Skaffa sig kunskap om hur man felsöker kretskort och hur dom fungerar.

Permalänk

Skaffa sig kunskap om hur man felsöker kretskort och hur dom fungerar.

Jag följer Tronicsfix på tuben.
Jag felsöker och fixar en del laptops men jag har gått bet några gånger då det kan ha varit kortslutning etc.
Nu vill jag försöka att skaffa mig kunskapen om felsöka och laga grafikkort, laptops etc där det är fel på själva kretskorten.
Men jag vet inte riktigt vart jag skall vända mig.
Jag har ingen erfarenhet av detta. Dom utbildningar jag har är väldigt långt ifrån småelektronik som man bara kan komma (Kock och Undersköterska).
Det jag tänker på först är basläggande kunskap om vad det jag faktiskt ser framför mig och kunna läsa mig till vad dom olika komponenterna är för några. Har ni tips vart jag kan hitta material och läsa?

MVH Hasse

Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Medlem

EEVBlog och bigclivedotcom på Youtube har många bra avsnitt, främst EEVblog har massor med grundläggande och avancerade tutorials inom elektronik.

Visa signatur

Main: 5800X3D | Arctic Freezer III 360 | ROG STRIX B550-I | 32 GB DDR4@3600 MHz | Asus RTX 4080 Super TUF | Corsair RM850e | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

Du får lära dig att använda en multimeter, det kommer man ganska långt med!

Permalänk
Medlem

Jag är för närvarande ”tvungen” (det är skitkul) att lära mig liknande saker som del i produktutveckling av ett ”inbyggt system” där jag skriver mjukvara som interagerar med hårdvaran. Vissa enheter är felaktiga och hårdvarudesignen har sina egenheter. Det behöver utredas för att hjälpa till att få produktionskedjan felfri och för att förädla hårdvarudesignen. Men främst förstås för att verifiera att hårdvaran styrs rätt, rätt spänning på rätt ställe med rätt timing osv.

Kretsschema (dvs designen), datablad för de enskilda komponenterna och multimeter är de främsta redskapen. Men jag har även logikanalysator för att kunna avkoda protokoll som går på de interna I2C- och SPI-bussarna mellan ICs och kolla timing på styrsignaler.

Elektronikingenjörerna kör XJTAG på de mer komplicerade kretsarna för att kunna styra andra kretsar utan att behöva ha den egentliga mjukvaran.

Mjukvaran laddas med JTAG. Man kan även använda JTAG för att läsa ut den och jag antar att man i teorin skulle kunna lyfta mjukvaran från en halvtrasig krets och trycka in den i en ny som löds dit som ersättning. Problemet med de mer avancerade kretsarna är att de är BGA, med ben under sig, så de måste maskinmonteras.

Mitt största problem är att jag är kass på att löda. Det behövs både för att få dit JTAG-don och få ut mätpunkter till logikanalysatorn. Och förstås för att byta komponenter eller fixa dåliga lödningar (som tillkommit genom patchar som gjorts där designen av testrevisioner av kretskortet varit fel). Någon form av förstoring (mikroskåp/förstoringsglass) är nödvändigt både för inspektion och lödning eftersom allt är så smått.

Den användbara teoretiska kunskapen kommer främst från elteknisk gren på gymnasiet, snarare än datateknik-civ. ing. som jag gick senare. Jag tänker att det kan vara värt att kolla med din lokala gymnasieskola var de har för läromedel nu för tiden, ifall du inte känner att elläran som du läst i fysiken på högstadie/gymnasium räcker.

Permalänk
Skrivet av KAD:

Jag är för närvarande ”tvungen” (det är skitkul) att lära mig liknande saker som del i produktutveckling av ett ”inbyggt system” där jag skriver mjukvara som interagerar med hårdvaran. Vissa enheter är felaktiga och hårdvarudesignen har sina egenheter. Det behöver utredas för att hjälpa till att få produktionskedjan felfri och för att förädla hårdvarudesignen. Men främst förstås för att verifiera att hårdvaran styrs rätt, rätt spänning på rätt ställe med rätt timing osv.

Kretsschema (dvs designen), datablad för de enskilda komponenterna och multimeter är de främsta redskapen. Men jag har även logikanalysator för att kunna avkoda protokoll som går på de interna I2C- och SPI-bussarna mellan ICs och kolla timing på styrsignaler.

