Krönika: Hur hinner Svensson med alla 100-timmarsspel?

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är bra om de blir ännu längre, förstår inte hetsen av att hinna spela igenom alla spel som släpps, räcker det inte med att köra igenom några få spel per år om de är bra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Känner igen mig extremt. Två små barn, visserligen en steam deck som kan smygas in ibland, men hur ska man hinna?

Spelade några spel med sonen, så några från senaste årtiondet har trots allt startats, men inte så många:
Spongebob … Rehydrated
It Takes Two
The Witness
Teardown

Resten är mest äldre lego-spel och sånt, knappast AAA

En stor faktor för mig är såklart tiden, men också märkt att många spel fått överges för att
- man glömmer vart man är
- man glömmer vad man ska göra
- man glömmer vad man håller på med just nu
- man glömmer vilka knappar som gör vad
- man glömmer hur avancerade mekaniker funkar

Blir inte så kul att spela de mest komplexa spelen om man får ett uppehåll på någon månad… men det är svårt att lösa också

Barnföräldrar, nutidens största offer.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem

Att spel är långa är bara bra, om de klarar av att fylla dessa timmar med kvalitet. Jag spelar hellre något fåtal riktigt bra spel som har historier och karaktärer som jag vill spendera mycket tid med, snarare än en större rad dussinspel som är kortare. Visst kan kortare spel vara riktigt bra men kommer inte hinna göra samma starka intryck som något som får ta tid och gör det bra. Så personligen håller jag mig till spel som Witcher 3, Baldur's Gate 3, kommande Final Fantasy VII Rebirth, osv, och är nöjd med att det inte blir många spel på ett år. Kvalitet framför kvantitet, och jag har andra intressen som också måste få tid.

Vad gäller vad man hinner så är det ju bara en fråga om prioritering. Vill man ha många barn och annat i vardagslivet som tar mycket tid så bör förhoppningsvis detta ha varit ett medvetet val och då får dessa saker stå för glädjen i livet. Ser man till att livet har bra med tid för hobbys så kan man njuta av dem. Jag tror inte det är någon stor del av oss som blivit tvingade att spendera mycket tid med saker de inte någonstans valt att göra (nu räknar jag inte med saker som att man normalt sett måste arbeta en hel del tid för att ha råd att leva).

Permalänk
Medlem
Skrivet av tompa:

Det är ett lyxproblem förstås, och man måste inte spela allt. Men grejen är att åtskilliga spel är mycket längre idag än för, säg, too år sen. Jag hade barn då också, och då tog de mer tid än idag. Det känns trist att behöva välja bort en del spel för att de är 50-100 timmar långa.

Yup, spelmakarna har lagt ned stor möda på att försöka hålla oss fängslade vid skärmen.

Avstängnings-knapp finns.. glöm inte att Spara..

Prova en flyg-sim.. Blir du ned-skjuten av den du älskar - får du ta middags-disken..
Game Over. Gråt inte.

Rolig Artikel. Tack.

Permalänk
Medlem

Jag är glad om man spelar igenom ett par spel på ett år nu för tiden.

Innan man hade barn hade man betydligt mer tid. För ett inte prata om när man var singel och inte jobbade.

Men tyvärr köper man inte ett par spel om året utan mer så det blir fler och fler spel som man får i sin ”back log” hela tiden.

Att man mest spelar spel med mycket story som RPG hjälper inte heller.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Jag heter inte Svensson så jag hinner med alla spel jag vill.

Inga barn, nybliven singel efter ett långt förhållande. Jag tar all den tid jag vill till spelande.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av r80x:

Jag tycker denna krönikan hade platsat bättre i tråden Plats för lite gubbgnäll.

Jag har själv tre barn och har haft två bonusbarn på heltid under 10 års tid fram tills förra året, så fem kids. Alltid haft heltidsjobb och massa grejer runt om. I perioder hinner man mer eller mindre spel men det är ju bara gött att spelen håller längre. Witcher 3 tog mig månader att spela ut men det var ju månader av gött spelande och läsande av lore mm.

