Gäller garanti för laptop fr.o.m när butiken köper in den i lager eller när jag som kund köper den?

Permalänk
Medlem

Gäller garanti för laptop fr.o.m när butiken köper in den i lager eller när jag som kund köper den?

Jag har köpt en ny laptop nu i veckan och blev lite fundersam när jag öppnade Lenovo Vantage.

Där står det att garantin för laptopen påbörjades i maj 2023.

Startar garantin för laptops direkt när butiken köper in den i lager från tillverkaren eller borde garantin starta när jag som kund köper laptopen från butiken?

Visa signatur

MSI B450 TOMAHAWK MAX | AMD Ryzen 7 3700X + Noctua NH-U12S | Gigabyte RTX 2080 Windforce OC 8GB | 32GB Kingston HyperX Fury 3200MHz | Seasonic Focus GX 750W | WD Green SN350 2TB | 32" LG UltraGear 32GP850

Lenovo LOQ 15APH8 | AMD Ryzen 7 7840HS | RTX 4060 8GB | 2X8GB Samsung 5600MHz | WD Green SN350 2TB

Permalänk
Medlem

Garanti är ett frivilligt åtagande från lenovo så det bästa är att höra med dom.
Däremot dina konsumenträttigheter utgår från när du fått produkten, inte från beställningsdatum utan leveransdatum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av favouredhawk:

Jag har köpt en ny laptop nu i veckan och blev lite fundersam när jag öppnade Lenovo Vantage.

Där står det att garantin för laptopen påbörjades i maj 2023.

Startar garantin för laptops direkt när butiken köper in den i lager från tillverkaren eller borde garantin starta när jag som kund köper laptopen från butiken?

Det kan ju vara ett retur-ex som sålts igen, där första köparen startade upp datorn i april.
Vid garantiärenden där du vänder dig direkt till leverantören så brukar de begära kvitto ändå, och där framgår ditt inköpsdatum vilket är vad som brukar anses som start på garantin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av favouredhawk:

Jag har köpt en ny laptop nu i veckan och blev lite fundersam när jag öppnade Lenovo Vantage.

Där står det att garantin för laptopen påbörjades i maj 2023.

Startar garantin för laptops direkt när butiken köper in den i lager från tillverkaren eller borde garantin starta när jag som kund köper laptopen från butiken?

Det där brukar vara en uppskattad tid, och inte faktisk tid. Har man kvitto och kan visa på när man köpte varan så har jag iallafall inte varit med om att någon nekat för att tiden på datorn visar en annan från när du köpte den. Så här säger Lenovo på deras FAQ sida när jag gick in under min surfplatta som jag har från Lenovo: "The warranty period for your product starts on the original date of purchase as shown on your sales receipt or invoice."

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog ha kontaktat Lenovo i detta fallet, det är ju någon garanti som dom levererar och den borde ju rimligtvis gälla ifrån de du köpte den och inte ifrån det när butiken köpte den, men det kan nog endast dom svara på.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Vi får göra skillnad på garanti och garanti i simpla termer.

Garantin mellan fabrik och återförsäljaren gäller från dag 1 det datum återförsäljaren får produkten i sitt lager från fabriken. Det för att butiker inte kan ha oändlig garanti från fabriken samt att skapa ett försäljningsincitament att sälja äldre artiklar. (Kan tillägga att det är frivilligt för både återförsäljare och tillverkare att tillämpa olika garantivillkor så det kan se olika ut.)

Sedan vid försäljning av artikeln åtar sig sedan återförsäljaren en garanti gentemot slutkund, återförsäljaren täcker upp garantin efter att den löpt ut från fabriken enligt konsumentköplag.

-Detta är anledningen varför tillverkare ofta ber dig vända dig till återförsäljaren då deras garanti handläggs av återförsäljaren och vem som betalar varierar beroende på hur lång tid det tog för butiken att sälja varan då reparationskostnaderna inte med säkerhets täcks av "fabriken" om den garantin löpt ut och täcks då av butikens garanti.

En garanti kan löpa ut från fabriken till återförsäljaren men ändå täckas av återförsäljaren av varan, helt normalt och flera branscher som jobbar så.

/Före detta garantihandläggare

Permalänk
Medlem

Tittar jag i Vantage på den här datorn är det första riktigt uppstartsdatum, inte tidigare, som är loggat som startdatum för garantin. Väldigt uppenbart eftersom den levererades typ tre månader före i Vantage angivet datum. Detta påverkar ju dock inte konsumentköplagen i tillämpliga fall.