Permalänk
Medlem

Blir intressant att läsa på vad som skiljer den mot de tidigare modellerna. Verkar ju väldigt snarlik på många sätt. Tolkar deras beskrivning som att det är en UXG-Lite eller liknande men enbart controllern via deras moln?

Det hade varit trevligt om de kunde släppa något lite kraftfullare som klarar mer än 1 Gbit/s men som ej är rackmonterad. Även USA börjar ju få snabbare internet än så, så att vara fast på 1 Gbit/s känns lite begränsande.

Något orelaterat som är trevligt är dock att de verkar börja inse att deras IPv6-stöd i controllern är undermåligt. Såg en del sådana förbättringar i den kommande controller-versionen. De gör också ett stort hopp i MongoDB-version.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Den ser ju rätt trevlig ut.
Bra pris 91€ + moms.
2,5GByte WAN + 4 1Gbyte LAN
Failover and load balancing över 2 WAN portar.
500Mbit/s med Wireguard påstår de.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Här sitter jag och kan välja mellan 2x 160MHz kanaler eller 4x 80MHz kanaler på 6GHz. Som borde ha varit 3x 160MHz och 6x 80MHz. Det verkar inte som att de lägger så mycket energi på att lösa detta. Går otroligt långsamt och börjar tycka att det inte är så viktigt för dem att produkterna de säljer faktiskt stödjer det de säljs som. När ärligheten ska avslöjas i dagens ljus är det först nyligen som jag överhuvudtaget fått 6GHz-stöd.

Det kommer nog att märkas att jag är något besviken. Frågan är om de kanske har för många produkter, att de glömmer eller inte hinner följa upp alla?

Visa signatur

PC: X570, 5800X, 32GB 3200Mhz, 3070, RM750X, Def C
Hifi: Hegel H390, Kef R3, Node 2i

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Tolkar deras beskrivning som att det är en UXG-Lite eller liknande men enbart controllern via deras moln?

Jag tolkar det tvärtom som att den har inbyggd controller, på en av bilderna står det: "Runs Unifi Network for full-stack network management ".

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Blir intressant att läsa på vad som skiljer den mot de tidigare modellerna. Verkar ju väldigt snarlik på många sätt. Tolkar deras beskrivning som att det är en UXG-Lite eller liknande men enbart controllern via deras moln?

Det hade varit trevligt om de kunde släppa något lite kraftfullare som klarar mer än 1 Gbit/s men som ej är rackmonterad. Även USA börjar ju få snabbare internet än så, så att vara fast på 1 Gbit/s känns lite begränsande.

Något orelaterat som är trevligt är dock att de verkar börja inse att deras IPv6-stöd i controllern är undermåligt. Såg en del sådana förbättringar i den kommande controller-versionen. De gör också ett stort hopp i MongoDB-version.

Du får kontrollera vilken kategori den ligger under.
Alla med inbyggd kontroller ligger under Cloud Gateway.
https://ui.com/eu/en/cloud-gateways

Medan alla som behöver separat kontroller ligger under accessory tech.
https://ui.com/eu/en/accessory-tech/cloud-keys-gateways

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Jag tolkar det tvärtom som att den har inbyggd controller, på en av bilderna står det: "Runs Unifi Network for full-stack network management ".

Blev lurad av namnet bara. Deras produktsida kryllar ju inte direkt av specifikationer. Inte deras butikssida heller för den delen.

Är lite synd att de fortfarande krampaktigt håller sig fast vid 1 Gbit-interface. Allt borde vara 2.5 Gbit vid det här laget för att framtidssäkra en aning. Även om den kanske inte klarar att routa 2.5 Gbit/s så klarar den troligen mer än 1 Gbit/s med IPS/IDS avstängt.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Tack för tipset! Jag beställde just en för att ersätta min UDR.

Det känns nästan som en early access-prislapp på CGU, med hänsyn till att UXG lite kostar mer och är sämre på alla sätt.

Edit: Nu är den slutsåld

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Blev lurad av namnet bara. Deras produktsida kryllar ju inte direkt av specifikationer. Inte deras butikssida heller för den delen.

Är lite synd att de fortfarande krampaktigt håller sig fast vid 1 Gbit-interface. Allt borde vara 2.5 Gbit vid det här laget för att framtidssäkra en aning. Även om den kanske inte klarar att routa 2.5 Gbit/s så klarar den troligen mer än 1 Gbit/s med IPS/IDS avstängt.