Finner inget dåligt i att få längta efter att spela.

Strongt, själv spelat Wither 3 i säkert 5 år nu, är någonstans i början är jag rätt säker på..

Permalänk
Medlem

Har detta någonsin varit ett problem? Finns de som läser bokserier på hundratals timmar. Verkar som krönikören ser det som ett jobb och då är det knappast ett intresse. Intressen kan man plöja ned otaliga timmar i och alla jag vet hittar tid till sina intressen. Eller så har han missat "save game" knappen...

Jag är ett dåligt exempel då jag saknar barn däremot min bror ett bra emempel. han har barn, hus, fru, höns, 2 hundar, 3 katter, driver ett företag och han hinner både spela och bygga bilar. Man kan idag få väldigt bra förmåner när man har barn och man kan även gå ned i tid om det skulle behövas, inte något min bror kan då han driver eget.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Bara att studera eller jobba mycket räcker för att komma av sig i spelen, för att inte säga privatlivet.

Jag lade väl skyrim på hyllan i 1,5 år och har fortfarande inte riktigt klarat det än. Och jag kommer inte spela om det tror jag, buggigare och mer mellanmjölk har väl Bethesda aldrig varit, eller hur är det med Fallout 4, 76 och vad heter det där nya, nomanskyrim? Nej Starfield var det visst!
Om det är tillräckligt tidskrävande kommer man ju av sig fullständigt.
Jag minns när Starcraft II: WoL kom och jag spelade det rakt igenom, sedan igenom på alla svårigheter och betade av så många achivements som möjligt.
Men en "map" tog ju sällan mer än en timme så det var perfekt, behövde man bryta var det inte så svårt och det var ju så roligt att man inte höll sig borta länge.

Citat:

Jag antar att jag är en ganska genomsnittlig gamer-Svensson: jobbar heltid, har fru och två klimpar som vill ha uppmärksamhet, läxhjälp, skjuts till sport och kompisar, och så vidare. Man handlar, lagar mat, städar, diskar tvättar, tränar, fixar bilen (skitbil!) och gör allt annat som ingår i Svenssonkontraktet.

Om det ändå vore så väl, jag vet inte om jag skulle bry mig om skitspelen isåfall överhuvudtaget, men svenssonlivet kanske behöver lite spelkrydda ibland.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

En stor faktor för mig är såklart tiden, men också märkt att många spel fått överges för att
- man glömmer vart man är
- man glömmer vad man ska göra
- man glömmer vad man håller på med just nu
- man glömmer vilka knappar som gör vad
- man glömmer hur avancerade mekaniker funkar

Blir inte så kul att spela de mest komplexa spelen om man får ett uppehåll på någon månad… men det är svårt att lösa också

Igenkänningen är stor här.
Speciellt när det gäller rollspel så blir det roligare att börja om med en ny karaktär, och då hade jag redan "restartitis" sedan tidigare.
Att lära sig alla detaljer om ett nytt spel känns sällan lockande, då tar jag hellre någon gammal favorit, eller kanske en remaster av en sådan. Ibland kör jag en slumpgenererad karta i Age of Empires II - det tar lagom lång tid, med en tydlig början och slut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Vill man spela spel hela tiden när blivit äldre så är det nog allt bäst att undvika fru, barn, och villa...

Jepp, realized that a long time ago (det är trevligast att sköta sig själv). Grejen är att hjärnan utvecklas liknande för alla människor och även om jag får ca 19 gånger fler saker gjorda på fritiden än när inte jobbade heltid så tycks tiden accelerera mera. Har en äldre kollega på jobbet som en tisdag vid kaffeautomaten sade "Snart är det fredag igen" och jag visste precis vad han menade. (Jag saknar ändå inte fru, villa och barn)

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Tja,, Svensson försöker ju inte spela alla spel som släpps, utan nöjer sig med några spel om året. När spelen dessutom kostar som dom gör så vill ju kunderna få valuta för pengarna, inte bara "binge'a" igenom ett kort spel på ett par dagar och vidare till nästa.

