20 år av backuper förlorade i Tietoevry-attacken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Jag har hela tiden tänkt att det på det här forumet måste finnas åtminstone ett par som är anställda av/jobbar för TE, och där var du ju.

Sen hade jag också hoppats på lite verklig självinsikt, och där gick jag tydligen bet.

Eller bara återställa alls, jag vet inte varför du lägger till det där sista...

Jag har jobbat på TE tidigare. På nåt sätt är det nästan irrelevant vad folks uppfattning är då TE är så enormt stort att de olika avdelningarna (tech services, connect, banking och allt vad de heter) är rakt av separata bolag som skiljer sig enormt mycket i historia och kultur ofta. Även inom dessa är det stor skillnad på de som t.ex jobbar med utveckling och de som tillhandahåller laptops till kommunens skolor.

Menar inte att hoppa på just dig, tycker bara folk underskattar hur enormt stort nordens största IT-bolag faktiskt är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

Ändå jävligt gött med alla "självutnämnda" experter i tråden som minsann vet vad TE hade eller inte hade samt vilka behörigheter som krävs och ska bort för att saker ska fungera på rätt sätt.

Jag försvarar inte TE:s agerande men ja...

Hela syftet med en backup är ju att kunna återställa vid en fail.
Eftersom backuperna strök med i samma fail... så kan man bara konstatera att dom gjort fel.

En sak om det nu -samtidigt- skulle råka bli, säg, en brand i serverhallen OCH i alla offsite-locations där man har sin cold-storage, då kan jag köpa att det gick åt helvete. Men här verkar dom ju alltså blivit av med produktion/live-system OCH backuperna i SAMMA attack. Då har man gjort nånting fel.

Där jag jobbar så sparas saker som "20 års historik" på BAND. Som inte ens går att komma åt online.

Permalänk
Medlem
Skrivet av F.Ultra:

Min bror jobbar för ett tyskt vindkraftverksbolag och deras outsourcade it-avdelning (till Indien) lyckades precis för ett par dagar sedan med konststycket att skriva in adminlösenordet 4 ggr i username-fältet när de skulle installera något nytt på hans arbetsdator...

Har vi samma it-kille i Indien?

Visa signatur

Laptop: Ja
Mobil: Ja
Internet: Ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av s1lvertunga:

Menar inte att hoppa på just dig, tycker bara folk underskattar hur enormt stort nordens största IT-bolag faktiskt är.

Det är lugnt, jag kan ta lite påhopp

Jag fattar det, men det kanske är ett problem i sig?

IT-bolag likt banker kanske inte ska vara/bli ”to big to fail”.

Jag har ju i något annat sammanhang här tagit upp hela grejen med Indier t.ex, att det ju oundvikligen måste skapa språkproblem.

Permalänk
Medlem

Ett företag är inte säkrare

Än sin mest oförsiktiga användare. Du kan ha massa säkerhetslösningar på plats, men det hjälper inte om t.ex en anställd blir av med sitt konto. Privat eller jobb. Dennes konto börjar spamma till alla kontakter och det räcker att någon klickar på en länk så är det kört. Eller någon tar med en infekterad USB enheter till jobbet osv osv.

Sen är det företaget som måste ha damage control, men jag skulle personligen aldrig säga att "Vi har ett säkert system" även fast jag utvecklare och jobbar med skiten. Men det är väl det som är problemet ... ju högre upp i företagets hierarki man kommer deso diffusare blir förståelsen. Man tror det går att köpa sig fri från säkerhetsproblem, men det är omöjligt. Förebygga ja, fri nej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Det är lugnt, jag kan ta lite påhopp

Jag fattar det, men det kanske är ett problem i sig?

IT-bolag likt banker kanske inte ska vara/bli ”to big to fail”.

Jag har ju i något annat sammanhang här tagit upp hela grejen med Indier t.ex, att det ju oundvikligen måste skapa språkproblem.

Du predikar för kören, finns en anledning att jag lämnade bolaget så att säga. Jag hoppas innerligt att det blir grova viten och framförallt GDPR-viten som inte är nådiga.

Jag sa precis det där här om dagen till en kollega, att jag är rädd att det inte blir allvarliga konsekvenser nog för att har blivit too big to fail. Se t.ex skolplattformen, deras förfärliga leverans till SL där de hade 10 år på sig att göra förbättringar men lyckades aldrig och diverse andra problemområden jag har fått höra om i bolaget just nu.

