Folding: Diskussion, hjälp, övrigt dösnack :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apemoves:

"Solinscription CAREs" Var tusan kom de ifrån? .... Såg dem komma med tokhöga poäng och bara blåsa förbi på några dagar.
Det ser suspekt ut med deras usernames och deras riktigt tokhöga ppd.

Det verkar vara någon ny crypto man kan folda fram som t.ex. banano eller curecoin, därav det höga intresset nu i början. Kommer förmodligen lugna ner sig rätt snabbt.

Visa signatur

R9 7950X 5.8GHz I CH X670E Hero I TridentZ5 6200CL30 I RTX3090Ti K|NGP|N I 990 Pro 1TB x2 I AX1500i
i5 12500 5.2GHz I Strix B660G I TridentZ5 6000CL30 I RTX2080Ti K|NGP|N I RTX2070 Strix I 990 Pro 1TB I AX1500i

Permalänk
Medlem
Skrivet av prolle:

Det verkar vara någon ny crypto man kan folda fram som t.ex. banano eller curecoin, därav det höga intresset nu i början. Kommer förmodligen lugna ner sig rätt snabbt.

Var det inte detta eller något liknande som började komma runt 2011-2012 när folk hoppade på GPU mining av Bitcoin? Så längesedan nu men minns att det var något liknande även här, kanske Boinc-relaterat mer än F@H iofs.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Fick något slags infall igår och provade folda lite på mina 3070's. Extradatorn med ett 3070 drar 200W och snittar på runt 5,3 miljoner PPD. Jämfört med 4090't som effektivast drar runt 160W och ger en PPD på ca 16-17 miljoner. 24-25 med runt 250W eller vad det nu var.

Den lite intressantare var min spellaptop med 3070Ti specad för 150W TDP. Denna presterar sämre än ett desktop 3070 men sett till PPD verkar de ligga ganska lika intressant nog, men med 150W draget.

Ingen av dessa kommer jag folda på då de låter för mycket och är för ineffektiva när jag kan köra mitt 4090 i max 5 timmar och få samma poäng till lägre förbrukning. Men lite kul att se och testa faktiskt.

Sedan hade det varit kul om man kunde använda mer av 4090 kapaciteten och fått ännu högre poäng men riktigt så kul är det dessvärre inte iallafall i dagsläget.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Lite drygt 6 miljoner poäng kvar till miljarden. Tillslut. Bör nå nästa milestone någon gång inatt, 1 miljon poäng i timmen så 4-5 på morgonen troligen.

2 miljarder är det desto längre till...

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Då blev vi precis omkörda av team "Solinscription CAREs", men vi körde samma dag om team "VMware". Och vi därmed behåller plats 37.

Om 4 dagar kör vi om team "AWSFolds" men om 5 dagar körs vi om av team "ExtremeHW" och vi åter ligger på plats 37 !

Men efter detta är det inget lag som hotar oss på 2 år! Och vi tar 3 placeringar på 3 månader!

Keep the good work up!

Ser ut som vi klarade oss lite längre, 1,8 dagar kvar till ExtremeHW kör förbi oss.

Njut av 36 medans det varar helt enkelt.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Ser ut som vi klarade oss lite längre, 1,8 dagar kvar till ExtremeHW kör förbi oss.

Njut av 36 medans det varar helt enkelt.

Vi kan ju inbilla oss att det är mina 2M PPD som gjort det nu när jag återupptagit folding igen efter en månads uppehåll.

Många bäckar små. I december var hela vår topp 20 över 2M PPD. Nu ser det inte lika bra ut, men å andra sidan har vi ytterligare bjässar som pumpar stora siffror som täcker upp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Ser ut som vi klarade oss lite längre, 1,8 dagar kvar till ExtremeHW kör förbi oss.

Njut av 36 medans det varar helt enkelt.

Det gjorde vi faktiskt! Vilket va lite kul! ca 1 dygn till

I övrigt blir min asbestsanering klar idag!! Yaay!! Allt äckligt skit ska vara borta, sanerat av proffs med alla standarder som finns gällande sanering av asbest. Hoppas verkligen det ska vara ofarligt att vistas och bo hemma sen! Det har legat på golvet i mitt fina biorum i källaren.. Som nu är totalblåst.

