Äntligen är NVIDIA's nya kontrollpanel här!

Permalänk
Medlem

kör gamla: Energispar - Maximal Prestanda, resten programkontrollerad...
överklock/undervolt - Afterburner
spelar bara Fortnite (tävlar ibland) & CS (knappt längre) på PC:n
overlay/spela in Win+G
aldrig GF experience

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Medlem

Av någon skum anledning gick det aldrig att ta bort spel och appar från den gamla.
Går det i den nya?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk

Ni som måste berätta stolt att ni aldrig använder GFE eller har avinstallerat det för "läääänge sedan" (osv). Jaha? Jag har använt det från och till, och alla "larm" om att det sabbar prestanda, har visat sig berott på andra saker. Sen är det väl inte så kul att det ligger massa bös och äter minne, men man får välja själv, tack och lov. Tycker det är supersmidigt att spela in via GFE och även få upp FPS etc snabbt. Även filtermöjlgheten är guld. Så att så illa är det inte. Jag gillar personligen inte OBS som gör lite samma saker (inte lika optimerat, men däremot bättre komrimerat om man så vill). GFE saknar ju massa lull som kan vara kul att ha när man streamar med som vi vet... Men jag tycker inte vi ska häckla GFE så mkt... Funkar fint. Trist bara att man tappar filter vid varje uppdatering och måste göra om..

Ni som testar nya NCP (för vi pratar väl inte nån ny GFE egentligen), eller har slagits ihop - berätta gärna mer om era upplevelser. Beta? Stabil sådan?

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte installerat nVidia App men av det man sett på bilder och videos, vore det inte en bra idé om man kunde välja vilka komponenter man vill ha?

Sen får man inte glömma hur mycket "bloat" som följer med en vanlig nVidia drivrutin.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Vågar man hoppas på en "minimal installation" så som AMD har? Det skippar bloaten såsom spelbibliotek och analyser av ens spelvanor osv men man får fortfarande ett modernt gränssnitt som vanliga Adrenaline.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av miizoo:

Alltså, onödigt med grundlösa påståenden. Någonstans kan det sitta en köpsugen men tveksam konsument och får ständigt läsa om AMD som en "opålitlig" GPU tillverkare med trasiga drivrutiner. Klart, lyssnar man på de korta snuttarna från "Nerd on a budget"s YT kanal förstår man, om motsvarande attityder florerar här hemma.

Visst var det infekterat i andra sammanhang också* även för fyra-fem år sen minns jag, men då mer utifrån Ryzens inträde och försvaret av Intels suveränitet. Tänka sig om några vågat på sig att sitta kvar med sina kraftverk nu under vintern eller "vågat" prova något annat.

Det här med att bli "ett med" märket i alla lägen utan objektivitet är svårt att förstå, förutom om man investerat i företagets aktier.

Jag har ägt båda korten, majoriteten Nvidia, och nu första AMD kortet för eget bruk via sonens dator.

Jag upplever inte att Adrenaline skulle vara mer opålitligt än GFE, tvärtom snyggt och stabilt. Däremot minns jag att mitt 1070 Ti men även 2080 strulade i vissa spel efter uppdatering av de så kallade "game ready" drivrutinerna.

Nvidias kontrollpanel tillhör det förflutna från Win 95. Jag välkomnar uppdateringen och det är helt rätt i tiden.

Varför tar ni alla upp gfe när jag inte dragit en jämförelse mot gfe utan nvidias kontrollpanel.

Och om du söker på google efter besvär gällande nvidias kontrollpanel och sedan adrenaline så kommer du nästan bara få resultat från adrenalin där inställningar inte sparas. Där inställningar återställs. Där folk blivit bannade i onlinespel. Där vid drivrutins återhämtning återställs alla ens egna personliga tweaks och så vidare. Adrenaline klarar inte att återhämta sig helt ännu idag utan en reboot krävs framförallt om man vill återapplicera sina gpu tweaks såsom fan curve.

Och om man vill ha nya drivrutiner så kan man hämta dem från tillverkarens hemsida. Det tar inte särskilt myclet längre tid och är heller inte jobbigt. Mer så att folk blivit lite lata av sig där allt ska serveras åt dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av F.Fairlane:

Nu tvingas man på en app med massa skit som GFE som jag har lyckats hålla mig ifrån då kontrollpanelen räcker gott och väl.
Tycker att kontrollpanelen som den är nu svarar snabbt. Är appen snabbare så kommer det inte vara märkbart mot kontrollpanelen som svarar på sekunden.

"Tvingas" ok grabben

Permalänk
Medlem

Jag undrar hur NVCleanstall kommer anpassa sig efter detta. Jag känner inget behov av GE-funktionerna och gör helst en minimal installation utan telemetri.

Permalänk

Kan den här historien ersätta MSI Afterburner, tro?

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk

...och NÅ, funkar den nya appen bra?

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av spacedebree:

Kan den här historien ersätta MSI Afterburner, tro?