TE har kommit undan med skit som saknar motstycke och det jag hoppas på allra mest är att dessa bolag får mer checks and balances på sig och kanske att man ser över offentliga upphandlingar (där sånahär skräpbolag alltid vinner).

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Hela syftet med en backup är ju att kunna återställa vid en fail.
Eftersom backuperna strök med i samma fail... så kan man bara konstatera att dom gjort fel.

En sak om det nu -samtidigt- skulle råka bli, säg, en brand i serverhallen OCH i alla offsite-locations där man har sin cold-storage, då kan jag köpa att det gick åt helvete. Men här verkar dom ju alltså blivit av med produktion/live-system OCH backuperna i SAMMA attack. Då har man gjort nånting fel.

Där jag jobbar så sparas saker som "20 års historik" på BAND. Som inte ens går att komma åt online.

Det kan vara så att de skiljer mellan säkerhetskopia och arkivering, där i varje fall en del information fortfarande finns arkiverad. Annars kan det vara så att de behöver ha elektroniska arkiv som i vart fall delvis behöver vara tillgängliga för andra. Det skulle exempelvis kunna vara kommuner som behöver hålla delar av arkivet tillgängligt för andra kommuner.

Sånt här är svårt att veta utan att ha direkt insyn.

Permalänk
Skrivet av DasIch:

Det kan vara så att de skiljer mellan säkerhetskopia och arkivering, där i varje fall en del information fortfarande finns arkiverad. Annars kan det vara så att de behöver ha elektroniska arkiv som i vart fall delvis behöver vara tillgängliga för andra. Det skulle exempelvis kunna vara kommuner som behöver hålla delar av arkivet tillgängligt för andra kommuner.

Sånt här är svårt att veta utan att ha direkt insyn.

Jag kanske missuppfattar vad du försöker säga, men varför skulle inte arkiv omfattas av kraven på säkerhetskopiering?

Permalänk
Medlem

Många pratar om backup och att det var där företaget failade. Men då undrar man som lekman på ämnet, hur går sådan här backup till generellt på hosting företag? Hur försäkrar man sig att hackers inte kommer åt det? Inte ens "insider hackers"? Ja, jo offline backup men vad betyder det egentligen? Hur går det till? Finns det 0 risk att "hacker", insider eller inte att komma åt ytan ens under ett kort fönster? Vem kommer åt backup ytan? Notera att vi pratar alltså inte vad det minsann ska hanteras enligt konstens alla "regler" utan hur hosting företag verkligen gör. Min uppfattning, åter igen som lekman på ämnet, är att det är vanligt med genvägar. Ex det tog bra många år för även stora företag att förstå att lagra lösenord i klartext i databasen är direkt dåligt.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Jag kanske missuppfattar vad du försöker säga, men varför skulle inte arkiv omfattas av kraven på säkerhetskopiering?

Det jag menar är att säkerhetskopiering och arkivering är två skilda saker, där arkivering ska följa reglerna i arkivlagen. Säkerhetskopiering utförs i syfte att kunna återställa systemen medan arkivering sker för att bevara allmänna handlingar.

Permalänk
Skrivet av Neon:

Många pratar om backup och att det var där företaget failade. Men då undrar man som lekman på ämnet, hur går sådan här backup till generellt på hosting företag? Hur försäkrar man sig att hackers inte kommer åt det? Inte ens "insider hackers"? Ja, jo offline backup men vad betyder det egentligen? Hur går det till? Finns det 0 risk att "hacker", insider eller inte att komma åt ytan ens under ett kort fönster? Vem kommer åt backup ytan? Notera att vi pratar alltså inte vad det minsann ska hanteras enligt konstens alla "regler" utan hur hosting företag verkligen gör. Min uppfattning, åter igen som lekman på ämnet, är att det är vanligt med genvägar. Ex det tog bra många år för även stora företag att förstå att lagra lösenord i klartext i databasen är direkt dåligt.

Det intressanta är väl inte hur det går till, utan hur det borde gå till och varför det inte alltid går till på det sättet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Många pratar om backup och att det var där företaget failade. Men då undrar man som lekman på ämnet, hur går sådan här backup till generellt på hosting företag? Hur försäkrar man sig att hackers inte kommer åt det? Inte ens "insider hackers"? Ja, jo offline backup men vad betyder det egentligen? Hur går det till? Finns det 0 risk att "hacker", insider eller inte att komma åt ytan ens under ett kort fönster? Vem kommer åt backup ytan? Notera att vi pratar alltså inte vad det minsann ska hanteras enligt konstens alla "regler" utan hur hosting företag verkligen gör. Min uppfattning, åter igen som lekman på ämnet, är att det är vanligt med genvägar. Ex det tog bra många år för även stora företag att förstå att lagra lösenord i klartext i databasen är direkt dåligt.

