Permalänk
Medlem

Problem med Proxmox OPNsense

Har en minipc som jag kört OPNsense i proxmox på sen två år tillbaka utan några som helst problem.
Följde nån youtube guide för att göra passthru på nic:s och konfigurera allt men minns inte vilken guide det var
Har uppdaterat OPNsense lite då och då efter att jag gjort backup till proxmox backup server.
Igår gjorde jag backup till pbs som vanligt och uppdaterade sen opnsense till 24.1 tror jag det var och nu funkar inte internet längre och jag kommer inte åt proxmox GUI heller så kan inte återställa backupen.
Kopplade in skärm på burken och ser när jag startar upp den att gui bytt ip från 192.168.1.147 till 192.168.1.18 av nån anledning
Testar det ip:t utan framgång. Kopplar ur ALLT annat och kör enbart kabel från min stationära dator till proxmoxburken utan framgång. Det här hände såklart igårkväll precis innan man ska gå och lägga sig så har inte hunnit kolla runt så mkt men skulle vilja ha tips på vad jag kan göra för att felsöka.
Har inte mkt erfarenhet av att pilla runt i terminalen på proxmox servern.
men när jag gick in /etc/network/interfaces ser det ut såhär.

https://imgur.com/a/qtdqLVC

Men när jag startar upp servern så står det att web gui:t är tillgängligt på 192.168.1.18 istället för 192.168.1.147 som det var tidigare så nått verkar ju hänt här.
frågan är bara vad?

Ge mig några förslag på vad jag kan göra så kan jag testa det när jag kommer hem så inte sambon stryper mig för att vi är utan internet. Det påminner mig om att jag borde ha backup hårdvara

bild funkar inte | Rubrik lagad. // MOD
Permalänk
Medlem

heter dina interface fortfarande enp1s0-4? 192.168.1.147 är ju satt på bryggan, men nu låter det lite som att dina interface har bytt namn.

Du kan köra ip address för att se dina interface.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otur:

heter dina interface fortfarande enp1s0-4? 192.168.1.147 är ju satt på bryggan, men nu låter det lite som att dina interface har bytt namn.

Du kan köra ip address för att se dina interface.

När jag kom hem så testade jag att ändra ip:t i interface config med nano till 192.168.1.18 som det stod att webguit var på.
Startade om, ingen skillnad. Ändrade tillbaka till .147, startade om. Nu kom jag in på guit av någon skum anledning. har allså inte ändrat nånting.
Opnsense verkade rulla på men kunde inte få internet anslutning.
Pingade 8.8.8.8 innifrån opnsense vm:et och där fick jag svar. Men från proxmoxnoden fick jag inget svar och inte från min stationära heller. Men lyckades få kontakt med servern där jag har backupsen och återställde till backupen innan update av opnsense och NU rullar allt på som inget har hänt.

Kommer inte våga uppdatera opnsense nå mer nu

Permalänk
Medlem

Nackdelen med att köra sin brandvägg virtualiserad. Om skiten träffar fläkten så kan det bli omständligt att felsöka och åtgärda, så jag kan starkt rekommendera dig att flytta ut OPNSense till en separat burk. Att inte kunna hålla sin brandvägg a jour är ju inte heller något drömscenario direkt.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se