt av amd att alltid tabba sig så hära... alltid...

Skrivet av holo:

Men apropå deras drivrutiner,
Jag får PTSD-flashbacks från när jag kämpade med deras 6870 kort och alla förbannade drivrutinskrasher som tillslut drev mig att köpa Nvidia.
(ochtamigfan aldrig haft problem med drivrutiner därifrån)

mm, jag minns vilket helvete det var med amd hd 4850 som jag köpte till lillbrossan, slutade med att han fick mitt 8800gtx å jag behöll hans amd kort för han hade ingen aning ens hur man installerade saker på datorn typ.

installera in drivvisar var ett rent helvete då, lustigt nog så råkade jag ut för liknande problem när jag skulle installera drivvsiar till igpun på r5 7600an... du har har ingen hårdvara som stöds, stod det... wtf.. jag laddade ju ner från er hemsida och scrolla mig fram till cpun för att ladda ner rätt version å allt å så säger den att hårdvaran inte stöds... wtf amd

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av holo:

Dum fråga. hur fan backar man drivrutinerna?

Den äldre fungerande exen jag har 23.11 nånting laddar likförbannat ner 24.1.1 när man kör den?

Jag laddade hem förra versionen igen från AMD, det finns en liten previous version länk.
Använde DDU för att avinstallera 24.1.1 men det räcker säkert att göra det på vanligt sätt också.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Såg ju inte särskilt lovande ut om man kollar under known issues.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Såg ju inte särskilt lovande ut om man kollar under known issues.

Alltid funnits known issues.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Alltid funnits known issues.

Jovisst, men nu var det i relation till 24.1.1.

Jag stannar nog kvar på 23.12.1 och hoppas det ser bättre ut när 24.3.1 kommer.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

"amd har inga driver problem" eller lika mycket som nvidia.
Skönt att folk vågar posta om det
Då den där known issues är ganska lång och jobbig för de drabbade...

Jämför med Nvidias senaste

"[Netflix] Display issues for videos when using Edge browser. Recommend using Windows Netflix application as workaround. [4388454]

GeForce GTX 10/RTX 20 series: PC may randomly freeze when Windows Hardware- Accelerated GPU Scheduling and NVIDIA SLI are both enabled [4009884]

NVIDIA Freestyle filter settings are not saved after quitting game [4472656] "

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Jovisst, men nu var det i relation till 24.1.1.

Jag stannar nog kvar på 23.12.1 och hoppas det ser bättre ut när 24.3.1 kommer.

23.12.1 hade jag problem med drivrutinen kraschade (så jag fick ominstallera den) när jag tittade på youtube i fullskärm pausade & skärmsläckaren (inte alltid men någon gång då & då) gick in.

Har inte problemet med 24.1.1 nu betyder det inte att 24.1.1 är felfri men det är märkligt att en del har svåra problem medans andra inte har det trots snarlik hårdvara.

Edit: Stavfel

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Kan ju fylla på att deras drivrutiner är helt hopplösa för World of Warcraft med.
Testade att starta upp det efter ett par års uppehåll och herrejävlar vad drivrutinskrasher.
Det krashade precis 10 gånger innan jag ens han fylla i krash rapporten.
Nästan precis samma skit som fick mig dumpa AMD för 10 (?) år sedan och köra nvidia som jag tamigfan aldrig haft såna här drivrutinskrasher med

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Såg ju inte särskilt lovande ut om man kollar under known issues.

Nvidia har också en lista med Known Issues, om den är publik eller inte är en anna fråga.. All mjukvara har "known issues"

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Nvidia har också en lista med Known Issues, om den är publik eller inte är en anna fråga.. All mjukvara har "known issues"

Absolut, och som jag redan förklarat menar jag i relation till 24.1.1, dvs de har inte fixat det som är problem med den. Eller åtminstone inte det som är viktigt för min del.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Kört Nvidia primärt sedan Pascal men föredrog oftast AMD innan. När jag i början av veckan uppgraderade till AM5 och 7800X3D så valde jag att prova AMD grafikdelen och, om inte annat, få fler skärm utgångar.

Mindre nöjd med att den visar artefakter på skrivbordet, delar av muspekare och annat junk, inte helt olikt problemet med HD5000 serien där muspekaren hela tiden gick sönder och tog ett år eller så innan det löstes.

AMD gör bra hårdvara, att många företag idag använder deras produkter är ett bra tecken på detta, inte enbart att de är billigare och förmodligen enklare att arbeta med än Intel och Nvidia. Men när AMD själva står för mjukvaran är det ofta en besvikelse. Jag har inte sett samma bekymmer med AMD baserade produkter från exempelvis Microsoft (Xbox), Sony (PlayStation) eller Valve (Steam Deck). Men när det är en PC så hade jag föredragit om någon annan stod för mjukvaran och drivare. Intel och Nvidia är inte problemfria, de hade problem med rök i Batman Gotham Knight länge exempelvis. Men märkbart högre kvalitet. Och större resurser för det.

Ingen diss mot er som föredrar AMD på något vis. Inte riktigt min grej.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Jag har bara haft problem med AMDs drivrutiner när det gällde att installera över dem gamla med en ny, men körde jag en runda med DDU så var det glasklart.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Tycker de här trådarna är väldigt intressanta då jag själv nästintill aldrig stöter på några större problem med grafikdrivrutiner från varken AMD eller Nvidia, undantagen har varit de få gånger drivrutinen har varit direkt trasig och inte fungerat för någon som installerat den. Skulle vara roligt att få reda på vad det är som triggar dessa buggar som folk beskriver.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | MSI MAG B650 Tomahawk WiFi | G.Skill Trident Z5 Neo 2x16GB 6000MHz CL30 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Sapphire Nitro+ 7900 XTX | WD Black SN850 2TB + Samsung 860 EVO 2x2TB | Corsair AX1000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kibbo:

Tycker de här trådarna är väldigt intressanta då jag själv nästintill aldrig stöter på några större problem med grafikdrivrutiner från varken AMD eller Nvidia, undantagen har varit de få gånger drivrutinen har varit direkt trasig och inte fungerat för någon som installerat den. Skulle vara roligt att få reda på vad det är som triggar dessa buggar som folk beskriver.

precis, kört mitt 6900XT sen pandemin och har (peppar peppar) inte stött på några större problem med det (utom stutter i high-res VR video playback)
Sen kan jag undra över temperamentet hos människor som håller på att slänga ut sin dator genom fönstret när någonting inte fungerar som det ska... Datorer är temperamentsfulla, och har problem, vill man inte behöva hålla på med det så bygger/felsöker en inte själv.

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av holo:

Kan ju fylla på att deras drivrutiner är helt hopplösa för World of Warcraft med.
Testade att starta upp det efter ett par års uppehåll och herrejävlar vad drivrutinskrasher.
Det krashade precis 10 gånger innan jag ens han fylla i krash rapporten.
Nästan precis samma skit som fick mig dumpa AMD för 10 (?) år sedan och köra nvidia som jag tamigfan aldrig haft såna här drivrutinskrasher med

Min son har en 10700F som sitter på ett Z490 moderkort med en RX6800 kort du menar alltså att WoW kraschar konstant för honom men han märker inte det hur märker man det?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Min son har en 10700F som sitter på ett Z490 moderkort med en RX6800 kort du menar alltså att WoW kraschar konstant för honom men han märker inte det hur märker man det?

jag har spelat wow (private och retail) på mitt 6900XT utan problem över flera drivare, spelet stängs av om drivrutinen krashar

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av holo:

Kan ju fylla på att deras drivrutiner är helt hopplösa för World of Warcraft med.
Testade att starta upp det efter ett par års uppehåll och herrejävlar vad drivrutinskrasher.
Det krashade precis 10 gånger innan jag ens han fylla i krash rapporten.
Nästan precis samma skit som fick mig dumpa AMD för 10 (?) år sedan och köra nvidia som jag tamigfan aldrig haft såna här drivrutinskrasher med

mitt 1080ti boostade inte korrekt i wow; aktiverade jag k-boost i evga XOC så fick jag +20fps i legion
nvidia krävde alltså överklockning för att få ut sin potential i wow, så de är långt ifrån felfria

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Därför man inte uppdaterar drivrutiner om man inte måste - kanske funkar strålande för 99% men så märker du att DU är 1%

Jag kör just nu drivrutiner från 22-12-05, ser ingen anledning att uppdatera eftersom allt jag spelar fungerar bra.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

jag har spelat wow (private och retail) på mitt 6900XT utan problem över flera drivare, spelet stängs av om drivrutinen krashar

Jag vet.

Lite kuriosa, jag har (hade sitter i ett barnbarns dator nu) ett R9 280 när det satt i fd svärsonens dator så kraschade det efter ungefär 1h i WoW, flyttade över kortet till en annan dator inga problem!

Hade ett GTX 780Ti som slank igenom Spytime utan problem men krashade direkt i Firestrike men spel gick bra!

Märkliga beteende!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Konstigt, för mig fungerade 24.1.1 felfritt, även nya 24.2.1 fungerar helt felfritt utan några problem

Tror mer på att något gammalt alternativt annat spökar för dig DDU är iallafall ett måste för min del sen jag fick problem med min laptop och ett rtx 3070 varannan release, så kanske är något där vem vet

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

"amd har inga driver problem" eller lika mycket som nvidia.
Skönt att folk vågar posta om det
Då den där known issues är ganska lång och jobbig för de drabbade...

Jämför med Nvidias senaste

"[Netflix] Display issues for videos when using Edge browser. Recommend using Windows Netflix application as workaround. [4388454]

GeForce GTX 10/RTX 20 series: PC may randomly freeze when Windows Hardware- Accelerated GPU Scheduling and NVIDIA SLI are both enabled [4009884]

NVIDIA Freestyle filter settings are not saved after quitting game [4472656] "

fråga någon som haft problem med nvidia drivers på ett specifikt spel någon gång, och de kommer säga att nvidia är skit.

Man kan inte komma med sådana slutsatser från ett par rapporter on fel. Men visst, ifall en undersökning görs tror jag säkert den kan visa att amd har mer problem än nvidia, poängen är dock att det inte är så mycket som det en gång var och som vissa påstår. De flesta som använder AMD säger att de inte upplever problem för att det inte förekommer för dem, så simpelt är det. Är det någon man ska passa sig för nu är det Intel

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

fråga någon som haft problem med nvidia drivers på ett specifikt spel någon gång, och de kommer säga att nvidia är skit.

Man kan inte komma med sådana slutsatser från ett par rapporter on fel. Men visst, ifall en undersökning görs tror jag säkert den kan visa att amd har mer problem än nvidia, poängen är dock att det inte är så mycket som det en gång var och som vissa påstår. De flesta som använder AMD säger att de inte upplever problem för att det inte förekommer för dem, så simpelt är det. Är det någon man ska passa sig för nu är det Intel

Nu var det länge sedan, men den enda gången jag sett någon större insamling av data kring strulande drivrutiner så var det roligt nog Nvidia som hade mest problem statistiskt.
Men detta var på vista-tiden

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P