Den har ju 2.5Gbit interface på WAN sidan iallafall

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaphodd:

Den har ju 2.5Gbit interface på WAN sidan iallafall

Ja, men inte på LAN-sidan så du kan inte utnyttja den extra bandbredden på annat sätt än om du har flera klienter kopplade direkt till den. Med tanke på att många förmodligen kan behöva en switch också som därmed är begränsad till 1 Gbit/s så är den porten ganska bortkastad. Det är ganska tydligt i marknadsföringen att de anser den vara lämpad för max 1 Gbit/s. Man ser bara att WAN-porten är 2.5 Gbit/s genom att titta på bilden.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av p.lindblom:

Tack för tipset! Jag beställde just en för att ersätta min UDR.

Det känns nästan som en early access-prislapp på CGU, med hänsyn till att UXG lite kostar mer och är sämre på alla sätt.

Edit: Nu är den slutsåld

Man får tänka på att express även innehåller Wi-Fi. Utöver det är det en direkt sämre produkt än ultra.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Man får tänka på att express även innehåller Wi-Fi. Utöver det är det en direkt sämre produkt än ultra.

Jag jämförde med UXG lite. Express är en annan enhet med sina egna begränsningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av p.lindblom:

Jag jämförde med UXG lite. Express är en annan enhet med sina egna begränsningar.

Sorry. Nu tänkte jag fel.

Du har rätt jag får ta och jämföra.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Lite bättre specinfo för Ultra finns här:
https://techspecs.ui.com/unifi/unifi-cloud-gateways/ucg-ultra
Så den har en Quad-core ARM® Cortex®-A53 at 1.5 GHz och 3 GB DDR4 minne.

Verkar som om 2,5 Gbit/s WAN porten bara är marknadsföring, den kan inte routa mer 1 Gbit/s.

Lite över 500 Mbit/s på Wireguard uppmätt: https://community.ui.com/releases/UniFi-OS-Cloud-Gateway-Ultr...

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Lite bättre specinfo för Ultra finns här:
https://techspecs.ui.com/unifi/unifi-cloud-gateways/ucg-ultra
Så den har en Quad-core ARM® Cortex®-A53 at 1.5 GHz och 3 GB DDR4 minne.

Verkar som om 2,5 Gbit/s WAN porten bara är marknadsföring, den kan inte routa mer 1 Gbit/s.

Lite över 500 Mbit/s på Wireguard uppmätt: https://community.ui.com/releases/UniFi-OS-Cloud-Gateway-Ultr...

Ubiquti skämmer ut sig igen. WAN port som inte kan routa full speed? Asså va fan är det för fel på dom?
UDR kan inte köra mer än runt 600Mbit på WAN. O den här inte mer är 1Gibt på 2.5Gbit port? Asså vad är detta?

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Skrivet av Prelatur:

Lite bättre specinfo för Ultra finns här:
https://techspecs.ui.com/unifi/unifi-cloud-gateways/ucg-ultra
Så den har en Quad-core ARM® Cortex®-A53 at 1.5 GHz och 3 GB DDR4 minne.

Verkar som om 2,5 Gbit/s WAN porten bara är marknadsföring, den kan inte routa mer 1 Gbit/s.

Lite över 500 Mbit/s på Wireguard uppmätt: https://community.ui.com/releases/UniFi-OS-Cloud-Gateway-Ultr...

Varför har den Cloud i namnet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Varför har den Cloud i namnet?

Är väl bl a för att den är managerbar via/i molnet, vilket visserligen flera andra också är.
Kan ju delvis också vara i marknadsföringssyfte bara, cloud är ju lite inne som begrepp. När kommer något med AI i namnet, frånsett kameror som redan finns?

Har för övrigt själv beställt "Cloud Gateway Ultra", "Unifi Express" (tidigare) och "UXG Lite". Tanken är att ha dem på olika ställen och koppla ihop via Site Magic. Till viss del ångrat "UXG Lite" då jag nog borde tagit en till "Cloud Gateway Ultra" istället.
De tre platserna jag ska ha dem på har lite olika förutsättningar och mängd nätverksutrustning:

A (UXG Lite). Har redan CKG2+, 1 AP, flera switchar, en massa kameror (nästan allt via POE). Saknar bara gateway, har äldre router som ersätts. Kör 4G-anslutning med separat modem.
B (Express). Enbart Express och en liten switch (inget POE alls), väldigt få kablade enheter och inte hemskt många trådlösa heller. 100/100 Mbit Telia fiber via BRF.
C (CGU). Byter ut annan router mot CGU, har redan AP (endast denna med POE), flera icke-Ubiquiti switchar som ev senare ersätts med 10 Gb. 250/100 fiber som kan ökas vid behov senare. Hade inte skadat om CGU:n hade 2.5Gbit switch, en enda sådan port är bara marknadsföring och ingen praktisk nyttta.