Hoppas på att ta mig upp på topp 20 producers i mitten av nästa vecka om de vill sig väl! Comeback is real.

Skrivet av epaaj:

Vi kan ju inbilla oss att det är mina 2M PPD som gjort det nu när jag återupptagit folding igen efter en månads uppehåll.

Många bäckar små. I december var hela vår topp 20 över 2M PPD. Nu ser det inte lika bra ut, men å andra sidan har vi ytterligare bjässar som pumpar stora siffror som täcker upp!

Ja det är några häftiga killar som pumpar på med stora siffror PPD i toppen nu på sweC lag, stor eloge till dom!

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem
Skrivet av epaaj:

Vi kan ju inbilla oss att det är mina 2M PPD som gjort det nu när jag återupptagit folding igen efter en månads uppehåll.

Många bäckar små. I december var hela vår topp 20 över 2M PPD. Nu ser det inte lika bra ut, men å andra sidan har vi ytterligare bjässar som pumpar stora siffror som täcker upp!

2 miljoner om dagen blir ju ändå runt 14 miljoner i veckan eller 730 miljoner om året, om man nu även kör lika under sommarens varmare månader då.

I skrivande stund har vi 65 aktiva foldare och 7623 som listas som inaktiva. Så länge man ger en poäng om dagen så är det ju bra, men kanske inte energieffektivt förstås. Sen finns det säkert en del som arbetat in väldigt mycket poäng historiskt till laget som inte längre kan eller vill folda.

Som du skriver, många bäckar små.

Tyckte jag såg någonstans där man tidigare gett de som foldat för laget en ikon som tack men att det "missbrukades" (folk slutade folda) och det försvann helt. För mycket jobb att få det att fungera så länge man är aktiv men hade nog varit en fin morot ändå.

Iallafall 24/7 foldarna borde fått en sådan, märks väl om de skulle sluta och de drar ju ofta ett rejält lass med. Är ju en extra insats de gör till skillnad från mig själv som mest kör nattetid samt när jag vet att jag inte kommer använda datorn på ett tag. Den extra kostnaden på elräkningen är hanterbar med deltidsfoldande (även om jag anser att el som går åt till foldning borde vara avdragbar från fakturan ), grafikkortet har jag ju ändå redan och ser gärna att den används.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Ni som inte har koll på era klienter alltför ofta, notera att iallafall en av servrarna har problem att ta emot slutförda WU's. Har själv en 18725'a som tappat 2/3 av sitt värde då servern inte tar emot den. Anledningen? Slut på diskutrymme enligt foldingforums:
https://foldingforum.org/viewtopic.php?t=41141
https://apps.foldingathome.org/serverstats

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Ni som inte har koll på era klienter alltför ofta, notera att iallafall en av servrarna har problem att ta emot slutförda WU's. Har själv en 18725'a som tappat 2/3 av sitt värde då servern inte tar emot den. Anledningen? Slut på diskutrymme enligt foldingforums:
https://foldingforum.org/viewtopic.php?t=41141
https://apps.foldingathome.org/serverstats

Har 4st 18725 som sitter fast i diverse maskiner, inte kul att tappa ca. 2.5M poäng på det
Man tycker att klienten borde fatta att något är sönder och att den ska föröka skicka till en annan server istället, men det kanske inte går av någon anledning?

Visa signatur

R9 7950X 5.8GHz I CH X670E Hero I TridentZ5 6200CL30 I RTX3090Ti K|NGP|N I 990 Pro 1TB x2 I AX1500i
i5 12500 5.2GHz I Strix B660G I TridentZ5 6000CL30 I RTX2080Ti K|NGP|N I RTX2070 Strix I 990 Pro 1TB I AX1500i

Permalänk
Medlem
Skrivet av prolle:

Har 4st 18725 som sitter fast i diverse maskiner, inte kul att tappa ca. 2.5M poäng på det
Man tycker att klienten borde fatta att något är sönder och att den ska föröka skicka till en annan server istället, men det kanske inte går av någon anledning?

