Permalänk

Dator typ 15000

Vad har jag missat eller bör jag byta ut något?
Kanske lite för mycket pengar för mig men ...

Permalänk
Medlem

Ser ut som långsamt RAM och onödigt dyr SSD. Annars ser det bra ut. Sen är ju frågan vad du ska använda den till, antar det handlar om gaming? Ska du exempelvis spela i 1080p och inte har så höga krav så är det ju något overkill.

Edit: Tog bort kylare då du var fundersam kring pris.

Permalänk
Skrivet av Muumin:

Ser ut som långsamt RAM och onödigt dyr SSD. Annars ser det bra ut. Sen är ju frågan vad du ska använda den till, antar det handlar om gaming? Ska du exempelvis spela i 1080p och inte har så höga krav så är det ju något overkill.

https://komponentkoll.se/bild/QVHAG.png

Edit: Tog bort kylare då du var fundersam kring pris.

Tack, bra poänger (Y) Frågan är hur mycket jag skulle förlora prestandamässigt om jag gick ner ett steg på GPU och hur mycket billigare skulle det bli, typ? Tanken är att den här ska klara sig några år och därför har jag tittat på GPU med 12 Gb. Jag har inte så mycket koll och det ser inte ut som att man sparar mer än ca 500. Möjligen om jag kanske skaffar en bättre CPU om några år. Den här gången valde jag 7600 utan X för att den CPU-kylaren, förhoppningsvis, klarar av att hålla temp med en rimlig ljudnivå. Om jag har fel så är det inga större problem att skifta senare.

Återigen, tack för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cuteshark:

Tack, bra poänger (Y) Frågan är hur mycket jag skulle förlora prestandamässigt om jag gick ner ett steg på GPU och hur mycket billigare skulle det bli, typ? Tanken är att den här ska klara sig några år och därför har jag tittat på GPU med 12 Gb. Jag har inte så mycket koll och det ser inte ut som att man sparar mer än ca 500. Möjligen om jag kanske skaffar en bättre CPU om några år. Den här gången valde jag 7600 utan X för att den CPU-kylaren, förhoppningsvis, klarar av att hålla temp med en rimlig ljudnivå. Om jag har fel så är det inga större problem att skifta senare.

Återigen, tack för svar.

Ser bra ut som det är, men jag tror detta kan vara lite bättre:

Finns billigare chassi som HF mesh för 649Kr som inte behöver den extra fläkten, men gissar att du gillar den lådan och rekommenderar därför en corsair-fläkt extra. Inget fel på Asus moderkortet heller mer än 300Kr billigare för GB och Samsung SSD'n är helt ok också, man får lite snabbare för lite mer pengar. Jag sparade några slantar på PSU också även om 750W varianten är helt okej också.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cuteshark:

Tack, bra poänger (Y) Frågan är hur mycket jag skulle förlora prestandamässigt om jag gick ner ett steg på GPU och hur mycket billigare skulle det bli, typ? Tanken är att den här ska klara sig några år och därför har jag tittat på GPU med 12 Gb. Jag har inte så mycket koll och det ser inte ut som att man sparar mer än ca 500. Möjligen om jag kanske skaffar en bättre CPU om några år. Den här gången valde jag 7600 utan X för att den CPU-kylaren, förhoppningsvis, klarar av att hålla temp med en rimlig ljudnivå. Om jag har fel så är det inga större problem att skifta senare.

Återigen, tack för svar.

Ja du har rätt, du tjänar inte jättemycket på att köra billigare GPU då 7800xt är riktigt prisvärt. Skulle kört på det du valt med mina justeringar. Kylaren bör vara okej men kör något program som MSI Afterburner för att hålla koll på temps.

Permalänk
Medlem

Moderkort med bra strömförsörjning som klarar av en fetare processor i framtiden om man vill och PSU med ATX 3.0-stöd och sju års garanti. Supersnabb SSD på 2 TB som jag tycker är prisvärd just nu.

Permalänk
Skrivet av Fenrisulvfan:

Ser bra ut som det är, men jag tror detta kan vara lite bättre:
https://komponentkoll.se/bild/TPpkb.png
Finns billigare chassi som HF mesh för 649Kr som inte behöver den extra fläkten, men gissar att du gillar den lådan och rekommenderar därför en corsair-fläkt extra. Inget fel på Asus moderkortet heller mer än 300Kr billigare för GB och Samsung SSD'n är helt ok också, man får lite snabbare för lite mer pengar. Jag sparade några slantar på PSU också även om 750W varianten är helt okej också.

Jo, jag har funderat på chassit en del också. Egentligen är jag sugen på ett Lian Li Lancool 216. Har även för mig att jag har ett Corsair 800D ståendes i ett hörn.
SSDn verkar inte ha så stor betydelse för hur kvick datorn känns, så där kan man nog spara en slant. Kanske stoppa in en bättre CPU-kylare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cuteshark:

Jo, jag har funderat på chassit en del också. Egentligen är jag sugen på ett Lian Li Lancool 216. Har även för mig att jag har ett Corsair 800D ståendes i ett hörn.
SSDn verkar inte ha så stor betydelse för hur kvick datorn känns, så där kan man nog spara en slant. Kanske stoppa in en bättre CPU-kylare?

Lian Li Lancool air 216 är inte dumt, men 215 är lite dovare ljud med större fläktar, lite osäker på hur det är med USB-C portarna dock.

Corsair obsidian 800D känns lite svettigt för dagens standard även om det kan husera en radiator i taket så kommer nog grafikkortet bli varmt även med fläktar i botten. Det bör dock fungera bra som en server med många diskar.

Ja, SSD hastighet är idag inte det viktigaste, men det kan vara mer prisvärt med 2TB än 1TB, det tar ju upp färre platser också.
En bättre CPU-kylare är inte fel, framförallt om CPU ska uppgraderas i framtiden, men det kan vara bättre att investera lite mer i ett moderkort då som B650E + eventuellt ett ATX 3.0 PSU så är du redo för PCIE 5.0 grafikkort i framtiden.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.