Elektronikingenjörerna kör XJTAG på de mer komplicerade kretsarna för att kunna styra andra kretsar utan att behöva ha den egentliga mjukvaran.

Mjukvaran laddas med JTAG. Man kan även använda JTAG för att läsa ut den och jag antar att man i teorin skulle kunna lyfta mjukvaran från en halvtrasig krets och trycka in den i en ny som löds dit som ersättning. Problemet med de mer avancerade kretsarna är att de är BGA, med ben under sig, så de måste maskinmonteras.

Mitt största problem är att jag är kass på att löda. Det behövs både för att få dit JTAG-don och få ut mätpunkter till logikanalysatorn. Och förstås för att byta komponenter eller fixa dåliga lödningar (som tillkommit genom patchar som gjorts där designen av testrevisioner av kretskortet varit fel). Någon form av förstoring (mikroskåp/förstoringsglass) är nödvändigt både för inspektion och lödning eftersom allt är så smått.

Den användbara teoretiska kunskapen kommer främst från elteknisk gren på gymnasiet, snarare än datateknik-civ. ing. som jag gick senare. Jag tänker att det kan vara värt att kolla med din lokala gymnasieskola var de har för läromedel nu för tiden, ifall du inte känner att elläran som du läst i fysiken på högstadie/gymnasium räcker.

Detta skall jag absolut kolla upp. Tack.

Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Skrivet av Spretcher:

EEVBlog och bigclivedotcom på Youtube har många bra avsnitt, främst EEVblog har massor med grundläggande och avancerade tutorials inom elektronik.

Skrivet av pine-orange:

Du får lära dig att använda en multimeter, det kommer man ganska långt med!

Tack för länkarna. Att multimeter är med är ju bra. Jag vet ännu inte allt vad en multimeter kan göra etc.
Tack igen.

Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Medlem

Louis Rossman har en hel del videos uppe med reparationer av, framförallt, macbooks, kanske inte som tutorials exakt hur saker ska göras, men de visar hans process i alla fall för board-level-repair av vissa saker.

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Skrivet av sweisdapro:

Louis Rossman har en hel del videos uppe med reparationer av, framförallt, macbooks, kanske inte som tutorials exakt hur saker ska göras, men de visar hans process i alla fall för board-level-repair av vissa saker.

Han följer jag. Tronicsfix är en annan jag följer.

Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Hasseman84:

Jag följer Tronicsfix på tuben.
Jag felsöker och fixar en del laptops men jag har gått bet några gånger då det kan ha varit kortslutning etc.
Nu vill jag försöka att skaffa mig kunskapen om felsöka och laga grafikkort, laptops etc där det är fel på själva kretskorten.
Men jag vet inte riktigt vart jag skall vända mig.
Jag har ingen erfarenhet av detta. Dom utbildningar jag har är väldigt långt ifrån småelektronik som man bara kan komma (Kock och Undersköterska).
Det jag tänker på först är basläggande kunskap om vad det jag faktiskt ser framför mig och kunna läsa mig till vad dom olika komponenterna är för några. Har ni tips vart jag kan hitta material och läsa?

MVH Hasse

Jag skulle säga att både Troniocsfix och Luis Rosmann förutsätter god förståelse. Tror det är bättre med att kika på bigclivedotcom, great scott och lite simplare projekt än grafikkort och macbooks.
EEVblog har rätt mycket på DC-DC-omvandlare och filter som är mycket nyttiga!

Däremot vet jag inte om någon av dessa är en schysst start för någon som är helt grön.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Jag kan generellt tipsa om att leta upp nån liten 7,5hp universitet/högskolekurs inom elektroteknik, man kommer generellt ganska långt med en sån i början iaf. Även yrkeshögskolor brukar ha bra kurser inom sådana ämnen. Även om det kanske är lite större steg att ta brukar det enligt mig iaf vara en bra väg att gå.

