Setup dela 1 skärm & kringutrustning mellan gaming PC & Macbook

Permalänk

Setup dela 1 skärm & kringutrustning mellan gaming PC & Macbook

Hej! Jag har grävt i ämnet runt 10-20 timmar, blir ändå inte klok.

TLDR: jag vill kunna dela samma gamingsetup mellan en Windows PC och en Macbook Pro och jag behöver hjälp med att lista ut hur.

Jag har en gammal hederlig gaming setup där kringutrustning sitter i moderkort, som alla andra gamers~.

Mitt problem: jag vill kunna ställa en macbook pro bredvid, koppla i 1 usb c / thunderbolt kabel och då kunna använda alla delar av min gamingsetup men med macbooken som källa.

Jag vill efter arbetsdagen kunna trycka på en knapp (kvm switch antar jag), starta desktop och börja spela med samma kringutrustning.

Hur finns det inte bra lösningar för detta redan? Har ni tips?

Det närmsta jag kommit är att jag behöver hitta en KVM Switch med input DP och USB C, output DP. Jag behöver köpa en hubb för macbooken, dra allt som behövs mellan hubb och kvm switch för att sen bara behöva stoppa i en thunderbolt/usb c kabel i Mac’en för att få allt att funka.

Ja nej det här är onödigt svårt. Borde finnas en självklar lösning men här ligger tekniken efter för en gångs skull.

Visa signatur

X670-P - Ryzen 7600x - 3070 TI - 32gb 6000mhz - Fractal Design Focus 2 - Asus TUF 750w Gold - Be quiet pure rock 2
— bottleneck ~2% —

Permalänk
Rekordmedlem

Om båda datorerna är på och i samma lan är det ofta enklast att köra fjärrskrivbord till arbetsdatorn.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

(Tex) mus -> USB KVM hubb -> skärmens USB port -> laptop via USB C/thunderbolt.

Är ju kanske inte skitsnyggt men det funkar rätt bra. Tar en knapptryckning för att koppla över allt USB till stationära. Det finns även mjukvara som kan fixa detta samt skärmar med inbyggd KVM men mjukvaran kan jag inte ha på arbetsdatorn och min skärm saknar KVM switch.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Om båda datorerna är på och i samma lan är det ofta enklast att köra fjärrskrivbord till arbetsdatorn.

Kanske blir lite väl mycket ”stå igång” för min speldator om man skulle köra på detta 2-3 dagar varje vecka i år att komma. Men klart värt att komma ihåg!

Visa signatur

X670-P - Ryzen 7600x - 3070 TI - 32gb 6000mhz - Fractal Design Focus 2 - Asus TUF 750w Gold - Be quiet pure rock 2
— bottleneck ~2% —

Permalänk
Skrivet av SmOOthy:

(Tex) mus -> USB KVM hubb -> skärmens USB port -> laptop via USB C/thunderbolt.

Är ju kanske inte skitsnyggt men det funkar rätt bra. Tar en knapptryckning för att koppla över allt USB till stationära. Det finns även mjukvara som kan fixa detta samt skärmar med inbyggd KVM men mjukvaran kan jag inte ha på arbetsdatorn och min skärm saknar KVM switch.

Min skärm saknar usb c / thunderbolt, den saknade dessvärre usb helt och hållet. men mja, det kan kanske gå om jag uppgraderar skärm. All kringutrustning in i skärmen, hdmi mellan usb hubb och skärm, displayport mellan GPU och skärm.

Där kanske vi har magiska formulan för mig!

Visa signatur

X670-P - Ryzen 7600x - 3070 TI - 32gb 6000mhz - Fractal Design Focus 2 - Asus TUF 750w Gold - Be quiet pure rock 2
— bottleneck ~2% —