Känner man att man inte har tid att spela så får man väl välja en annan typ av spel som lämpar sig bättre för kortare sessioner.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Enkelt!
Man köper en massa spel men har ändå inte tid att spela så rent krasst kvittar det hur långa de är för de blir ändå inte spelade överhuvudtaget.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Håller med helt och hållet.

Half-life spelen har alltid haft en bra längd på 3-20h. Kort, välpolerat och linjärt framför långt, grind och öppen värld.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Har 24 timmer i Mirage nu, tycker om spelet. Jag har inte spelat Cyberpunk 2077 DLC än, jag har 135hr där
Mina barn är som pass gamla nu att de inte behöver har så mycket av mig längre
Kan gamer mellan 23:00 till 00:00 - 00:30 på veckodagar

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk

Det enda jag kan hålla med om är att det är onödligt mycket fokus på engagement i många spel, mekaniker som dailies och liknande för att mjölka mer speltid är till stor del av ondo, men låter inte som det ör den typen av spel du menar.

Annars låter det mer som en prioriteringsgrej, om du når ca 2h per dag, hur tar du dig till jobbet?, åker du bil eller buss(spela på bussen som exempel).
Tror det är mest prioritera det naturliga, famlijen i nuläget så lär du få mer tid att ta ikapp de där spelen du verkligen är sugen på när barnen är utflugna och du blir äldre, kanske gå ner i arbetstid lite och hinn med mer av livet istället för fokusera på en pension som du kanske inte ens får nyttja.
Det är kanske orimligt iom vad det kostar att ha boende och familj, fast mer fritid kan ge lägre kostnader när man väl har möjligheten att jaga bättre priser och laga mer mat istället för att trött köpa nåt på närmsta ställe bara för att hinna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Håller med helt och hållet.

Half-life spelen har alltid haft en bra längd på 3-20h. Kort, välpolerat och linjärt framför långt, grind och öppen värld.

Detta. Jag har så svårt för många nya spel just för att de är öppna och mest har massa utfyllnad. Kortare och bra spel ska det vara.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

Det är många spel som inte respekterar spelarens tid, mitt tips till alla som har begränsat med tid till gaming är att om du känner att spelet inte respekterar din tid så droppar du det och hittar ett annat.

Det finns SÅ mycket val av spel idag att det finns val för alla, vissa vill ha mer kompakta upplevelser, vissa vill ha 1000 timmar i factorio och båda de personerna kan existera samtidigt utan konflikt. Det är därför spelbranchen har blivit så stor, varje spel görs inte för alla spelare utan de har ett mål av typ av spelare de försöker nå.

Intressant nog så sätter de ibland för breda mål av vilka spelare de vill fånga vilket gör det till en sämre produkt än om de bara försökt nå en specifik andel. Ett bra exempel är Dark Souls serien, de vet exakt vilken typ av spelare de försöker nå och spelen uppskattas väldigt mycket av de som är inom den kategorin. Detta resulterar dock i att man ser många som inte är deras mål som inte alls förstår varför spelen älskas så mycket, de var helt enkelt inte inom kategorin de gjorde spelet för.

På samma sätt som alla spel inte är gjorda för alla så kan man säga exakt samma grej för böcker, filmer och tv serier, det skapas mer än du som enstaka person kan konsumera men när man börjar kolla på vad som är gjort för ens egen smak så blir det mycket mer resonabelt. Man behöver inte bli grinig för en serier eller film skapas för andra än dig, de är inte ute efter att förolämpa dig som vissa verkar få det att verka som.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaidSoft:

Det är många spel som inte respekterar spelarens tid, mitt tips till alla som har begränsat med tid till gaming är att om du känner att spelet inte respekterar din tid så droppar du det och hittar ett annat.