Väldigt dåligt med plats på de flesta av ställena just där nätverksutrustningen måste sitta, endast på A skulle det finnas plats för enheter i rack format. Men där finns minsta behoven p g a den begränsade uppkopplingen och inga lokala servrar/NAS:ar.

Permalänk
Skrivet av D.:

Är väl bl a för att den är managerbar via/i molnet, vilket visserligen flera andra också är.
Kan ju delvis också vara i marknadsföringssyfte bara, cloud är ju lite inne som begrepp. När kommer något med AI i namnet, frånsett kameror som redan finns?

Har för övrigt själv beställt "Cloud Gateway Ultra", "Unifi Express" (tidigare) och "UXG Lite". Tanken är att ha dem på olika ställen och koppla ihop via Site Magic. Till viss del ångrat "UXG Lite" då jag nog borde tagit en till "Cloud Gateway Ultra" istället.
De tre platserna jag ska ha dem på har lite olika förutsättningar och mängd nätverksutrustning:

A (UXG Lite). Har redan CKG2+, 1 AP, flera switchar, en massa kameror (nästan allt via POE). Saknar bara gateway, har äldre router som ersätts. Kör 4G-anslutning med separat modem.
B (Express). Enbart Express och en liten switch (inget POE alls), väldigt få kablade enheter och inte hemskt många trådlösa heller. 100/100 Mbit Telia fiber via BRF.
C (CGU). Byter ut annan router mot CGU, har redan AP (endast denna med POE), flera icke-Ubiquiti switchar som ev senare ersätts med 10 Gb. 250/100 fiber som kan ökas vid behov senare. Hade inte skadat om CGU:n hade 2.5Gbit switch, en enda sådan port är bara marknadsföring och ingen praktisk nyttta.

Väldigt dåligt med plats på de flesta av ställena just där nätverksutrustningen måste sitta, endast på A skulle det finnas plats för enheter i rack format. Men där finns minsta behoven p g a den begränsade uppkopplingen och inga lokala servrar/NAS:ar.

En väldigt stort inlägg för en simpel fråga. Ditt fall är inte ett ett dugg relevant i mitt fall. Ubiquiti har haft väldigt stora sårbarheter genom molnet. Har du glömt att de blev hackade för ett par år sedan genom deras molntjänst?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

En väldigt stort inlägg för en simpel fråga. Ditt fall är inte ett ett dugg relevant i mitt fall. Ubiquiti har haft väldigt stora sårbarheter genom molnet. Har du glömt att de blev hackade för ett par år sedan genom deras molntjänst?

De blev inte hackade, de hade en malicious insider som använde sitt eget konto för att "hacka dem" (stal data) och sedan utpressa dem. Han har senare erkänt detta.

https://www.theverge.com/2023/2/3/23584414/ubiquiti-developer...

Däremot hade de en allvarlig bugg med cloud-funktionaliteten relativt nyligen som gjorde att vissa såg enheter som tillhörde andra kunder. Det känns desto mer allvarligt.

Själv kör jag min controller lokalt och når den utifrån via VPN.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

En väldigt stort inlägg för en simpel fråga. Ditt fall är inte ett ett dugg relevant i mitt fall. Ubiquiti har haft väldigt stora sårbarheter genom molnet. Har du glömt att de blev hackade för ett par år sedan genom deras molntjänst?

Var inte bara för det, utan även ett inlägg i tråden gällande andra aktuella saker. Även om man svarar på din fråga så kan man ju även ha annat att nämna.
Kanske borde satt någon mellanrubrik för ännu mer tydlighet.

Ja det stämmer att de hade något problem tidigare ja. Men det löstes väl?
Några svagheter mindre och säkert så att de lägger något större fokus på säkerhet nu ja.
De som inte råkat ut för något behöver inte heller vara säkrare, bara för att det ännu inte hänt så behöver det inte betyda att det aldrig händer något.

Gällande namnsättningen och kategoriseringen är det ju lite sådär bitvis och bitvis rätt logiskt. Under "Unifi Cloud Gateways" placerar de alla enheter som självständigt fungerar som routrar med inbyggd styrenhet, då de kör Unifi OS.
Under "Cloud keys & Gateways" placerar de dels fristående gateways och även styrenheter.
Flera av deras tidigare gateways har inte haft molnkopplingen och styrsystemet, utan bara varit rena gateways.