Segt! Lite förvånande att det inte verkar ha lösts ännu, och att de inte har alternativa servrar.

Du får inga nya iallafall? Får bara andra WU's själv sedan dess. Blir ju lite tveksam på att köra så man inte får ett sån som ändå inte går att lämna in.

Ska fixa lite mat nu så drog igång en WU till. En 18219 (ca 40 minuter/750 000 poäng) och den bör inte vara något problem att få krediterad iallafall.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Då va man hemma igen!! Min huvud dator med 3080 är igång och foldar igen! Fick ett 18218 så borde inte va problem!

Men min gamla gamer burk, med en AMD 1600 samt ett Nvidia 1060 är stendöd efter varigt inkopplad i vägguttaget utan att vara påslagen. Asus aurora LEDen på morderkortet lyser, dongeln till headsettet i USB porten och en LED på asnlutnignen till 1060:t.
Men verken strömbrytare eller mejsel mellan "power" siften direkt på moderkrotet startar datorn. Inga fläktar eller nätaggets fläkt startar.

Tipps?

RIP

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Då va man hemma igen!! Min huvud dator med 3080 är igång och foldar igen! Fick ett 18218 så borde inte va problem!

Men min gamla gamer burk, med en AMD 1600 samt ett Nvidia 1060 är stendöd efter varigt inkopplad i vägguttaget utan att vara påslagen. Asus aurora LEDen på morderkortet lyser, dongeln till headsettet i USB porten och en LED på asnlutnignen till 1060:t.
Men verken strömbrytare eller mejsel mellan "power" siften direkt på moderkrotet startar datorn. Inga fläktar eller nätaggets fläkt startar.

Tipps?

RIP

Vi börjar med att tag bort all onödigt sedan en cmos reset kanske?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Då va man hemma igen!! Min huvud dator med 3080 är igång och foldar igen! Fick ett 18218 så borde inte va problem!

Men min gamla gamer burk, med en AMD 1600 samt ett Nvidia 1060 är stendöd efter varigt inkopplad i vägguttaget utan att vara påslagen. Asus aurora LEDen på morderkortet lyser, dongeln till headsettet i USB porten och en LED på asnlutnignen till 1060:t.
Men verken strömbrytare eller mejsel mellan "power" siften direkt på moderkrotet startar datorn. Inga fläktar eller nätaggets fläkt startar.

Tipps?

RIP

Härligt!
Bra punkter ovan, att iallafall delar av datorn får ström låter ju lovande även om moderkortet inte vill starta. Antar att du inte har några powerleds eller liknande som berättar vad moderkortet fastnar på?

Koppla ur datorn från väggen, låta den vara urkopplad en stund, försök åter starta den genom powerknapp eller mejsel som du gjort innan för att låta eventuell kvarvarande ström dra ut och koppla sedan in den igen tänker jag. Lite för ringrostig med sådan felsökning i dagsläget.

Vet du om det varit några strömavbrott, planerade eller oplanerade? Tack och lov är det ju inte åsksäsong iallafall.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Trodde min WU som inte kunde skickas in hade kommit in under natten men har istället dumpats då tiden för den gick ut. Måste vara massor av jobb, eller snarare tid och energi då de skickas ut igen, som gått förlorat pga hur dåligt man skött just denna server. För egen del extra störande då det är just Cancer WU's som verkar drabbas.

Inte riktigt bestämt mig men blir eventuellt en paus tills det går att folda cancer igen.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Vi börjar med att tag bort all onödigt sedan en cmos reset kanske?

Skrivet av anders190:

Härligt!
Bra punkter ovan, att iallafall delar av datorn får ström låter ju lovande även om moderkortet inte vill starta. Antar att du inte har några powerleds eller liknande som berättar vad moderkortet fastnar på?

Koppla ur datorn från väggen, låta den vara urkopplad en stund, försök åter starta den genom powerknapp eller mejsel som du gjort innan för att låta eventuell kvarvarande ström dra ut och koppla sedan in den igen tänker jag. Lite för ringrostig med sådan felsökning i dagsläget.