Det finns SÅ mycket val av spel idag att det finns val för alla, vissa vill ha mer kompakta upplevelser, vissa vill ha 1000 timmar i factorio och båda de personerna kan existera samtidigt utan konflikt. Det är därför spelbranchen har blivit så stor, varje spel görs inte för alla spelare utan de har ett mål av typ av spelare de försöker nå.

Intressant nog så sätter de ibland för breda mål av vilka spelare de vill fånga vilket gör det till en sämre produkt än om de bara försökt nå en specifik andel. Ett bra exempel är Dark Souls serien, de vet exakt vilken typ av spelare de försöker nå och spelen uppskattas väldigt mycket av de som är inom den kategorin. Detta resulterar dock i att man ser många som inte är deras mål som inte alls förstår varför spelen älskas så mycket, de var helt enkelt inte inom kategorin de gjorde spelet för.

På samma sätt som alla spel inte är gjorda för alla så kan man säga exakt samma grej för böcker, filmer och tv serier, det skapas mer än du som enstaka person kan konsumera men när man börjar kolla på vad som är gjort för ens egen smak så blir det mycket mer resonabelt. Man behöver inte bli grinig för en serier eller film skapas för andra än dig, de är inte ute efter att förolämpa dig som vissa verkar få det att verka som.

Håller inte med om att utbudet är speciellt brett.

Hur många linjära FPS singel player spel under 20h finns det?

Sista 15åren så ska varje släpp bli större och vräkiga än den sista.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Tidsbrist gör ju i alla fall mig immun mot lockelsen av gamepass, varför skulle jag vara intresserad av 1000 spel när jag inte ens hinner klart ett i kvartalet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Håller inte med om att utbudet är speciellt brett.

Hur många linjära FPS singel player spel under 20h finns det?

Sista 15åren så ska varje släpp bli större och vräkiga än den sista.

Beror på vart du kollar, om du bara fokuserar på super populära titlar från AAA studios så håller jag med, men det skapas så otroligt mycket indie spel idag i alla möjliga kategorier av spel.

Nu kan jag inte ge dig några specifika exempel men känns som det är många FPS spel som har en singel player kampanj har en tendens att vara relativt korta, sen har de en multiplayer del som är betydligt längre inom samma spel men det måste man ju inte spela om man inte gillar det.

En snabb sökning hittar att Titanfall 2 kampanjen är 6-8 timmar lång så där har du ett exempel.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem

Man kan ju argumentera att ingen hinner med att spela igenom (om det ens är möjligt) alla spel som kommer ut. Inte ens alla AAA-spel.
Kanske om man skulle (över)leva på att streama och inte har något liv utanför spelandet?

Permalänk

En till två timmar om dagen spelande, ibland mer. Hemtidsjobb. Gift med två barn, tio och elva. Jag fixar vanligtvis middagen och delar städande med frun. Frun handlar vanligen.

Fallout 4; ca 750 h, minns inte om det var under ett år elller halvt.
Mass effect legendary; ca 200 h, under ett par månaders tid.
Red dead 2; pågående, ca 3h/d sen mellandagarna 2023.

Hur kan man _inte_ hinna spela?

Permalänk
Medlem

Spel bör inte vara för långa nej, men ändå hyfsat.
De ska vara en upplevelse som man bär med sig.

Ändlöst repetitivt och meningslöst samlande/grindande el onödigt långa transportsträckor i syfte att dryga ut speltiden är att inte respektera spelarnas tid.

Spel på flera hundra timmar är ju lite väl mycket, dessa spel offrar sannolikt kvalitet och djup för kvantitet.

Att spela ett spel som man längtar till att fortsätta med, som kräver viss inlärningstid för att behärska, är roligt och stimulerande. Det är en annan typ av upplevelse än att titta på serier el filmer.

Gällande tid att spela så har jag personligen inte haft det på flera år, el det är en brist på både tid och ork.
Då är jag ensam utan barn/familj i lägenhet, men arbetet har tagit väldigt mycket och utöver det finns det alltid saker som behöver göras när orken finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adrian_vg:

En till två timmar om dagen spelande, ibland mer. Hemtidsjobb. Gift med två barn, tio och elva. Jag fixar vanligtvis middagen och delar städande med frun. Frun handlar vanligen.