Man har airgappade (inte kopplade till internet tex band eller oinkopplade hårddiskar) backuper eller backuper som är read only och därav inte kan ändras/tas bort.
Man ser också till att inte backuper rensas snabbt så man har tid på sig att märka ifall man har skrivit krypterad data till de senaste backupsen.

Det finns aldrig 0 risk men har man airgappat saker är man hyffsat säker mot vanliga krypteringsattacker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Det intressanta är väl inte hur det går till, utan hur det borde gå till och varför det inte alltid går till på det sättet.

Hur det ska gå till har redan självutnämnda experter i tråden avhandlat och varför det inte alltid följs kan vi nog gissa har något med att det i många fall är vinstdrivande verksamhet, d.v.s man tar genvägar. Vidare menar man på att företaget i fråga har gjort ett extra dåligt jobb så då är det såklart intressant att få en inblick hu hur det "generellt" hanteras i branchen, följer man alla "how to" till punkt och prick? Hur görs backup på ett säkert vis som inte ens insider hackers kan nå till.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av weawer:

Man har airgappade (inte kopplade till internet tex band eller oinkopplade hårddiskar) backuper eller backuper som är read only och därav inte kan ändras/tas bort.
Man ser också till att inte backuper rensas snabbt så man har tid på sig att märka ifall man har skrivit krypterad data till de senaste backupsen.

Det finns aldrig 0 risk men har man airgappat saker är man hyffsat säker mot vanliga krypteringsattacker.

Tack, så hur sköter man detta generellt? Jag antar att man inte gör det helt manuellt när det handlar om backup för 100 tals företag? Så någon typ av automation som ändå ser till att backupen aldrig är kopplad till företagets nätverk? Och sen någon form av WORM-enhet som begränsar möjligheterna att ändra någon backup.

När man läser om det så får man känslan av att det anses "bransch säkert" men som du säger, det blir aldrig 0 risk.

Så utan att veta mer, hur är man så säker på att företaget i fråga har faktiskt misskött sig? Är det verkligen sannolikheten vi fäller domen på?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Hur det ska gå till har redan självutnämnda experter i tråden avhandlat och varför det inte alltid följs kan vi nog gissa har något med att det i många fall är vinstdrivande verksamhet, d.v.s man tar genvägar. Vidare menar man på att företaget i fråga har gjort ett extra dåligt jobb så då är det såklart intressant att få en inblick hu hur det "generellt" hanteras i branchen, följer man alla "how to" till punkt och prick? Hur görs backup på ett säkert vis som inte ens insider hackers kan nå till.

Det finns inget "generellt" i "branschen". En del fuskar, andra gör det helt korrekt, en del gör fel för att dom inte vet bättre, etc, o.s.v. En sak som är 100% säker iaf är att man som kund i outsourcing inte bara blint kan lita på sin leverantör. En stor del av best practice är att systematiskt kontrollera och följa upp. Att anlita en tredje part som verifierar att allt är som avtalat är oftast en bra idé.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Så utan att veta mer, hur är man så säker på att företaget i fråga har faktiskt misskött sig? Är det verkligen sannolikheten vi fäller domen på?

Det går nog inte riktigt att veta i nuläget. Behöver utredas mer vad som faktiskt hänt. Lusläsas avtal och till slut kanske avgöras i en rättegång.

MEN, rent allmänt Tieto kan knappast vara nöjda med situationen dom har hamnat i. Att tappa bort kunders data på detta vis oavsett vad som är avtalat är ett stort problem för trovärdigheten som leverantör.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

MEN, rent allmänt Tieto kan knappast vara nöjda med situationen dom har hamnat i. Att tappa bort kunders data på detta vis oavsett vad som är avtalat är ett stort problem för trovärdigheten som leverantör.

Absolut, man får hoppas att de faktiskt skött sig och väljer att vara transparenta med vad som skett.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Tack, så hur sköter man detta generellt? Jag antar att man inte gör det helt manuellt när det handlar om backup för 100 tals företag? Så någon typ av automation som ändå ser till att backupen aldrig är kopplad till företagets nätverk? Och sen någon form av WORM-enhet som begränsar möjligheterna att ändra någon backup.

