Permalänk

Fixa till en gammal laptop

Jag blev ombedd att försöka trimma upp en äldre laptop. Första idéen var att få bort den olidligt långsamma mekaniska hårddisken, osäker förvisso hur enkelt det är. Datorn är en HP 15-g041so, den körde ursprungligen Windows 8 men har uppdaterats till Windows 10. Önskan är att totalt ominstallera den. Lite osäker hur enkelt det blir, jag har inte tillgång till nån media för att ominstallera Windows..
I värsta fall kanske jag kan klona disken till SSD bara men nån som isåfall kan rekommendera bra verktyg för detta?
Blev lite svamlig post detta, men nån kanske har några fiffiga tips om den här proceduren? Ambitionen är att byta disk till SSD och totalt ominstallera den (lite oklart hur utan media..)

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Medlem
Permalänk

Datorn har serienr under men det är väl inte för Windows gissar jag? Jag måste väl ha ett serienr antar jag om installerar om.

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Medlem
Skrivet av oRBIT2002:

Datorn har serienr under men det är väl inte för Windows gissar jag? Jag måste väl ha ett serienr antar jag om installerar om.

Inte nödvändigtvis. Du kan installera hela windows utan några limitationer från Microsoft själva. "Problemet" dyker upp med en watermark som säger "aktivera windows".

Byt till en SSD och installera nytt windows, det kommer göra stor skillnad.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem

Jag tror att det lättaste för dig i ditt fall är att klona den gamla hårddisken.
Då kommer all information från den gamla att vara exakt likadan på den nya och den du hjälper kommer att känna sig hemma.

Det enklaste sättet om man nu inte vill hålla på och pyssla är att skaffa en Samsung SSD och använda sig av ”Samsung Magician Software” som klonar den gamla till den nya.
Samsung Magician Software

Bra att veta är att den SSD’n du ska klona till är åtminstone samma storlek som den gamla hårddisken men gärna större för att säkerställa en smidig kloning.
Det går säkert bra med mindre men bara inte storleken av det som är lagrat på hårddisken överstiger SSD’s totala storlek.

Du behöver också en hårddisk-kabinett som kan kopplas in i datorns USB-uttag.
I den installerar du den nya SSD’n.
Förslag på 2,5 tums hårddisk-kabinetter

Du kan köpa vilken som helst, jag själv köpte en för typ under hundringen och har använt den flera gånger när jag hjälpt andra eller mig själv att uppdatera till en SSD.

Du installerar Samsung Magician Software på datorn.
Kopplar in SSD’n som nu finns i din hårdisk-kabinett.
Starta upp Samsung Magician Software och välj kloning och följ anvisningarna.
När kloningen är klar ta ut den gamla hårddisken från datorn och sätter in den nya SSD’n.
Starta upp datorn och se att allt är som vanligt, men förhoppningsvis snabbare.
Du behöver inte oroa dig för produktnycklar eller andra inställningar, allt är som det var förut.

Som bonus har du nu den gamla hårdisken.
Sätt in den i hårddisk-kabinetten och formatera den och använd den som extern förvaring, under förutsättningen att den är vid god vigör förstås.

Nu nämnde du inte hur mycket primärminnet (RAM) var på men det kan också snabba upp datorn en del.
Så passa på och maxa det minnet också om inte det redan är på topp.

Permalänk
Medlem

Bara ett tips.
Kolla över mängden ram i datorn med
är det för lite så kan den också kännas slöare, då den behöver skriva mer till disken hela tiden.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk

Tror den hade 8GB RAM tror jag men den gamla hårddisken är katastrof. Gissar det blir detektivarbete att hitta drivrutiner för allt om jag lyckas ominstallera den…

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Medlem
Skrivet av oRBIT2002:

Jag blev ombedd att försöka trimma upp en äldre laptop. Första idéen var att få bort den olidligt långsamma mekaniska hårddisken, osäker förvisso hur enkelt det är. Datorn är en HP 15-g041so, den körde ursprungligen Windows 8 men har uppdaterats till Windows 10. Önskan är att totalt ominstallera den. Lite osäker hur enkelt det blir, jag har inte tillgång till nån media för att ominstallera Windows..
I värsta fall kanske jag kan klona disken till SSD bara men nån som isåfall kan rekommendera bra verktyg för detta?
Blev lite svamlig post detta, men nån kanske har några fiffiga tips om den här proceduren? Ambitionen är att byta disk till SSD och totalt ominstallera den (lite oklart hur utan media..)