Vet du om det varit några strömavbrott, planerade eller oplanerade? Tack och lov är det ju inte åsksäsong iallafall.

Skrivet av anders190:

Trodde min WU som inte kunde skickas in hade kommit in under natten men har istället dumpats då tiden för den gick ut. Måste vara massor av jobb, eller snarare tid och energi då de skickas ut igen, som gått förlorat pga hur dåligt man skött just denna server. För egen del extra störande då det är just Cancer WU's som verkar drabbas.

Inte riktigt bestämt mig men blir eventuellt en paus tills det går att folda cancer igen.

Verkar vara dött agg.
#20378347

Jag foldar också endast för Cancer, får 18218 hela tiden, och de fungerar utmärkt.

Anders vilka projekt får du som inte fungerar?

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem

17:33:51:WU01:FS01:0x23:Project: 18218 (Run 11398, Clone 0, Gen 15)
17:33:51:WU01:FS01:0x23:Reading tar file core.xml
17:33:51:WU01:FS01:0x23:Reading tar file integrator.xml
17:33:51:WU01:FS01:0x23:Reading tar file state.xml.bz2
17:33:51:WU01:FS01:0x23:Reading tar file system.xml.bz2
17:33:51:WU01:FS01:0x23:Digital signatures verified
17:33:51:WU01:FS01:0x23:Folding@home GPU Core23 Folding@home Core
17:33:51:WU01:FS01:0x23:Version 8.0.3
17:33:51:WU01:FS01:0x23: Checkpoint write interval: 25000 steps (2%) [50 total]
17:33:51:WU01:FS01:0x23: JSON viewer frame write interval: 12500 steps (1%) [100 total]
17:33:51:WU01:FS01:0x23: XTC frame write interval: 10000 steps (0.8%) [125 total]
17:33:51:WU01:FS01:0x23: Global context and integrator variables write interval: disabled
17:33:51:WU01:FS01:0x23:There are 4 platforms available.
17:33:51:WU01:FS01:0x23:Platform 0: Reference
17:33:51:WU01:FS01:0x23:Platform 1: CPU
17:33:51:WU01:FS01:0x23:Platform 2: OpenCL
17:33:51:WU01:FS01:0x23: opencl-device 0 specified
17:33:51:WU01:FS01:0x23:Platform 3: CUDA
17:33:51:WU01:FS01:0x23: cuda-device 0 specified
17:33:52:WU00:FS01:Upload complete
17:33:52:WU00:FS01:Server responded WORK_ACK (400)
17:33:52:WU00:FS01:Final credit estimate, 453037.00 points

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem

Jag gick med i det här gänget för bekämpning av coronaepidemin. Visste inte att det var hastighetstävling. Har en väldigt enkel dator. Men sedan läser man vilket problem man är med och löser och då får det rulla på. Förr var det signaler från rymden man var med och analyserade. Det var lite mer spännande. Synd att det upphört. Varför filosoferar jag över detta börjar jag undra. Har dåligt samvete för att jag presterar uselt och inte kan vara med och tävla. Men bra att det är tävling ändå för på det sättet blir det ju mer uträttat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stigw:

Jag gick med i det här gänget för bekämpning av coronaepidemin. Visste inte att det var hastighetstävling. Har en väldigt enkel dator. Men sedan läser man vilket problem man är med och löser och då får det rulla på. Förr var det signaler från rymden man var med och analyserade. Det var lite mer spännande. Synd att det upphört. Varför filosoferar jag över detta börjar jag undra. Har dåligt samvete för att jag presterar uselt och inte kan vara med och tävla. Men bra att det är tävling ändå för på det sättet blir det ju mer uträttat.