Stort lycka till, du ska få tips också att se till att köpa en ordentlig multimeter från början, jag brukar generellt rekommendera fluke och peaktech beroende på budget. Även om mätvärdena ofta är bra på billiga tenderar de att ge andra problem, ett absolut krav enligt mig är att den är "fused"/säkrad vid amperemätning

Ha det grymt

Permalänk
Medlem

Jag brukar också rekommendera pinecil som prisvärd lödpenna om du är nybörjare, såna man kopplar direkt i eluttag utan temp-kontroll osv är generellt ej att rekommendera. Kört flera såna som blåst säkringar i huset hos mig

Permalänk
Medlem

Jag tyckte även denna bok var väldigt bra: How to Diagnose and Fix Everything Electronic, Second Edition skriven av Michael Geier. Finns bland annat på amazon.se. Sorry om det blev många inlägg man kommer på mer efter man skickat hahah

Permalänk
Medlem

Jag gillar NorthridgeFix på Youtube, han fixar många datorkomponenter inklusive laptops och grafikkort. Det är sjukt hur många han lyckas återställa genom att byta enstaka kortslutna komponenter som kostar bara några kronor.

Visa signatur

i7 8700K | Noctua NH-D15 | ASUS Z370-F | EVGA SuperNova G2 750W | Corsair Vengeance 4x8GB @ 3400MHz CL16 | KFA2 RTX2080 Super | Samsung 970 EVO Plus 2TB | LG OLED C2 42" | ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Plocka upp den senaste upplagan av boken "The Art of Electronics" av Horowitz/Hill, som i sig är det bästa uppslagsverket om elektronik som går att finna. Den förklarar i princip allt du behöver veta om allt du inte vet när det gäller elektronik på ett lättförståeligt sätt. Jag kan inte nog hylla denna episka bok. Är det något du inte förstår är det bara att slå upp det.

Kurser skulle jag skita i för de lär dig på ett mekaniskt vis istället för att ge dig känsla för varför saker fungerar som de gör.

Grundläggande ellära är att rekommendera, det är svårt att lära sig flyga innan man vet hur man bygger vingar.

En multimeter och ett billigt 100MHz oscilloskop skulle jag rekommendera. Lär dig använda oscilloskopet och titta på många olika signaler. Ser du en signal du inte förstår, utforska!
Ju mer du lär dig ju mindre kommer du att röra multimetern och istället sträcka dig efter oscilloskopet. Multimetern har sin plats men är ett rätt trubbigt instrument när det handlar om mer än dc-signaler eller att mäta resistans.

Välj ett projekt att starta från grunden. Du kommer att lära dig massor när du försöker lista ut hur du skall lösa saker under resans gång. Projekten var det enda jag hade med mig från högskolan där jag kände att jag lärde mig något och samtidigt fick en känsla av förståelse.

Undersök, experimentera, var nyfiken, misslyckas, bygg, misslyckas igen, utforska, fixa och lär.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem

Mitt nybörjartips blir detta:
Vanlig hederligt felsökningstänk är det som du behöver i grunden. Inspektera kortet efter synliga mekaniska skador/trasig lödningar, brända/värmepåverkade ytor och komponenter.
Har du en integrerad strömförsörjning på kortet så börjar du felsöka där. Mät upp komponenterna eller byt de som du misstänker är defekta.
De komponenter som ofta ger upp är kondensatorer, relän och övriga kraftkomponenter.

Kort med små ytmonterade komponenter och som har flera lager är mycket svårare att felsöka. Det finns bra guider och videos på bland annat youtube.
Och en del elektronik är för mycket jobb att felsöka/reparera, det lönar sig sällan att försöka felsöka CPUer, minneskretsar/SSD och liknande.

Du klarar dig långt med en multimeter och en hyffsad lödstation med lite fluss, lödtenn och avlödningsfläta.
En lupp eller liknande är inte fel. Finns fina elektroniska mikroskop om man vill satsa lite.
Du har oftast begrönsad nytta av oscilloskop och mera avancerad utrustning.
Jag har lyckas i princip med 100% av de reparationer jag gör på elektronik i köksmaskiner och liknande elektronik. Prylar som moderkort, grafikkort är mycket svårare både att felsöka och reparera.

Permalänk
Medlem

Precis som du säger Hasseman84 så är grundläggande kunskap i hur resistorer, kondensatorer, induktorer m.m. ser ut och fungerar en förutsättning och vill man inte köpa böcker om det eller gå en utbildning så får man hanka sig fram med de resurser som finns på nätet.

ElectronicsHub har en hel del av detta.
Electronics and You har bilder på en del vanligt förekommande SMD-komponenter (nej, inte alla) och benämningar på olika typer av chip-paket.

