Helgsnack: Varför är det viktigt att hålla sig anonym på nätet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swonko1:

För det första. Folk som idrottar åker ju inte hem till folk dom fått stryk av? Så varför tror du att någon skulle göra samma sak för att du är bättre än någon i ett spel? Så länge du inte beter dig som ett svin samtidigt så har jag svårt att se någon ta en förlust så personligt att man åker hem till personen. Hade det här varit en anledning till anonymitet så skulle fotbollslag ställa upp med "spelare 1-11" istället för med sina namn. För i idrott är du aldrig anonym.

Folk swattar väl för mindre, men ja det är inte logiskt men räcker man sätter sig och spelar valfritt tex större moba så tar det ofta inte lång tid tills väldigt negativa spelare/kommentarer dyker upp (använder mute vid första tecknet såklart), nånstans så skulle jag inte förvånas om det skulle tas längre i nåt enstaka fall, men där är vi inte idag (mer än swattingvågen i usa för ett par år sen riktat mot streamers).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyzlite:

Hittade den största foliehatten!

Jämföra dagens Sverige med judarna i Tyskland? nää tänk om

Det vet du inte, IB-affären var definitivt svensk på 60-70-talet och ställde till massor med problem för de som misstänktes vara kommunister.
Nämnde judarna just därför att det var lagligt att vara jude ända tills en regering bestämde att det inte var det längre, får fel personer majoritet så kan de driva igenom i princip vilka lagar som helst, troligast att de börjar med att leta upp de som är i opposition för att tysta sina kritiker.
Sen kan du kalla mig foliehatt om du vill.

Permalänk
Medlem

Jag har varit en sk "foliehatt" på internet sen dryga decenniet tillbaka. Vekrtygen jag använder har varit VPN, nuförtiden i routern (och ja, jag litar mer på utvalda VPN-företag än ISP, VPN-leverantörer som då i praktiken måste sitta framför skärmen i realtid och övervaka just mig), Firefox och multi account containers + temporary containers för sånt som jag inte behöver spara inloggningscookies på. Och cookie autodelete på det. Kör lite fåfängt canvas defender även om jag vet att den inte skyddar mot allt fingerprinting. Har förvisso google och hotmail-adresser, men som skräpkonton om det behövs inloggningar nånstans.
Använder inte mitt riktiga namn på sociala medier (som alla av naturen iom containers är skilda från varandra) Inte minst för att man vet inte vad som i framtiden retroaktivt blir "förbjudet" att uttrycka, i så motto att ev. arbetsgivare kan leta fram det och neka anställning för att man inte delar, eller "delade" snarare, de nya idag okända framtida sk "värderingarna".

Varför dårå undrar nån säkert, så även jag genom åren. Särskilt som jag inte ens kan utsättas för annonser som "följer" mig iom uBlock och pi-hole.
"Tryggheten" jag upplever ger mig en varm och fuzzy feelinki. Sen om den är falsk eller inte kvittar.

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MegaMuztek:

Det vet du inte, IB-affären var definitivt svensk på 60-70-talet och ställde till massor med problem för de som misstänktes vara kommunister.
Nämnde judarna just därför att det var lagligt att vara jude ända tills en regering bestämde att det inte var det längre, får fel personer majoritet så kan de driva igenom i princip vilka lagar som helst, troligast att de börjar med att leta upp de som är i opposition för att tysta sina kritiker.
Sen kan du kalla mig foliehatt om du vill.

Så sant, se bara vad som hände i Ungern när folket (ja, det var gamla hederliga medborgare med rösträtt som gjorde det demokratiskt) röstade fram den där orban-karaktären. Visst, han och hans anhang har förvisso mest riktat in sig på medier och folk som har haft en starkt röst som hörts mer än kreti och pletis, men det är bara en tidsfråga vill jag påstå.

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FilleMang:

Min poäng var inte att köpa mat på ett ställe utan att sitta där och äta, dricka, prata med andra människor. Lära känna dem och skaffa bekanta/vänner.

Vem sitter på en pizzeria och pratar med folk man inte redan känner? Väldigt få i min erfarenhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Han_stog_still:

Låter ju helt bizzart att inlägg ska granskas och att den som driver hemsidor på internet ska företräda och dessutom vara ansvariga för vad andra skriver. Det låter som att du bara vill provocera folk med ditt inlägg. Det är upp till rätten att göra bedömningen om vad som är rätt och fel, inte någon hemsideägare, forumledare eller annan person på internet.

Vilket inte är vad lagen säger i dagsläget. Den hemsideägare/forumägare/motsvarande som inte håller efter sina användare kan få dryga böter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Vem sitter på en pizzeria och pratar med folk man inte redan känner? Väldigt få i min erfarenhet.

Det är väl precis som i bastun/simhallen, efter träningen, på stan när du rastar hunden. Det blir vad du gör det till och det behöver inte vara på pizzerian.
Lär mig nya namn varje månad i simhallen vilket sen gör att man längtar efter att fortsätta samtal varje vecka och man knyter bekantskaper. Har du hund vet du att samma människor kommer fram som hälsade på valpen och nu vill hälsa på senioren. Har hänt mer än en gång att någon kommit in på ortens restaurang och frågat vem som äger bilen eller motorcykeln utanför bara för att de vill snacka lite sånt.

En av mina gamla IT-mentorer flyttade till Stockholm under veckorna ifrån en lokal småstad. Jag sa lite skämtsamt att "i Stockholm lever folk ensamma i flock" vilket han funderade mycket på gammal grubblare som han är. När jag uppe i Stockholm på utbildning 2020 och fastnade på Arlanda på grund av en storm och råkade springa in i min gamle vän så vi drog ut när flygen blev inställda. Jag bad honom visa mig vad han gjort där uppe som projektledare för en myndigheter och vad han brukade gå om kvällarna. Det roliga var att komma in på hans lokala krog och höra jubel ifrån de stammisarna. Han hade gjort sitt bästa för att inte gå hem efter jobbet utan försöka besöka något nytt ställe. Lära sig en ny hållplats och lära känna nya människor.

Besökte Mellerud för första gången några dagar i somras. Hann inte ta av mig hjälmen innan en man var framme och presenterade sig. Folk av alla åldrar småpratade med en på kring torget. Stod vid pizzerian på kvällen, både pizzabagare och lokalbefolkningen kom fram och pratade så där hade det absolut inte varit några problem att komma in i samhället. Supertrevligt.

Absolut är det få som väljer att lära känna nya människor i vårt moderna samhälle igenom att t.ex. snacka med dem på pizzerian [1] men att likna tekniska framgånger och möjligheten att inga behöva gå in på banken för att någon kanske ruttnar bort i sin lägenhet med pension in, autogiro ut är fel. Där var min poäng. Det är inte så jäkla svårt att säga hej till en tant som rastar sin hund ikväll fråga vad det är för ras, byta några ord och sen fortsätta säga hej och prata om vad som händer på gatan när man ses framöver, kanske lär man rent av känna varandra. När vi börjar lära känna varandra på naturlig väg så är vi anonyma, oftast inte ens ett namn.

[1]https://www.who.int/teams/social-determinants-of-health/demographic-change-and-healthy-ageing/social-isolation-and-loneliness

Permalänk
Medlem

Finns många skäl att skriva anonymt, inte minst för att i ett allt mer försäkringsberoende samhälle kan man ju nekas försäkringar, eller utbetalningar, om försäkringsbolagen tycker att ens profil (baserat på, tja, inlägg, sökhistorik, etc) inte är lönsam.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave