Termometrar för utomhusbruk

Permalänk
Medlem

Termometrar för utomhusbruk

Vad kör ni för termometrar utomhus?
Jag kör idag Telldus system men håller på att montera ned det då jag ledsnat på att det funkar sisådär. Har hittat alternativ till allt utom just termometrarna.
De jag har hittat tål ner till -20 grader i bästa fall.

Vill helst ha likt enheterna jag har idag som har en innedel med display samt en probe som jag kan hänga ut genom fönstret.
Bör funka ner till -40 iallafall, helst ännu lägre då Telldusarna slår av vid -40 och då visar +237 grader tror jag det var här i vinter..
Kommer köra en HA lösning med både Zwave och Zigbee stickor så det är väl dom protokollen jag kan köra.

Är inte intresserad att bygga ihop något eget, utan vill ha en färdig lösning

Visa signatur

1:an: Intel Core i9-9900KS, ASUS ROG Strix Z390-F GAMING, G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo C, Samsung 970 EVO Plus 1TB, ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av LinusG:

Vad kör ni för termometrar utomhus?
Jag kör idag Telldus system men håller på att montera ned det då jag ledsnat på att det funkar sisådär. Har hittat alternativ till allt utom just termometrarna.
De jag har hittat tål ner till -20 grader i bästa fall.

Vill helst ha likt enheterna jag har idag som har en innedel med display samt en probe som jag kan hänga ut genom fönstret.
Bör funka ner till -40 iallafall, helst ännu lägre då Telldusarna slår av vid -40 och då visar +237 grader tror jag det var här i vinter..
Kommer köra en HA lösning med både Zwave och Zigbee stickor så det är väl dom protokollen jag kan köra.

Är inte intresserad att bygga ihop något eget, utan vill ha en färdig lösning

Jag har en Shelly 1 med deras addon, med två sensorer kopplade.
Den ena mäter lufttemperaturen och den andra stoppar jag ner i poolen under sommaren för att mäta vattentemperaturen.
Shellyn sitter i en IP68 kopplingsdosa på utsidan av huset. Har funkat perfekt i 2 år.

Visa signatur

Smarthemsystem: Home Assistant OS (Supervised) | Körs på: Intel NUC med Proxmox VE
Zigbee: Sonoff ZBDongle-P + Zigbee2MQTT
Fast belysning: Plejd & Shelly
Övrig belysning: Philips Hue, IKEA Trådfri
Nätverk: UniFi (UDR + 2st AC-LR)

Permalänk
Medlem
Skrivet av LinusG:

Vad kör ni för termometrar utomhus?
Jag kör idag Telldus system men håller på att montera ned det då jag ledsnat på att det funkar sisådär. Har hittat alternativ till allt utom just termometrarna.
De jag har hittat tål ner till -20 grader i bästa fall.

Vill helst ha likt enheterna jag har idag som har en innedel med display samt en probe som jag kan hänga ut genom fönstret.
Bör funka ner till -40 iallafall, helst ännu lägre då Telldusarna slår av vid -40 och då visar +237 grader tror jag det var här i vinter..
Kommer köra en HA lösning med både Zwave och Zigbee stickor så det är väl dom protokollen jag kan köra.

Är inte intresserad att bygga ihop något eget, utan vill ha en färdig lösning

jag hade samma problem när jag skulle slänga ut mina nexa/telldus, i mitt fall satte jag en surfplatta på väggen som sedan visar temperaturen från sensorer som sitter inne/ute. men vill du ha en färdig lösning med dessa protokoll som har en skärm
så antingen en väderstation, qubino hade en och popp har haft en.
annars finns zigbee lösningar med skärm men dom visar bara ute tempen som jag förstår det.

https://www.aliexpress.com/item/1005005643616765.html?spm=a2g...

hco har en luftkvalité mätare med temperatur och skärm men är osäker på om den har möjligheten att ansluta en prob till

annars finns massa olika wifi lösningar som använder tuya som bör fixa det du vill dock vet man ju inte hur säkra dessa är då dom går in på ditt nätverk.

https://www.aliexpress.com/item/1005006315377582.html?spm=a2g...

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Har tidigare eftersökt något liknande med en innedel. Har ej hittat något vettigt, beprövat. Vill helst slippa kika i en app på telefonen.

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

jag hade samma problem när jag skulle slänga ut mina nexa/telldus, i mitt fall satte jag en surfplatta på väggen som sedan visar temperaturen från sensorer som sitter inne/ute. men vill du ha en färdig lösning med dessa protokoll som har en skärm
så antingen en väderstation, qubino hade en och popp har haft en.
annars finns zigbee lösningar med skärm men dom visar bara ute tempen som jag förstår det.

https://www.aliexpress.com/item/1005005643616765.html?spm=a2g...

hco har en luftkvalité mätare med temperatur och skärm men är osäker på om den har möjligheten att ansluta en prob till

annars finns massa olika wifi lösningar som använder tuya som bör fixa det du vill dock vet man ju inte hur säkra dessa är då dom går in på ditt nätverk.

https://www.aliexpress.com/item/1005006315377582.html?spm=a2g...

Problemet med dessa Tuya varianter är deras temperatur omfång, som bara är specat till -20 på de jag har hittat.
Kan absolut tänka mig en läsplatta som läser av och visar tempen, men frågan kvarstår ändå vilken givare man skall använda.

Visa signatur

1:an: Intel Core i9-9900KS, ASUS ROG Strix Z390-F GAMING, G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo C, Samsung 970 EVO Plus 1TB, ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC

Permalänk
Medlem

DS18B20 ska tydligen klara -55°C till 125°C så att bygga en egen sensor med en ESP32 och köra esphome kanske vore något för dig?
Då kan du köpa display med och visa värdet på direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muunkie:

DS18B20 ska tydligen klara -55°C till 125°C så att bygga en egen sensor med en ESP32 och köra esphome kanske vore något för dig?
Då kan du köpa display med och visa värdet på direkt.

Kan vara ett alternativ, men hur klurigt är det att bygga ihop själv

Visa signatur

1:an: Intel Core i9-9900KS, ASUS ROG Strix Z390-F GAMING, G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo C, Samsung 970 EVO Plus 1TB, ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av LinusG:

Problemet med dessa Tuya varianter är deras temperatur omfång, som bara är specat till -20 på de jag har hittat.
Kan absolut tänka mig en läsplatta som läser av och visar tempen, men frågan kvarstår ändå vilken givare man skall använda.

aok tänkte mer på skärm än mätomfång

https://www.m.nu/tillbehor/temperatursensor-till-qubinos-zwav...
sätt den i ett av deras relä. jag kör den för styrning av fläkt.

jag kör heltun higload för mätning ute, den kan du använda vilken ntc sensor du vill till tex: https://se.rs-online.com/web/p/temperature-probes/4388477?cm_....

den som medföljer är dock bara -20.

en annan lösning om du inte har behov av att styra tunga saker med samma enhet är att köpa https://www.m.nu/sensorer/smart-implant-universalsensor?gad_s...
och ansluta sensorerna till, då kan du plock in/ute temp från samma enhet. (kan ha 6 sensorer mot sig)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.