För den aktuella enheten är den ju inte en "Dream" då den inte har allt inkl Protect m m, för att de ska kalla den Router behöver den ev även ha wifi, men den är också mer än bara Gateway då den kör UnifiOS med Network så därav Cloud Gateway. Ultra för formatet/serien.

Det har även nämnts om en ny enhet vid namn UDR-Ultra, som vore intressant. Dvs en Dream Router med allt vad det innebär, men i Ultra-formatet snarare än rack.

Permalänk
Medlem

Unifi har två olika serier av routrar som förnärvarande heter:
Cloud Gateways
Gateways

Cloud Gateways har inbyggt programvara för hantering.
För att hantera dessa måste man använda den inbyggda.
Som option finns möjligheten att ansluta till den via molnet.

Gateways har ingen inbyggd hanterare.
Här får man antingen skaffa en Cloudkey eller sätta upp en egen Unifi Network Application.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Unifi UCG Ultra verkar ju äntligen vara en vettig produkt… Väldigt starkt chipset och inbyggd cloudkey för typ 1000kr. Prisvärd imo. Trist med bara 1Gb men är ju egentligen ingen bottleneck för 1000mbit internet. Vill man maxa ett lan vill man väl ha 10gbit iaf…
Frågan är väl hur mycket mer den kostat om den haft 2.5 wan + lan. Men det lär ju komma en sån modell om nåt år iaf.

Som home/small office är den ju perfekt för 1gbit internet.

Men varför den ska heta ”Ultra” när den maxar 1gb ethernet är ju rätt löjligt…

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAN1N:

Unifi UCG Ultra verkar ju äntligen vara en vettig produkt… Väldigt starkt chipset och inbyggd cloudkey för typ 1000kr. Prisvärd imo. Trist med bara 1Gb men är ju egentligen ingen bottleneck för 1000mbit internet. Vill man maxa ett lan vill man väl ha 10gbit iaf…
Frågan är väl hur mycket mer den kostat om den haft 2.5 wan + lan. Men det lär ju komma en sån modell om nåt år iaf.

Som home/small office är den ju perfekt för 1gbit internet.

Men varför den ska heta ”Ultra” när den maxar 1gb ethernet är ju rätt löjligt…

Ultra nämns som en serie för "developing countries", dvs ska vara enklare och billigare.

Men den här typen av enhet är rätt bra för just det ändamål som nämns.
Kombinera med AP och du har grundläggande nätverk som på flera sätt är bättre än vad många hemmaroutrar klarar.

Skulle ju hoppas på någon enhet med mer än 1 Gbit LAN ja.

En stor nackdel med Ubiquiti är fraktkostnaden, de har bland de dyraste fraktkostnader jag stött på och går inte att välja enklare sådan.
Så priset för den där, inkl moms och frakt, hamnar väl närmare 1600:- el t o m mer.

Permalänk
Medlem

Ja, blir ett köp av Unifi UCG Ultra, sedan använda min Express som AP 1Gb throughput borde räcka till i princip varenda hemmamiljö, såvida du inte har någon form av serververksamhet.

Jag är inte helt nöjd med prestandan på Express...Men den lär fungera utmärkt som en standalone AP tillsammans med UCG ultra.

Det skulle vara positivt om vi svenskar blev ännu bättre på säkerhet även i hemmamiljön, jag antar att medelsvensson fortfarande använder sig av routern som skickas med från internetleverantören.

Även om man tar bort AP:n från ekvationen så förstår jag inte hur skillnaden rent prestandamässigt kan vara så betydande mellan Express och UCG Ultra, trots att den sistnämnda även är lite billigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av D.:

Ultra nämns som en serie för "developing countries", dvs ska vara enklare och billigare.

Men den här typen av enhet är rätt bra för just det ändamål som nämns.
Kombinera med AP och du har grundläggande nätverk som på flera sätt är bättre än vad många hemmaroutrar klarar.

Skulle ju hoppas på någon enhet med mer än 1 Gbit LAN ja.

En stor nackdel med Ubiquiti är fraktkostnaden, de har bland de dyraste fraktkostnader jag stött på och går inte att välja enklare sådan.
Så priset för den där, inkl moms och frakt, hamnar väl närmare 1600:- el t o m mer.

Förstod det med ”Ultra” nu som du skrev de står får typ Ultra-low cost… väldigt förvirrande då ”Ultra” typ alltid annars betyder något extremt eller extra, typ M3 Ultra hos Apple eller Ultra ball i Pokemon xD.