Finns även en del på ElectricalNotebook som snabbt beskriver vad komponenter är/används till, dock ej hur de ser ut i smd-format.

Kjell.com har grundläggande introduktion till multimetrar och hur man använder dem.

Sen vad gäller felsökning i Youtubeväg så kan jag hålla med om att NorthridgeFix är helt ok om man bortser från all "finns att köpa i vår webshop"-inlägg . De visar när de felsöker och reparerar laptops, grafikkort, ps5 m.m. men som sagt, att veta vad sakerna är och ha förståelse för hur komponenter fungerar är A&O för att kunna felsöka.
Visst kan man ha tur ibland att det "bara" är en komponent som har synlig åverkan på sig men i många fall så syns det inte alls även om det är sönder.

Permalänk
Medlem

Förutom de som nämnts vill jag lägga till Learn Electronics Repair. Om man inte har något emot sämre produktion och ibland lite väl långa video-klipp tycker jag denna är riktigt bra: https://youtube.com/@LearnElectronicsRepair?feature=shared

Det som gör den kanalen bra är att han fokuserar på felsökning. T ex kan han ha videos om hur man felsöker individuella komponenter, eller andra när han utfår från en trasig produkt och visar hur han jobbar. Nu gör jag samma resa som du, och inte kommit särskilt långt, men det är lättare att fokusera på felsökning när materialet antar att det är det man är ute efter. Blir lätt svårt annars att t ex sitta och plugga hur mosfets funkar generellt, hur de används i nätaggregat, hur de används i förstärkare, hur de används med PWM-etc, och sedan applicera det på felsökning.

Permalänk
Medlem

El-lära.. grundläggande teoretiska kunskaper och laborationer.. så att man förstår vart elektronerna tar vägen. 90 procent matematik ingår i utbildningen.
Det man inte kan se, måste man räkna ut.
Fråga efter en lärobok på närmaste gymnasium.

El-läran sitter sedan inbränd i hjärnan på eleverna..
förhoppningsvis.
Lycka till.

Permalänk
Medlem

Biblioteken brukar ha en elektronik-hylla, "P Teknik, industri och kommunikationer". Oftast är det lite äldre böcker, men grunderna gäller ju ännu. För att förstå olika kretsar kan det oftast gå att googla på beteckningen för att förhoppningsvis få tag på databladet. Databladen är varje krets lilla bibel, som kan vara oerhört omfattande. På din nivå så får du plocka russinen ur kakan.

Om du ska investera i ett oscilloskop för att se signaler, så läs på ordentligt. 100 MHz analogt är inte samma sak som 100 MHz digitalt. (Det du kan nyttja effektivt.) Bandbredden skall vara anpassad till det du mäter på med marginal, annars distorderas signalen.

Nu pratar jag vidare om rena elektronikkunskaper. Sätt dig in i och förstå Ohms lag när du skaffat en vettig multimeter. Med lite skrotelektronik kan du börja mäta och bygga upp en ryggradskänsla över olika kretsar. Samt hur du räknar på dem.

Tips på egna byggprojekt: Ett spänningsaggregat baserad på lämplig krets. Med en mikroprocessor kan stegmotorstyrning göra kul saker.

Lite saker att googla och förstå:
* Hur du räknar på serie- eller parallellkopplade resistorer/kondensatorer.
* Hur du räknar på RC-kretsar som enkla filter.
* Begrepp som strömbegränsning (hur du får en lysdiod att lysa utan att du bränner upp den).
* Förstå begrepp som "pull upp" och "pull down" med resistorer.
* Spänningsomvandling "buck" och "boost". Ladda hem datablad på sådana kretsar, de brukar ha implementationsexempel.

Några kretsar att läsa om:
Voltregulatorer https://www.build-electronic-circuits.com/linear-power-supply...
78M12 med kompisar 05,15. Dessa finns i switchat utförande numera.
LM317 Variabelt PSU https://dronebotworkshop.com/linear-dc-power/

Att bygga med microprocessorer:
Skaffa någon liten enkel mikroprocessor (Arduino, NodeMCU(D1) eller ESP32) men då går en del av din tid till programmering, men bygger du något stöter du på många små problem som du måste lösa, t.ex. anpassa och förstärka spänningsnivåer.

Till sist det viktigaste: Termodynamikens första huvudsats, den energi du matar in i en krets som inte kan tillgodogöras i arbete blir obönhörligt till värme. Små magiska moln av rök hör till utbildningen, så ju billigare elektronik, desto bättre.

Permalänk
Medlem

För den praktiska sidan skulle jag leta elskrot och försöka laga och felsöka, inte mycket mer kostnad än tid för att försöka leka lite

Man kan då lära sig att löda loss alla möjliga saker, återmontera, flux, tennsug, stora och små pölar, ytmonterat, genomhål, ugnar och varmluft, …

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

För den praktiska sidan skulle jag leta elskrot och försöka laga och felsöka, inte mycket mer kostnad än tid för att försöka leka lite

Man kan då lära sig att löda loss alla möjliga saker, återmontera, flux, tennsug, stora och små pölar, ytmonterat, genomhål, ugnar och varmluft, …

Håller med dig, bra tips...Nyfikenhet och stort intresse gjorde att jag skaffade mig en gedigen utbildning... redan på 80-talet..

Så att man vet vad man håller på med.
Svagström kan också vara farligt.

Permalänk
Medlem

På YouTube finns många videor kring reparationer av laptops och moderkort

Sök på YouTube. Finns bl.a. electronics repair school med Sorin och learn electronics repair med Richard som ger många värdefulla tips.

Visa signatur

Softing

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Biblioteken brukar ha en elektronik-hylla, "P Teknik, industri och kommunikationer". Oftast är det lite äldre böcker, men grunderna gäller ju ännu. För att förstå olika kretsar kan det oftast gå att googla på beteckningen för att förhoppningsvis få tag på databladet. Databladen är varje krets lilla bibel, som kan vara oerhört omfattande. På din nivå så får du plocka russinen ur kakan.

Om du ska investera i ett oscilloskop för att se signaler, så läs på ordentligt. 100 MHz analogt är inte samma sak som 100 MHz digitalt. (Det du kan nyttja effektivt.) Bandbredden skall vara anpassad till det du mäter på med marginal, annars distorderas signalen.

Nu pratar jag vidare om rena elektronikkunskaper. Sätt dig in i och förstå Ohms lag när du skaffat en vettig multimeter. Med lite skrotelektronik kan du börja mäta och bygga upp en ryggradskänsla över olika kretsar. Samt hur du räknar på dem.

Tips på egna byggprojekt: Ett spänningsaggregat baserad på lämplig krets. Med en mikroprocessor kan stegmotorstyrning göra kul saker.

Lite saker att googla och förstå:
* Hur du räknar på serie- eller parallellkopplade resistorer/kondensatorer.
* Hur du räknar på RC-kretsar som enkla filter.
* Begrepp som strömbegränsning (hur du får en lysdiod att lysa utan att du bränner upp den).
* Förstå begrepp som "pull upp" och "pull down" med resistorer.
* Spänningsomvandling "buck" och "boost". Ladda hem datablad på sådana kretsar, de brukar ha implementationsexempel.

Några kretsar att läsa om:
Voltregulatorer https://www.build-electronic-circuits.com/linear-power-supply...
78M12 med kompisar 05,15. Dessa finns i switchat utförande numera.
LM317 Variabelt PSU https://dronebotworkshop.com/linear-dc-power/

Att bygga med microprocessorer:
Skaffa någon liten enkel mikroprocessor (Arduino, NodeMCU(D1) eller ESP32) men då går en del av din tid till programmering, men bygger du något stöter du på många små problem som du måste lösa, t.ex. anpassa och förstärka spänningsnivåer.

Till sist det viktigaste: Termodynamikens första huvudsats, den energi du matar in i en krets som inte kan tillgodogöras i arbete blir obönhörligt till värme. Små magiska moln av rök hör till utbildningen, så ju billigare elektronik, desto bättre.

Bra tips. Kanske lite tidigt att köpa ett oscilloskop direkt dock, det är en såndär grej man inte behöver förrän man vet att man behöver det. Bättre att lägga de pengarna på en vettig lödstation och multimeter till en början

Några tillägg till dina tips:

När det kommer till teorin kan typ allt kokas ner till Ohms och Kirchhoffs lagar. Ja, och effektformeln förstås. Dem har man nytta att riktigt ha i ryggmärgen, inte fel att ta sig tid att räkna tråkiga exempel med dem. Kan vara nyttigt att ha lite koll på nodanalys och sånt också, i vad mån man inte gör det i kretssimulator idag.

