Permalänk
Medlem

Föreslå nätverk för mitt nya hus

Hej,
Har köpt ett nytt hus som jag behöver fixa så wifi kan nå alla rum samt även utomhus, helst 200-300kvm utanför vardagsrum, där väldigt stora fönsterpartier finns samt 100kvm utanför kök, även där stora fönster. Ethernet Cat6 finns till alla sovrum/kontor samt vardagsrum. På kontoret på överplan kommer även min dator behöva vara uppkopplad med ethernet. Har en Bahnhof gigabit-anslutning. De skickade med en Zyxel gigabit-router.
Vad jag önskar: Utnyttja den fulla gigabithastigheten via ethernet. Ha en inbyggd brandvägg. Gå från rum till rum med wifi utan störning. Fibern kommer in via tvättstugan. Vad behöver jag köpa och var skall jag placera allt?
Huset har lättbetongväggar i vissa av rummen. Huset är cirka 220kvm stort, men egentligen större då vardagsrummet har dubbel takhöjd. Bifogar planritningar

Tack för hjälpen!

Visa signatur

R9 5950X| Noctua NH-D14 | Corsair Vengeance K70

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mats76:

Hej,
Har köpt ett nytt hus som jag behöver fixa så wifi kan nå alla rum samt även utomhus, helst 200-300kvm utanför vardagsrum, där väldigt stora fönsterpartier finns samt 100kvm utanför kök, även där stora fönster. Ethernet Cat6 finns till alla sovrum/kontor samt vardagsrum. På kontoret på överplan kommer även min dator behöva vara uppkopplad med ethernet. Har en Bahnhof gigabit-anslutning. De skickade med en Zyxel gigabit-router.
Vad jag önskar: Utnyttja den fulla gigabithastigheten via ethernet. Ha en inbyggd brandvägg. Gå från rum till rum med wifi utan störning. Fibern kommer in via tvättstugan. Vad behöver jag köpa och var skall jag placera allt?
Huset har lättbetongväggar i vissa av rummen. Huset är cirka 220kvm stort, men egentligen större då vardagsrummet har dubbel takhöjd. Bifogar planritningar
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
Tack för hjälpen!

Du säger nytt hus, pratar vi nyproduktion eller är det ett befintligt hus? Och hur många rum är det totalt? Är det dubbla uttag i varje rum? Vill du ha alla uttagen inkopplade i switchen?

Löst räknat utifrån planritningarna så pratar vi minst 15.000kr.

Accesspunkter Inomhus: 2500kr/st och du kommer nog behöva minst 2st på varje våningsplan.
Accesspunkter utomhus: 1000kr för Basic modell och 2000kr för en mer påkostad modell.
Switch: 2000kr för 8portar och 2500kr för 16P. Dessa har PoE(Power over Ethernet) d.v.s strömförsörjning via nätverkskabel.

Permalänk
Medlem

Det där hjälpte tyvärr inte så mycket. Jag hade helst sett förslag på t ex en Unifi-lösning. De har så många olika produkter som alla verkar göra ungefär samma sak.

Visa signatur

R9 5950X| Noctua NH-D14 | Corsair Vengeance K70

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mats76:

Det där hjälpte tyvärr inte så mycket. Jag hade helst sett förslag på t ex en Unifi-lösning. De har så många olika produkter som alla verkar göra ungefär samma sak.

Jag utgår från Unifi produkter. Men vi måste fortfarande veta hur många uttag som ska kopplas in totalt.

Permalänk
Medlem

u6 lite kostar ju 1500, vill du ha 6e eller 7 blir det dyrare.

synd att de inte har en lite för 6e.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joshua2024:

Jag utgår från Unifi produkter. Men vi måste fortfarande veta hur många uttag som ska kopplas in totalt.

Som sagt är det bara min dator som behöver använda ethernet. Resten kan klara sig på wifi. Kollade lite på Unifi Dream Router, men den verkar inte finnas i lager nånstans förrän om flera månader :(. Denna tillsammans med några AP från Unifi hade kanske räckt annars?

Visa signatur

R9 5950X| Noctua NH-D14 | Corsair Vengeance K70

Permalänk
Medlem

Unifi Express
Switch Lite 8 PoE
AP U6+

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Mina 5 cent om du inte vill pilla på saker utan ha mer "set and forget" är att köpa ett färdigt meshsystem från någon seriös tillverkare. Det finns ju lite prosumer eller businessvarianter där Netgear har lättinstallerade saker.

Vill du inte ha något färdigt utan vill skruva lite så kolla in det som föreslagits, PoE är trevligt för snygga installationer.

Netgear WAX615 som AP, börja med två st och expandera vid behov
Valfri Netgear PoE switch
Brandvägg, kör en OpnSense variant, kolla teklager för lite inspiration.