När man läser om det så får man känslan av att det anses "bransch säkert" men som du säger, det blir aldrig 0 risk.

Så utan att veta mer, hur är man så säker på att företaget i fråga har faktiskt misskött sig? Är det verkligen sannolikheten vi fäller domen på?

finns många som erbjuder sådanna tjänster. Amazon tex har vad de kallar glacier vilket är cold storage. Pratar vi band backuper (gigantiska magnetbandskassetter) så sköter robot armar det hela. Inte bara airgappat från företagets närverk utan inte uppkopplat alls förutom när man ska läsa eller skriva till dem då.

Svårt att säga om de har misskött sig utan att veta vad avtalen säger och vad de lovat. Har de lovat att ha backuper som inte kan fifflas med så har de ju uppenbarligen misslyckats. Har de lovat "backuper" så har de ju haft backuper bara att vissa av dem blivit värdelösa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av weawer:

Har de lovat "backuper" så har de ju haft backuper bara att vissa av dem blivit värdelösa.

Ligger det inte i begreppet backup att man faktiskt skall kunna återskapa datan som ligger på dom?

Permalänk
Skrivet av Neon:

Hur det ska gå till har redan självutnämnda experter i tråden avhandlat och varför det inte alltid följs kan vi nog gissa har något med att det i många fall är vinstdrivande verksamhet, d.v.s man tar genvägar. Vidare menar man på att företaget i fråga har gjort ett extra dåligt jobb så då är det såklart intressant att få en inblick hu hur det "generellt" hanteras i branchen, följer man alla "how to" till punkt och prick? Hur görs backup på ett säkert vis som inte ens insider hackers kan nå till.

Jag kan inte tänka mig något scenario där det inte vore möjligt att förstöra data på ett eller annat sätt om du lyckats infiltrera ett företag och har fysisk tillgång till dess utrustning och dess datatransportledjor. Men min åsikt är att ett företag inte gjort sitt jobb ordentligt om det behövs mindre än så för att orsaka permanent katastrofal dataförlust: om backup på något som helst sätt ingått i avtalet ska denna nivå av säkerhet existera, sen ska prisdifferentiering baseras på hur mycket av datat som behöver backup, hur länge det ska lagras, samt hur många återställningspunkter som ska finnas kvar.

Permalänk
Medlem

Ang. "Inga personuppgifter har läckt."

Skrivet av Pamudas:

https://www.publikt.se/nyhet/inga-personuppgifter-uppges-ha-l...
"En annan offentlig aktör som drabbats hårt är Vellinge kommun, där allting från löneunderlag till journaler för äldreomsorgen har påverkats"

Har Tietoevry analyserat data:t lika noga som de skyddat sin backup mot ransomware?

Påverkan är inte samma sak som läckage.
1. Förstörda data är inte en läcka.
2. Har data kopierats till tredje part innan originalen (och backuper) förstördes?
3. Var i så fall dessa data i en läsbar form? (Okrypterade eller svagt krypterade, i ett någorlunda lättillgängligt filformat.)

Jag har inte sett några säkra uppgifter på att data otillbörligen lämnat Tietoevrys servrar, bara att de inte vet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Ligger det inte i begreppet backup att man faktiskt skall kunna återskapa datan som ligger på dom?

well yes men.... Dock så tror jag inte att någon är så dum så att de skriver kontrakt som 100% garanterar sådant.
Sedan så beror det såklart på hur mycket pengar man är beredd att kasta på problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av weawer:

Dock så tror jag inte att någon är så dum så att de skriver kontrakt som 100% garanterar sådant.

Det håller jag med om. På samma sätt står det inte heller i avtalen att man hoppas kunna återställa datan. Jag tror att det kommer att bli en del jurister inblandade i att reda ut ersättningar till de drabbade företagen.

För Tietoevry så är det en vädligt liten del av verksamheten som är drabbad (runt 1-2% tror jag) men om de inte sköter detta på ett sätt som omvärlden uppfattar som korrekt så kan det bli stor påverken på deras framtida affärer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Och detta kommer vara en av anledningarna till att man antingen förbättrar sitt skydd.. eller bara betalar vid nästa ransomware.

Att betala borde vara högst olagligt med lång fängelsetid som straff. Om ingen betalar kommer de sluta med attackerna eftersom det inte längre är lönsamt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Det håller jag med om. På samma sätt står det inte heller i avtalen att man hoppas kunna återställa datan. Jag tror att det kommer att bli en del jurister inblandade i att reda ut ersättningar till de drabbade företagen.