Gjorde mer eller mindre samma sak nyligen och använde mig av clonezilla och det fungerade felfritt kan vara en fördel att behålla original installationen och blåsa om allt via Windows för att minimera risk för strul med licensen för Windows

Visa signatur

here we go!

Permalänk

Dra även åt skruvarna som fäster gångjärnen samt rengör fläkten och kylflänsen. Detta är ganska viktigt om du vill ta hand om en äldre bärbar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oRBIT2002:

Tror den hade 8GB RAM tror jag men den gamla hårddisken är katastrof. Gissar det blir detektivarbete att hitta drivrutiner för allt om jag lyckas ominstallera den…

Om du gör det jag rekommenderade med en Samsung SSD och deras kloning-mjukvara så behöver du inte oroa dig över drivrutiner.
Allt kommer funka bra och Samsung och Windows kommer fixa dina drivrutiner automatiskt.

Om du tänker uppgradera primärminnet men inte har en manual som förklarar vad högsta minneskapaciteten är för datorn kan du använda dig av den här metoden…
Högsta möjliga RAM för din dator

Skrivet av norrby89:

Gjorde mer eller mindre samma sak nyligen och använde mig av clonezilla och det fungerade felfritt kan vara en fördel att behålla original installationen och blåsa om allt via Windows för att minimera risk för strul med licensen för Windows

Jag har också använt Clonezilla för att klona en HDD till en Seagate SSD.
Men som jag nämnde i min första kommentar att om man vill undvika massa pyssel så är Samsung att föredra.

Nu vet inte jag hur du gjorde med Clonezilla programmet men jag antar att även Rufus behövde användas för att skapa en bootable USB.
Det funkade alldeles utmärkt för mig också med Clonezilla och Rufus men det är betydligt enklare med Samsung Magician Software där allt kan göras med några enkla val.

Nu kanske du har en annan erfarenhet av att klona och det har strulat för dig, men jag har då inte upplevt några som helst problem med att klona och att det skulle bli något strul med licensen för Windows.

Jag håller fullt med dig att behålla original-disken ett tag så man kan kontrollera så allt funkar innan man formaterar/gör sig av med den.

Om man vill se produktnyckeln så går det att få fram den…
Hitta din produktnyckel för Windows 10

Permalänk
Medlem

Rekommenderar alla mina kunder > ssd > + max RAM-minne.. Samsung SSD (gratis clonings-program)
Placera den gamla disken i en usb-låda.. brukar kosta c:a 1400 kr.
Inga klagomål på tio år...

Permalänk
Medlem
Skrivet av oRBIT2002:

Datorn har serienr under men det är väl inte för Windows gissar jag? Jag måste väl ha ett serienr antar jag om installerar om.

I o med att den är uppgraderad från Windows 8 till 10 så har datorn en digital licens och kommer automatiskt att aktiveras efter du bytt hårddisk och installerat Windows 10 igen. Om datorn har en mekanisk hårddisk rekommenderar jag att byta till en SSD.

Skrivet av oRBIT2002:

Tror den hade 8GB RAM tror jag men den gamla hårddisken är katastrof. Gissar det blir detektivarbete att hitta drivrutiner för allt om jag lyckas ominstallera den…

HP brukar ha alla drivrutiner på deras hemsida och borde inte vara så svårt att hitta Enligt HPs hemsida har den 8GB RAM, dock bara 1 ram fack. https://support.hp.com/se-sv/document/c04125153

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik.:

Om du gör det jag rekommenderade med en Samsung SSD och deras kloning-mjukvara så behöver du inte oroa dig över drivrutiner.
Allt kommer funka bra och Samsung och Windows kommer fixa dina drivrutiner automatiskt.

Om du tänker uppgradera primärminnet men inte har en manual som förklarar vad högsta minneskapaciteten är för datorn kan du använda dig av den här metoden…
Högsta möjliga RAM för din dator

Jag har också använt Clonezilla för att klona en HDD till en Seagate SSD.
Men som jag nämnde i min första kommentar att om man vill undvika massa pyssel så är Samsung att föredra.

