Google testar sök utan nyheter

Permalänk
Melding Plague

Google testar sök utan nyheter

Google har inlett ett experiment med att inte visa någon Nyheter-flik som samlar sökresultat från tidningar och andra nyhetsmedier.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bara jag som får flashback till altavista 1999 ?
Som bara visade reklam den första sidan, känns som Google är där nu 🙈

Permalänk
Hedersmedlem

Saknar fortfarande att kunna söka enbart mot forum. Får sedan det togs bort för 10-15(?) år sedan så mycket skit i sökresultaten.

Edit: men ai-sökningar har ju i varje fall blivit ett fall framåt där. Vissa saker bättre ändå framförallt programmeringsfrågor.

Permalänk
Medlem

Google gör ett test försök på oss konsumenter:
Blir det för många som skulle ville ha det så, kommer det att erbjudas som en separat betaltjänst. 🤫😉

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aser:

Saknar fortfarande att kunna söka enbart mot forum. Får sedan det togs bort för 10-15(?) år sedan så mycket skit i sökresultaten.

Typ som en supercharged version av att skriva "reddit" i slutet av ens sök låter ju bra

Skulle vara bra också att kunna filtrera bort amazon affiliate sidor, då skulle ju 99% av allt bot skapat skräp man får försvinna

Permalänk
Medlem

Numera funkar det inte att använda Google med söktermer för att filtrera bort oönskade sökresultat. Helt värdelös söktjänst.

Permalänk
Medlem

Jag kom inte ens ihåg att det finns en nyhetsflik, så inget jag skulle sakna direkt. De enda flikarna jag använder då och då är bilder och videor, de övriga har jag nog aldrig klickat på ens av misstag.

Permalänk
Medlem

Trist! Nyhetssidornas egna sökfunktioner tycker jag ofta är värdelösa. Använder hellre Google till att vaska fram en artikel.

Permalänk
Medlem

Ännu en anledning att inte använda Google. Har kört med Duckduckgo och Brave sen 5 år tillbaka och är nöjd.

Visa signatur

CPU: Intel i9 13900K 5.6Ghz, GPU: MSI 4090 SUPRIM X, MB: Gigabyte z790 Aorus Elite, Minne: 32Gb Corsair Vengance 6000mhz, Chassi: Fractal Design 7 Compact, Disk: Kingston kc3000 2tb.

Permalänk
Medlem

Aldrig använt "Nyheter"-fliken någonsin under dessa 20 år. Däremot så har jag börjat reagera på Google Reviews-delen blivit allt sämre, när man vill kolla betyg på exempelvis en restaurang. Istället för att komma in direkt på Googles egna recensioner så blandas det med recensioner från massa andra obskyra sidor som typ Thatsup, Thefork osv. När man sen väljer Google explicit så kan man inte längre sortera på "senaste", utan alla recensioner kommer i en oordning.

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig ens lagt märke till att det funnits någon nyhets-flik från början. Det här är första gången jag hör talas om den. Och jag har använt google från början.

Skrivet av underd0g76:

Numera funkar det inte att använda Google med söktermer för att filtrera bort oönskade sökresultat. Helt värdelös söktjänst.

Allt är relativt. Bing och Duckduckgo (som använder Bing) är faktiskt fortfarande sämre.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

10-15 år sedan kunde jag hitta i princip vad som helst med hjälp av google, man behövde bara söka på rätt sätt. Sedan dess har det bara blivit värre och värre för varje år som gått och det går knappt hitta någonting längre oavsett hur mycket man försöker styra sökningen i rätt riktning. Oftast är det bästa man kan göra nu för tiden att lägga till reddit efter sökningen om man letar efter svar på någon fråga

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Allt är relativt. Bing och Duckduckgo (som använder Bing) är faktiskt fortfarande sämre.

Sant, men så frustrerande då Google ofta kunde ta fram lite mer obskyra sökresultat om man använde rätt söktermer. Nu får du som bäst, förmodar jag, sponsrade resultat, sida efter sida. Jag sökte efter ett äldre fotbollsspel till PC under gårdagen som jag glömt namnet på, men visste att det innehöll en spelarkarriär - och det var inte FIFA eller EA FC som det heter nu. Med söktermen: 'Football game player career -"EA FC"' fick jag fortfarande mest EA FC och FIFA som förslag, sida efter sida, med insprängda obskyra google-appar på samma tema.

Samma sökterm på DuckDuckGo ger mig inga EA FC / FIFA-svar. Men inga bra svar heller.

Mörka tider...

Permalänk
Avstängd

Går inte använda Google längre. Jag använder sökmotorer som är politiskt objektiva istället.

Permalänk
Medlem

Jag måste vara korkad för jag förstår inte vad nyheten handlar om? Vad ändras?

Permalänk
Medlem

Någon mer som också har märkt att fliken för "Karta" har försvunnit?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Någon mer som också har märkt att fliken för "Karta" har försvunnit?

Inte bara det, länken till Maps är helt borttagen, när man använder vanlig sök.

I vissa fall går det att klicka på gatuadressen, men inte alltid. Oftast blir man tvingad att gå till Maps och göra om sökningen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Udihow:

Inte bara det, länken till Maps är helt borttagen, när man använder vanlig sök.

I vissa fall går det att klicka på gatuadressen, men inte alltid. Oftast blir man tvingad att gå till Maps och göra om sökningen.

Har du någon aning om varför det har blivit så?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Har hoppat över till Kagi helt sedan ett halvår tillbaka efter att ha använt Google sedan det släpptes 98/99. Kagi känns lite som hur Google var runt 2008-2010. Det finns inga annonser och har hittills aldrig behövt gå tillbaka till Google för att göra en "riktig" sökning. Kostar dock en 100-lapp i månaden, men lätt värt integriteten.

Google har verkligen tappat det under de senaste åren. Orkar inte med det längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Någon mer som också har märkt att fliken för "Karta" har försvunnit?

Ånej! Den gillade jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Har du någon aning om varför det har blivit så?

Skrivet av macintoy:

Ånej! Den gillade jag.

Nu verkar man få veta anledningen

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Udihow:

Nu verkar man få veta anledningen
<Uppladdad bildlänk>

Aha! Varifrån fick du upp det?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500