För Tietoevry så är det en vädligt liten del av verksamheten som är drabbad (runt 1-2% tror jag) men om de inte sköter detta på ett sätt som omvärlden uppfattar som korrekt så kan det bli stor påverken på deras framtida affärer.

Hur definierar du andel drabbad verksamhet och var kommer 1-2 % ifrån? TE är ju inte speciellt transparenta och de drabbade företagens incitament att gå ut med det är kanske inte alltid högt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Och detta kommer vara en av anledningarna till att man antingen förbättrar sitt skydd.. eller bara betalar vid nästa ransomware.

Så du tror på allvar att dom håller vad som lovar om du betalar?
Mer troligt är att dom begär mer eller skiter fullständigt med att fixa allt. Tjuvar brukar knappast städa efter sig.

Utöver det så är det som en uppmaning för andra att det fungerar.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

hittar inte meddelandet igen så får quota utan detaljer:
citat: "Osannolikt att en hotaktör väntar i år innan de slår till, med tanke på vad de vill åt; snabba cash."

Finns exempel på där de väntat på 18 månader innan de aktiverat ett malware. De är oerhört sofistikerade de här grupperna (vissa har t om kundservice där kunderna kan lämna betyg). Efter 18 månader är det många backuper som inte längre är aktuella. Så hur oåtkomlig din backup än är dagen de krypterar dina filer spelar det ingen roll, alla dina backuper är också infekterade. De lär sig ofta miljön bättre än personerna som driftar den under tiden de väntar.

Gissar att många från TE här jättegärna skulle skriva av sig om det inte låg sekretess.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lhugo:

Hur definierar du andel drabbad verksamhet och var kommer 1-2 % ifrån? TE är ju inte speciellt transparenta och de drabbade företagens incitament att gå ut med det är kanske inte alltid högt.

Jag läste det i en intervju med Tieto Evrys VD som stod i Dagens Industri igår. Där nämner han att de drabbade tjänsterna utgör 1.5% av omsättningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

T. ex. Azure Backup och deras Imutable Backup Vault där du konfigurerar att minst en månadsbackup ska lagras i några år innan den raderas av systemet. Dyrt, men värt pengarna i liknande situationer.
Osannolikt att en hotaktör väntar i år innan de slår till, med tanke på vad de vill åt; snabba cash.

Vilket förutsätter att det inte finns några hål i den lösningen som det ju nu fanns i brandväggen och VMWare hos Tieto.

Skrivet av Xeonist:

Jag har hela tiden tänkt att det på det här forumet måste finnas åtminstone ett par som är anställda av/jobbar för TE, och där var du ju.

Sen hade jag också hoppats på lite verklig självinsikt, och där gick jag tydligen bet.

Eller bara återställa alls, jag vet inte varför du lägger till det där sista...

Därför att när du kommer över en viss mängd data så kommer tiden att återställa backup från ett långsamt media som band hela tiden att lagga mot tiden som det trillar in ny data och har du system där ny data måste kollas mot gammal data så är du helt körd här. Inte många bolag som klarar att ha hela verksamheten ligga nere i månader.

Skrivet av BasseBaba:

Hela syftet med en backup är ju att kunna återställa vid en fail.
Eftersom backuperna strök med i samma fail... så kan man bara konstatera att dom gjort fel.

En sak om det nu -samtidigt- skulle råka bli, säg, en brand i serverhallen OCH i alla offsite-locations där man har sin cold-storage, då kan jag köpa att det gick åt helvete. Men här verkar dom ju alltså blivit av med produktion/live-system OCH backuperna i SAMMA attack. Då har man gjort nånting fel.

Där jag jobbar så sparas saker som "20 års historik" på BAND. Som inte ens går att komma åt online.

Har du någonsin provat att återställa dessa 20 år gamla band? Enorm risk att de är oläsliga allihop.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 2400MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 23.10|

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

I kategorin "folk jag absolut INTE vill vara idag" så ligger VD för tietoevry skyhögt 😄

Skrivet av PerWigren:

För många system är det samma sak som konkurs att förlora bara ett par timmars data om man inte kan återskapa det. En sådan backup skulle endast vara användbar för forensik i en post-mortem.

Ett par timmars förlust är lika med konkurs? Ge mig exempel.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]