Kanske för att visa info som klockfrekvenser och temperaturer osv i spel, men inte till mycket annat. Det har t ex inte något stöd för överklockning.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Har saknat nvidias kontrollpanel så jäkla mycket sen jag gick över till amd. Hatar amds kontrollpanel med passion

Permalänk
Medlem

Goda nyheter! Kör själv med GFE, främst för att den har den ger mig den smidigaste lösningen för att, som spelutvecklare, kunna visuellt dokumentera mitt arbete.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Skrivet av Pepsin:

Bortsett från att den ser ut som den designades 1997 tycker jag Nvidias klassiska kontrollpanel funkar väldigt bra. Alla inställningsmöjligheter finns och man kan enkelt skapa profiler för olika spel. Upplever aldrig att inställningar försvinner eller spel inte detekteras.

håller med fullständigt.

den gör vad den ska och behöver inte göra det speciellt snabbt de få gångerna per år man öppnar den...

testade den men gick ju knappt ändra en enda inställning i appen det ända som gick göra va köra typ auto optimize funktionen som jag är totalt ointresserad av då den alltid fläskar på så in i helvete med AA att allt bara blir blurrig sörja...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Som AMD anhängare så välkomnar jag alla nVidia anhängare till den moderna och svårnavigerade framtiden.

Det var bättre förr #gubbgnäll

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

Nästan alla som klagar på Nvidias har av rent sammanträffande ett AMD Grafikkort och jämför naturligtvis mot Adrenaline, som har en förmåga att återställas vid omstart eller driveråterhämtning. Vad behöver man egentligen mer än det som redan finns i Nvidias pålitliga sådana?

För riktigt många år sedan var det för min del AMD/Ati all the way(förutom 3DFX, men annan historie) men just drivrutiner är anledningen till att jag hoppade på igen för rätt så många år sedan Nvidia, bara dom behåller sina stabile drivrutiner struntar jag i det, men 'why fix it if ain't broke' är vad jag undrar över. Dessutom gillar jag inte applikationer som inte följer windows sitt designspråk.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem

Jag är väldigt sällan positiv till förändring. Men när jag bytte från mitt RTX 3070 till 7900XTX så insåg jag hur pass långt före AMD var med deras mjukvara. Visst föredrar jag stilen Windows XP och kontrollpanelen kör. Men det man kunde göra med AMD Adrenalin och hur det bara fungerade, utan inloggningar och skit. Det var jag inte beredd på.

Såg att några påstår att AMD Adrenaline återställer sig random. Den gör enbart det om drivrutinen kraschar på grund av instabil undervolt/överklock för mig. Visst har drivrutinen kraschat utan överklock i något enstaka spel, men då har den bara startat om med samma värden. Det var BSOD eller HÅRD krasch varje gång det balla ur med RTX 3070. Inte en enda gång kan jag minnas att jag kunde starta om drivrutinen med shift+windows+ctrl+b. Det var över när det väl ballade ur, fläktarna fräste 100% direkt när skärmen slocknade. Vilket det gjorde allt för ofta i DX12.

Det har inte hänt en enda gång med mitt 7900 XTX, men drivrutinen har kraschat. Men inte så hårt.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem

Nooooo! varför... nvidias drivvisar e ju aplätta att navigera i och ändra i. Amds e rena skräpet, kan aldrig hitta nått och e fullt med saker som bara är i vägen och förvirrar en. Kan inte ens hitta vart man ändrar upplösningen/uppdaterings frekvensen på skärmen, utan man får gå till windows display settings eller göra en custom res... wtf...

vill inte ha en "slick fancy pancy website wannabee gui" för att ändra lite småsaker....

sen 2021 har jag haft mer än en handfull amd kort å kan ändå inte vänja mig, sitter på ett billigt 6900xt just nu och spyr på amds drivvisar både hur de sköts av amd(släpper buggiga(ospelbara)) och svårt att navigera i.

vill inte att nvidia ska apa amd med att försöka göra "coola gui" utan simpla och användbara... baaaah

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Hunnit peta lite på denna, verkar fungera fint så här långt speciellt för att vara en beta. Nu kan man logga in i mjukvaran om man vill men nu är det valfritt. Använde sällan GFE då den vanliga kontrollpanelen ändå gav mig typ allt jag behövde.

Hoppas att den gamla kontrollpanelen blir kvar så länge som möjligt iallafall. Iallafall tills den nya täcker typ allt som är relevant för 20-talet.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

Nooooo! varför... nvidias drivvisar e ju aplätta att navigera i och ändra i. Amds e rena skräpet, kan aldrig hitta nått och e fullt med saker som bara är i vägen och förvirrar en. Kan inte ens hitta vart man ändrar upplösningen/uppdaterings frekvensen på skärmen, utan man får gå till windows display settings eller göra en custom res... wtf...

vill inte ha en "slick fancy pancy website wannabee gui" för att ändra lite småsaker....

sen 2021 har jag haft mer än en handfull amd kort å kan ändå inte vänja mig, sitter på ett billigt 6900xt just nu och spyr på amds drivvisar både hur de sköts av amd(släpper buggiga(ospelbara)) och svårt att navigera i.

vill inte att nvidia ska apa amd med att försöka göra "coola gui" utan simpla och användbara... baaaah

Hahaha buhuu gubbbnäll vill intee 😂

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Hahaha buhuu gubbbnäll vill intee 😂

klart, måste ju gnälla på allt å alla, är inne i gnällgubbe åldern nu, typ

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk

Ni som testat: Vad kan man INTE göra jämfört med i gamla NCP och Experience? Någon av grafikinställningarna (GPU föredrar: Max prestanda exvis). Något sånt som ändrats? Någon som hunnit kolla hur mkt mem och cpu tid appen avnänder (och gärna jämfört med gamla NCP och Experience)..?