Läs på om diskreta komponenter och vad de gör. Resistorer, dioder, kondensatorer, transistorer, drosslar, osv, osv. Beteckningar och symboler, både ritningsdito och sådana som är screenade på mönsterkort för dessa, är förstås också bra att ha koll på.

Arduino och liknande är superbra att börja med tidigt. Även enkla projekt kan kännas kul och meningsfulla, och är en väg att lära sig det där med komponenter osv.

Grundläggande kopplingar och hur de fungerar, typ spänningsdelare, strömbegränsning för LED som du föreslog, osv, kan vara bra att lära sig känna igen på kretskort och dimensionera.

Det är väldigt mycket begrepp i elektronikvärlden. Man kan försöka tänka på att när man läser något man inte verkligen förstår, så tar man reda på och lär sig vad begreppet betyder istället för att göra massa antaganden baserade på sammanhanget, som man normalt sett gör när man stöter på ett ord man inte vet exakt vad det betyder.

När man fått koll på ovanstående kan man ge sig in i de integrerade kretsarnas underbara värld. 74- och 4000-seriernas logik är en bra start. Man behöver förstås inte lära sig alltihopa utantill, det räcker med att kunna de vanligaste och förstå vad resten gör när man slagit upp dem i en lista.

Lödning är väl den viktigaste praktiska grundkunskapen. En temperaturkontrollerad lödstation är ett måste. Bra no-wash-fluss underlättar oerhört. Öva losslödning/lödning på gammalt elskrot, kanske kan man reparera trasiga prylar, och få ett begrepp om vad som brukar gå sönder och hur det artar sig. Elektrolytkondingar är exempelvis en mycket vanlig bov.

Det finns billiga AVR-baserade komponenttestare, ett mycket praktiskt och prisvärt instrument. De kostar några hundra. Fullt tillräcklig precision för hemmabruk.

Skulle kunna hålla på hur länge som helst, men måste lägga mig. Detta är inte på något vis en komplett förslagslista

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk

Tack för alla tips. Hade inte riktigt varit beredd på att få såhär många tips. Tack så mycket alle sammans. Det kommer nog ta några dagar innan jag hunnit att gå igenom allt. Video över lag tycker jag är enklast för mig. Har lite lässvårigheter. Men dyslexi verkar jag inte ha. Oavsett om man har dyslexi eller inte så är det betydligt lättare att skaffa kunskap inom ett område man gillar.

Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av danne774:

Jag brukar också rekommendera pinecil som prisvärd lödpenna om du är nybörjare, såna man kopplar direkt i eluttag utan temp-kontroll osv är generellt ej att rekommendera. Kört flera såna som blåst säkringar i huset hos mig

Vad är de för fel på en modell av denna typ? Tror jag köpte min på jula för mååånga år sedan dock.
Ingick massa olika storlekar på "penna" man kan byta ut.
Lött alt från kablar, kontakter till kretskort i förstärkare. Absolut nybörjare när jag köpte den, fungerat fint.
Tror den går till 450 grader.

Är seriös i min fråga, vad vinner man på att köpa en finare modell?

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1spY:

Vad är de för fel på en modell av denna typ? Tror jag köpte min på jula för mååånga år sedan dock.
Ingick massa olika storlekar på "penna" man kan byta ut.
Lött alt från kablar, kontakter till kretskort i förstärkare. Absolut nybörjare när jag köpte den, fungerat fint.
Tror den går till 450 grader.

Är seriös i min fråga, vad vinner man på att köpa en finare modell?

https://www.proshop.se/Images/915x900/2679247_3f1b9cf3359d.jpg

Den där verkar ha temperaturkontroll så det är inte riktigt det han menade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1spY:

Vad är de för fel på en modell av denna typ? Tror jag köpte min på jula för mååånga år sedan dock.
Ingick massa olika storlekar på "penna" man kan byta ut.
Lött alt från kablar, kontakter till kretskort i förstärkare. Absolut nybörjare när jag köpte den, fungerat fint.
Tror den går till 450 grader.

Är seriös i min fråga, vad vinner man på att köpa en finare modell?

https://www.proshop.se/Images/915x900/2679247_3f1b9cf3359d.jpg

Ja, som redan konstaterat så avsågs nog den där sortens icke temperaturkontrollerbara lödpennor som finns på Biltema etc för under hundringen. De duger egentligen inte till särskilt mycket, och är ironiskt nog betydligt svårare att använda än riktiga lödstationer.

Ska man gå in på lödstationer, så är väl de stora vinsterna med något dyrare att det finns reservdelar att få tag på, ofta i decennier efter att modellen lanserades, att det finns större urval spetsar som dessutom håller en helt annan kvalitet än de till cheap charlie-stationer, och att det i allmänhet brukar vara mycket bättre pulver i värmaren.

Om det är värt att betala femdubbelt upp för lämnar jag som övning åt eventuella spekulanter

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1spY:

Vad är de för fel på en modell av denna typ? Tror jag köpte min på jula för mååånga år sedan dock.
Ingick massa olika storlekar på "penna" man kan byta ut.
Lött alt från kablar, kontakter till kretskort i förstärkare. Absolut nybörjare när jag köpte den, fungerat fint.
Tror den går till 450 grader.

Är seriös i min fråga, vad vinner man på att köpa en finare modell?

https://www.proshop.se/Images/915x900/2679247_3f1b9cf3359d.jpg

Den är ok för nybörjare men bränner sönder spetsar fort då den inte slår av värmen när man lägger ner pennan.
Uppvärmningstiden är också väldigt lång och jag tycker att temperaturen varierar för mycket och att temperaturinställningen inte är tillförlitlig.
Det var den första station jag köpte och den fyllde sin funktion men jag drog mig ofta för att ta fram den då den är så långsam att värma.
Originalkabeln är också alldeles för stel för att pennan skall vara riktigt hanterbar. Det var ofta jag hellre tog fram min äldre egenbyggda station, där pennan hade en mjuk silikonkabel, trots att den i övrigt var sämre på nästan alla andra punkter.

De små pennorna man kan köra från en powerbank, som finns idag, är så otroligt mycket mer smidiga att använda så jag rekommenderar hellre en sådan. Pennorna är utmärkta för nybörjare och även avancerat och portabelt användande för de mer erfarna.
Vill man ha något mer ordentligt stationärt så skulle jag börja kolla på tradera och ebay efter begagnade bättre saker som tar bättre spetsar och har bättre funktioner som auto-off för att skydda spetsarna och snabbuppvärming. De 2 funktionerna klarar jag mig inte utan.
Att jobba med dåliga spetsar är det värsta jag vet.
Är det inte ett större jobb åker alltid pennorna fram ändå, de är så otroligt smidiga. Särskiljt om man behöver arbeta med 2 pennor samtidigt.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1spY:

Vad är de för fel på en modell av denna typ? Tror jag köpte min på jula för mååånga år sedan dock.
Ingick massa olika storlekar på "penna" man kan byta ut.
Lött alt från kablar, kontakter till kretskort i förstärkare. Absolut nybörjare när jag köpte den, fungerat fint.
Tror den går till 450 grader.

Är seriös i min fråga, vad vinner man på att köpa en finare modell?

https://www.proshop.se/Images/915x900/2679247_3f1b9cf3359d.jpg

Just den modellen du är är inget större fel på, jag syftare snarare på att denna typ av variant jag skickar länk på här brukar vara problematiska och ibland vara dåligt designade så att de ofta blåser säkringar i huset, i vissa fall har de även varit dåligt isolerade i handtagen så att man potentiellt kan få 230volt när man tar i den. Även stor risk att råka smälta strömkabeln och det är inte kul kan jag lova. Såna lite mer avancerade med temp kontroll som du länkade brukar funka bra generellt. Du tog även upp att man kan byta spets vilket är viktigt att kolla innan man köper för vissa billiga klarar tyvärr inte det.

https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/verktyg/lodning.... Detta är bara exempel på en variant, just denna modell har jag ingen koll om den är dålig eller bra.

Ha det bra

Permalänk
Medlem

Om du ska löda är det viktigt med ett ordentlig utsug, du vill undvika att andas in lödröken om det går. Det är antagligen inget du vill investera i om du bara ska löda några enstaka komponenter, men då kan du kanske löda bredvid ett öppet fönster och ha en (data?)fläkt som blåser ut röken.