Nu vet inte jag hur du gjorde med Clonezilla programmet men jag antar att även Rufus behövde användas för att skapa en bootable USB.
Det funkade alldeles utmärkt för mig också med Clonezilla och Rufus men det är betydligt enklare med Samsung Magician Software där allt kan göras med några enkla val.

Nu kanske du har en annan erfarenhet av att klona och det har strulat för dig, men jag har då inte upplevt några som helst problem med att klona och att det skulle bli något strul med licensen för Windows.

Jag håller fullt med dig att behålla original-disken ett tag så man kan kontrollera så allt funkar innan man formaterar/gör sig av med den.

Om man vill se produktnyckeln så går det att få fram den…
Hitta din produktnyckel för Windows 10

Nej jag laddade ner en zip från clonezillas hemsida, la filerna som va i zip filen på ett tomt usb minne formaterat med fat32 sen stoppa in minnet i datorn sen klart.

Och angående windows så menade jag att man vill ha kvar original installationen och föra över den till nya disken och sen köra en återställning och installera om windows på det viset. inte att original disken bör vara kvar i datorn. nu när jag gjorde rokad med diskar (en av mina 500gb diskar skulle bli systemdisk í sambons dator och 250gb sata ssdn hon hade skulle in i dotterns hp laptop istället för mekaniska och den mekaniska skulle in i servern). Så där rök original installationen så på sata ssdn så fort jag hade lyckats bota in i windows på den clonade disken.

Visa signatur

here we go!

Permalänk

Verkar vara lite bökigt att byta disk, lite mer skruvande än vad jag hade tänkt på en dator jag inte äger. Hittar förvisso ingen guide för exakt just den här modellen. :/
Oerhört tacksam för alla tips och idéer här i tråden, tack för dem.

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Medlem
Skrivet av oRBIT2002:

Verkar vara lite bökigt att byta disk, lite mer skruvande än vad jag hade tänkt på en dator jag inte äger. Hittar förvisso ingen guide för exakt just den här modellen. :/
Oerhört tacksam för alla tips och idéer här i tråden, tack för dem.

Med tanke på att det är en 10 år gammal laptop av billigast möjliga sort så kanske det inte är någon större idé att uppgradera den ändå, det kan nog faktiskt vara mer prisvärt att bara kolla om du kan hitta en bättre begagnad laptop som redan har en SSD istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Nej jag laddade ner en zip från clonezillas hemsida, la filerna som va i zip filen på ett tomt usb minne formaterat med fat32 sen stoppa in minnet i datorn sen klart.

Och angående windows så menade jag att man vill ha kvar original installationen och föra över den till nya disken och sen köra en återställning och installera om windows på det viset. inte att original disken bör vara kvar i datorn. nu när jag gjorde rokad med diskar (en av mina 500gb diskar skulle bli systemdisk í sambons dator och 250gb sata ssdn hon hade skulle in i dotterns hp laptop istället för mekaniska och den mekaniska skulle in i servern). Så där rök original installationen så på sata ssdn så fort jag hade lyckats bota in i windows på den clonade disken.

Tack för ditt svar.
Intressant att det gick att bara lägga in Clonezilla direkt som du gjorde, jag visste inte att det gick att göra så, så nu lärde du mig ett annat sätt att göra det på, ska testad det nästa gång, tack.

Tråkigt med din rokad att det gick som du beskrev där.
Ja, det gäller verkligen att hålla rätt på ettorna och nollorna när man skiftar runt en massa diskar.
Hoppas allt gick bra i slutändan ändå.

Skrivet av oRBIT2002:

Verkar vara lite bökigt att byta disk, lite mer skruvande än vad jag hade tänkt på en dator jag inte äger. Hittar förvisso ingen guide för exakt just den här modellen. :/
Oerhört tacksam för alla tips och idéer här i tråden, tack för dem.

Ja du, det var knivigt att hitta just den modellen du fixar just nu, men jag ger dig några länkar till andra modeller som kanske är liknande den du jobbar på som kanske kan hjälpa dig på traven...
HP servicemanual 1
HP servicemanual 2
HP servicemanual 3
HP servicemanual 4

Permalänk
Medlem

Tldr; Klona inte om det är en sunkig installation som ligger på burken.
Byt till SSD, se till att maskinen har minst 8GB (gärna 16GB) minne och kör ren installation.
Win10 licens kan du köpa online för max en hundring om du inte har nån.
Iom att burken är uppgraderad till en 10a lär den aktiveras utan problem oavsett.

https://support.microsoft.com/sv-se/windows/skapa-installatio...
Google is your friend...