Alla poäng räknas! Körde ett tag en pentium 4 när jag inte kunde köra något starkare 24/7

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av stigw:

Jag gick med i det här gänget för bekämpning av coronaepidemin. Visste inte att det var hastighetstävling. Har en väldigt enkel dator. Men sedan läser man vilket problem man är med och löser och då får det rulla på. Förr var det signaler från rymden man var med och analyserade. Det var lite mer spännande. Synd att det upphört. Varför filosoferar jag över detta börjar jag undra. Har dåligt samvete för att jag presterar uselt och inte kan vara med och tävla. Men bra att det är tävling ändå för på det sättet blir det ju mer uträttat.

Det handlar inte om vem som har mest poäng! Alla vi som är aktiva här gör det tillsammans för SweC/Sverige och för forskningen.
Sen är vi några nördar som snöar in oss på detaljer, siffror, prestanda och strömförbrukning när man har törstiga datorer som drar mycket ström!

Alla bäckar små räknas! Om man så har 1000 PPD eller 10 miljoner PPD spelar ingen roll, Folding, de har projekt för både snabba och lite slöare datorer! Så alla gör nytta!

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Verkar vara dött agg.
#20378347

Jag foldar också endast för Cancer, får 18218 hela tiden, och de fungerar utmärkt.

Anders vilka projekt får du som inte fungerar?

Ah! Har nästan bara fått 18725 själv men finns som du skriver förstås fler. Blir nog att ställa in på cancer igen.
Första miljarden är plockad så blir en paus med High priority som ändå levererat bra. Och så länge man inte får nya 18725or som ändå inte kan arbetas med så slösar man inte mer resurser där, tills de löst det.

Skrivet av stigw:

Jag gick med i det här gänget för bekämpning av coronaepidemin. Visste inte att det var hastighetstävling. Har en väldigt enkel dator. Men sedan läser man vilket problem man är med och löser och då får det rulla på. Förr var det signaler från rymden man var med och analyserade. Det var lite mer spännande. Synd att det upphört. Varför filosoferar jag över detta börjar jag undra. Har dåligt samvete för att jag presterar uselt och inte kan vara med och tävla. Men bra att det är tävling ändå för på det sättet blir det ju mer uträttat.

Hastighetstävlingen är väl mer för de som vill ha det antar jag, liten morot för att optimera foldandet.

SETI@home eller liknande projekt? Blev lite fundersam nu när du skrev att det upphört men mycket riktigt, 2020? Riktig långkörare trots allt.

Att man är med och foldar och får in iallafall en work unit är ju mer än vad de flesta gör samtidigt. Kanske mer värt att lägga elpengarna på insamlingar till exempelvis Cancerfonden och andra motsvarigheter. Svårt att säga antagligen.

Nu betalar jag själv in till Cancerfonden varje månad, trots att jag är rätt skeptisk till sånt här generellt (hur mycket pengar går till forskningen? Hur mycket går går ner i fickan på folk i framförallt toppen av organisationen?). Jag hoppas det hjälper iallafall, relativt liten uppoffring i hopp om att framsteg snabbare görs. Behandlas själv för cancer så kommer betala in livet ut, oavsett hur långt det nu blir. Arbetet som görs vid foldning hoppas jag också att det kommer till nytta på något vis, men det är lika mycket datorintresset och använda den beräkningskapacitet jag har men också något att sysselsätta mig med under behandlingens gång.

Finns nog rätt många sätt att resonera till foldningen antar jag. Men samtidigt är det ju inget måste heller.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Verkar vara dött agg.
#20378347

Jag foldar också endast för Cancer, får 18218 hela tiden, och de fungerar utmärkt.

Anders vilka projekt får du som inte fungerar?

Missade nätagget, trist men inga andra komponenter skadade iallafall?

18218 är Alzheimer som verkar dyka upp när man foldar Cancer. Fick precis en sån och kände att numret kändes bekant. Men bättre det än något som inte kan lämnas in iallafall.

https://stats.foldingathome.org/project/18218

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Missade nätagget, trist men inga andra komponenter skadade iallafall?

18218 är Alzheimer som verkar dyka upp när man foldar Cancer. Fick precis en sån och kände att numret kändes bekant. Men bättre det än något som inte kan lämnas in iallafall.

https://stats.foldingathome.org/project/18218

Om det är mer som går i tunnan vet vi först efter att det nya agget är på plats! Hoppas inte moderkortet också har gått.