Fallout 4; ca 750 h, minns inte om det var under ett år elller halvt.
Mass effect legendary; ca 200 h, under ett par månaders tid.
Red dead 2; pågående, ca 3h/d sen mellandagarna 2023.

Hur kan man _inte_ hinna spela?

Jag hinner spela 2h om dagen om jag vill och om sambon går med på det. Men jag vill inte. Det ger mig inte så mycket längre. Hur mycket sömn får du? Får jag inte 7-8h är jag en zombie dagen efter... Så jag måste lägga mig 22 då jag ska upp kl 06.

Personligen har jag gett upp spelandet för tillfället, jag har en 1,5-åring som somnar kring kl 19-20 och efter det kan jag antingen ta det lugnt och göra vad jag vill eller skynda mig till datorn för att spela. Jag ser inte längre spel som avkoppling, i de spel jag brukade spela är det jämt massor av events och liknande vilket får spelen att kännas mer som jobb än underhållning.

Nä, hade jag varit ungkarl utan barn hade jag förmodligen suttit och spelat varje kväll men så är ej fallet längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haglund:

Jag hinner spela 2h om dagen om jag vill och om sambon går med på det. Men jag vill inte. Det ger mig inte så mycket längre. Hur mycket sömn får du? Får jag inte 7-8h är jag en zombie dagen efter... Så jag måste lägga mig 22 då jag ska upp kl 06.

Personligen har jag gett upp spelandet för tillfället, jag har en 1,5-åring som somnar kring kl 19-20 och efter det kan jag antingen ta det lugnt och göra vad jag vill eller skynda mig till datorn för att spela. Jag ser inte längre spel som avkoppling, i de spel jag brukade spela är det jämt massor av events och liknande vilket får spelen att kännas mer som jobb än underhållning.

Nä, hade jag varit ungkarl utan barn hade jag förmodligen suttit och spelat varje kväll men så är ej fallet längre.

Ah shit, inte kul när man ser gaming som stress, här är det helt tvärt om, men det handlar väl om vilka spel man gillar.

Permalänk
Medlem

Har man inte tid att spela ett spel så kanske man ska skippa det? Känns ju konstigt om jag skulle ha åsikter om längden på spel bara för att jag eventuellt inte hinner spela. Jag slutade med MMO-spel för att jag inte har tid och energi för det. Betyder ju inte att jag blir upprörd över att det släpps eller spelas MMO-spel bara för att jag inte har tid och energi till det.

Precis som att jag inte vill att alla ska lyssna på samma musik som mig så vill jag ju inte heller att alla ska spela samma spel som mig. Då blir det en oerhört trist värld.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andelf:

Man kan ju argumentera att ingen hinner med att spela igenom (om det ens är möjligt) alla spel som kommer ut. Inte ens alla AAA-spel.
Kanske om man skulle (över)leva på att streama och inte har något liv utanför spelandet?

Det är ju inte möjligt att kolla på alla tv-kanaler eller alla videos på youtube heller, troligen inte porren som produceras heller… man måste alltid välja och prioritera vad man tycker är värt, kommer aldrig någonsin kunna göra allt

Permalänk
Medlem
Skrivet av o0Oo:

Vad gör alla småbarnsföräldrar eg? 😄 Tyckte inte alls man hade brist på tid när ungarna var små och då tog jag ändå det mesta kring barnen då mamman startade företag. Känns bara som en dålig ursäkt alla passar på att gömma sig bakom när man har chansen.

Det handlar nog mest om hur stora kompromisser med annat som folk är villiga att göra, det prioriteras olika helt enkelt. Vill man spela, klart du kan spela, men det blir på bekostnad av nåt annat. Alternativt har du hittat en tidsvändare eller nåt annat fränt

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.