Men även med 1600kr totalt så är den väldigt svårslagen. Tror inte det finns någon konkurrent som kommer i närheten just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av D3str0yer:

Ja, blir ett köp av Unifi UCG Ultra, sedan använda min Express som AP 1Gb throughput borde räcka till i princip varenda hemmamiljö, såvida du inte har någon form av serververksamhet.

Jag är inte helt nöjd med prestandan på Express...Men den lär fungera utmärkt som en standalone AP tillsammans med UCG ultra.

Det skulle vara positivt om vi svenskar blev ännu bättre på säkerhet även i hemmamiljön, jag antar att medelsvensson fortfarande använder sig av routern som skickas med från internetleverantören.

Även om man tar bort AP:n från ekvationen så förstår jag inte hur skillnaden rent prestandamässigt kan vara så betydande mellan Express och UCG Ultra, trots att den sistnämnda även är lite billigare.

4-kärnig CPU på 1.5 GHz och 3 GB minne mot 2-kärnig på 1 GHz och 1 GB minne.
Där är skillnaden mellan Express och UCG Ultra.

Kan nog också bli att byta ut Express så, men den kom långt tidigare.

UXG Lite är sen mest om man redan har styrenhet.

Skrivet av KAN1N:

Förstod det med ”Ultra” nu som du skrev de står får typ Ultra-low cost… väldigt förvirrande då ”Ultra” typ alltid annars betyder något extremt eller extra, typ M3 Ultra hos Apple eller Ultra ball i Pokemon xD.

Men även med 1600kr totalt så är den väldigt svårslagen. Tror inte det finns någon konkurrent som kommer i närheten just nu.

Jo, Ultra brukar ju oftast betyda något i de övre klasserna och inte enklare och billigare.

Permalänk
Medlem

Ni som beställt, vad har ni fått för förväntat leveransdatum? Hoppas den kommer in i lager igen snart, är riktigt sugen på en.

Visa signatur

R9 5950X| Noctua NH-D14 | Corsair Vengeance K70

Permalänk
Medlem
Skrivet av D.:

Så priset för den där, inkl moms och frakt, hamnar väl närmare 1600:- el t o m mer.

1439,44 kr inklusive frakt hamnade min på, från UI store.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mats76:

Ni som beställt, vad har ni fått för förväntat leveransdatum? Hoppas den kommer in i lager igen snart, är riktigt sugen på en.

Står torsdag fm 29:e, men då långt upp i norr. Vid beställning stod det 28:e el 27:e.

Lagerstatusen varierar, kommer in ibland och tar sen slut snabbt.

Skrivet av p.lindblom:

1439,44 kr inklusive frakt hamnade min på, från UI store.

Vet inte hur frakten räknas.
Köpte en Express+switch+POE-adapter i dec och billigaste frakten hamnade på 43 Eur exkl moms, för en liten låda på runt 1 kg med hemleverans (går inte att välja utan).

Nu med lite fler prylar blev det 45 Eur (ex moms), där det gick att välja snabbare lev för 60 och 70 Eur också.
Provade ändra adress till annan närliggande ort men det gjorde ingen skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av D.:

Vet inte hur frakten räknas.
Köpte en Express+switch+POE-adapter i dec och billigaste frakten hamnade på 43 Eur exkl moms, för en liten låda på runt 1 kg med hemleverans (går inte att välja utan).

Nu med lite fler prylar blev det 45 Eur (ex moms), där det gick att välja snabbare lev för 60 och 70 Eur också.
Provade ändra adress till annan närliggande ort men det gjorde ingen skillnad.

Jag har aldrig gjort större beställnigar från Ubiquiti, men frakten för en eller två artiklar brukar hamna på omkring €10-15 för mig. I det här fallet kostade den €10

Permalänk
Medlem
Skrivet av p.lindblom:

Jag har aldrig gjort större beställnigar från Ubiquiti, men frakten för en eller två artiklar brukar hamna på omkring €10-15 för mig. I det här fallet kostade den €10

Vet inte hur de räknar, om det är enormt mycket dyrare till mindre orter längre norrut.
Beställt enormt många saker från olika håll genom åren, men det är bara från Ubiquiti EU som fraktkostnaderna är så här höga.

10-15 € är väl inte orimligt mycket.
Sökte kring det tidigare och många tyckte tydligen det var väldigt dyr frakt, oklart till vilka länder dock.

Kollade mina tidigare ordrar och 2020 var det fri frakt, 2021 på en mindre order 7 €. Därefter några på 43-45 €.
Kan tänka mig att leverans till ombud vore billigare, om det fanns att välja vilket det inte gör.