Då vet vi att de trillar in lite backup jobb om Cancer-projekt jobben är slut!

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Om det är mer som går i tunnan vet vi först efter att det nya agget är på plats! Hoppas inte moderkortet också har gått.

Då vet vi att de trillar in lite backup jobb om Cancer-projekt jobben är slut!

Liten fördel med AM4 om det är så illa är att det är ganska enkelt att byta moderkort iallafall. Men trist ändå, blir ändå en utgift.

Hade gärna sett att det fanns andra Cancer-projekt för GPU men de levererar rejält med poäng iallafall.

Uppgraderade min 5900X-baserade dator till ett 7800X3D-baserat system igår. Sjukt nog fick jag, efter lite krångel, allt att fungera. Windows 11 Pro, aktivering av licens, allt TPM-relaterat och annat säkerhetsrelaterat, min Office-licens och allt mer. Men valde ändå att installera om rubbet. Känns aldrig riktigt fräscht att återanvända OS installationer vid plattformsbyten i mitt tycke. Har inte hunnit lägga till min optimerade profil för 4090't så kör standard spänning när den används.

Men... runt 31,5 miljoner PPD om dagen med 18219 (med förbrukning på runt 368W) är ganska trevliga siffror, även om jag hellre foldar Cancer än Alzheimer.
CPU och inbyggd Ryzen ska raderas från slotsen bara Radeon arbetat klart. Tänkte bara radera den och låta den dumpas efter 3 dagar men fuck it... tar ett dygn att köra och påverkar inte datorn alls i övrigt.

Edit: Ser att PPD-raden visar min markör då jag behövde kopiera siffrorna för att avgöra vad exakt det står.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Liten fördel med AM4 om det är så illa är att det är ganska enkelt att byta moderkort iallafall. Men trist ändå, blir ändå en utgift.

Hade gärna sett att det fanns andra Cancer-projekt för GPU men de levererar rejält med poäng iallafall.

Uppgraderade min 5900X-baserade dator till ett 7800X3D-baserat system igår. Sjukt nog fick jag, efter lite krångel, allt att fungera. Windows 11 Pro, aktivering av licens, allt TPM-relaterat och annat säkerhetsrelaterat, min Office-licens och allt mer. Men valde ändå att installera om rubbet. Känns aldrig riktigt fräscht att återanvända OS installationer vid plattformsbyten i mitt tycke. Har inte hunnit lägga till min optimerade profil för 4090't så kör standard spänning när den används.

Men... runt 31,5 miljoner PPD om dagen med 18219 (med förbrukning på runt 368W) är ganska trevliga siffror, även om jag hellre foldar Cancer än Alzheimer.
CPU och inbyggd Ryzen ska raderas från slotsen bara Radeon arbetat klart. Tänkte bara radera den och låta den dumpas efter 3 dagar men fuck it... tar ett dygn att köra och påverkar inte datorn alls i övrigt.

https://i.imgur.com/zMv5LkY.png

Edit: Ser att PPD-raden visar min markör då jag behövde kopiera siffrorna för att avgöra vad exakt det står.

Sinnessjuka poäng, tyckte att steget från (kort jag foldat på) 1080ti (~1MPPD) > 3060Ti (~3MPPD) > 3080 (~7.5MPPD) var sjukt

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Sinnessjuka poäng, tyckte att steget från (kort jag foldat på) 1080ti (~1MPPD) > 3060Ti (~3MPPD) > 3080 (~7.5MPPD) var sjukt

Skaplig utveckling där ändå, speciellt steget från 1080Ti och 3060Ti är ganska sjukt då 1080Ti var toppkortet i sin generation (om man räknar bort Titan Xp) men att ett betydligt lägre rankat kort drar in tredubbla på 2 generationer är sjukt, och bra på samma gång. Skillnaden 3060Ti till 3080 känns ändå rimligt, stor skillnad mellan dessa kort även i samma generation.