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av oRBIT2002:

Verkar vara lite bökigt att byta disk, lite mer skruvande än vad jag hade tänkt på en dator jag inte äger. Hittar förvisso ingen guide för exakt just den här modellen. :/
Oerhört tacksam för alla tips och idéer här i tråden, tack för dem.

Här har du HPs egna manual för din dator http://h10032.www1.hp.com/ctg/Manual/c04886216.pdf Finns under Installations- och användarhandböcker här https://support.hp.com/se-sv/product/setup-user-guides/hp-15-... Välj engelska under Välj önskat språk så får du fram den om min länk inte fungerar.

Skrivet av Erik.:

Tack för ditt svar.
Intressant att det gick att bara lägga in Clonezilla direkt som du gjorde, jag visste inte att det gick att göra så, så nu lärde du mig ett annat sätt att göra det på, ska testad det nästa gång, tack.

Tråkigt med din rokad att det gick som du beskrev där.
Ja, det gäller verkligen att hålla rätt på ettorna och nollorna när man skiftar runt en massa diskar.
Hoppas allt gick bra i slutändan ändå.

Ja du, det var knivigt att hitta just den modellen du fixar just nu, men jag ger dig några länkar till andra modeller som kanske är liknande den du jobbar på som kanske kan hjälpa dig på traven...
HP servicemanual 1
HP servicemanual 2
HP servicemanual 3
HP servicemanual 4

Finns på HPs produktsida för hans dator http://h10032.www1.hp.com/ctg/Manual/c04886216.pdf

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Här har du HPs egna manual för din dator http://h10032.www1.hp.com/ctg/Manual/c04886216.pdf Finns under Installations- och användarhandböcker här https://support.hp.com/se-sv/product/setup-user-guides/hp-15-... Välj engelska under Välj önskat språk så får du fram den om min länk inte fungerar.
Finns på HPs produktsida för hans dator http://h10032.www1.hp.com/ctg/Manual/c04886216.pdf

Jag såg den manualen också men det står inte specifikt den modellen han håller på att uppgradera.
I de andra manualerna stod det de exakta modellerna manualen gällde.

Men om det här är den rätta så är det bra, bara jag som är osäker

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik.:

Jag såg den manualen också men det står inte specifikt den modellen han håller på att uppgradera.
I de andra manualerna stod det de exakta modellerna manualen gällde.

Men om det här är den rätta så är det bra, bara jag som är osäker

Det är den som länkas när man är inne under användarmanualer på hans dators produktsida hos HP här https://support.hp.com/se-sv/product/setup-user-guides/hp-15-... (Välj engelska under Välj önskat språk så får du upp maintenance and service guide vilket är den jag länkar till)

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av oRBIT2002:

Jag blev ombedd att försöka trimma upp en äldre laptop. Första idéen var att få bort den olidligt långsamma mekaniska hårddisken, osäker förvisso hur enkelt det är. Datorn är en HP 15-g041so, den körde ursprungligen Windows 8 men har uppdaterats till Windows 10. Önskan är att totalt ominstallera den. Lite osäker hur enkelt det blir, jag har inte tillgång till nån media för att ominstallera Windows..
I värsta fall kanske jag kan klona disken till SSD bara men nån som isåfall kan rekommendera bra verktyg för detta?
Blev lite svamlig post detta, men nån kanske har några fiffiga tips om den här proceduren? Ambitionen är att byta disk till SSD och totalt ominstallera den (lite oklart hur utan media..)

Skit i alla cloningverktyg, du vill ändå ha ett nytt och fräscht Windows.

kan du hjälpligt få i gång datorn så kan du se hur mycket ram du har om du skriver Om och trycker enter, nere i sökrutan, klicka där "om din dator" så får du lite info.

peta inte i en dator med 4GB ram man måste ha 8GB minst, på 4 går uppdatera och en del grejer supersegt.

Samma med HDD vs SSD i dag skulle jag vägra serva en sån dator, eller förklara att kunden får göra vad han vill men att jag måste ta mer betalt för att en del av underhållet kommer ta längre tid att göra. Vist en del av det kan stå och tugga när man gör annat givetvis. men vist kan man, jag har två äldre datorer, en eee laptop, 4GB ram, petade in linux mint, har den enbart för att kolla Facebook i bland.

vad jag kunnat se på nätet så verkar denna levererats med 8Gb ram men kolla för säkerhet skull.

Här har du en disk för 150 spänn som lär duga.
https://www.amazon.se/dp/B0093RN0PI/ref=asc_df_B0093RN0PI/?ta...

Billig och ok disk för att få i gång äldre datorer, har har köpt fyra

men man måste "aktivera" dom diskarna i Diskverktyg, samma som disk management tool på engelska. Annars kommer inte Windows installeringsverktyg känna igen det. så gör detta först.

Du behöver en USB sticka också för installationen. Folk brukar ha en så fråga om nån har så slipper du köpa om du inte vill.

Här soka du ladda ner VERKTYGET inget annat.

Sen när du monterat in SSD så måste du in i BIOS på laptoppen och ställa in USB first bot device. Du fixar det om du tar allt steg för steg i lugn och ro. Det är lite svårt i början när man gör något som man alldig gjort förut ja. men nästa gång kommer du fixa det lätt

Glöm bara inte att du måste spara ändringen i bios. Nu eller sen kommer du undra hur man kommer in i bios, det srår precis i början när man startat en dator, du vet svart eller blått med vit text som du sett lite hastigt i bland. notera ett f och en siffra eller något

hur man kommer in i BIOS ?. Spamma typ det jag nämnde kanske F8, F10 eller del :)... presis när man startar upp datorn. Spamma, tryck på den tangenten hela tiden, hände inget så var det fel tangent, start om och försök med en annan tangent.

Självklart ska du ha USB infört i en av USB portarna.

När allt fungerar så kommer Windows vägleda dig.

Visa signatur

Kraschfield

Permalänk

Ser att det kan vara svårt att hitta något om just den modellen HP 15-g041so "uppgrade SSD" när man söker.

Men !!

röjer man en bra yta och tar det bara lugnt och metodiskt så går det bra. ta lite foton eller anteckna hur och vart skruvarna sitter. i bland mängder och ett mindre hellvete ärligt talat och det tycker även jag som skivat isär ett antal laptops genom åren. även jag med vana gör misstag, i bland har jag glömt sätta tillbaka en kontakt som så klart sitter längst in och har då fått skruva isär allt en gång till. En gång hände det tre gånger på raken Förbered den som har datorn att tangentbordet kan bli annorlunda. På vissa modeller sitter som som fastnitade i små plastnitar och när man monterat i säg som blir det lite höjt och låter lite mer när man skriver, det klankar lite lätt.

jag råder dig att lossa på batteriet. Det är bra när man håller på i en laptop att det inte går ut nån ström till delarna.

På en del ASUS har man fått gå från ovansidan, man lossar på plasten på sidorna och bänder loss tangentbordet och sen skruvar man loss lite plåtar.

ju vissa datorer behöver man inte lossa så mycket på. På vissa modeller så sitter disken bakom en lucka, på andra modeller har det räckt att man lossar baksidan, sen har det räckt att man lossar på det som håller fast disken.

jag kan gissa att det kan vara ganska lätt på din modell, och har du tur så lossar du bara på höljet på baksidan så kommer du åt själva disken

ta det bara lugnt och fixa bra skruvmejslar, och var stadig, slira inte på skruvarna , det blir aldrig kul, slirar det byt skruvmejsel för då passar den inte. Att använda olika små skålar till skruvarna är som ett krav när man håller på med laptoppar, du kan räkna med att tappar men en skruv så kommer du inte hitta den men säg varannan gång jag skruvat så när sista skruven är satt och har jag haft en till sex skruv kvar och kan ju direkt inte påstå att det påverkat något alls nånsin hehehe var bara noga där det är viktigt, tangentbordet, kylflänsar, höljet.

Jo, passa på att se om du kan blåsa ut damm när du ändå är inne i den. Se om du kan lossa på något vid kylflänsen. Brukar ofta sitta en matta där mot flänsarna, det ska bort.

lycka till

(Tycker sånt här är kul och har här en gammal MAC som ska öppnas och rensas damm och bytas pasta på en dag)

Visa signatur

Kraschfield

Permalänk

De här mekaniska diskarna är ett elände när man är van vid SSD sen antal år. Man inser vilken fruktansvärd skillnad det är även mot den simplaste budget SSD'n jämfört med en mekanisk drive.

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk

Orosmomentet är nu, efter nyinstallation av Windows 10 är på plats, på befintlig hårddisk är att systemet fryser frekvent med nån sekunds mellanrum. Man kan röra muspekaren nån sekund eller två, sen fryser allt ungefär 1-2 sekund med. Verkar inte bara gälla muspekaren utan allt. Noterade det precis innan jag körde en jättelik windows update som tagit hela dagen att installera, sen försvann fenomenet en stund under patchen, sen kom det tillbaka..

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

För framtida värde i tråden är datorn:
https://support.hp.com/hr-en/document/c04125149

Product Number F9V24EA
Microprocessor AMD Quad-Core E2-3800 APU with Radeon HD 8280 Graphics (1.3 GHz, 2 MB cache)
Memory 8 GB 1600 MHz DDR3L SDRAM (1 x 8 GB)
Video Graphics AMD Radeon HD 8280 Graphics
Hard Drive 750 GB 5400 rpm SATA
Display 39.6 cm (15.6") diagonal HD BrightView LED-backlit (1366 x 768)

Jag skulle säga att det centrala bekymret är den slöa processorn som var en av de långsammaste på marknaden även när den var ny. Lägga inga pengar på datorn. Jag hade föreslagit ett lättare OS än win 10 om möjligt.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av oRBIT2002:

Orosmomentet är nu, efter nyinstallation av Windows 10 är på plats, på befintlig hårddisk är att systemet fryser frekvent med nån sekunds mellanrum. Man kan röra muspekaren nån sekund eller två, sen fryser allt ungefär 1-2 sekund med. Verkar inte bara gälla muspekaren utan allt. Noterade det precis innan jag körde en jättelik windows update som tagit hela dagen att installera, sen försvann fenomenet en stund under patchen, sen kom det tillbaka..

Det är AMD grafik i den va?
Nu hjälper det inte jättemycket, men det låter precis som ett problem som löses med att disabla en registernyckel, men jag kommer fan inte ihåg vad det hette

Permalänk

AMD japp. Frysningen är ju inte konstant utan till och från hela tiden (med kort intervall) så datorn är ju i stort sett oanvändbar. Jo, CPU:n är slö men detta är nått annat.

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Medlem
Skrivet av oRBIT2002:

AMD japp. Frysningen är ju inte konstant utan till och från hela tiden (med kort intervall) så datorn är ju i stort sett oanvändbar. Jo, CPU:n är slö men detta är nått annat.

Jo jag är 99% säker på att det är samma fel som jag stötte på.
ULPS hette det!
"How to disable ULPS in registry?
In the search field (above the Start Orb) type. regedit.
right-click on the regedit.exe shortcut that appears -> run as admin.
In Registry, on the left highlight HKEY_LOCAL_MACHINE.
Hit Ctrl+F, and in the Find field fill in: ...
At every instance of EnableUlps change the value from 1 to 0. ...
Close Registry.
Reboot the PC.
"
Det borde kunna funka!

Permalänk
Skrivet av holo:

Jo jag är 99% säker på att det är samma fel som jag stötte på.
ULPS hette det!
"How to disable ULPS in registry?
In the search field (above the Start Orb) type. regedit.
right-click on the regedit.exe shortcut that appears -> run as admin.
In Registry, on the left highlight HKEY_LOCAL_MACHINE.
Hit Ctrl+F, and in the Find field fill in: ...
At every instance of EnableUlps change the value from 1 to 0. ...
Close Registry.
Reboot the PC.
"
Det borde kunna funka!

Ska jag verkligen söka efter "..." eller fattar jag fel?

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Medlem
Skrivet av oRBIT2002:

Ska jag verkligen söka efter "..." eller fattar jag fel?

Doh
jag skulle kanske lusläst texten jag länkade -.-
Det här ser mer korrekt ut
"
Click Start - Type regedit.exe and hit enter.
2) In reg editor, press F3 and type EnableULPS, hit enter.

3) Keep pressing F3 until it finds a key called EnableUlps in a sub folder called 0000
4) Double click the reg entry and change value from 1 to 0.

5) Keep pressing F3 until it finds a key called EnableUlps in a sub folder called 0001
6) Double click the reg entry and change value from 1 to 0.
"