Permalänk
Medlem

Dator startar inte.

Hej. Jag har bytt kylpasta på min cpu och efter det tror jag att moderkortet har gått sönder av någon anledning så blev datorn bara svart när jag skulle starta. Köpte nytt moderkort men nu verkar den inte vilja starta. Med det nya moderkortet ser jag att den försöker starta men stänger av sig direkt. Vad kan problemet vara?

Video på hur det blir https://youtu.be/0PjlQrOs57A?si=kv2b3YlR8gGbIJNt

Permalänk
Medlem

Så betedde sig min allra första dator jag byggde själv, hade helt missat att installera distanserna mellan moderkort & chassi. Av denna erfarenhet rikare så skulle jag gissa på att det kan röra sig om kortslutning någonstans och förhoppningsvis är det någon fail-safe som hindrar moderkortet från gå vidare och riskera att brinna upp. Har du något annat nätaggregat att prova? Har du dubbelkollat att alla kablar är inkopplade i moderkortet som dom skall?

Permalänk
Medlem

Tack för bra tips. Märkte att det var min cpu som hade gått sönder. Men nu kom nästa problem istället. Datorn vill inte boota in i bios. Den går igår, fläktar och ram och gpu och allt sånt lyser och snurrar. Men datorn vill inte boota in i bios. Eller iaf visa att den är i bios. Kan detta vara gpu problem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leelooo:

Så betedde sig min allra första dator jag byggde själv, hade helt missat att installera distanserna mellan moderkort & chassi. Av denna erfarenhet rikare så skulle jag gissa på att det kan röra sig om kortslutning någonstans och förhoppningsvis är det någon fail-safe som hindrar moderkortet från gå vidare och riskera att brinna upp. Har du något annat nätaggregat att prova? Har du dubbelkollat att alla kablar är inkopplade i moderkortet som dom skall?

Lägger till en röst för denna.
Har gjort exakt samma själv. Endast en gång.
Efter detta trippelkollar man distanser mot moderkortets hål

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ghodoz:

Tack för bra tips. Märkte att det var min cpu som hade gått sönder. Men nu kom nästa problem istället. Datorn vill inte boota in i bios. Den går igår, fläktar och ram och gpu och allt sånt lyser och snurrar. Men datorn vill inte boota in i bios. Eller iaf visa att den är i bios. Kan detta vara gpu problem?

Har du bytt ut cpun innan du testade igen menar du? Om du inte får någon bild alls så skulle det ju kunna bero på gpu, ja - har du någon annan att testa med eller kan du testa med den integrerade grafiken - alltså ansluta bildskärmen till moderkortet istället för gpu?

Edit: Vad är det för moderkort och cpu förresten? Om det är ett äldre moderkort med nyare cpu så kan det vara som så att moderkortet inte stödjer den nya cpun än, i så fall behöver du uppdatera BIOS/UEFI-firmware för att det skall klaffa, kommer dock inte ihåg ifall detta förhindrar POST.

Har du några felkods-LED på moderkortet som lyser? Om de inte finns uppmärkta på själva moderkortet så borde det stå i manualen var dessa är placerade och vilken som står för vad. Vet att mitt moderkort har varningslampa för bl.a. cpu, ram och gpu som lyser juligt rött vid eventuella fel och då vill den inte heller POSTa.

Om du inte redan gjort det så gå igenom alla kablar & kontakter på moderkort och tilläggskort, säkra att cpu, minnen och gpu sitter som dom skall - du kan även ta loss dom och sätta in dom igen.

Vid felsökning så är det bra att försöka utesluta så mycket som möjligt, koppla gärna ur allt som inte behövs från datorn, t.ex. nätverkssladd, mus, usb-stickor & diskar, handkontroller m.m., egentligen borde det räcka med enbart tangentbord & bildskärm anslutet till att börja med och se hur det fungerar, sen kan man koppla in saker en efter en igen och upptäcka om/när det slutar fungera och då identifiera felkällan.