Figurmålning : Komma igång samt Tips & Trix

Permalänk
Medlem

Jag 3D-printar väldigt mycket terräng till Mordheim/Warhammer och har använt sprayburkar som primer i evighet. Jag funderar på att införskaffa en airbrush för att underlätta detta i framtiden! Går på en budget-version tills vidare då jag kanske finner att det inte är något för mig i slutändan.

Är det här vad jag behöver? Och ungefär hur länge skulle en 60ml burk med färg räcka jämfört med en 400ml sprayflaska?

Uppskattar alla svar då jag aldrig använt airbrush förut

Permalänk
Medlem
Skrivet av Querth:

Jag 3D-printar väldigt mycket terräng till Mordheim/Warhammer och har använt sprayburkar som primer i evighet. Jag funderar på att införskaffa en airbrush för att underlätta detta i framtiden! Går på en budget-version tills vidare då jag kanske finner att det inte är något för mig i slutändan.

Är det här vad jag behöver? Och ungefär hur länge skulle en 60ml burk med färg räcka jämfört med en 400ml sprayflaska?

Uppskattar alla svar då jag aldrig använt airbrush förut

Lite beroende på vad du ser framtiden som, skulle du kanske gå upp till en Badger eller Iwata, kanske tom en instegs Harder and Steenbeck. Om du bara är sugen på att testa så kör på. Även billiga sprutor klarar av de mest grundläggande, om de fungerar som de skall. Quality control är som vanligt med det billigaste den största felfaktorn.

Kompressorn är bra och typen 186 är vanligt rekommenderad av många. Har en själv och tycker den duger bra.

Primer på airbrush kan sprayas tunnare, men jag vet inte till vilken förhållande. Kanske någon annan vet?

Jag skulle tipsa om fler saker:
https://www.hobbyland.se/product/tamiya-87089-airbrush-cleane...
(Cleaner för att rengöra med då om du vill spela även borde köpa varnish och gå över figurerna när du målat lart dem
https://www.hobbyland.se/product/cleaning-pot-2-in-1-air-brus...
(se vilken annat märke som helst, men dessa är bra att ha med för att rengöra och hålla sprutan när man jobbar med den.
https://www.hobbyland.se/product/vallejo-airbrush-flow-improv...
(om du kommer ge dig på att måla grundfärger så kan en flow improver vara bra. Minskar färgens tendens att fastna på nålen och gör den mer lättarbetad.)
Sök på amazon efter en Airbrush Air Horse Quick Connecter Set Airbrush Quick Release, gärna med en liten ventil på. Om du har kompressorn en bit bort har du med en sådan här möjlighet att justeralufttrycket direkt utan att behöva böja dig ner. Också lättare att koppla loss sprutan när du vill rengöra än att hålla på med slangen. /Detta är en helt klart en när du kommit igång pryl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foolwolf:

Lite beroende på vad du ser framtiden som, skulle du kanske gå upp till en Badger eller Iwata, kanske tom en instegs Harder and Steenbeck. Om du bara är sugen på att testa så kör på. Även billiga sprutor klarar av de mest grundläggande, om de fungerar som de skall. Quality control är som vanligt med det billigaste den största felfaktorn.

Kompressorn är bra och typen 186 är vanligt rekommenderad av många. Har en själv och tycker den duger bra.

Primer på airbrush kan sprayas tunnare, men jag vet inte till vilken förhållande. Kanske någon annan vet?

Jag skulle tipsa om fler saker:
https://www.hobbyland.se/product/tamiya-87089-airbrush-cleane...
(Cleaner för att rengöra med då om du vill spela även borde köpa varnish och gå över figurerna när du målat lart dem
https://www.hobbyland.se/product/cleaning-pot-2-in-1-air-brus...
(se vilken annat märke som helst, men dessa är bra att ha med för att rengöra och hålla sprutan när man jobbar med den.
https://www.hobbyland.se/product/vallejo-airbrush-flow-improv...
(om du kommer ge dig på att måla grundfärger så kan en flow improver vara bra. Minskar färgens tendens att fastna på nålen och gör den mer lättarbetad.)
Sök på amazon efter en Airbrush Air Horse Quick Connecter Set Airbrush Quick Release, gärna med en liten ventil på. Om du har kompressorn en bit bort har du med en sådan här möjlighet att justeralufttrycket direkt utan att behöva böja dig ner. Också lättare att koppla loss sprutan när du vill rengöra än att hålla på med slangen. /Detta är en helt klart en när du kommit igång pryl

Tack! Uppskattas mycket!

Jag beställde airbrush cleaner och en cleaning pot också

Jag tänker att jag kör på med en billig airbrush till en början för att få lite feeling för det. Kommer inte testa på miniatyrer utan enbart på större printade byggnader av PLA.

Förstod det som att man kan förstöra sin airbrush på något vis om man inte är van att jobba med en? Köper nog en bättre i framtiden beroende på hur mycket jag använder den här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Querth:

Jag 3D-printar väldigt mycket terräng till Mordheim/Warhammer och har använt sprayburkar som primer i evighet. Jag funderar på att införskaffa en airbrush för att underlätta detta i framtiden! Går på en budget-version tills vidare då jag kanske finner att det inte är något för mig i slutändan.

Är det här vad jag behöver? Och ungefär hur länge skulle en 60ml burk med färg räcka jämfört med en 400ml sprayflaska?

<Uppladdad bildlänk>

Uppskattar alla svar då jag aldrig använt airbrush förut

Som Foolwolf skrev är det där ett väldigt bra startkit.

Skulle nog uppskatta att en 60ml airbrush är ungefär som en 400ml sprayburk. Min 250 känns som den aldrig tar slut. Så säg kanske 50-100 28mm gubbar. Kommer väl gå åt lite mera i början då du är ovan, annars så.

Skrivet av Foolwolf:

Lite beroende på vad du ser framtiden som, skulle du kanske gå upp till en Badger eller Iwata, kanske tom en instegs Harder and Steenbeck. Om du bara är sugen på att testa så kör på. Även billiga sprutor klarar av de mest grundläggande, om de fungerar som de skall. Quality control är som vanligt med det billigaste den största felfaktorn.

Kompressorn är bra och typen 186 är vanligt rekommenderad av många. Har en själv och tycker den duger bra.

Primer på airbrush kan sprayas tunnare, men jag vet inte till vilken förhållande. Kanske någon annan vet?

Jag skulle tipsa om fler saker:
https://www.hobbyland.se/product/tamiya-87089-airbrush-cleane...
(Cleaner för att rengöra med då om du vill spela även borde köpa varnish och gå över figurerna när du målat lart dem
https://www.hobbyland.se/product/cleaning-pot-2-in-1-air-brus...
(se vilken annat märke som helst, men dessa är bra att ha med för att rengöra och hålla sprutan när man jobbar med den.
https://www.hobbyland.se/product/vallejo-airbrush-flow-improv...
(om du kommer ge dig på att måla grundfärger så kan en flow improver vara bra. Minskar färgens tendens att fastna på nålen och gör den mer lättarbetad.)
Sök på amazon efter en Airbrush Air Horse Quick Connecter Set Airbrush Quick Release, gärna med en liten ventil på. Om du har kompressorn en bit bort har du med en sådan här möjlighet att justeralufttrycket direkt utan att behöva böja dig ner. Också lättare att koppla loss sprutan när du vill rengöra än att hålla på med slangen. /Detta är en helt klart en när du kommit igång pryl

Inte värt att köpa en dyrare airbrush till att börja med, har testat flera olika billiga och dyra. Ja de dyrare är bättre men för priming och grundläggande målning räcker det gott och väl. Sen i framtiden har man en billig airbrush när man ska hålla på med "jobbiga" färger.

Annars håller jag med om alla andra punkter, bra tips

Skrivet av Querth:

Tack! Uppskattas mycket!

Jag beställde airbrush cleaner och en cleaning pot också

Jag tänker att jag kör på med en billig airbrush till en början för att få lite feeling för det. Kommer inte testa på miniatyrer utan enbart på större printade byggnader av PLA.

Förstod det som att man kan förstöra sin airbrush på något vis om man inte är van att jobba med en? Köper nog en bättre i framtiden beroende på hur mycket jag använder den här.

Det enda du kan förstöra reelt är att böja nålen (kan alltid böja tillbaka och slipa/polera om det behövs), tror du kommer få med en 0.2 och en 0.4 nål. Byt till 0.4 direkt, då sparar du din 0.2 nål och allt kommer målas snabbare. Nozzlen där fram kan sitta åt ganska hårt, jag behövde en tång för att få loss den första gången.

En gammal pensel kan vara bra att ha, båda för att ta bort torkad färg från toppen av nålen (var försiktig) och för att rengöra sprutan.

Visa signatur

Citera så hittar jag ditt svar.

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera en flaska Flow Improver också, reducerar både dry tip och gör det enklare att rengöra airbrushen.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 | MB: MSI Pro B650-P WIFI | CPU: AMD Ryzen 5 7600X | Internminne: Corsair Vengence 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 | CPU-kylare: Thermalright Peerless Assassin 120 SE | GPU: INTEL Arc A750 8GB | SDD: Samsung 990 Pro 2TB - Intel 600p 480GB | HDD: 2x Toshiba Enterprise MG09 Series 18TB - WD Elements Desktop 12TB - 2x WD Elements Desktop 5TB - 2x WD 5TB - 3x WD 3TB (70TB total) | Skärm: Dell 2715H | Dell S2721QSA | BenQ G2420DHBL | Philips 233V | Projektor: Optoma HD65 on 120" | PSU: Corsair RM750x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Querth:

Jag 3D-printar väldigt mycket terräng till Mordheim/Warhammer och har använt sprayburkar som primer i evighet. Jag funderar på att införskaffa en airbrush för att underlätta detta i framtiden! Går på en budget-version tills vidare då jag kanske finner att det inte är något för mig i slutändan.

Är det här vad jag behöver? Och ungefär hur länge skulle en 60ml burk med färg räcka jämfört med en 400ml sprayflaska?

<Uppladdad bildlänk>

Uppskattar alla svar då jag aldrig använt airbrush förut

Ser bra ut, målar du terräng så känns 0,5 som en bra storlek för att få lite tempo på primingen. Flow improver några droppar är inte fel men vatten fungerar det med. Det har du säkert sett men oftast bra i början att göra lite tester så man inte får speckling, spiderwebbing etc det är ju trycker som avgör där. Har ingen själv men använt en väns, väldigt roligt tycker jag och man får en annan känsla för färg och tycker man lär sig lite mer om ljus/vinklar samtidigt. Lycka till och ha det kul, glöm inte spraybås eller någon typ av ventilation, nu är akryl kanske inte det farligaste men "dammet" kan ta sig fan överallt utan utsug.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Jag är en av dem som har börjat sen 2012 men fortfarande inte kommit igång.....köpt en start collecting Ironjaws men vill spela Karadron Overlords eller Soulbligt Gravelords.

Kommer måla allt med SlapChop tekniken för det är enklast o ger bäst resultat i förhållande till arbetsbördan

Kommer kolla med figurspelsföreningen när ja väl börjar

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paffs:

Hade jag varit du hade jag inte slipat, embrace the polygon!

Jag hade tänkt låta det vara. men bara snygga till där support delarna varit vid händer och haka.
Det är ju ändå exakt så modellen ser ut i spelet.
Försöker hitta en svart och en vit primer bara

Visa signatur

Gaming: Epenis ++
Everything else: MacBook Air M1
Work: MBP M1

Permalänk
Medlem

På tal om huv, så här i början, ta en kartong och inred med skumgummi eller en gammal t-shirt, så har du en första spray-booth.

Permalänk
Medlem

Skalade upp en miniatyr till life size (85cm) och printade med 0.08mm lagerhöjd med Bambulab X1C, kvaliten blir nära injection molded, tog en vecka ungefär. Chest/base och transparent toppkåpa kvar att printa sen blir det väl att spackla skarvar och måla med samma tekniker, mer airbrush dock.

Visa signatur

Sleeve it and they will come