Hade jag kunnat motivera att köra denna dygnet runt och bara fått dessa hade jag varit nr1 i top producers efter en vecka. Men elräkningen... huvva.

Runt 17 miljoner vid 0,9V och ca 160W med 18725 känns mer rimligt och marginellt effektivare. Runt 27 miljoner Core 0x23 vid 0,9W (uppåt 260W har jag för mig). Ju mer poäng per watt är väl vad jag vill nå men sen ska ju elräkningen också betalas förstås.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Sinnessjuka poäng, tyckte att steget från (kort jag foldat på) 1080ti (~1MPPD) > 3060Ti (~3MPPD) > 3080 (~7.5MPPD) var sjukt

Jag kör ett 1080ti idag och det gör kring 2M PPD nedklockat. Snittar 2.3M PPD om det får köra fullt blås. Hade peak på 2.8M PPD en dag för någon vecka sedan men det måste ha varit optimala WU's den dagen. Kanske kan pressa det högre om man väljer "rätt" sjukdomsbild.

1M PPD låter lågt men det kanske var andra tider med andra WU's.

Permalänk
Medlem
Skrivet av epaaj:

Jag kör ett 1080ti idag och det gör kring 2M PPD nedklockat. Snittar 2.3M PPD om det får köra fullt blås. Hade peak på 2.8M PPD en dag för någon vecka sedan men det måste ha varit optimala WU's den dagen. Kanske kan pressa det högre om man väljer "rätt" sjukdomsbild.

1M PPD låter lågt men det kanske var andra tider med andra WU's.

kan vara jag som kommer ihåg fel också, slutade folda på det rätt snart efter att jag satte ett extra 1060 som kunde gå dygnet runt i servern istället

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Enligt Lar Systems så är senaste 500 av deras samples runt 1,5 miljoner i snitt, men sett till alla samples så snittar de runt 2,3 miljoner.

@epaaj vad får du för förbrukning på ditt optimerade 1080Ti? Så längesedan jag körde mitt senast, och då har den heller aldrig foldat, men tycker mig minnas att det för sin tid var ett rätt effektivt kort. Och på många vis det bästa kortet iallafall fram tills dess.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Enligt Lar Systems så är senaste 500 av deras samples runt 1,5 miljoner i snitt, men sett till alla samples så snittar de runt 2,3 miljoner.

@epaaj vad får du för förbrukning på ditt optimerade 1080Ti? Så längesedan jag körde mitt senast, och då har den heller aldrig foldat, men tycker mig minnas att det för sin tid var ett rätt effektivt kort. Och på många vis det bästa kortet iallafall fram tills dess.

Mitt grafikkort är ett Asus ROG STRIX GTX 1080 Ti Gaming OC.
https://www.techpowerup.com/gpu-specs/asus-rog-strix-gtx-1080...

Just nu kör jag kortet på ~140W.
0,781 V och 1600 MHz.
64 grader varmt. 79 grader hotspot.
Då får jag strax under 2M PPD.

Jag har även kört det på ~200W.
0,962 V och 1885 MHz.
73 grader varmt. 87 grader hotspot.
Då ligger det på 2.3-2.8M PPD.

Stock ligger det på ~230W.
1,031 V och 1873 MHz
77 grader varmt. 91 grader hotspot.
PPD är då sämre än min undervoltade profil pga lägre frekvens på GPU.

Poängen verkar skala hyggligt linjärt med strömförbrukningen i mina custom-profiler. Men det är skönt när det går tystare och inte blir så varmt.
https://folding.extremeoverclocking.com/user_summary.php?s=&u...

Det syns i grafen när jag växlade till nedklockade profilen vid typ 9-10 februari.
Gick från 5,5kWh per dag till 4,3kWh.

Sen drar resten av systemet (Intel 12600K) ca 50W idle. Så ligger runt 190 W med den nedklockade profilen.
Är nyfiken på om man kan få ner effekten på CPU men vet inte riktigt hur man gör sånt.

Jag spelar ofta på den om kvällarna mellan 20-23. Det påverkar totalen för både poäng och effektuttag, även om foldingen fortsätter under tiden.