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem

Det är exakt samma funktioner som Experince men med en ny GUI.
Kul att det går framåt men inga direkta nyheter alls när det kommer till funktioner.

Gpu-z afterbuner mm ger dig än idag mera information om ditt kort än vad Nvidias egna program gör.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hakd:

Det är exakt samma funktioner som Experince men med en ny GUI.
Kul att det går framåt men inga direkta nyheter alls när det kommer till funktioner.

Man kunde väl ändå inte ställa in grejerna under "Graphics"-fliken i Geforce Experience? Saker som V-Sync, G-Sync, Low Latency Mode, DSR och så vidare.
Utöver det är RTX HDR och RTX Dynamic Vibrance nytt. Och att slippa login är "nytt" även om det fungerade så i GFE för länge sedan.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jag undrar hur NVCleanstall kommer anpassa sig efter detta. Jag känner inget behov av GE-funktionerna och gör helst en minimal installation utan telemetri.

Kom hit för att säga samma sak. Fan också. Jag vill inte ha något bloat och ingen telemetri, så jag stryper ned stenhårt i NVCleanstall.

Men inlägget från W1zzard (och pf100) i tråden om just detta på TechPowerUps forum är åtminstone förhoppningsfullt:

https://www.techpowerup.com/forums/threads/will-the-new-nvidi...

pf100: No need to jump to conclusions just yet. There are some clever bastards running around here.
W1zzard: +1

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Avstängd

Nej, bara nej varför ens?

Den fungerande ju precis som den ska och den gör sitt jobb??

Tröttsamt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Nej, jag fick inte heller igång RTX HDR tyvärr. Testade i tre spel varav två bör funka (Outer Wilds och Ori and the Will of the Wisps, efter att jag stängt av HDR i spelet).
Möter alla krav på deras lista förutom att jag vanligtvis har två skärmar (men bara en visar bild i taget). Testade dock att koppla ur skärmen och starta om, så bara TVn var med, men det funkade inte där heller.

Vad jag än gjorde så stod det bara att jag måste köra i fullskärm och att jag måste starta om spelet för att se ändringar. Testade exclusive fullscreen och borderless fullscreen, startade om spelen 4+ ggr var, startade om datorn... men ingen skillnad.

Skummast av allt är att det funkade i en sekund i Noita, sen gick det tillbaka. I Ori funkade det i 2 sekunder en gång, sen gick den tillbaka.

I menyn har jag inte ens de som valbart:

Verkar vara ett vanligt förekommande problem. Jag har dock bara en skärm inkopplad och den är HDR så jag vet inte.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic XL ROG Certified Vit | EK-Quantum Reflection PC-O11D XL D5 PWM D-RGB - | Asus rog strix z590-a gaming wifi II | i9 11900-Kf | Corsair Vengeance DDR4 3200 2X16GB | EVGA SuperNova 705W G2 | 3x Corsair Hydro X Series Radiator XR5 360mm Vit | Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe SSD | MSI 3080 suprim X med K-Quantum Vector Trio RTX 3080/3090 D-RGB - Nickel + Plexi samt backplate nickel.

Permalänk
Medlem

Jag hittar för övrigt inga funktioner kopplad till nvidia Shield i den vilket är lite tråkigt. Brukar lokalstreama spel till tv:n med den.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic XL ROG Certified Vit | EK-Quantum Reflection PC-O11D XL D5 PWM D-RGB - | Asus rog strix z590-a gaming wifi II | i9 11900-Kf | Corsair Vengeance DDR4 3200 2X16GB | EVGA SuperNova 705W G2 | 3x Corsair Hydro X Series Radiator XR5 360mm Vit | Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe SSD | MSI 3080 suprim X med K-Quantum Vector Trio RTX 3080/3090 D-RGB - Nickel + Plexi samt backplate nickel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av azguz:

I menyn har jag inte ens de som valbart:
<Uppladdad bildlänk>

Verkar vara ett vanligt förekommande problem. Jag har dock bara en skärm inkopplad och den är HDR så jag vet inte.

Du måste ändra i Windows också till hdr på och auto hdr av

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Skrivet av azguz:

I menyn har jag inte ens de som valbart:
<Uppladdad bildlänk>

Verkar vara ett vanligt förekommande problem. Jag har dock bara en skärm inkopplad och den är HDR så jag vet inte.

Va falls... När jag testade den var typ allt utgråat i den och ej ändringsbart för mig det ända som gick köra var speloptimeringsknappen men inte ett enda manuellt val gick göra.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows