Permalänk
Medlem

Bekymmer att hitta rätt skärm

Hej

Jag skulle gärna behöva lite tips och råd gällande att köpa en ny datorskärm men är osäker på vad som kommer gynna mig mest

Datorn jag har består av

Rx 7800xt
ryzen 7 7800x3d
32gb ram
Asus Tuf b650-plus

Genom egen efterforskning hittade jag då denna skärm som också stödjer amd freesync

https://www.proshop.se/Skaerm/34-Dell-Alienware-AW3423DWF-344...

Hellre hade jag haft 4k och då fann jag denna men som dock inte har stöd för amd freesync

https://www.dell.com/sv-se/shop/alienware-32-tums-4k-qd-oled-...

och till sist kollade jag även på denna skärm som även stöder amd freesync

https://www.amazon.se/dp/B0BRL9JHPC/ref=asc_df_B0BRL9JHPC/?ta...

De 2 första skärmarna är ju qd oled medans samsung är 4k IPS

Hur skulle ni proritera? 1440p qdoled eller 4k IPS? Samt hur "nödvändigt" är det med amd eller nvidia freesync?

Eller skulle jag eventuellt göra bäst i att införskaffa ett 4070 ti istället för att kunna köpa Alienware 4k med stöd för grafikkortssynken?

Permalänk
Medlem

Jag själv prioriterar bildkvalitet först, dvs vad det är för panel och därefter upplösning/format.
G-sync är en förutsättning så jag allt utan går bort.

Det är dock min personliga prioritering, o andra sidan har jag aldrig köpt en dålig skärm.
Reviews är ju även rätt bra för att bilda sig en uppfattning.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Hedersmedlem

Är du uppe i den prisklassen kan du väl lika gärna köpa "både och", dvs 4K QD-OLED?
Det börjar komma precis nu. Recensioner på Asus modell (PG32UCDM) dök upp på en massa sidor igår t ex.

Edit: Fast den blir nog ännu dyrare, iofs, när man tänker sig pris i Sverige. Verkar finnas att förbeställa för 18k...

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Värt att tänka på är att "freesync" och "g-sync" idag är samma sak mer eller mindre och har en skärm freesync så kommer den även fungera med nvidia och tvärtom så kolla dig inte blind på vad dom kallar just den funktionen.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av P!ngv!N:

Hellre hade jag haft 4k och då fann jag denna men som dock inte har stöd för amd freesync

https://www.dell.com/sv-se/shop/alienware-32-tums-4k-qd-oled-...

Den stödjer faktiskt Freesync, eller VESA Adaptive Sync som tekniken egentligen heter och som Nvidia kallar G-Sync Compatible (se Sweclockers guide om synksoppan).

Däremot så är den inte Freesync Premium-certifierad, men det är bara en certifiering och den är istället G-Sync Compatible-certifierad. Det säger mest bara att funktionen faktiskt fungerar som den ska, vilket inte alltid är självklart på ej certifierade skärmar.

Permalänk
Viking

Köp AW3225QF. Den har stöd för Freesync, det har i princip alla skärmar idag. Däremot verkar den inte vara certifierad med Freesync. Men det gör ändå ingen skillnad.

Alla skärmar som är G-SYNC Compatible eller har VESA AdaptiveSync fungerar också med Freesync.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Viking
Skrivet av Thomas:

Är du uppe i den prisklassen kan du väl lika gärna köpa "både och", dvs 4K QD-OLED?
Det börjar komma precis nu. Recensioner på Asus modell (PG32UCDM) dök upp på en massa sidor igår t ex.

Edit: Fast den blir nog ännu dyrare, iofs, när man tänker sig pris i Sverige. Verkar finnas att förbeställa för 18k...

Han har ju länkat Dells 4k QD-OLED. Eller vad menar du?

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Donnerstal:

Han har ju länkat Dells 4k QD-OLED. Eller vad menar du?

Jag kollade lite för snabbt och missade den länken, trodde det var UW den också. Gick mer på "Hur skulle ni proritera? 1440p qdoled eller 4k IPS?" när jag skrev.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Den stödjer faktiskt Freesync, eller VESA Adaptive Sync som tekniken egentligen heter och som Nvidia kallar G-Sync Compatible (se Sweclockers guide om synksoppan).

Däremot så är den inte Freesync Premium-certifierad, men det är bara en certifiering och den är istället G-Sync Compatible-certifierad. Det säger mest bara att funktionen faktiskt fungerar som den ska, vilket inte alltid är självklart på ej certifierade skärmar.

Skrivet av Donnerstal:

Köp AW3225QF. Den har stöd för Freesync, det har i princip alla skärmar idag. Däremot verkar den inte vara certifierad med Freesync. Men det gör ändå ingen skillnad.

Alla skärmar som är G-SYNC Compatible eller har VESA AdaptiveSync fungerar också med Freesync.

Isåfall tror jag det blev mycket lättare o välja, kan läst funktionerna för snabbt och tolkade Vesa som monteringen med vesa fäste hehe